Φρεγάτες: «Αυτογκόλ» των Γάλλων – Η ενδιάμεση λύση «τορπιλίζει» την πρόταση για τις Belh@rra

Από το ισχυρό προβάδισμα στο «μούδιασμα» - Εξαιρετικών δυνατοτήτων τα γαλλικά πλοία αλλά με… σοβαρές αδυναμίες η πρόταση του Παρισιού – Γιατί πρότειναν για ενδιάμεση λύση «γερασμένες» και ασύμφορες φρεγάτες
7'

Μέχρι πριν από ένα 24ωρο, όταν μας ρωτούσαν ποιοι από τους μνηστήρες που ενδιαφέρονται για την κατασκευή των νέων ελληνικών φρεγατών έχουν προβάδισμα στην «κούρσα», σίγουρα στις πρώτες θέσεις της λίστας θα βάζαμε τους Γάλλους.

Οι φρεγάτες Belh@rra χαρακτηρίζονται ως πλοία εξαιρετικών δυνατοτήτων που καλύπτουν απόλυτα σχεδόν τις επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού μας Ναυτικού, με πανίσχυρο οπλισμό, προηγμένο ραντάρ, τεράστιες ικανότητες στην αεράμυνα περιοχής και στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο.

Σύμφωνα με τους Γάλλους η πρώτη φρεγάτα θα είναι έτοιμη σε υπηρεσία μέχρι το 2025, ενώ οι άλλες τρεις θα έχουν ημερομηνίες παράδοσης το 2027, το 2028 και το 2029.

Όσον αφορά τον εκσυγχρονισμό των 4 φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού (Ψαρά, Σαλαμίς, Ύδρα, Σπέτσαι), η γαλλική πρόταση αναφέρει ότι θα την αναλάβει η εταιρεία Thales και θα πραγματοποιηθεί σε ελληνικά ναυπηγεία.

Πάμε όμως να δούμε την πρόταση των Γάλλων για τις Belh@rra που παρουσιάστηκε στην Αθήνα. Όπως θα δείτε, το πλοίο έχει τρομακτικές ικανότητες, είναι υπερσύγχρονο και ικανό να αλλάξει τα δεδομένα στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.

Αυτή είναι η πρόταση για τις Belh@rra

Την Τρίτη λοιπόν, (13.04) παρουσιάστηκε στην γαλλική πρεσβεία στην Αθήνα, η πρόταση της Γαλλίας για την αγορά 4 καινούργιων φρεγατών Belh@rra από το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. H πρόταση περιλαμβάνει 4 φρεγάτες FDI Belh@rra ειδικά διαμορφωμένες για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, με τις 3 από αυτές να κατασκευάζονται σε ελληνικά ναυπηγεία και μία σε γαλλικά.

Η φρεγάτα Belh@rra προσφέρει ασυναγώνιστες δυνατότητες για τον μόνιμο έλεγχο του εναέριου και θαλάσσιου χώρου και αυτονομία δράσης. Ο φόρτος των 32 βλημάτων Aster μπορεί να εμπλέξει στόχους σε κάθε κατεύθυνση και να εξασφαλίσει μια ασύγκριτη hit-to-kill δυνατότητα, κανοντας δυνατή την αντιμετώπιση οποιασδήποτε επίθεσης. Όπως τόνισε ο Αλέν Γκιγιού, το «νούμερο δύο» του Naval-Group, το στοιχείο αυτό κάνει την FDI HN, τη μόνη φρεγάτα που προσφέρεται στο Ελληνικό Ναυτικό, που είναι ικανή να προστατεύσει αποτελεσματικά παράκτιες εγκαταστάσεις, πόλεις και τα ελληνικά νησιά.

Η Belh@rra φέρει φυσικές και ψηφιακές υποδομές που εγγυώνται μελλοντικές δυνατότητες εξέλιξης, διασφαλίζοντας στο Ελληνικό Ναυτικό τη δυνατότητα αντιμετώπισης και μελλοντικών απειλών (UAVs, Cyber, βαλλιστικούς πυραύλους, υπερηχητικούς πυραύλους, απειλές στελθ κάτω ή πάνω από την επιφάνεια του νερού.)

