Πολεμικό Ναυτικό: Στόχος «πολλές πλώρες» - Το σχέδιο για φρεγάτες, κορβέτες και υποβρύχια
Ο ελληνικός Στόλος γίνεται πανίσχυρος - Μετά τις φρεγάτες Belh@rra ακολουθεί άμεσα η απόφαση για τις κορβέτες - Θα μείνουν χρήματα και για εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ - Παίρνουν σειρά για τα...πιτς και τα υποβρύχια 214, ενώ εξετάζονται και μεταχειρισμένες λύσεις για αντικατάσταση των 209 - Ντύνονται στα γαλανόλευκα τα κορυφαία ελικόπτερα Romeo και έρχονται το 2023.
Με την Τουρκία να επιμένει στην επιθετική τακτική εναντίον της χώρας μας και με προκλήσεις λόγω και έργω, πολιτική και στρατιωτική ηγεσία στην Ελλάδα ξέρουν καλά πως δεν έχουν κανένα περιθώριο για αδράνεια.
Η στρατιωτική ηγεσία έχει δώσει δυναμικές απαντήσεις όπου απαιτήθηκε, ειδικά κατά την κρίση του 2020, με τους Τούρκους να έχουν αντιληφθεί από πρώτο χέρι την αποτρεπτική ισχύ της χώρας μας. Ωστόσο, η ηγεσία του ελληνικού «Πενταγώνου» διεξάγει έναν παράλληλο αγώνα ταχύτητας ώστε να ενισχυθούν οι Ένοπλες Δυνάμεις σε όλους τους τομείς.
Όπως έχουμε επισημάνει, από το «πακέτο» των εξοπλιστικών, τη «μερίδα του λέοντος» παίρνει – δικαίως - το Πολεμικό μας Ναυτικό, μιας και αποτέλεσε την αιχμή του δόρατος απέναντι στην Τουρκία στην κρίση του 2020 και οι ανάγκες ενίσχυσης ήταν και παραμένουν αναμφισβήτητα τεράστιες και απαιτείται να υλοποιηθούν άμεσα.
Η αναμόρφωση λοιπόν του Πολεμικού μας Ναυτικού έχει ξεκινήσει, με τον υπουργό Άμυνας κ. Νίκο Παναγιωτόπουλο, αλλά και τον ίδιο τον πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη να ακούν με προσοχή και σεβασμό τις εισηγήσεις του Αρχηγού ΓΕΝ, Αντιναύαρχου Στυλιανού Πετράκη και να προχωρούν μεθοδικά στις διαπραγματεύσεις, πάντα με βάση και μοναδικό κριτήριο τις ανάγκες του Στόλου. Θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι η πρώτη φορά που η πολιτική ηγεσία αντιλαμβάνεται πλήρως αυτό που τονίζει η στρατιωτική εδώ και χρόνια, πως η αύξηση της επιχειρησιακής ικανότητας και της αποτρεπτικής ισχύος των Ενόπλων Δυνάμεων, ισοδυναμεί με την ισχυροποίηση της διαπραγματευτικής ικανότητας της Χώρας και διασφαλίζονται η ειρήνη και η σταθερότητα.
Το Πολεμικό Ναυτικό στη νέα εποχή - Μετά τις φρεγάτες έρχονται κορβέτες
Στο Πολεμικό Ναυτικό συνηθίζουν να λένε πως o στόχος είναι οι «πολλές πλώρες», όσο το δυνατόν δηλαδή περισσότερες μονάδες επιφανείας και υποβρύχια στη δύναμη του Στόλου. Με βασική αρχή αυτό λοιπόν, το υπουργείο Άμυνας, το ΓΕΕΘΑ και το ΓΕΝ προχώρησαν στηδιαμόρφωση μιας στρατηγικής που θα οδηγήσει το Πολεμικό Ναυτικό στη νέα εποχή, με σύγχρονα πλοία, υποβρύχια, ελικόπτερα, αλλά και αεροσκάφη που θα φέρουν οπλισμό για κάθε είδος πολέμου και θα ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις που αναδεικνύονται από τα σύγχρονα πεδία.
