Στο ΑΒΕΡΩΦ οι υπογραφές για Belh@rra, Rafale: Yψηλού συμβολισμού τελετή (pics)
Παρουσία του υπουργού Άμυνας κ. Νίκου Παναγιωτόπουλου και της Γαλλίδας υπουργού Ενόπλων Δυνάμεων κυρίας Φλοράνς Παρλί, μπήκαν οι τελικές υπογραφές στις συμβάσεις για την απόκτηση τριών φρεγατών Belh@rra και έξι επιπλέον μαχητικών Rafale, που ήρθαν να προστεθούν στην αρχική παραγγελία των 18 κορυφαίων γαλλικών αεροσκαφών, συμπληρώνοντας έτσι μια πλήρη Μοίρα.
Η γεμάτη συμβολισμούς τελετή υπογραφής των συμβάσεων πραγματοποιήθηκε στο θρυλικό Θωρηκτό ΑΒΕΡΩΦ, στη μαρίνα του Φλοίσβου και με φόντο το σύμβολο της γαλλικής ισχύος, αεροπλανοφόρο Charles de Gaulle.
Τις τελικές υπογραφές στις συμβάσεις έβαλαν ο επικεφαλής της ΓΔΑΕΕ κ. Αριστείδης Αλεξόπουλος και από γαλλικής πλευράς οι κατασκευάστριες εταιρείες, Naval Group για τις φρεγάτες Belh@rra και Dassault Aviation για τα μαχητικά Rafale. Το «παρών» στο Θωρηκτό ΑΒΕΡΩΦ έδωσε ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος, ο Αρχηγός ΓΕΝ, Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης, ο Αρχηγός ΓΕΑ, Αντιπτέραρχος Θεμιστοκλής Μπουρολιάς και ο Αρχηγός ΓΕΣ, Αντιστράτηγος Χαράλαμπος Λαλούσης.
Αμέσως μετά την υπογραφή των συμβάσεων, οι δύο αντιπροσωπείες μετέβησαν με πλωτά μέσα στο γαλλικό αεροπλανοφόρο Charles de Gaulle, το οποίο βρίσκεται ναυλοχημένο στον Φαληρικό όρμο. Εκεί, πραγματοποιήθηκε ξενάγηση στους χώρους του αεροπλανοφόρου από τον κυβερνήτη του, ενώ έγινε και μια σύντομη ενημέρωση για την αποστολή του πυρηνοκίνητου πλοίου.
Κατά τη διάρκεια του δείπνου που θα παρατεθεί εντός του αεροπλανοφόρου, Έλληνες και Γάλλοι αξιωματούχοι αναμένεται να συζητήσουν για τις γεωπολιτικές εξελίξεις με φόντο τον πόλεμο στην Ουκρανία, αλλά και τις δυνατότητες περαιτέρω εμβάθυνσης της αμυντικής συνεργασίας Ελλάδας και Γαλλίας.
Θυμίζουμε πως οι Γάλλοι έχουν ενισχύσει σημαντικά την παρουσία τους στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, ενώ ήδη μαχητικά αεροσκάφη και αντιπροσωπεία της Armee de l’Air βρίσκονται στην Ανδραβίδα προκειμένου να συμμετάσχουν στην μεγαλύτερη και πιο απαιτητική αεροπορική άσκηση της Μεσογείου, τον «ΗΝΙΟΧΟ 2022».
1. Γιατί επιλέξαμε τις γαλλικές φρεγάτες FDI Belh@rra και όχι τις άλλες που είχαν προταθεί;
Καθ’ όλη τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων οι Γάλλοι και η αμυντική βιομηχανία Naval Group είχε απαντήσεις σε κάθε απαίτηση του Πολεμικού μας Ναυτικού. Προσέφερε ένα υπερσύγχρονο πλοίο πολλαπλού ρόλου, με κορυφαίο οπλισμό, με την πιο προηγμένη τεχνολογία, εξαιρετικές δυνατότητες στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο και την αεράμυνα περιοχής, αλλά και μετέπειτα τεχνική υποστήριξη.
Αν και οι υπόλοιποι μνηστήρες είχαν εξαιρετικές προτάσεις, άκρως δελεαστικές για το Πολεμικό μας Ναυτικό, οι Γάλλοι έκαναν τη διαφορά προσφέροντας τα δύο πρώτα πλοία το 2025 και το τρίτο το 2026. Με το χρόνο να έχει καταστεί επιχειρησιακό κριτήριο, η συγκεκριμένη κίνηση των Γάλλων φαίνεται πως ήταν η καθοριστική για να πείσει το Πολεμικό μας Ναυτικό, που θα λάβει σε χρόνο ρεκόρ ολοκαίνουργια πλοία και όχι ενδιάμεσες λύσεις που ενδεχομένως να προκαλούσαν «ενδιάμεσα προβλήματα» και επιπλέον κόστος.
