To Newsbomb.gr στο κατάστρωμα των τριών φρεγατών μας Belharra, αναμένοντας την τέταρτη
Αποστολή: Σωτήρης Σκουλούδης
Συνέντευξη: Αναστασία Γκολέμη
Είναι γεγονός. Η θωράκιση του Αιγαίου μας θα βασίζεται στο άμεσο μέλλον σε 4 υπερσύγχρονες φρεγάτες Belharra. Ο «Κίμων» βρίσκεται στη φάση των τελικών δοκιμών, ο «Νέαρχος» καθελκύστηκε στον Ατλαντικό στις 19/9, ο «Φορμίων» κατασκευάζεται και, όπως ανακοίνωσε ο Νίκος Δένδιας, η χώρα μας επιλέγει να προμηθευτεί και μία τέταρτη στη συνέχεια, προκρίνοντας αυτή τη λύση ως την κατάλληλη για την πολυαναμενόμενη ενίσχυση του Πολεμικού μας Ναυτικού.
Πρόκειται για υπερσύγχρονα πολεμικά πλοία, με τεχνολογίες -και εξοπλισμούς- αιχμής, ικανά να προστατεύσουν στόχους αλλά και να πλήξουν τον εχθρό ακόμα και 1.000 χιλιόμετρα μακριά, χάρη στους πυραύλους Scalp Naval που μόλις ανακοινώθηκε ότι θα συμπεριληφθούν στο οπλοστάσιό τους.
Το Newsbomb.gr βρέθηκε στο Λοριέντ και σας παρουσιάζει τις φρεγάτες μας:
Ο «Κίμων:
Ο «Νέαρχος»:
Ο «Φορμίων»:
Στο πλαίσιο της τελετής καθέλκυσης της δεύτερης φρεγάτας FDI ΗΝ «Νέαρχος», η οποία έλαβε χώρα στα ναυπηγεία της Naval Group στη Λοριάν της Γαλλίας το μεσημέρι της Πέμπτης, ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης μίλησε στο Newsbomb.gr για τις πρόσφατες εξελίξεις στο εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού.
Όπως ανέφερε στο Newsbomb.gr ο αεροναυπηγός, Φαίδων Καραϊωσηφίδης, η απόφαση για την τέταρτη φρεγάτα έρχεται σε μία εποχή που το Πολεμικό Ναυτικό αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις και ανάγκες εκσυγχρονισμού. Με τα υπάρχοντα πολεμικά πλοία να θεωρούνται τεχνολογικά παρωχημένα, οι νέες φρεγάτες Belh@arra θα προσφέρουν σημαντική αναβάθμιση στις δυνατότητες αντιαεροπορικής άμυνας και γενικότερης αποτροπής. Η Ελλάδα είχε ήδη συμφωνήσει να αποκτήσει τρεις φρεγάτες για το ποσό των 3 δισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ η τέταρτη θα κοστίσει περισσότερο, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για περίπου 1 δισεκατομμύριο ευρώ.
Ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης, αναφερόμενος στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει το Πολεμικό Ναυτικό, δήλωσε ότι «παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο στόλος, η απόκτηση των νέων φρεγατών αποτελεί μια σημαντική ενίσχυση». Όπως εξήγησε, η απόφαση για την παραγγελία της τέταρτης φρεγάτας Belh@arra «θα κοστίσει τουλάχιστον 1 δισεκατομμύριο ευρώ, καθιστώντας την ακριβότερη από τις προηγούμενες».
Επίσης, τόνισε πως τα πιο σύγχρονα πλοία που διαθέτει αυτή τη στιγμή η Ελλάδα «είναι πυραυλάκατοι, οι οποίοι όμως στερούνται ικανοτήτων αντιαεροπορικής άμυνας». Σύμφωνα με τον ίδιο, η προσθήκη των φρεγατών Belh@arra θα αλλάξει ριζικά το σκηνικό στο Αιγαίο, καθώς «θα διαθέτουμε πλέον υπερσύγχρονη τεχνολογία με ισχυρές δυνατότητες αντιαεροπορικής άμυνας». Σημείωσε ακόμη ότι οι φρεγάτες που βρίσκονται σήμερα στον στόλο «αντιπροσωπεύουν τεχνολογία που είναι πίσω τρεις ολόκληρες γενιές».
Η Ελλάδα έχει παραλάβει την πρώτη φρεγάτα, με το όνομα «Κίμων», και η δεύτερη, «Νέαρχος», καθελκύστηκε πρόσφατα, ενώ η τρίτη με την ονομασία «Φορμίων» αναμένεται να ολοκληρωθεί σύντομα. Όπως ανέφερε ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης, «η ένταξη αυτών των φρεγατών θα δώσει στο Πολεμικό Ναυτικό τη δυνατότητα να αντιμετωπίσει σύγχρονες απειλές, ειδικά στην περιοχή του Αιγαίου, όπου η παρουσία μονάδων με προηγμένα συστήματα αεράμυνας θα αλλάξει τη στρατιωτική ισορροπία».