Ήδη, μετά από μια αγωνιώδη διαπραγμάτευση και έναν αγώνα δρόμου 4 μηνών από τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού και της ΓΔΑΕΕ για τη συμβασιοποίησή του, το τεράστιο σε σπουδαιότητα αλλά και απαιτήσεις εξοπλιστικό πρόγραμμα των 3+1 φρεγατών Belh@rra ολοκληρώθηκε με απόλυτη επιτυχία, αναγκάζοντας ακόμα και αυτούς που εξέφραζαν ενστάσεις για τη συμφωνία με τους Γάλλους, να παραδεχτούν πως η εισήγηση του Πολεμικού Ναυτικού για απόκτηση της κορυφαίας φρεγάτας παγκοσμίως, αποτελεί την ιδανικότερη λύση.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Newsbomb.gr, ο Αρχηγός ΓΕΝ, Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης σχεδιάζει να μεταβεί – πιθανότατα στις αρχές Ιουνίου - στη Γαλλία, προκειμένου να δει από κοντά τις εργασίες κατασκευής της πρώτης FDI Belh@rra, ενώ είναι δεδομένο πως οι Γάλλοι της Naval Group θα του δείξουν από κοντά και την κορβέτα Gowind η οποία κατασκευάζεται επίσης στα ναυπηγεία της Λοριάν.
Η αλήθεια είναι ότι οι Γάλλοι με τις Gowind είναι και πάλι το μεγάλο φαβορί, με έμπειρα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού να επισημαίνουν το πόσο σημαντική είναι η ομοιοτυπία μεταξύ των μονάδων επιφανείας για έναν Στόλο, αλλά και πόσες ευκολίες δίνονται αναφορικά με τη συντήρησή τους. Θα πρέπει επίσης να τονίσουμε πως η εφοδιαστική αλυσίδα, η επισκευαστική υποδομή, η τεχνογνωσία και τα ίδια συνεργεία που θα χρησιμοποιούνται και για τις φρεγάτες Beh@rra, θα επιφέρουν την επιθυμητή οικονομία κλίμακος για το Στόλο.
Όσο για το κόστος των 4 ή και 5 κορβετών Gowind (σ.σ. οι Γάλλοι έχουν θέσει στο τραπέζι την απόκτηση συν μίας κορβέτας), είναι περίπου 1,7 – 1,8 δισ. ευρώ και ίσως ακόμα πιο χαμηλά, με το Πολεμικό Ναυτικό να σκέφτεται πως ίσως τελικά περισσέψουν και χρήματα για αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης ΥΔΡΑ. Ωστόσο, εκτιμάται πως αν τελικά το κόστος εκσυγχρονισμού των τεσσάρων ΜΕΚΟ φτάσει ή ξεπεράσει τα 500 εκατομμύρια, τότε μάλλον δεν συμφέρει και είναι προτιμότερο να στραφεί το Πολεμικό Ναυτικό σε καινούργια πλοία ή ακόμα και μεταχειρισμένα σε καλή κατάσταση και συμφέρουσα τιμή.
Ο εκσυγχρονισμός υποβρυχίων, τα ελικόπτερα Romeo και η αγορά
Παράλληλα, στο Πολεμικό Ναυτικό δεν ξεχνούν πως φτάνει η ώρα και για τον εκσυγχρονισμό των κορυφαίων υποβρυχίων 214 κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, τα οποία συμπληρώνουν 12 χρόνια πλεύσης στις ελληνικές θάλασσες και απαιτείται να γίνουν εργασίες αναβάθμισης. Το κόστος και εκεί δεν είναι μικρό, ενώ η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού γνωρίζει πως σταδιακά θα πρέπει να αποσυρθούν και τα παλαιότερης τεχνολογίας υποβρύχια 209 κλάσης ΠΟΣΕΙΔΩΝ.
