Πολεμικό Ναυτικό: Ο «κρυφός άσσος» για τις φρεγάτες – Η έξυπνη κίνηση του ΓΕΝ με τέταρτη Belh@rra
Αποφασισμένος να μην επιτρέψει να μπουν στα συρτάρια τα σχέδια για την ενίσχυση της αποτρεπτικής ισχύος του ελληνικού Στόλου είναι ο Αρχηγός ΓΕΝ, Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης.
Με την Τουρκία να επιμένει στην τακτική των προκλήσεων και να απειλεί ακόμα και με εμπόλεμη σύρραξη τη χώρα μας, η «αιχμή του δόρατος» των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, το Πολεμικό μας Ναυτικό, απαιτεί άμεση εξοπλιστική ενίσχυση, χωρίς καθυστερήσεις και αδράνεια.
Η αναμόρφωση του ελληνικού Στόλου ξεκίνησε δυναμικά, με τον υπουργό Άμυνας κ. Νίκο Παναγιωτόπουλο, αλλά και τον ίδιο τον πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη να σέβονται απόλυτα τον στόχο του Αρχηγού ΓΕΝ, Αντιναύαρχου Στυλιανού Πετράκη για «πολλές πλώρες». Τι σημαίνει αυτό; Σύγχρονα πλοία και υποβρύχια, με ταυτόχρονο εκσυγχρονισμό των παλαιών, τα οποία βεβαίως θα υποστηρίζονται από κορυφαίας τεχνολογίας ελικόπτερα, αλλά και αεροσκάφη που θα φέρουν οπλισμό για κάθε είδος πολέμου και θα ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις που αναδεικνύονται από τα σύγχρονα πεδία.
Με την πολιτική ηγεσία να δίνει τη «μερίδα του λέοντος» των εξοπλιστικών στο Πολεμικό Ναυτικό, η πρώτη μεγάλη και αποφασιστική κίνηση έγινε με την ανακοίνωση της απόκτησης 3+1 φρεγατών Belh@rra. Μετά από διαπραγμάτευση σχεδόν ενός χρόνου, το τεράστιο σε σπουδαιότητα αλλά και απαιτήσεις εξοπλιστικό πρόγραμμα των φρεγατών Belh@rra ολοκληρώθηκε με απόλυτη επιτυχία, αναγκάζοντας ακόμα και αυτούς που εξέφραζαν ενστάσεις για τη συμφωνία με τους Γάλλους, να παραδεχτούν πως η εισήγηση του Πολεμικού Ναυτικού για απόκτηση της κορυφαίας φρεγάτας παγκοσμίως, αποτελεί την ιδανικότερη λύση.
Ακολούθησε η διαπραγμάτευση για τις κορβέτες, με το Πολεμικό Ναυτικό να έχει κινηθεί ταχύτατα και να έχει ήδη παραδώσει στα χέρια του πρωθυπουργού την εισήγηση για τις κορβέτες που επιθυμεί να αποκτήσει. Όπως έχουμε πει όμως, η ανακοίνωση από πλευράς πολιτικής ηγεσίας έχει καθυστερήσει, προκαλώντας ανησυχία στο ΓΕΝ, ενώ οι οικονομικές εξελίξεις είναι λογικό να βάζουν σε σκέψεις για περαιτέρω «φρενάρισμα» των επίσημων ανακοινώσεων.
Το ίδιο ισχύει και για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης ΥΔΡΑ, οι οποίες θα έπρεπε ήδη να έχουν πάρει το δρόμο για τα ναυπηγεία. Η καθυστέρηση όμως στην ανακοίνωση της εταιρείας που θα αναλάβει το έργο με κόστος 500 εκατομμύρια ευρώ και ορισμένοι άλλοι παράγοντες, έχουν αναγκάσει σε «κράτει μηχανές».