Οι προτάσεις των υπολοίπων «μνηστήρων» έκαναν λόγο για παράδοση του πρώτου πλοίου το 2027, 2028, μέχρι και 2032! Ο υπουργός Άμυνας λοιπόν κ. Νίκος Παναγιωτόπουλος, έκανε πράξη το αυτονόητο, υλοποιώντας την εισήγηση του ΓΕΝ και του έμπειρου Αρχηγού, Αντιναύαρχου Στυλιανού Πετράκη.
Επισημαίνουμε επίσης και το γεωπολιτικό στίγμα της συμφωνίας, με τις ελληνογαλλικές σχέσεις να είναι άριστες και με το Παρίσι να επιθυμεί την ενίσχυση της παρουσίας του στην Ανατολική Μεσόγειο, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τη δημιουργία ενός άξονα ασφαλείας στην περιοχή απέναντι στον τουρκικό αναθεωρητισμό.
2. Ποιο είναι το κόστος των Belh@rra;
Σύμφωνα με τις συμβάσεις που έφτασαν στη Βουλή, το κόστος για τις τρεις πρώτες φρεγάτες είναι 3,050 δισ. ευρώ. Η κάθε φρεγάτα FDI δηλαδή, αναμένεται να κοστίσει περίπου ένα δισ. ευρώ. Στην τιμή αυτή θα συμπεριλαμβάνονται όλα τα οπλικά συστήματα, η τεχνική υποστήριξη από τους Γάλλους (FOS - Follow on Support), αλλά και η εκπαίδευση των πρώτων ελληνικών πληρωμάτων και τεχνικών.
Επίσης, αν η Ελλάδα αποφασίσει να προχωρήσει στην απόκτηση και 4ης φρεγάτας, τότε αυτή θα είναι εξ αρχής ελληνικής διαμόρφωσης και το κόστος της θα αγγίζει τα 720 εκατ. ευρώ.
Επισημαίνουμε πως το κόστος για τις Belh@rra ήταν σχεδόν διπλάσιο, με τον υπουργό Άμυνας κ. Νίκο Παναγιωτόπουλο να καταφέρνει να συμπιέσει την τιμή στο μισό κατόπιν σκληρής διαπραγμάτευσης με τους Γάλλους που αρκετές φορές έφτασε στο όριο της ρήξης.
3. Γιατί οι δύο πρώτες φρεγάτες που θα παραλάβουμε είναι με τη γαλλική διαμόρφωση και όχι με την ελληνική;
Με την Τουρκία να έχει ήδη δείξει τις επιθετικές της διαθέσεις από το 2020 με την εισβολή του ORUC REIS στην ελληνική υφαλοκρηπίδα και τους Ερντογάν, Ακάρ και Τσαβούσογλου να αμφισβητούν την ελληνική κυριαρχία στο Αιγαίο και να απαιτούν αποστρατικοποίηση νησιών, το Πολεμικό μας Ναυτικό προχώρησε στην πιο λογική λύση: Δύο πλοία με γαλλική διαμόρφωση το 2025 και άμεσα αξιοποιήσιμα και ένα με ελληνική το 2026. Επομένως, κέρδος δύο ετών, τουλάχιστον.
Επίσης, το να πάρει η Ελλάδα το δεύτερο, το τρίτο και το πέμπτο πλοίο που θα βγει από την γραμμή παραγωγής των ναυπηγείων της Naval Group δεν ήταν απλή υπόθεση, με την Αθήνα ωστόσο να διαμηνύει στη γαλλική πλευρά πως θέλει άμεσα τις φρεγάτες στην Ελλάδα, έστω κι αν δεν είναι ελληνικής διαμόρφωσης και έχουν ορισμένες διαφορές. Η Γαλλία, αν και εξέφρασε λογική δυσφορία, τελικά δέχτηκε να δώσει τρία από τα πρώτα πέντε πλοία της στην Ελλάδα.
3. Ποιες είναι οι διαφορές ανάμεσα στην ελληνική και τη γαλλική διαμόρφωση των Belh@rra;
Η ελληνική έχει πιο ισχυρό οπλισμό, διαθέτοντας αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 30 σε 32 κελιά, ενώ οι γαλλικές σε 16 κελιά. Επίσης, η ελληνική διαμόρφωση διαθέτει σύστημα εγγύς προστασίας RAM των 21 πυραύλων που δεν διαθέτουν οι γαλλικές, αλλά και αντιαεροπορικά αντίμετρα Chaffs και Flares.
