Πολεμικό Ναυτικό: «Κλείδωσαν» οι ΜΕΚΟ - Επιστροφή «μνηστήρων» για κορβέτες και 4η Belh@rra
Η είδηση ότι η ελληνική κυβέρνηση προτίθεται να μην βάλει μεν «φρένο» στην εξοπλιστική ενίσχυση του Πολεμικού μας Ναυτικού, αλλά να μειώσει αρκετά το μπάτζετ, ενεργοποίησε εκ νέου τα αντανακλαστικά των «μνηστήρων».
Οι εταιρείες - «κολοσσοί» παρακολουθούν καθημερινά τα πολιτικά δρώμενα στη χώρα μας και διαμορφώνουν τη στρατηγική τους αναλόγως, ώστε να καταφέρουν να κυριαρχήσουν στα προγράμματα εκατομμυρίων για την ενίσχυση της αποτρεπτικής ισχύος των Ενόπλων Δυνάμεων.
Όπως αναλύσαμε ήδη στο χθεσινό άρθρο, κατά τη σημερινή επίσκεψη του Γερμανού καγκελάριου Όλαφ Σολτς στη χώρα μας, αναμένεται να υπογραφούν μια σειρά από εξαιρετικά σημαντικές συμφωνίες για την άμυνα της χώρας μας. Μεταξύ αυτών βεβαίως και το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης ΥΔΡΑ, το οποίο εδώ και καιρό το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού έχει θέσει στις πρώτες θέσεις της εξοπλιστικής ατζέντας. Σύμφωνα λοιπόν με τις τελευταίες πληροφορίες, το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ θα αναλάβει η ίδια η κατασκευάστρια εταιρεία τους, η γερμανική κοινοπραξία Thyssen Krupp Marine Systems -Τhales Nederland, με την Ελλάδα να κάνει ένα δυναμικό βήμα προσέγγισης της πανίσχυρης, αλλά πάντοτε φιλικά διακείμενης προς την Τουρκία, Γερμανίας. Όσο για το κόστος, περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ.
Εκτός όμως από τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ, το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού έχει στην κορυφή των προτεραιοτήτων του και δύο ακόμα εξαιρετικής σημασίας προγράμματα. Πρόκειται ασφαλώς για την ενεργοποίηση της option για την τέταρτη φρεγάτα FDI Belh@rra, αλλά και την αναθέρμανση του ζητήματος απόκτησης των κορβετών. Ο Αρχηγός ΓΕΝ, Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης βρέθηκε τα προηγούμενα 24ωρα στη Γαλλία και στα ναυπηγεία της Λοριάν, όπου είχε πολύ ενδιαφέρουσες επαφές με τα κορυφαία στελέχη της Naval Group, εταιρείας που κατασκευάζει τις φρεγάτες Belh@rra. Ο ίδιος μάλιστα, είδε με μεγάλη ικανοποίηση να τοποθετείται το πρώτο μπλοκ της πρώτης φρεγάτας στη ναυπηγική δεξαμενή (dry dock), κίνηση που σηματοδοτεί την έναρξη της διαδικασίας συναρμολόγησης του πλοίου στο χώρο ναυπήγησης.
Όπως είναι φυσικό, η ηγεσία του Πολεμικού μας Ναυτικού είχε συζητήσεις με τους Γάλλους της Naval Group και για το πρόγραμμα των κορβετών, μιας και ο ίδιος ο Αρχηγός Πετράκης – κατά την επίσκεψή του τον περασμένο Ιούνιο στα ναυπηγεία της Λοριάν – είχε δει από κοντά τον τρόπο που κατασκευάζονται οι γαλλικές κορβέτες. Πλέον όμως τα οικονομικά δεδομένα έχουν αλλάξει και παρά το έντονο ενδιαφέρον του Πολεμικού μας Ναυτικού, τα δύο εκατομμύρια που προορίζονται για τις ανάγκες του, περιορίζουν σημαντικά τις κινήσεις.
