Κύπρος: Πώς θα γίνει η ηλεκτρική διασύνδεση με την Ελλάδα - Το τετ α τετ Μητσοτάκη - Χριστοδουλίδη
Κοντά σε συμφωνία φαίνεται πως βρίσκονται η κυπριακή και η ελληνική πλευρά για το έργο του καλωδίου των 2 δισ. ευρώ, που θα συνδέει ηλεκτρικά τις δύο χώρες. Όμως, για την ώρα δεν έχουν ξεκαθαρίσει όλα τα ζητήματα.
Από την πλευρά της η χώρα μας κρατά μικρό «καλάθι», με δεδομένο ότι στο υπουργικό συμβούλιο της Κύπρου δεν δόθηκε «πράσινο φως» για να συμμετάσχει η Κύπρος στο σχήμα του Great Sea Interconnector με 100 εκατ. ευρώ.
Η σχετική απόφαση, μάλιστα, έχει παραπεμφθεί για τον Νοέμβριο του 2024. Σε κάθε περίπτωση αυτό που είναι σαφές, όπως φαίνεται και από τις δηλώσεις που έκανε ο Κύπριος υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Παπαναστασίου, είναι το γεγονός ότι τα μέλη του υπουργικού συμβουλίου προχώρησαν στην έγκριση της ανάκτησης του κόστους του έργου που αναλογεί στη γείτονα, καταβάλλοντας 25 εκατ. ευρώ ανά έτος για τα επόμενα πέντε χρόνια ως επιδότηση μιας πιθανής αύξησης στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος των καταναλωτών κατά την κατασκευαστική περίοδο της διασύνδεσης.
Για την πρώτη δόση θα κατατεθεί στη Βουλή συμπληρωματικός προϋπολογισμός ενώ τα κονδύλια θα εκταμιεύονται από τον «κουμπαρά» του συστήματος δημοπράτησης δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων. Όπως ανέφερε ο κ. Παπαναστασίου, «το έργο θα συμβάλει στην ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου, θα συνδέσει το σύστημα με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά συστήματα και θα αυξήσει την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας», επισημαίνοντας ότι βασικός στόχος της κυβέρνησης είναι η μείωση του ηλεκτρικού ρεύματος.
Τα υπόλοιπα ανοιχτά μέτωπα
Σε κάθε περίπτωση, όπως προκύπτει και από αναφορές που υπάρχουν σε ΜΜΕ της Κύπρου, υπάρχουν και άλλα ανοιχτά μέτωπα. Οι πληροφορίες, δεν κάνουν καμία αναφορά στο ζήτημα της εισόδου της Κύπρου στο μετοχικό κεφάλαιο του έργου.
Πάντως, στελέχη της ελληνικής κυβέρνησης κρατούν σιγή ιχθύος για το θέμα, παραπέμποντας στη συνάντηση που θα έχει ο Κυριάκος Μητσοτάκης με τον Κύπριο πρόεδρο, Νίκο Χριστοδουλίδη.
Το ηλεκτρικό καλώδιο, όταν συμπληρωθεί το έργο, θα είναι το μεγαλύτερο και το βαθύτερο στο είδος του σε όλο τον κόσμο. Θα έχει μήκος 1.240 χιλιόμετρα και θα ποντιστεί σε βάθος 3.000 μέτρων.
Η χρηματοδότηση του έργου από την ΕΕ θα ανέλθει στα 657 εκατ. ευρώ, ενώ το ποσό ανάκτησης καθορίστηκε στα 25 εκατ. τον χρόνο.