Φρεγάτες: Τελεσίγραφο Παναγιωτόπουλου στους «μνηστήρες» -Γιατί οι Ολλανδοί «αγγίζουν» την πρώτη νίκη

Ποιος θα λύσει τον «γόρδιο δεσμό» των φρεγατών; Πιέσεις στους Αμερικανούς να στείλουν την τελική τους πρόταση - Η πολιορκία των Βρετανών και το LOR για την αξιόπιστη αλλά «πονηρή» πρόταση των Ολλανδών για την ενδιάμεση λύση.
6'

«Η κλεψύδρα αδειάζει! Όσοι σκοπεύουν να καταθέσουν τις οριστικές τους προτάσεις για τις φρεγάτες, να το κάνουν άμεσα»! Αυτή ήταν η ουσία του μηνύματος που εξέπεμψε ο υπουργός Άμυνας κ. Νίκος Παναγιωτόπουλος από το βήμα της Βουλής, αναφερόμενος στο ζήτημα της απόκτησης των τεσσάρων νέων φρεγατών που θα ενισχύσουν περαιτέρω την αποτρεπτική ισχύ του Στόλου μας.

Ο επικεφαλής του ελληνικού «Πενταγώνου» ξεκαθάρισε πως οι «μνηστήρες δεν θα έχουν απεριόριστο χρόνο, διαμηνύοντας ότι μέχρι το τέλος του καλοκαιριού η υπόθεση θα έχει κλείσει. Το… τελεσίγραφο του υπουργού Άμυνας είχε αποδέκτες κυρίως τους Αμερικανούς, που καθυστερούν την απάντηση στην ελληνική ερώτηση (LOR) για τις φρεγάτες MMSC. Οι ΗΠΑ, σε τέτοιες περιπτώσεις απαντούν περίπου μετά από έξι μήνες, ωστόσο, ο Έλληνας υπουργός φρόντισε να στείλει σαφές μήνυμα ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να περιμένει.

Άλλωστε, οι ΗΠΑ γνωρίζουν το ελληνικό ενδιαφέρον για νέες φρεγάτες από πέρυσι τουλάχιστον, επομένως, θα έπρεπε ήδη να έχουν «τρέξει» τις διαδικασίες, έχοντας έτοιμη μια «ασυναγώνιστη» πρόταση - όπως είχε πει και ο Αμερικανός πρέσβης Τζέφρι Πάιατ.

Η πρώτη πρόταση πάντως των Αμερικανών είχε απογοητεύσει την ελληνική πλευρά, με τους Αμερικανούς να προτείνουν τις φρεγάτες MMSC, που ομολογουμένως δεν έχουν τις δυνατότητες των ευρωπαϊκών πλοίων, ενώ για ενδιάμεση λύση πρότειναν τις παροπλισμένες για τον αμερικανικό Στόλο φρεγάτες τύπου Perry καθώς και αποβατικά σκάφη τύπου Island.

Η Ουάσινγκτον επιφυλάσσεται για καλύτερη πρόταση μετά το καλοκαίρι, με την Αθήνα ωστόσο να εκφράζει επιφυλάξεις για το αν θα είναι καν ελκυστική. Οι πληροφορίες που διαρρέονται για τα καταδρομικά Ticonderoga, κάθε άλλο παρά ικανοποιούν το Πολεμικό μας Ναυτικό, αφού πρόκειται για τεράστια πλοία μεγάλης ηλικίας, που απαιτούν τεράστιο κόστος συντήρησης και επάνδρωση σχεδόν 300 άτομα, δηλαδή, πάνω από δύο φρεγάτες! «Το θέμα είναι να λύσουμε προβλήματα, όχι να προσθέσουμε ακόμα περισσότερα», τονίζουν με νόημα στρατιωτικές πηγές, ξεκαθαρίζοντας πως τα πλοία ενδιάμεσης λύσης πρέπει να είναι αξιόπιστα, λειτουργικά και άμεσα αξιοποιήσιμα από τον ελληνικό Στόλο.

Γι’ αυτό οι Ολλανδοί παίρνουν την πρώτη μάχη

Το μεγάλο «αγκάθι» θα μπορούσε να χαρακτηριστεί στο εξοπλιστικό πρόγραμμα για τις νέες φρεγάτες, το ζήτημα της ενδιάμεσης λύσης. Πώς άλλωστε να μην είναι αφού ο Στόλος μας τα επόμενα τρία τουλάχιστον χρόνια θα περιμένει να κατασκευαστούν οι νέες φρεγάτες που θα παραγγείλει και παράλληλα θα έχει βάλει στα… πιτς και τις φρεγάτες ΜΕΚΟ προκειμένου να εκσυγχρονιστούν.

Αν και το υπουργείο Άμυνας είχε αποφασίσει ένας «ανάδοχος» να τα προσφέρει όλα ως λύση «πακέτο», δηλαδή 4 νέες φρεγάτες, εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ, πλοία ενδιάμεσης λύσης και ναυπήγηση στην Ελλάδα, τελικά, κρίθηκε προτιμότερο και για εξοικονόμηση χρόνου και γιατί κάποιοι μπορεί να προσφέρουν καλές μεταχειρισμένες φρεγάτες αλλά όχι τόσο καλές λύσεις για καινούργια πλοία, οι διαδικασίες να «σπάσουν» σε τρεις αυτόνομες συμβάσεις.

Πιο συγκεκριμένα, οι τρεις αυτόνομες συμβάσεις για τις φρεγάτες θα αφορούν: Η πρώτη την προμήθεια 4 νέων φρεγατών και τη ναυπήγησή τους. Η δεύτερη τον εκσυγχρονισμό των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ. Η Τρίτη, τα λεγόμενα πλοία «ενδιάμεσης λύσης», τα πλοία δηλαδή που θα χρησιμοποιεί το Ναυτικό έως ότου κατασκευαστούν τα καινούργια.

