Φρεγάτες: «Βούλιαξαν» οι Ισπανοί – Με το ένα πόδι εκτός και οι Γερμανοί – Ποιοι προκρίνονται
Σε «γόρδιο δεσμό» εξελίσσεται το ζήτημα της απόκτησης των τεσσάρων νέων φρεγατών, που θα ενισχύσουν περαιτέρω την αποτρεπτική ισχύ του Πολεμικού μας Ναυτικού.
Ο Αρχηγός ΓΕΝ, Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης και η ειδική επιτροπή που έχει συσταθεί, έχουν περάσει από εξονυχιστικό έλεγχο όλα τα υποψήφια πλοία, έχοντας βγάλει, σύμφωνα με πληροφορίες την τελική λίστα με τους υποψηφίους που περνούν στον… τελικό.
Αν και τις προηγούμενες ημέρες είχαμε επισημάνει ότι η γαλλική και η ολλανδική πρόταση έχουν ένα ελαφρύ προβάδισμα έναντι των υπολοίπων, φαίνεται πως τα πράγματα δεν θα είναι και τόσο εύκολα και αυτό γιατί όλοι οι υποψήφιοι πρότειναν εξαιρετικά πλοία, σε δελεαστικές τιμές και με κορυφαίο εξοπλισμό.
Ωστόσο, σύμφωνα με τις τελευταίες εξελίξεις, το ΓΕΝ φέρεται να έχει αρχίσει να πετάει εκτός μάχης τους υποψηφίους που τα πλοία τους δεν ικανοποιούν πλήρως με τις δυνατότητές τους. Αν και περιμέναμε πως πρώτοι απ’ όλους σε αυτή τη λίστα θα ήταν οι Αμερικανοί, με τις φρεγάτες MMSC να μην μπορούν να καλύψουν σχεδόν σε κανέναν βαθμό τις απαιτήσεις του Ελληνικού Στόλου, φαίνεται πως οι πιέσεις της Ουάσινγκτον πιάνουν τόπο, ενώ η ενίσχυση της αμερικανικής παρουσίας στη χώρα μας και η εμβάθυνση της αμυντικής συνεργασίας έχει το δικό της ειδικό βάρος στην υπόθεση.
Αντιθέτως, αυτοί που βγήκαν εκτός «ναυμαχίας» πρώτοι απ’ όλους ήταν οι Ισπανοί. Η φρεγάτα F-110, αν και αποτελεί ένα πολύ αξιόλογο πλοίο που παραπέμπει σε μικρό αντιτορπιλικό, με πολύ καλές δυνατότητες και ισχυρό οπλισμό, δεν καλύπτει τις επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, που από την πρώτη στιγμή χαρακτήρισε την πρόταση της Navadia ως «αδύναμη» έναντι των υπολοίπων.
Στην επίσημη ανακοίνωση του ΥΠΕΘΑ η λίστα των κρατών αναγράφεται με αλφαβητική σειρά. Γαλλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, Ιταλία, Ολλανδία περνούν στην επόμενη φάση. Φαίνεται πως το μεγάλο κόστος, ο χρόνος παράδοσης αλλά και οι στενές σχέσεις των Ισπανών με την Τουρκία που εκδηλώθηκε με την κατασκευή του ελικοπτεροφόρου Anadolu, αλλά και τη στήριξη στις Συνόδους Κορυφής, ενώ το ORUC REIS έπλεε στην ελληνική υφαλοκρηπίδα, έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην… βύθιση της ισπανικής F-110.
Εκτός μάχης έχουν τεθεί επίσης και οι Γερμανοί για τις φρεγάτες Α300. Πρόκειται για ένα θηριώδες πλοίο το οποίο δεν βοηθά στις ανάγκες του Στόλου μας, ενώ η επάνδρωσή του απαιτεί πάνω από τα 300 άτομα πλήρωμα. Το Βερολίνο ωστόσο παραμένει στο παιχνίδι με τις φρεγάτες Α200, τις οποίες δίνει «πακέτο» με δύο υπερσύγχρονα υποβρύχια κλάσης 214.