Οι πύραυλοί της, που συνδέονται με το ραντάρ SEAFIRE, έχουν σχεδιαστεί ειδικά για να ανταποκρίνονται σε όλους τους τύπους πυραυλικών απειλών, ιδίως υπερηχητικών, και βρίσκονται σε χρήση από το Γαλλικό Ναυτικό αλλά και άλλα ευρωπαϊκά ναυτικά. Εξασφαλίζουν εξαιρετικές επιδόσεις στον τομέα της πυραυλικής άμυνας, ιδίως χάρη στο μοναδικό τους σύστημα καθοδήγησης.

Η FDI HN είναι ένα βασικό πλεονέκτημα στην αποτροπή και την παρέμβαση στον υποβρύχιο χώρο, ιδιαίτερα σε ένα σύνθετο επιχειρησιακό περιβάλλον όπως το Αιγαίο, ιδιαίτερα σε συνδυασμό με την ικανότητα προβολής που παρέχεται από το ελικόπτερο S70B ή MH60 / R που μεταφέρει. Οι τορπίλες MU90 παρέχουν τη δυνατότητα εξουδετέρωσης οποιουδήποτε τύπου υποβρυχίου στα πιο σκληρά περιβάλλοντα, σε ρηχά ή βαθιά νερά.

Επίσης η FDI Belh@rra έχει χαμηλό ίχνος, κατάλληλα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, ηλεκτροπτικά συστήματα και προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα. Κυβερνοεπιθέσεις, οπλισμένα UAV, σμήνη UAV, υπερηχητικοί πύραυλοι, βαλλιστικούς πυραύλους, UAV, είναι όλες νέες απειλές των οποίων η απόδοση αυξάνεται συνεχώς.

Το… αυτογκόλ

Μέχρι στιγμής δεν βλέπουμε κανένα ψεγάδι στην γαλλική πρόταση. Από άποψη οπλισμού, ραντάρ, και τεχνολογίας θα λέγαμε πως οι Γάλλοι παίρνουν άριστα.

Πού τα… χαλάμε λοιπόν;

Όπως έχουμε αναφέρει επανειλημμένα, η Ελλάδα έχει θέσει ως προαπαιτούμενο στους μνηστήρες την ενδιάμεση λύση. Το πλοίο δηλαδή που θα φύγει από το γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό εν προκειμένω και θα ενταχθεί στο ελληνικό.

Ενώ λοιπόν η Αθήνα έχει ξεκαθαρίσει στις υποψήφιες χώρες πως θα πρέπει να αποδεσμεύσουν πλοία ικανά, λειτουργικά και επιχειρησιακά έτοιμα, οι Γάλλοι εδώ και καιρό κρατούσαν κλειστά χαρτιά. Προφανώς και η αποδέσμευση των φρεγατών FREMM, που αποτελούν τις βασικές μονάδες κρούσης του γαλλικού Στόλου ήταν εξ ορισμού απαγορευτική. Στο τραπέζι λοιπόν έπεσαν και οι φρεγάτες LaFayette, ένα ικανότατο πλοίο που με τις απαραίτητες «ενέσεις» σε οπλισμό και τεχνολογικά μέσα θα ήταν μια αξιοπρεπής λύση για τον ελληνικό Στόλο.

Οι Γάλλοι όμως είχαν διαφορετικά σχέδια. Στην πρόταση που παρουσιάστηκε την Τρίτη στην γαλλική πρεσβεία προτάθηκαν, η αντιαεροπορική φρεγάτα AAW Jean Bart και η ανθυποβρυχιακή φρεγάτα ASW Latouche-Treville, οι οποίες θα μπουν – σύμφωνα με την πρόταση - στο δυναμικό του ελληνικού Στόλου στις αρχές του 2022.

