Κορβέτες: Μάχη για δύο στην τελική ευθεία – Γαλλικές Gowind ή ιταλικές Doha;

«Κλειδώνει» η εισήγηση του ΓΕΝ για τις κορβέτες – Ρελάνς των Ιταλών στην τελική ευθεία με μείωση της τιμής για να χτυπήσουν τους Γάλλους – Και οι δύο προτάσεις ικανοποιούν απόλυτα τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού.
6'

Καταιγιστικές είναι οι εξελίξεις στο ζήτημα της απόκτησης κορβετών για το Πολεμικό μας Ναυτικό, με το παρασκήνιο μάλιστα να είναι έντονο και τους «μνηστήρες» να καταβάλλουν κάθε προσπάθεια για να πείσουν το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στην τελική ευθεία για την οριστική απόφαση, δύο είναι οι… φιναλίστ που οι προτάσεις τους ικανοποιούν απόλυτα τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού. Πρόκειται για τους Γάλλους, με τις κορυφαίες κορβέτες Gowind της Naval Group (εταιρεία που κατασκευάζει ήδη τις φρεγάτες Belh@rra) και τους Ιταλούς, με τις πανίσχυρες κορβέτες FCX-30 γνωστές ως κλάσης Doha, της εταιρείας Fincantieri.

Οι Γάλλοι ήταν σαφέστατα από την αρχή της κούρσας το μεγάλο φαβορί, προσφέροντας ένα πλοίο υπερσύγχρονο, με πανίσχυρο οπλισμό και κορυφαίες δυνατότητες στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο. Επίσης, με δεδομένη τη σημαντικότητα της ομοιοτυπίας για τις μονάδες επιφανείας ενός Στόλου και την οικονομία κλίμακος που θα επιτευχθεί μέσω της εφοδιαστικής αλυσίδας, της επισκευαστικής υποδομής και των ιδίων συνεργείων με τις φρεγάτες Belh@rra, η Naval Group έδειχνε εξ αρχής πως είναι η «εκλεκτή» για το ΓΕΝ.

Δείτε τη γαλλική κορβέτα Gowind:

Μάλιστα, η βελτιωμένη πρόταση των Γάλλων μιλούσε για 4 κορβέτες Gowind με τον οπλισμό, την εκπαίδευση προσωπικού και την μετέπειτα υποστήριξη στα 1,7 - 1,8 δισ. ευρώ, τιμή πολύ δελεαστική για το Πολεμικό μας Ναυτικό που του μένουν και 200 εκατομμύρια από τα 5 δισ. συνολικά που είχαν δοθεί από την κυβέρνηση, ώστε να τα διαθέσει ενδεχομένως για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης ΥΔΡΑ.

Ωστόσο, φαίνεται πως τα τελευταία 24ωρα οι Ιταλοί, που δεν είχαν μπει και πολύ δυνατά στη μάχη των κορβετών, πραγματοποιούν μια ρελάνς, με τις πληροφορίες να αναφέρουν μάλιστα πως η πρότασή τους είναι πολύ ελκυστική για το Πολεμικό Ναυτικό. Στις 17 Δεκεμβρίου, θυμίζουμε, είχαμε γράψει στο Newsbomb.gr πως οι Ιταλοί ετοιμάζουν πρόταση αλά… «Νονός», μία πρόταση δηλαδή που «δεν θα μπορεί να αρνηθεί» η Ελλάδα, όπως έλεγε και o Μάρλον Μπράντο ως Βίτο Κορλεόνε στην σπουδαία τριλογία των Μάριο Πούζο και Φράνσις Φορντ Κόπολα.

Κατ' αρχάς, οι ιταλικές κορβέτες κλάσης Doha είναι ένα πλοίο με εξαιρετικές δυνατότητες και στοιχεία που χαρακτηρίζονται δελεαστικά από το Πολεμικό Ναυτικό. Είναι μεγαλύτερο από τις γαλλικές κορβέτες GoWind και τις ολλανδικές Sigma 10514, με εκτόπισμα 3.250 τόνους, πλήρωμα 112 ατόμων και πανίσχυρο οπλισμό. Ειδικά για την αεράμυνα, φέρει αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 30 και Mica, ενώ για πλήγματα κατά πλοίων φέρει Exocet Block III. Το σκάφος αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα 28 κόμβων και έχει αυτονομία 21 ημερών.