Αν και το υπουργείο Εθνικής Άμυνας δημοσίευσε τη λίστα με αλφαβητική σειρά, είναι βέβαιο πως το Πολεμικό Ναυτικό έχει παραδώσει τις προτάσεις έχοντας θέσει στην κορυφή την φρεγάτα που πλήρως τις επιχειρησιακές ανάγκες του. Έχουμε τονίσει πως οι Γάλλοι έχουν το πιο ισχυρό πλοίο, με τον οπλισμό και τις δυνατότητές των φρεγατών Belh@rra στην αεράμυνα περιοχής και τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο να χαρακτηρίζονται από τους έμπειρους αξιωματικούς ως «gamechanger». Τονίζουμε επίσης πως οι Γάλλοι μπορούν να παραδώσουν την πρώτη FDI Belh@rra το 2025, χρόνος ρεκόρ για τα δεδομένα ενός τέτοιου εξοπλιστικού προγράμματος.
Στην κορυφή όμως, μαζί με τους Γάλλους είναι και οι Ολλανδοί. Η πρόταση της εταιρείας Damen για την φρεγάτα Sigma 11515 είναι πολύ ελκυστική, μιας το πλοίο έχει εξαιρετικές δυνατότητες, ενώ οι Ολλανδοί έχουν την πιο οικονομική πρόταση και υπόσχονται να παραδώσουν το πρώτο πλοίο μέχρι το 2026. Παράλληλα, αυτό που θεωρείται ιδανικό για το ΓΕΝ είναι η ενδιάμεση λύση που αφορά είτε τις μεταχειρισμένες φρεγάτες «Μ» είτε στις καινούργιες κορβέτες SIGMA 11514, που το Άμστερνταμ διαμηνύει ότι μπορεί να τις δώσει ακόμα και μέσα στο 2022.
Αν και Γάλλοι και Ολλανδοί έχουν πολύ δελεαστικές προτάσεις κανένας δεν μπορεί να υποτιμήσει ισχυρά πλοία όπως οι Ιταλικές Fremm και φυσικά οι Αγγλικές Arrowhead140 που διεκδικούν με μια συνολικά δελεαστική πρόταση.
Φαίνεται πως η «ναυμαχία» δεν έχει τελειώσει και τις επόμενες ημέρες θα πάμε από τα προημιτελικά στα ημιτελικά και μετά στον μεγάλο τελικό.
Συνοπτικά, συνεχίζουν στην «κούρσα»:
- Η Γαλλία με τις φρεγάτες Belh@rra
- Η Γερμανία με τις φρεγάτες Α 200
- Το Ηνωμένο Βασίλειο με τις φρεγάτες Arrowhead 140
- Οι ΗΠΑ με τις φρεγάτες MMSC
- Η Ιταλία με τις φρεγάτες FREMM
- Η Ολλανδία με τις φρεγάτες Sigma
Εκτός διαγωνισμούς έμειναν η Ισπανία και η δεύτερη γερμανική πρόταση.
Επαναλαμβάνουμε τέλος πως, σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν σκέψεις το πρόγραμμα να «σπάσει» σε τρία μέρη.
- 4 νέες φρεγάτες, για τις οποίες οι αποφάσεις θα αργήσουν
- Ενδιάμεση λύση
- Εκσυγχρονισμός των ελληνικών ΜΕΚΟ, που θα τρέξει άμεσα.
Κλείνοντας επισημαίνουμε κάτι εξαιρετικά σημαντικό. Αν και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης έχει διαμηνύσει στο ΓΕΝ να επιλέξει το καλύτερο πλοίο χωρίς να σκέφτεται το γεωπολιτικό αποτύπωμα, είναι βέβαιο πως ορισμένες δυνάμεις θα ασκήσουμε πιέσεις μέχρι τέλους.
Οι ΗΠΑ, για παράδειγμα, αν και ουσιαστικά δεν έχουν πλοίο να προτείνουν, μιας και οι MMSC δεν καλύπτει τις ανάγκες του ελληνικού Στόλου, επιμένουν να πιέζουν για παράταση της διαδικασίας τάζοντας διάφορα άλλα ανταποδοτικά οφέλη για την Ελλάδα. Η ουσία είναι όμως πως το Πολεμικό Ναυτικό χρειάζεται πλοία άμεσα και μάλιστα πανίσχυρα και η Αμερική δεν καλύπτει καμία από τις δύο απαιτήσεις.
Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.
Διαβάστε επίσης:
Τρέχει η επιχείρηση «Ελευθερία» - Οι απρόθυμοι και τα προνόμια