Υπό αυτά τα δεδομένα, είναι πολύ πιθανό να αγοράσουμε καινούργια πλοία – για παράδειγμα – από τη Γαλλία ή τις ΗΠΑ, μεταχειρισμένα ως ενδιάμεση λύση – για παράδειγμα – από την Ολλανδία ή τη Μεγάλη Βρετανία και η αναβάθμιση των ΜΕΚΟ να δοθεί – για παράδειγμα – στη Γερμανία.

Οι πιο δυνατοί στο κομμάτι της ενδιάμεσης λύσης είναι οι Ολλανδοί. Η κατασκευάστρια εταιρεία Damen, προτείνει 2 φρεγάτες «Μ» από το Ολλανδικό Ναυτικό, αφού πρώτα συντηρηθούν και αναβαθμιστούν. Πρόκειται για δύο πλοία κλάσης Karel Doorman, γνωστές και ως M, την Van Speijk(F828) και την Van Amstel(F831) οι οποίες επιχειρούν για το Ολλανδικό Βασιλικό ναυτικό από τα μέσα της δεκαετίας του 90’. Πρόκειται για «σκαριά» γνώριμα στο Πολεμικό Ναυτικό, μιας και αποτελούν εξέλιξη των φρεγατών S, τις οποίες διαθέτει στο οπλοστάσιό του ο Ελληνικός Στόλος από τις αρχές της δεκαετίας του 80’.

Η φρεγάτα Van Amstel(F831), Type M.

Ήδη σύμφωνα με πληροφορίες το Πολεμικό Ναυτικό έχει εκφράσει εγγράφως το ενδιαφέρον του για τις μεταχειρισμένες Ολλανδικές φρεγάτες με αποστολή LOR. Και μάλιστα ενδιαφέρεται άμεσα για την απόκτησή τους άσχετα με τη συμφωνία για τα καινούργια πλοία. Βέβαια, το ερώτημα είναι πότε μπορούν να παραδώσουν οι Ολλανδοί τις δύο φρεγάτες «M», με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι δεν θα είναι και τόσο άμεση η αποδέσμευσή τους από τον ολλανδικό στόλο. Ίσως οι Ολλανδοί να... περιμένουν να αγοράσουμε από αυτούς και τις φρεγάτες Sigma, που προτείνουν για νέα φρεγάτα, ώστε να αποδεμεύσουν πιο σύντομα τις «Μ».

Η «ναυμαχία» πάντως στη λεωφόρο Μεσογείων βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, με τους «μνηστήρες» να ρίχνουν στη μάχη όλα τους τα όπλα. Αυτή την εβδομάδα ήταν σειρά των Βρετανών να περάσουν την πύλη του στρατοπέδου Παπάγου, όπου συναντήθηκαν με τον υπουργό Άμυνας κ. Νίκο Παναγιωτόπουλο, τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ, Στρατηγό Κωνσταντίνο Φλώρο και φυσικά τον πολύπειρος Αρχηγός ΓΕΝ, Αντιναύαρχο Στυλιανό Πετράκη.

Οι Βρετανοί ανέλυσαν την πρότασή τους για τις φρεγάτες Arrowhead 140, την ενδιάμεση λύση που προτείνουν και αφορά τις φρεγάτες Type 23 του Βασιλικού Ναυτικού, αλλά και την πρότασή τους για ναυπήγηση και των τεσσάρων πλοίων σε ελληνικά ναυπηγεία.

Η τιμή των Arrowhead 140 είναι πολύ ελκυστική, περίπου 600 εκατομμύρια ευρώ η μία, με στελέχη του ελληνικού «Πενταγώνου» να επισημαίνουν ότι πρόκειται για εξαιρετικών δυνατοτήτων πλοία και μάλιστα σε ένα οικονομικό πακέτο που συμφέρει τη χώρα μας.

Την ίδια ώρα ο Αρχηγός του Βασιλικού Πολεμικού Ναυτικού είχε συνάντησξη με τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ, Στρατηγό Κωνσταντίνο Φλώρο και τον Αρχηγό ΓΕΝ, Αντιναύαρχο Στυλιανό Πετράκη.

Μάλιστα, το απόγευμα της Τρίτης, ο κ. Πετράκης επισκέφθηκε τη φρεγάτα «HMS KENT», που έχει δέσει στο λιμάνι του Πειραιά. Πρόκειται για φρεγάτα κλάσης Type 23, όπως αυτές που προτείνονται από την βρετανική κυβέρνηση ως πλοία ενδιάμεσης λύσης για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.

Οι εξελίξεις τις επόμενες εβδομάδες θα είναι κρίσιμες για το ζήτημα των φρεγατών, με την Αθήνα να πιέζει πλέον τους «μνηστήρες» να ολοκληρώσουν τις προτάσεις τους.

Θυμίζουμε πως συνεχίζουν στην «κούρσα»:

  • Η Γαλλία με τις φρεγάτες Belh@rra
  • Η Γερμανία με τις φρεγάτες Α 200
  • Το Ηνωμένο Βασίλειο με τις φρεγάτες Arrowhead 140
  • Οι ΗΠΑ με τις φρεγάτες MMSC
  • Η Ιταλία με τις φρεγάτες FREMM
  • Η Ολλανδία με τις φρεγάτες Sigma

Εκτός διαγωνισμού έμειναν η Ισπανία και η δεύτερη γερμανική πρόταση.

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.

Διαβάστε επίσης:

Γλυκά Νερά: Αυτό είναι το κελί του συζυγοκτόνου στον Κορυδαλλό - Με ποιον μιλά και τι ζητά συνεχώς