Επιπλέον, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε, μέσω ανάρτησής του, ότι το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Ενόπλων Δυνάμεων προχωρά με ταχύτατους ρυθμούς, επιβεβαιώνοντας τη δέσμευσή του για την ενίσχυση της εθνικής άμυνας της χώρας.
Η απόκτηση της τέταρτης φρεγάτας Belh@arra, παρά την αυξημένη της τιμή, θεωρείται κρίσιμη για την ολοκλήρωση της αναβάθμισης του στόλου και την ενίσχυση της αποτρεπτικής δύναμης της Ελλάδας σε μια εποχή αυξημένων γεωπολιτικών προκλήσεων.
Δείτε το εντυπωσιακό βίντεο με την καθέλκυση της φρεγάτας «Νέαρχος»:
Τι λέει ο διευθύνων σύμβουλος της Naval Group
Εντός χρονοδιαγράμματος, μέσα στο 2025, θα παραδοθεί η πρώτη φρεγάτα Belgara που ναυπηγείται για λογαριασμό του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, διαβεβαίωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Naval Group, Πιερ-Ερίκ Πομελέ, μιλώντας στην ΕΡΤ.
Μάλιστα, επιβεβαίωσε ότι ισχύει η οψιόν για κλειδωμένη τιμή στο 1 δισ. ευρώ για την προμήθεια μιας τέταρτης φρεγάτας από το ελληνικό πολεμικό ναυτικό παρά το ότι η οψιόν αυτή έληξε τον Ιούνιο.
Ολόκληρη η συνέντευξη στην ΕΡΤ:
Κύριε πρόεδρε, υπάρχει μια δραματική αλλαγή στον τρόπο διεξαγωγής πολέμων στον 21ο αιώνα, λόγω της τεχνολογίας, των ντρόουν, της έξυπνης βόμβας… Ποια είναι η γνώμη σας;
Πιερ-Ερίκ Πομελέ: Ναι. Είναι αλήθεια πως αυτό που συμβαίνει τώρα στη Μαύρη και Ερυθρά Θάλασσα δείχνει σε όλους ότι κάτι έχει αλλάξει στις ναυμαχίες. Θα αναφέρω δύο έννοιες, αν μου επιτρέπετε: συνεργατική μάχη και χρήση μη επανδρωμένων συστημάτων, ντρόουν. Το σύγχρονο Ναυτικό πρέπει να λειτουργήσει και να προστατεύεται από τις νέες απειλές.
Ποια νέα τεχνολογία θα αλλάξει τα δεδομένα στον ναυτικό πόλεμο;
Ο ναυτικός πόλεμος βασίζεται κυρίως σε συμμαχίες, ορισμένες χώρες συνεργάζονται μεταξύ τους. Το πρώτο στοιχείο που ορίζει τις ανάγκες του Ναυτικού είναι η συνεργασία: να συνεργαζόμαστε με άλλες χώρες, να ανταλλάσσουμε δεδομένα, η εκτίμηση κινδύνων, η ανταλλαγή οπλικών εκτιμήσεων. Αυτά περί συνεργατικής μάχης. Η δεύτερη τεχνολογία που πρέπει να λειτουργήσει, όπως είπα, είναι τα ντρόουν. Η δυνατότητα χειρισμού τους και η δυνατότητα προστασίας από την επίθεση ντρόουν. Τα σύγχρονα πολεμικά πλοία πρέπει να εκτιμούν απειλές υψηλού επιπέδου, πυραύλους, αεροσκάφη, αλλά και χαμηλού επιπέδου. Αυτό γίνεται σήμερα στη Μαύρη και Ερυθρά Θάλασσα. Πριν από λίγα χρόνια κανείς δεν μιλούσε για τα ναυτικά ντρόουν. Τώρα, όλοι βλέπουν ντρόουν και πάνω και κάτω από τη θάλασσα.
Ελληνικά ναυπηγεία και άλλες ελληνικές εταιρείες συμμετέχουν στην κατασκευή της Belharra. Άλλες ελληνικές εταιρείες συμμετέχουν στο πρόγραμμα έρευνας και ανάπτυξης, με τη Naval Group για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Άμυνας. Έχετε επίσης υπογράψει μνημόνιο συμφωνίας με τον “Δημόκριτο”. Η ερώτηση είναι η εξής: πώς εξελίσσεται η συνεργασία με τις ελληνικές εταιρείες και πώς βλέπετε το μέλλον της Naval Group στην Ελλάδα;
Πολλές ελληνικές εταιρείες έχουν συμμετάσχει στο πρόγραμμα, η FDI, το πρόγραμμα FDI Belharra, το πρόγραμμα φρεγάτας. Για παράδειγμα, το ναυπηγείο Salamis Shipyards κατασκεύασε τα μεγάλα τμήματα του πλοίου. Κατασκευάστηκαν στην Ελλάδα και μετά έφτασαν στο Λοριάν, να ενσωματωθούν. H Mallionda βοήθησε με τις σωληνώσεις. Πολλοί από την εταιρεία Mallionda συνεργάστηκαν με κατασκευαστές εδώ, για να συμμετάσχουν σε αυτά τα μεγάλα προγράμματα. Ποιες άλλες; Η Akmon, η Mevaco. Πάνω από 30 εταιρείες εργάστηκαν μαζί μας σε αυτό το πρόγραμμα. Πολλοί Έλληνες. Οι Γάλλοι λατρεύουν να επισκέπτονται την Ελλάδα. Και οι Έλληνες λατρεύουν να επισκέπτονται τη Γαλλία. Έχετε δίκιο όταν λέτε ότι δεν αφορά μόνο την κατασκευή της φρεγάτας. Είναι επίσης μια εργασία για το μέλλον. Τώρα που έχετε τη χρηματοδότηση της άμυνας είχαμε πολλά προγράμματα συνεργασίας στους τομείς έρευνας και ανάπτυξης.