Για το λόγο αυτό, στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού φαίνεται να έχουν έτοιμο το plan B, έναν «κρυφό άσσο» στο μανίκι του Αντιναύαρχου Πετράκη, που δεν είναι άλλος από την ενεργοποίηση της option για τη +1 φρεγάτα Belh@rra, ανεβάζοντας τον αριθμό τους σε 4 για τον ελληνικό Στόλο. Η διαδικασία είναι πάρα πολύ απλή και δεν απαιτείται η παραμικρή διαπραγμάτευση. Αρκεί απλά η ενεργοποίηση του δικαιώματος που έχει το Πολεμικό Ναυτικό και για τέταρτο πλοίο, με κόστος όσο κάθε μία από τις πρώτες τρεις Belh@rra. Αυτό το στοιχείο είναι και το σημαντικότερο όλων, καθώς παρά την εκτίναξη των πρώτων υλών λόγω του πολέμου, η τιμή για την κατασκευή της επιπλέον φρεγάτας παραμένει ακριβώς ίδια, περίπου ένα εκατομμύριο ευρώ, μιας και περιλαμβάνεται στην συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας και δεν μπορεί να επηρεαστεί από άλλους παράγοντες.
Η σημαντικότητα της απόκτησης μιας ακόμα φρεγάτας Belh@rra αποτυπώνεται ξεκάθαρα και στις δηλώσεις του επικεφαλής του Ελληνικού κλιμακίου στα ναυπηγεία της Naval Group στη Lorient της Γαλλίας, Αρχιπλοίαρχος Θεοχάρης Χατζόπουλος στην γαλλική ιστοσελίδα navalnews:
«Η ένταξη των FDI στον Ελληνικό Στόλο θα αποτελέσει κομβικό σημείο για την ανανέωση των απαιτούμενων ικανοτήτων για την αντιμετώπιση των προκλήσεων ασφαλείας των επόμενων δεκαετιών στην Περιοχή ενδιαφέροντος μας. Οι ισχυροί αυτοί μαχητές θα κυριαρχήσουν στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο κρατώντας περήφανα την Ελληνική Σημαία», αναφέρει χαρακτηριστικά ο έμπειρος αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού.
Το τονίζουμε όμως και πάλι πως, προτεραιότητα για το Πολεμικό Ναυτικό είναι πολλές και καινούργιες πλώρες, παρά το γεγονός ότι υπάρχουν ορισμένοι που… πετούν ιδέες ανέξοδα για απόκτηση μεταχειρισμένων πλοίων 25ετίας ή 30ετίας. Στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού έχουν γνώση και ξεκάθαρη άποψη για τις ανάγκες του Στόλου και αυτούς πρέπει να ακούσει η πολιτική ηγεσία. Επομένως, μετά την ενεργοποίηση της option για την τέταρτη φρεγάτα Belh@rra πρέπει άμεσα να ακολουθήσει η ανακοίνωση για την απόκτηση ολοκαίνουργιων κορβετών. Οι προτάσεις είναι συμφέρουσες και αυτή τη στιγμή τα χρήματα υπάρχουν. Αναφερόμαστε στα 2 δισ. ευρώ που έχουν «περισσέψει» από τις φρεγάτες Belh@rra. Το κόστος για τις κορβέτες είναι 1,8 δισ. επομένως απομένουν και 200 εκατομμύρια για να δοθούν – για παράδειγμα – στον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ. Οι Γάλλοι μάλιστα της Naval Group φαίνεται πως έχουν ακόμα πιο συμφέρουσα πρόταση για τις κορβέτες Gowind, με αποτέλεσμα να εξοικονομούνται ακόμα περισσότερα χρήματα.
Θυμίζουμε τέλος πως τους πρώτους μήνες του 2023, αναμένονται στη χώρα μας και τα υπερσύγχρονα αμερικανικά ελικόπτερα πολλαπλών ρόλων, MH-60R. Πρόκειται για τα περίφημα ελικόπτερα Romeo, τα καλύτερα στον κόσμο στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο, εξοπλισμένα με sonar και ηλεκτρονικές συσκευές υψηλής τεχνολογίας, συστήματα αυτοπροστασίας και μεγάλη αυτονομία.
Τα ζητήματα αυτά θα πρέπει να κλείσουν άμεσα καθώς, φτάνει η ώρα και για τον εκσυγχρονισμό των κορυφαίων υποβρυχίων 214 κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, τα οποία συμπληρώνουν 12 χρόνια πλεύσης στις ελληνικές θάλασσες και απαιτείται να γίνουν εργασίες αναβάθμισης. Το κόστος και εκεί δεν είναι μικρό, ενώ η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού γνωρίζει πως σταδιακά θα πρέπει να αποσυρθούν και τα παλαιότερης τεχνολογίας υποβρύχια 209 κλάσης ΠΟΣΕΙΔΩΝ.