Δείτε την ιταλική κορβέτα FCX-30, κλάσης Doha:

Σαφέστατα τα στοιχεία που αναφέραμε για τις κορβέτες κλάσης Doha είναι δελεαστικά για το Πολεμικό μας Ναυτικό, με τους Ιταλούς να μας κάνουν το... χατήρι τοποθετώντας στις Doha και sonar τρόπιδας, ένα εξαιρετικά σημαντικό «εργαλείο» στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο, με δεδομένο και το γεγονός ότι οι Τούρκοι θα εξοπλιστούν τα επόμενα χρόνια με τα «αόρατα» γερμανικά υποβρύχια κλάσης 214.

Η Fincantieri ωστόσο έχανε σημαντικό έδαφος στην κούρσα εξαιτίας της υψηλής τιμής, ενώ και οι χρόνοι παράδοσης των πλοίων δεν ικανοποιούσαν τις απαιτήσεις του Πολεμικού μας Ναυτικού. Φαίνεται λοιπόν πως οι Ιταλοί αποφάσισαν να «χτυπήσουν» τη δουλειά στέλνοντας βελτιωμένη πρόταση στην Αθήνα. Πληροφορίες λοιπόν αναφέρουν πως η Fincantieri έριξε την τιμή στα επίπεδα της γαλλικής προσφοράς, δηλαδή 4 κορβέτες Doha στα 2 δισ. ευρώ με τον οπλισμό, την εκπαίδευση του προσωπικού και την μετέπειτα υποστήριξη. Παράλληλα, διεμήνυσε πως μπορεί να παραδώσει το πρώτο πλοίο σε 32 μήνες από την υπογραφή της συμφωνίας, τη στιγμή που οι ταχύτατοι Γάλλοι έχουν πει πως μπορούν να παραδώσουν το πρώτο πλοίο επίσης μέχρι το καλοκαίρι του 2025.

Όπως είναι αντιληπτό λοιπόν, πρόκειται για δύο εξαιρετικές προτάσεις που ικανοποιούν πλήρως τις απαιτήσεις του Πολεμικού μας Ναυτικού, με έμπειρα στελέχη να διαμηνύουν πως «όποια κι αν είναι η τελική απόφαση, εμείς θα είμαστε ευχαριστημένοι».

Από την πλευρά του ο υπουργός Άμυνας κ. Νίκος Παναγιωτόπουλος διατηρεί την ίδια στάση που είχε και στην υπόθεση των φρεγατών, ξεκαθαρίζοντας πως το Πολεμικό Ναυτικό είναι αυτό που θα κρίνει ποιο πλοίο είναι το ιδανικότερο για να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις. Κάτι βεβαίως που ο υπουργός το έχει αποδείξει στην πράξη, κλείνοντας τα αυτιά του σε «σειρήνες» που στο παρασκήνιο του πρότειναν πλοία που σε καμία περίπτωση δεν ικανοποιούσαν τα «θέλω» του ελληνικού Στόλου. Ανάλογη στάση διατηρεί και ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, εκφράζοντας απόλυτη εμπιστοσύνη στις εισηγήσεις του Αρχηγού ΓΕΝ, Αντιναύαρχου Στυλιανού Πετράκη, ο οποίος με την αποφασιστικότητα και τη διορατικότητά του οδηγεί το Πολεμικό Ναυτικό στη νέα εποχή, εκσυγχρονίζοντας σχεδόν το σύνολο του Στόλου.

Το «κλειδί» ωστόσο για την υπόθεση των κορβετών φαίνεται πως είναι τα ελληνικά ναυπηγεία, με την Ελλάδα να έχει θέσει ως όρο στους «μνηστήρες» την εμπλοκή τους στην κατασκευή των κορβετών, με το ένα πλοίο να δημιουργείται στη χώρα τη κατασκευάστριας εταιρείας και τα άλλα τρία στην Ελλάδα. Μάλιστα, πληροφορίες αναφέρουν πως το παρασκήνιο είναι έντονο, με πολλούς επιχειρηματίες μάλιστα από την Ελλάδα να ασκούν πιέσεις σε διάφορα επίπεδα, ώστε να μπουν και αυτοί στα υποέργα κατασκευής των νέων πλοίων του Στόλου.

Αυτό φυσικά δεν απασχολεί καθόλου το Πολεμικό Ναυτικό και είναι βέβαιο πως το ΓΕΝ θα λάβει την οριστική του απόφαση με γνώμονα μόνο και μόνο το συμφέρον του, το πλοίο δηλαδή που ικανοποιεί απόλυτα τις επιχειρησιακές του ανάγκες. Εκτός συγκλονιστικού απροόπτου λοιπόν, την επόμενη εβδομάδα, ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης, θα παραδώσει στα χέρια του υπουργού Άμυνας την τελική εισήγηση για τις κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού και να είστε σίγουροι πως θα είναι η πιο σωστή για το μέλλον του.