Κάθε χρόνο οργανώνουμε την R&D Partners Day. Η τελευταία ήταν πριν από δύο μέρες στην Αθήνα. Προσκαλούμε πολλές ελληνικές εταιρείες να μας βρουν για να σκεφτούμε ιδέες για το μέλλον, για τα μη επανδρωμένα συστήματα, νέους τρόπους υπολογισμού της πρόωσης, ακόμη και για πιο οικολογικά στρατιωτικά πλοία. Η Ευρώπη χρηματοδοτεί αυτά τα σχέδια. Πολλές ελληνικές εταιρείες εργάζονται μαζί μας. Προετοιμάζουμε το μέλλον. Ελληνικές εταιρείες δουλεύουν μαζί μας στην κατασκευή πλοίων, για το Ελληνικό Ναυτικό, για το δυναμικό, για την προετοιμασία του μέλλοντος. Θέλουμε κάτι νέο με αυτό το πρόγραμμα, να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζουμε και δουλεύουμε, με τις ελληνικές εταιρείες συγκριτικά με την εποχή πριν την υπογραφή της συμφωνίας.
Η Naval Group θα ήθελε μια ευρύτερη συμφωνία με το Ελληνικό Ναυτικό;
Πιερ-Ερίκ Πομελέ: Ναι, μια ευρύτερη συμφωνία. Το Ελληνικό Ναυτικό είναι εδώ. Μιλάμε κάθε μέρα μαζί τους. Ικανοποιούμε τις ανάγκες τους σχετικά με το πρόγραμμα. Απαντάμε επίσης σε ερωτήσεις για πιθανά μελλοντικά προγράμματα, σχετικά με τις φρεγάτες ή άλλα νέα πλοία.
Αναφορικά με τις FDI. Όταν ήσασταν στην Ελλάδα είπατε ότι η παράδοση της πρώτης FDI, της “Κίμων”, θα λάβει χώρα στα μέσα του 2025. Είναι εφικτό; Η ερώτηση προκύπτει λόγω αναφορών στον Τύπο ότι ίσως αποκλίνουμε από το αρχικό χρονοδιάγραμμα.
Είναι απολύτως εφικτό. Τα μεγάλα προγράμματα είναι πάντα δύσκολα. Η πρώτη γαλλική φρεγάτα, η Amiral Ronarc’h, η πρώτη της μαζικής παραγωγής, θα είναι έτοιμη τις επόμενες εβδομάδες. Αν έρθετε το καλοκαίρι, θα τη δείτε. Ακολουθεί η ελληνική φρεγάτα, είναι η δεύτερη. Η ελληνική φρεγάτα θα ωφεληθεί από τα συμπεράσματα των δοκιμών στη θάλασσα. Θα παραδοθεί το 2025. Το πρόγραμμα γενικά είναι στην ώρα του. Έχουμε να κατασκευάσουμε τρεις φρεγάτες. Θα είναι τα νούμερα 2, 3 και 4 της μαζικής παραγωγής των επόμενων χρόνων, ξεκινώντας από του χρόνου στην Ελλάδα. Εκπληκτικό δυναμικό για το Ναυτικό.
Τέλος, ξέρουμε πως τον Ιούνιο του 2023 η οψιόν για την τέταρτη φρεγάτα, σε “κλειδωμένη” τιμή για την Ελλάδα, που είχε εγκριθεί στο 1 δις, έληξε. Πώς θα επιτευχθεί αυτή η τιμή σε περίπτωση που η ελληνική κυβέρνηση επαναφέρει τη συζήτηση για την τέταρτη φρεγάτα;
Η ελληνική κυβέρνηση μάς ζήτησε να επανεκτιμήσουμε τις οψιόν. Εδώ και λίγες μέρες, η οψιόν ακόμη ισχύει. Επανεκτιμήσαμε βάσει των οικονομικών συνθηκών και του πληθωρισμού, τι θα γίνει την επόμενη χρονιά. Τώρα η οψιόν ισχύει. Γνωρίζουμε πως το Ελληνικό Ναυτικό και οι ελληνικές Αρχές αξιολογούν τις ανάγκες για το μέλλον.