Τι σημαίνει αυτό;Πως οι «μνηστήρες» καλούνται να αναπροσαρμόσουν τις προτάσεις τους σε αυτά τα δεδομένα, με τις πληροφορίες να αναφέρουν πως ήδη οι Γάλλοι ετοιμάζουν πρόταση εξαιρετικά συμφέρουσα για τη χώρα μας. Θυμίζουμε πως η Naval Group είχε καταθέσει πρόταση για την απόκτηση 4 κορβετών Gowind στα 1,7 δισ. ευρώ, τιμή στην οποία περιλαμβάνονταν η ναυπήγηση, ο οπλισμός, η εκπαίδευση των πληρωμάτων και η μετέπειτα υποστήριξη.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημάνουμε πως η προσφορά αυτή, των 1,7 δισ. δεν είχε καμία απολύτως σχέση με την ενεργοποίησης της option για τη μία φρεγάτα Belh@rra, η τιμή για την οποία είναι «κλειδωμένη» στο 1 δισ. και δεν επηρεάζεται καθόλου από την αύξηση των τιμών στις πρώτες ύλες.
Πληροφορίες λοιπόν αναφέρουν πως η Naval Group αναπροσαρμόζει τα πλάνα της και ετοιμάζεται να καταθέσει μια πρόταση - «πακέτο», για απόκτηση από τη χώρα μας και της φρεγάτας Belh@rra που απομένει, αλλά και δύο κορβετών Gowind, στην τιμή του 1,5 δισ. ευρώ, με τον οπλισμό και την μετέπειτα υποστήριξη! Πρόκειται ασφαλώς για πολύ δελεαστική πρόταση, ειδικά αν σκεφτούμε πού έχουν φτάσει οι τιμές των πρώτων υλών.
Επομένως, ποια είναι τα δεδομένα; Με δύο εκατομμύρια μπάτζετ, η χώρα μας μπορεί να αποκτήσει τρία ολοκαίνουργια και υπερσύγχρονα πλοία στην τιμή των 1,5 δισ. ( 4η Belh@rra και δύο κορβέτες Gowind) και με τα 500 εκατομμύρια που απομένουν να εκσυγχρονίσει τις τέσσερις φρεγάτες ΜΕΚΟ.
Φυσικά, η ιταλική Fincatieri δεν έχει πει την τελευταία της κουβέντα και ετοιμάζει και εκείνη τη δική της πρόταση για τις κορβέτες Doha, πλοίο που ικανοποιεί επίσης απόλυτα τις ανάγκες του Πολεμικού μας Ναυτικού. Η περίπτωσή της ωστόσο θα πρέπει να περιλαμβάνει και την εξυγίανση των ναυπηγείων Ελευσίνας, τα οποία αυτή τη στιγμή δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να εξυπηρετήσουν ένα τόσο μεγάλο ναυπηγικό πρόγραμμα. Αντιθέτως, τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, με τα οποία φέρονται να έχουν συνεργασία οι Γάλλοι της Naval Group, είναι σε σαφώς σε καλύτερη κατάσταση, αν και εκεί απαιτούνται σημαντικές παρεμβάσεις για να κατασκευαστεί ένα πλοίο σαν τις κορβέτες Gowind.
Στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού μιλούν πλέον για μία νέα κατάσταση που διαμορφώνεται και εκφράζουν συγκρατημένη αισιοδοξία πως ο ελληνικός Στόλος θα περάσει και μάλιστα σύντομα στη νέα εποχή με ολοκαίνουργια και υπερσύγχρονα πλοία. Άλλωστε αυτό προβλέπει και το πλάνο του Αρχηγού ΓΕΝ, Αντιναύαρχου Στυλιανού Πετράκη, που βλέπει την πολιτική ηγεσία να αφουγκράζεται τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού και να σέβεται τις εισηγήσεις της ηγεσίας του, αποφεύγοντας «λύσεις» που δεν θα έλυναν κανένα από τα σημερινά προβλήματα.