Το ΝΑΤΟ δημιουργεί στρατιωτικό διάδρομο Ελλάδας – Βουλγαρίας – Ρουμανίας

ΝΑΤΟ: Θα γίνεται χρήση των εγκαταστάσεων προκειμένου να είναι ευκολότερη και ταχύτερη η μετακίνηση δυνάμεων προς την Κωνστάντζα όπου δημιουργείται η μεγαλύτερη νατοϊκή βάση σε ευρωπαϊκό έδαφος
4'

Πριν από ένα μήνα το Newsbomb.gr έφερε στο φως της δημοσιότητας την αποκάλυψη της βρετανικής Telegraph για τους ειδικούς «χερσαίους διαδρόμους» που αναμένεται να φτιαχτούν για τις ΗΠΑ με ειδική αναφορά για τον τρόπο που εμπλέκεται και η Ελλάδα.

Σε επιβεβαίωση αυτής της πληροφορίας πέφτουν τώρα οι πρώτες υπογραφές για τη δημιουργία στρατιωτικού διαδρόμου Ελλάδας-Βουλγαρίας-Ρουμανίας.

Την Πέμπτη στο περιθώριο της Συνόδου του ΝΑΤΟ o υπουργός Άμυνας Νίκος Δένδιας με τους ομολόγους του από τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία θα υπογράψουν συμφωνία για τη δημιουργία στρατιωτικού διαδρόμου. Ο στρατιωτικός διάδρομος θα ξεκινάει από τη Θεσσαλονίκη και την Αλεξανδρούπολη θα συνδέεται με την Βάρνα της Βουλγαρίας και θα καταλήγει στην ρουμανική Κωνστάντζα.

Σε αυτή τη διαδρομή θα μπορούν οι δυνάμεις του ΝΑΤΟ να μετακινούνται με απλουστευμένες διαδικασίες και θα παρέχονται όλες οι προϋποθέσεις για την κίνησή τους είτε μέσω του οδικού είτε μέσω του σιδηροδρομικού δικτύου, όπως ανέφερε ο ΣΚΑΙ. Θα γίνεται χρήση των εγκαταστάσεων προκειμένου να είναι ευκολότερη και ταχύτερη η μετακίνηση δυνάμεων προς την Κωνστάντζα όπου δημιουργείται η μεγαλύτερη νατοϊκή βάση σε ευρωπαϊκό έδαφος.

Πολύ σημαντικό σημείο της συμφωνίας είναι ότι αν μια από τις τρεις χώρες δεχθεί κάποια απειλή, οι δυνάμεις αυτές θα ανταποκρίνονται άμεσα.

Το χρονικό των χερσαίων διαδρόμων

Όπως είχε αναφέρει η Telegpraph το ΝΑΤΟ αναπτύσσει πολλαπλούς «χερσαίους διαδρόμους» για να σπεύσουν αμερικανικά στρατεύματα και τεθωρακισμένα στις γραμμές του μετώπου σε περίπτωση ενός μεγάλου ευρωπαϊκού χερσαίου πολέμου με τη Ρωσία.

Σύμφωνα με την Telegraph οι Αμερικανοί στρατιώτες θα αποβιβάζονται σε ένα από τα πέντε λιμάνια και θα διοχετεύονται κατά μήκος προσχεδιασμένων διαδρομών εφοδιασμού για να αντιμετωπίσουν μια πιθανή επίθεση από τη Μόσχα, δήλωσαν αξιωματούχοι στην Telegraph. Οι υλικοτεχνικές διαδρομές έχουν καταστεί βασική προτεραιότητα από τότε που οι ηγέτες του ΝΑΤΟ συμφώνησαν να προετοιμάσουν 300.000 στρατιώτες που θα βρίσκονται σε κατάσταση υψηλής ετοιμότητας για την υπεράσπιση της συμμαχίας σε σύνοδο κορυφής στο Βίλνιους της Λιθουανίας πέρυσι.

