Κορβέτες: Το «θηρίο» των Βρετανών και το ντεμαράζ των Γάλλων – Η Παρλί σε ρόλο «Νονού»

Τη θηριώδη φρεγάτα Arrowhead 140 πρότειναν οι Βρετανοί σε συμφέρουσα τιμή, αλλά το κόστος συντήρησης είναι μάλλον απαγορευτικό – Έρχεται στην Αθήνα η Γαλλίδα υπουργός Ενόπλων Δυνάμεων και φέρνει πρόταση που «δεν θα μπορεί να αρνηθεί» η Ελλάδα.
Μεγάλο φαβορί παραμένει η κορβέτα Gowind που προτείνουν οι Γάλλοι
4'

Στις 8 Φεβρουαρίου είχαμε γράψει στο Newsbomb.gr πως οι Βρετανοί σκοπεύουν να μπουν «σφήνα» στη «ναυμαχία» για τις νέες κορβέτες που επιθυμεί να αποκτήσει το Πολεμικό μας Ναυτικό, προτείνοντας ωστόσο αντί για κορβέτες… φρεγάτες!

Η επίσημη πρόταση των Βρετανών έφτασε πριν μερικά 24ωρα στο ελληνικό «Πεντάγωνο», με την εταιρεία Babcock να προτείνει όντως την φρεγάτα Arrowhead 140. Πρόκειται για ένα πλοίο 140 μέτρων, με εκτόπισμα που αγγίζει τους 7.000 τόνους και βασίζεται στην γνωστή βρετανική φρεγάτα Type 31.

Η βρετανική φρεγάτα Arrowhead140.

Μα, θα αναρωτηθούν πολλοί, ζητάει το Πολεμικό μας Ναυτικό ένα τόσο μεγάλο πλοίο; Η αλήθεια είναι πως όχι, μιας και το ΓΕΝ έχει καταστήσει σαφές στην πολιτική ηγεσία πως μετά την απόκτηση των φρεγατών Belh@rra, ιδανική επιλογή για τις ανάγκες του Στόλου μας είναι οι κορβέτες. Πλοία δηλαδή μικρότερα από τις φρεγάτες, πιο ευέλικτα, πιο οικονομικά, με βαρύτατο οπλισμό και προηγμένα τεχνολογικά.

Η πρόταση των Βρετανών ωστόσο χαρακτηρίζεται από ορισμένους δελεαστική, αφού το κάθε πλοίο, με οπλισμό ανάλογο με των κορβετών Gowind ή τον ιταλικών Doha που έχουν προταθεί, αγγίζει τα 500 εκατ. ευρώ. Δηλαδή, για 4 πλοία Arrowhead 140 που θα επιθυμούσε το Πολεμικό Ναυτικό, θα απαιτούνταν περίπου 2 δισ. ευρώ. Όσο για την εμπλοκή των ελληνικών ναυπηγείων, οι Βρετανοί δηλώνουν διατεθειμένοι να κατασκευάσουν στην Ελλάδα και τα τέσσερα πλοία.

Πώς όμως θα στελεχωθούν τόσο μεγάλα πλοία που απαιτούν εκατοντάδες άτομα προσωπικό; Πώς θα συντηρηθούν; Είναι δεδομένο πως ένα πλοίο με εκτόπισμα 7.000 τόνους έχει τεράστιες και κοστοβόρες απαιτήσεις.

Τα έμπειρα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού ζυγίζουν όλες τις παραμέτρους και εξετάζουν εξονυχιστικά όλες τις προτάσεις των μνηστήρων. Υπενθυμίζουμε πως στη λίστα βρίσκονται οι Γάλλοι της Naval Group με τις κορβέτες Gowind, οι Ολλανδοί της Damen με τις Sigma 10514, αλλά και οι Ιταλοί της Fincantieri για τις μεγαλύτερες κορβέτες κλάσης Doha.

Προβάδισμα και μάλιστα σαφές φέρονται να έχουν οι Γάλλοι, με τις κορβέτες Gowind να φέρουν πανίσχυρο οπλισμό με αντιαεροπορικούς πυραύλους και εξαιρετικές δυνατότητες στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο, αλλά και την πολύ σημαντική ομοιοτυπία με τις φρεγάτες Belh@rra. Επίσης, η τιμή τους είναι άκρως συμφέρουσα, μιας και οι Γάλλοι προσφέρουν πέντε κορβέτες Gowind σε τιμή κάτω από τα 2 δισ. ευρώ, περίπου στα 1,8 και παράδοση το 2026. Αυτό σημαίνει ότι περισσεύουν και χρήματα από το πακέτο των 5 δισ. ευρώ που σκοπεύει να διαθέσει η κυβέρνηση για ανανέωση του Στόλου. Θυμίζουμε πως οι φρεγάτες Belh@rra κόστισαν περίπου 3 δισ. ευρώ, επομένως μένουν ακόμα 2 για να αξιοποιηθούν με τον καλύτερο τρόπο για το Πολεμικό μας Ναυτικό.

Για τις ιταλικές κορβέτες και τις ολλανδικές τα έχουμε πει αρκετές φορές. Εξαιρετικών δυνατοτήτων πλοία, αλλά οι μεν Ιταλοί είναι «αλμυροί» και θα καθυστερήσουν τις παραδόσεις πλοίων σε σχέση με τους Γάλλους, ενώ οι Ολλανδοί δίνουν σε πολύ καλή τιμή τις Sigma 10514 αλλά μετά το 2027, με το γεωπολιτικό αποτύπωμα να παίζει και αυτό το ρόλο του.

Εξελίξεις αναμένονται ακόμα και εντός του Μαρτίου, με την Γαλλίδα υπουργό Ενόπλων Δυνάμεων να έρχεται στην Αθήνα για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου και να έχει στην ατζέντα της δύο πολύ σημαντικές αποστολές. Πρώτον, να υπογράψει την οριστική συμφωνία για τις τρεις φρεγάτες Belh@rra και τα επιπλέον έξι Rafale και δεύτερον κομίσει στην Αθήνα την οριστική πρόταση της χώρας της για τις κορβέτες Gowind. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι Γάλλοι θα παραδώσουν μία τόσο ισχυρή πρόταση που κανένας από τους υπόλοιπους μνηστήρες δεν θα μπορεί να «κοντράρει». Μάλιστα, πληροφορίες αναφέρουν πως οι Γάλλοι θα έχουν απάντηση και για την εμπλοκή των ναυπηγείων, προτείνοντας την κατασκευή 2 κορβετών Gowind στη Γαλλία και τριών σε ελληνικά ναυπηγεία.

Φυσικά αυτό λύνει και τα χέρια του υπουργού Άμυνας κ. Νίκου Παναγιωτόπουλου και του Αρχηγού ΓΕΝ, Αντιναύαρχου Στυλιανού Πετράκη που θέλουν να «κλειδώσουν» ακόμα μία σπουδαία συμφωνία για το Πολεμικό μας Ναυτικό. Όλα όμως θα πρέπει να γίνουν προσεκτικά, μεθοδικά και με απόλυτη διαφάνεια, ώστε να μην μπορεί κανείς να αμφισβητήσει την ορθότητα και την αναγκαιότητα των αποφάσεων.