Όπως στις μονάδες επιφανείας, έτσι και στα υποβρύχια οι τιμές είναι πολύ υψηλές και τα οικονομικά που έχουν διατεθεί για δεν επιτρέπουν καν σκέψεις για αγορά νέων υποβρυχίων τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Το ΓΕΝ ωστόσο, έχει μάτια και αυτιά ανοιχτά για περιπτώσεις μεταχειρισμένων υποβρυχίων από χώρες του εξωτερικού, τα οποία φυσικά θα ικανοποιούν πλήρως τις ανάγκες του ελληνικού Στόλου. Πληροφορίες του Newsbomb.gr κάνουν λόγο για υποβρύχια από Γερμανία, Νορβηγία και Νότια Αφρική, με το Πολεμικό Ναυτικό να τα… καλοβλέπει και να εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο έναρξης συζητήσεων.
Ωστόσο,αν θέλαμε να θέσουμε τις προτεραιότητες για το Πολεμικό Ναυτικό, αυτό που προέχει αυτή τη στιγμή είναι να προχωρήσει το ζήτημα της option στις φρεγάτες, δηλαδή, να «κλειδώσει» και η συν μία Belh@rra, ακολουθώντας το πρόγραμμα συμβασιοποίησης των άλλων τριών. Θα ακολουθήσουν, τον Ιούνιο πιθανότατα, οι ανακοινώσεις για τις κορβέτες, με τους «μνηστήρες» να δίνουν την ύστατη μάχη ώστε να πείσουν το Πολεμικό Ναυτικό. Θυμίζουμε πως εκτός από τους Γάλλους, προτάσεις έχουν καταθέσει οι Ολλανδοί της Damen για τις κορβέτες Sigma 10514 και οι Ιταλοί της εταιρείας Fincantieri για τις κορβέτες κλάσης Doha.
Επίσης, προχωρά και η υπόθεση των έξι ναρκοθηρευτικών κλάσης Alkmaar, μια πολύ έξυπνη κίνηση από το ΓΕΝ που ενισχύει την ελληνική φαρέτρα στον αντιναρκικό πόλεμο. Τα πλοία είναι σε εξαιρετική κατάσταση, με σύγχρονο εξοπλισμό, οικονομικά και πολύ αξιόπιστα.
Θυμίζουμε τέλος πως τους πρώτους μήνες του 2023, αναμένονται στη χώρα μας και τα υπερσύγχρονα αμερικανικά ελικόπτερα πολλαπλών ρόλων, MH-60R. Πρόκειται για τα περίφημα ελικόπτερα Romeo, τα καλύτερα στον κόσμο στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο, εξοπλισμένα με sonar και ηλεκτρονικές συσκευές υψηλής τεχνολογίας, συστήματα αυτοπροστασίας και μεγάλη αυτονομία.
Παράλληλα, το ΓΕΝ θέλει να τρέξουν και οι διαδικασίες για τον εκσυγχρονισμό των πάντα αξιόπιστων ελικοπτέρων Aegean Hawk, τα οποία μαζί με τα Romeo, θα αποτελέσουν το «μακρύ χέρι» του Πολεμικού μας Ναυτικού στον «αθόρυβο πόλεμο» του Αρχιπελάγους.
Είναι προφανές πως με μεθοδικές κινήσεις το Πολεμικό Ναυτικό γυρίζει σελίδα, με σύγχρονα πλοία και υποβρύχια που φέρουν πανίσχυρο οπλισμό και κορυφαία ηλεκτρονικά συστήματα που κάνουν τη διαφορά στο Αιγαίο, ενώ ταυτόχρονα δίνουν τη δυνατότητα στο στόλο μας να αναπτυχθεί σε όλα τα «καυτά» σημεία ενδιαφέροντος, αποτελώντας σαφώς μία από τις ισχυρότερες δυνάμεις στην Ανατολική Μεσόγειο, με τα πιο προηγμένα πλοία.