Ελλάδα-Βουλγαρία

Tον περασμένο Ιανουάριο ο Βούλγαρος υπουργός Άμυνας Todor Tagarev ανακοίνωσε ότι η Βουλγαρία θα επενδύσει 6 δισεκατομμύρια ευρώ σε μη στρατιωτικές υποδομές, οι οποίες θα υποστηρίξουν και στρατιωτικούς σκοπούς, δεδομένων των κινδύνων από τη Ρωσία στο μέτωπο της Ουκρανία. Ωστόσο, ο υπουργός δεν διευκρίνισε από πού θα βρει η χώρα χρηματοδότηση.

Τα έργα περιλαμβάνουν την κατασκευή του Διαδρόμου Μεταφορών 8 μεταξύ του αλβανικού λιμανιού του Δυρραχίου και της Βάρνας, της μεγαλύτερης βουλγαρικής πόλης στη Μαύρη Θάλασσα. Το άλλο μεγάλο έργο είναι η κατασκευή αυτοκινητόδρομου μεταξύ του μεγαλύτερου ρουμανικού λιμανιού της Κωνστάντζας και της Θεσσαλονίκης, ο οποίος διέρχεται από τα βουλγαρικά λιμάνια της Βάρνας και του Μπουργκάς.

Όπως είχε αναφερθεί από το euractiv.com αυτές οι μεταφορικές συνδέσεις αποτελούν κλειδί για την ασφάλεια της ανατολικής πτέρυγας, έχοντας κατά νου τα σχέδια για την ανάπτυξη μιας ταξιαρχίας του ΝΑΤΟ στη Βουλγαρία με δύναμη πάνω από 1.500 στρατιώτες.

Όταν ρωτήθηκε από το Euractiv αν υπάρχει πιθανότητα μέρος των χρημάτων για τις μεταφορικές συνδέσεις να δοθεί από την ΕΕ ή το ΝΑΤΟ, η βουλγαρική κυβέρνηση δεν αρνήθηκε το ενδεχόμενο και πρόσθεσε ότι η Βουλγαρία και η Ελλάδα εργάζονται στο πλαίσιο μιας συμφωνίας κοινού ενδιαφέροντος.

"Η βουλγαρική κυβέρνηση εργάζεται για μια σύνθετη συμφωνία με την Ελλάδα σχετικά με το αμοιβαίο οικονομικό συμφέρον. Μόλις οριστικοποιηθεί, θα χρησιμοποιηθούν όλα τα δυνατά μέσα για τη χρηματοδότησή της, καθώς πρόκειται για σύνθετα, μεγάλης κλίμακας και πολυμερή έργα", είχαν αναφέρει οι Βούλγαροι στο Euractiv.

Πότε θα υλοποιηθούν τα έργα

Σύμφωνα με πληροφορίες της Euractiv, παρά τη στρατηγική τους σημασία, τα έργα μπορούν να υλοποιηθούν σε διάστημα έως και έξι ετών.

Μέρος αυτών των διαδρόμων είναι ο αυτοκινητόδρομος 113 χιλιομέτρων στη Μαύρη Θάλασσα μεταξύ των βουλγαρικών πόλεων Βάρνα και Μπουργκάς, ο οποίος, μέχρι την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, δεν θεωρούνταν σημαντικός ευρωπαϊκός διάδρομος μεταφορών και δεν είχε καμία πιθανότητα χρηματοδότησης από τις Βρυξέλλες.

Το άλλο μεγάλο έργο είναι η επέκταση του δρόμου μεταξύ των ρουμανικών συνόρων και της Βάρνας, μήκους σχεδόν 90 χιλιομέτρων, και στη συνέχεια ο δρόμος από τον μελλοντικό αυτοκινητόδρομο της Μαύρης Θάλασσας μέχρι τα σύνορα με την Ελλάδα.