Όμως, και εδώ είναι το πιο σημαντικό, οι δύο πρώτες Belh@rra γαλλικής διαμόρφωσης που θα παραλάβει το Πολεμικό μας Ναυτικό τον Μάρτιο και τον Οκτώβριο του 2025, στην πρώτη τους ακινησία, στον πρώτο τους έλεγχο στα ελληνικά ναυπηγεία που θα πραγματοποιηθεί το 2027, θα λάβουν τις απαραίτητες αναβαθμίσεις και προσθήκες οπλισμού, παίρνοντας πλήρως την ελληνική διαμόρφωση που κυριολεκτικά ζηλεύουν και οι Γάλλοι.
Άρα, το 2027, σε μόλις 5 χρόνια από σήμερα, το Πολεμικό μας Ναυτικό θα διαθέτει τρεις πανίσχυρες ψηφιακές φρεγάτες Belh@rra, με συνολικά 96 αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 30, πανίσχυρα ραντάρ Sea Fire και κορυφαίο τεχνολογικό εξοπλισμό, ικανό να ελέγχει πλήρως το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.
Για να μην κοροϊδευόμαστε λοιπόν και για να μην ακούγονται ανακρίβειες, ανυπόστατες εικασίες και ψεύδη, αν η κυβέρνηση επέλεγε τελικά κάποιον από τους υπόλοιπους «μνηστήρες», το 2027 το πολύ πολύ να είχαμε παραλάβει μία μόνο φρεγάτα και το Πολεμικό Ναυτικό να έδινε μάχη για να κρατήσει επιχειρησιακά ενεργά τα «γερασμένα» σκαριά των φρεγατών MEKO κλάσης ΥΔΡΑ και S κλάσης ΕΛΛΗ. Τώρα λοιπόν θα έχει 2 ολοκαίνουργια πλοία το 2025, με επίσης κορυφαίο τεχνολογικό εξοπλισμό και πανίσχυρο οπλισμό. Τι πιο λογικό;
4. Γιατί οι Belh@rra θα κάνουν τη διαφορά; Είναι τόσο ισχυρές;
Είναι δεδομένο πως το Πολεμικό μας Ναυτικό περνάει στη νέα εποχή και ο ελληνικός Στόλος γίνεται απόλυτος κυρίαρχος στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Πρόκειται ουσιαστικά για την «αναγέννησή» του, μιας και αποκτά υπερσύγχρονα πλοία, με βαρύτατο οπλισμό και εξαιρετικές δυνατότητες στην Αεράμυνα περιοχής, στον ανθυποβρυχιακό και ηλεκτρονικό πόλεμο.
Ειδικότερα, η FDI HN είναι φρεγάτα πρώτης κατηγορίας, ενώ συγκεντρώνει «τις καλύτερες τεχνολογίες της Naval Group, της Thales και της MBDA. Πλήρως ψηφιοποιημένη, είναι το πρώτο πολεμικό πλοίο του οποίου η κυβερνοπροστασία είναι ενσωματωμένη ήδη από το σχεδιασμό του.
Η φρεγάτα Belh@rra είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική στον αντιαεροπορικό πόλεμο με το ραντάρ Sea Fire που διαθέτει. Σύμφωνα με τη Naval Group, τα 32 κελιά της μπορούν να περιέχουν ισάριθμους αντιαεροπορικούς πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς, όπως οι πύραυλοι Aster. Το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό συμφώνησε να αποκτήσει την έκδοση με τα 32 «κελιά», δηλαδή οι ελληνικές Belh@rra θα έχουν τη δυνατότητα να έχουν παράλληλα φορτωμένους 32 αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 30, το βεληνεκές των οποίων υπολογίζεται στα 120 χιλιόμετρα. Για να αντιληφθεί κάποιος το άλμα στις δυνατότητες του Πολεμικού Ναυτικού πρέπει να σημειωθεί ότι οι φρεγάτες που έχει σήμερα ο ελληνικός στόλος έχουν 8 «κελιά» με αντιαεροπορικούς πυραύλους ESSM που το βεληνεκές τους είναι μόλις 15 χιλιόμετρα.
Ο οπλισμός εναντίον πλοίων περιλαμβάνει τους πλέον εξελιγμένους «ψηφιακούς» Exocet MM40 Block 3c, με ικανότητα κρούσης σε μεγάλες αποστάσεις, ενώ ταυτόχρονα έχουν και δυνατότητα να πλήξουν παράκτιους στόχους.