Η φρεγάτα Jean Bart έχει ως βασική αποστολή την αντιαεροπορική δράση, υποστηρίζοντας τη ναυτική αεροπορία με πολεμικά πλοία, συμπεριλαμβανομένου αεροπλανοφόρου και πιθανώς εμπορικών πλοίων.

Η φρεγάτα Latouche-Treville έχει ως βασική αποστολή την ανθυποβρυχιακή δράση σε ανοιχτή θάλασσα και την προστασία μονάδων υψηλής αξίας.

Στο άκουσμα της πρότασης για τις συγκεκριμένες φρεγάτες υπήρξε προφανώς «μούδιασμα», με στρατιωτικές πηγές να εκφράζουν λογικότατες ενστάσεις για τις δυνατότητες των πλοίων. Κατ’ αρχάς, θα πρέπει να τονίσουμε πως πρόκειται για πλοία 30 ετών, με τον επιχειρησιακό τους βίο να είναι περιορισμένος.

Επίσης, πρόκειται για τεράστια πλοία που η επάνδρωσή τους αγγίζει τα 250 άτομα, ενώ δεν έχουν καμία ομοιοτυπία με τις φρεγάτες που έχει σήμερα το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Τι σημαίνει αυτό; Πως αν τελικά πούμε το «ναι» στους Γάλλους, η Jean Bart και η Latouche-Treville θα έρθουν Ελλάδα το 2022, αλλά όσο να εκπαιδευτεί το προσωπικό, να εναρμονιστούν τα συστήματα με τις φρεγάτες S του Στόλου και να στελεχωθούν με 500 άτομα, θα χρειαστεί τουλάχιστον ένας χρόνος! Πάμε δηλαδή για 2023… και αν!

Προβληματισμός επίσης υπάρχει και για τον οπλισμό τους, μιας και πρόκειται για πλοία με παλιάς τεχνολογίας οπλικά συστήματα, με την Jean Bart μάλιστα να χρησιμοποιεί για την Α/Α Άμυνα SM1.

Σαφώς και τα συγκεκριμένα γαλλικά πλοία είναι λειτουργικά, πολύ καλά συντηρημένα και με καλύτερες δυνατότητες σε αεράμυνα περιοχής και ανθυποβρυχιακές δυνατότητες από τις φρεγάτες που διαθέτει σήμερα η χώρα μας, ωστόσο, δεν δίνουν κάτι παραπάνω στο Πολεμικό μας Ναυτικό.

Μπορεί οι Γάλλοι να μας τα χαρίζουν, αφού τονίζουν στην πρότασή τους πως δεν τα θέλουν πίσω, όμως πόσο συμφέρουν την Ελλάδα πλοία τόσο μεγάλα, γερασμένα, ασύμφορα σε συντήρηση και με μεγάλες απαιτήσεις σε ανθρώπινο δυναμικό;

Οι ενστάσεις επομένως είναι απολύτως δικαιολογημένες, όπως και η απορία για την απόφαση των Γάλλων να προτείνουν στην Ελλάδα τους «γερόλυκους» του γαλλικού στόλου, την ώρα μάλιστα που οι Βρετανοί για παράδειγμα έχουν προτείνει τις σύγχρονες Type 23, οι Ολλανδοί διαμηνύουν πως μπορούν να μας φτιάξουν άμεσα δύο ολοκαίνουργια πλοία για ενδιάμεση λύση και οι Γερμανοί δίνουν ακόμα και υποβρύχια.

Η ηγεσία του Πολεμικού μας Ναυτικού, ο πολύπειρος Αρχηγός ΓΕΝ, Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης, σίγουρα ξέρει καλύτερα και η εισήγησή του προς τον υπουργό Άμυνας κ. Νίκο Παναγιωτόπουλο που πραγματοποιεί τις διαπραγματεύσεις με τις κυβερνήσεις των υποψήφιων χωρών, σίγουρα έχει μεγάλη βαρύτητα.

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.

Διαβάστε επίσης:

Παραμένει ο σχεδιασμός για σταδιακό άνοιγμα - Τα self test «ξεκλειδώνουν» το Πάσχα στο χωριό