Παράλληλα, διαθέτουν κορυφαίες ανθυποβρυχιακές ικανότητες, χάρη στο παγκοσμίως πρωτοπόρο sonar CAPTAS-4. Βάζοντας στη φαρέτρα του το Πολεμικό Ναυτικό και τα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα MH-60R – Romeo, τα καλύτερα στον κόσμο στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο και τις 44 τορπίλες βαρέως τύπου για τα υποβρύχια, που επίσης σήμερα συζητούνται στη Βουλή, αντιλαμβάνεστε πως το Πολεμικό Ναυτικό αποκτά απόλυτη κυριαρχία πάνω και κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Ο οπλισμός των Belh@rra συμπληρώνεται από προηγμένο πυροβόλο των 76 χιλιοστών, αλλά και σύστημα RAM των 21 πυραύλων.
5. Γιατί δεν επελέγη κάποιος από τους άλλους «μνηστήρες»;
Υπενθυμίζουμε πως στην τελική τετράδα των μνηστήρων ήταν οι Γάλλοι με τις φρεγάτες Belh@rra, οι Αμερικανοί με τις MMSC (σ.σ. HF2), οι Ολλανδοί με τις SIGMA 11515, και οι Ιταλοί με τις FREMM.
Αναλυτικά λοιπόν, το πλοίο που πρότειναν οι Αμερικανοί δεν ικανοποιούσε τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, ούτε σε διαμόρφωση, ούτε σε οπλισμό, ούτε σε τεχνολογικό εξοπλισμό. Οι MMSC είναι πλοία για παράκτια άμυνα, ενώ το Πολεμικό Ναυτικό αναζητούσε πλοία που θα καλύπτουν αεράμυνα περιοχής. Επίσης, πέρα από το γεγονός ότι οι Αμερικανοί άργησαν να στείλουν την πρότασή τους, όταν αυτή έφτασε ανέγραφε ένα κόστος απαγορευτικό για τα δεδομένα της χώρας μας, πάνω από 6 δισ. ευρώ για 4 πλοία. Άρα, προβάδισμα των Γάλλων, που πέραν όλων των άλλων δίνουν 3 πλοία με 3 δισ. ευρώ και ακόμα ένα 750 εκατ. ευρώ.
Πάμε στην ολλανδική πρόταση. Εξαιρετικά πλοία οι Sigma 11515 και σε πολύ συμφέρουσα τιμή, όμως το γεγονός ότι οι Ολλανδοί έθεταν ως προαπαιτούμενο να αγοράσουμε τις Sigma για να μας δώσουν άμεσα τις M ως ενδιάμεση λύση φέρεται να προκάλεσε δυσφορία στην Αθήνα. Παράλληλα, το γεωπολιτικό αποτύπωμα της Ολλανδίας δεν μπορεί να συγκριθεί σε καμία περίπτωση με της Γαλλίας, ενώ οι στενές σχέσεις Άγκυρας - Άμστερνταμ και η «κάλυψη» στον Ερντογάν όταν απειλούσε Ελλάδα και Κύπρο, έπαιξαν το ρόλο τους.
Πάμε και στους Ιταλούς. Πολύ καλό και δοκιμασμένο εδώ και χρόνια πλοίο η Fremm, με τους Ιταλούς ωστόσο να είναι κάπως «αλμυροί» στην τιμή τους, ενώ και σε αυτή την περίπτωση έπαιξε ρόλο η αφωνία της Ρώμης στις αναθεωρητικές βλέψεις του Ερντογάν σε Ανατολική Μεσόγειο και Βαλκάνια.
Από κάθε άποψη λοιπόν, το Πολεμικό Ναυτικό, το υπουργείο Άμυνας και το Μέγαρο Μαξίμου αποφάσισαν να προχωρήσουν στη λύση που ικανοποιεί απόλυτα τις ανάγκες του Στόλου. Η φρεγάτα Belh@rra και ειδικά στην ελληνική διαμόρφωση, θα είναι η κορυφαία φρεγάτα παγκοσμίως το 2027, χωρίς την παραμικρή δόση υπερβολής και το Πολεμικό μας Ναυτικό πανίσχυρο και κυρίαρχο στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.
Διαβάστε επίσης:
Belh@rra: To Πολεμικό Ναυτικό αποκτά την ισχυρότερη φρεγάτα –Απόλυτη κυριαρχία σε κάθε μορφή πολέμου