Έρχονται ριζικές αλλαγές στις συγκοινωνίες της Αθήνας: Πώς θα κινούνται λεωφορεία και τρόλεϊ
Αλλάζει ριζικά ο συγκοινωνιακός χάρτης της Αττικής, µε κυρίαρχο στοιχείο τις επεκτάσεις των µέσων σταθερής τροχιάς προς τον Πειραιά αλλά και την αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραµµών µε την ένταξη των ΚΤΕΛ στον σχεδιασµό.
Αυτή την περίοδο ετοιµάζεται το σχετικό σχέδιο από τη διοίκηση και τους συγκοινωνιολόγους του ΟΑΣΑ και αναµένεται να ανακοινωθεί έως το τέλος της χρονιάς.
Η πρώτη µεγάλη αλλαγή που θα δουν οι επιβάτες έως τα µέσα του µήνα έχει να κάνει µε την αποµάκρυνση των αφετηριών των ΚΤΕΛ Αττικής από το κέντρο της πόλης, προκειµένου να αποσυµφορηθούν βασικοί οδικοί άξονες. Τα ΚΤΕΛ θα ολοκληρώνουν τη διαδροµή τους σε τέσσερα νέα σηµεία, τα οποία βρίσκονται κοντά σε σταθµό µέσου σταθερής τροχιάς και οι γραµµές τους θα θεωρούνται κυκλικές (χωρίς αφετηρία/τέρµα).
Βάσει του σχεδίου του ΟΑΣΑ, τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ πλέον θα φτάνουν έως:
- Το Νοµισµατοκοπείο (για όσα εξυπηρετούν τον ανατολικό τοµέα της Αττικής).
- Τον Ελαιώνα (για όσα εξυπηρετούν τον δυτικό τοµέα).
- Το Ελληνικό (για όσα καλύπτουν τις παραλιακές γραµµές).
- Την Κηφισιά (για όσα εξυπηρετούν τον βόρειο τοµέα).
Η αλλαγή αυτή θα αναδιαµορφώσει και τις τιµές των εισιτηρίων, καθώς από το συνολικό κόµιστρο που πλήρωναν οι επιβάτες θα αφαιρεθεί στις περισσότερες περιπτώσεις ποσό ύψους 1,40 ευρώ ώστε το κοινό να συνεχίζει µε τα χρήµατα αυτά µε άλλο µέσο µαζικής µεταφοράς χωρίς επιπρόσθετη χρέωση. ∆εν θα υπάρξει καµία αλλαγή στα δροµολόγια των ΚΤΕΛ που εξυπηρετούν τοπικές γραµµές, όπως π.χ. τη διαδροµή Μαρκόπουλο - Ραφήνα.
Σηµαντικές αλλαγές αναµένονται και στο συγκοινωνιακό έργο αστικών λεωφορείων και τρόλεϊ.
Η στόχευση είναι η µείωση των οχηµάτων στους δρόµους, καθώς, όπως αναφέρει στο «Έθνος» ο γ.γ. του υπουργείου Μεταφορών Θάνος Βούρδας, υπάρχουν βασικοί οδικοί άξονες µε µεγάλη συµφόρηση, όπως η λεωφόρος Κηφισίας, την οποία από το ύψος του Μεγάρου ΟΤΕ έως τη λεωφόρο Αλεξάνδρας διατρέχουν σήµερα 17 διαφορετικές λεωφορειακές γραµµές.
Ο ΟΑΣΑ θα επανεξετάσει το σύνολο των γραµµών κορµού. Στόχος είναι οι βασικές να παραµείνουν, ωστόσο ορισµένες θα κοπούν και θα µετατραπούν σε τροφοδοτικές των µέσων σταθερής τροχιάς. Οι γραµµές που εξετάζεται να καταργηθούν είναι εκείνες που καλύπτουν µεγάλες διαδροµές. Ωστόσο, όπως ξεκαθαρίζουν από το υπουργείο, δεν υπάρχει κανένας σχεδιασµός υποκατάστασής τους από γραµµές ΚΤΕΛ.
Αντιθέτως, η λύση που προκρίνεται σε περιπτώσεις γραµµών οι οποίες καλύπτονται σήµερα και από τους δύο φορείς είναι να προγραµµατίζονται ενιαία τα δροµολόγιά τους ώστε να καλύπτονται οι συχνότητες, να εξυπηρετείται καλύτερα το επιβατικό κοινό και να µη φτάνουν όλα τα οχήµατα σχεδόν ταυτόχρονα σε µια στάση.
Εκσυγχρονισµός του στόλου
Στον σχεδιασµό εντάσσεται και η αγορά 92 νέων λεωφορείων, µε τα κονδύλια ύψους 30 εκατοµµυρίων ευρώ που έχουν εξασφαλιστεί από την Περιφέρεια. Αρκετά από τα λεωφορεία θα είναι ηλεκτρικά και θα καλύπτουν διαδροµές εντός του δακτυλίου.
Το 2019 θα είναι η χρονιά που ο σταθµός του Πειραιά θα αρχίσει να µετατρέπεται σε συγκοινωνιακό κόµβο. Έως τις αρχές του ερχόµενου καλοκαιριού και ύστερα από περίπου έξι χρόνια έργων, προγραµµατίζεται η λειτουργία της επέκτασης του τραµ, που... θα πιάσει λιµάνι. Το γεγονός αυτό θα αλλάξει τον κυκλοφοριακό χάρτη του Πειραιά, καλύπτοντας σηµαντικές ανάγκες µετακίνησης, αφού υπολογίζεται ότι θα προσθέσει στο µέσο 25.000 νέους επιβάτες.
Από το Φάληρο έως τον Πειραιά η επέκταση θα έχει 7 νέες στάσεις στη διαδροµή εισόδου και 5 νέες στάσεις στη διαδροµή εξόδου.
Έως τον ερχόµενο Ιούνιο προγραµµατίζεται να παραδοθούν και οι τρεις νέοι σταθµοί, οι πρώτοι της επέκτασης της γραµµής 3 προς Πειραιά. Πρόκειται για τους σταθµούς «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός» και «Νίκαια».
Σε δεύτερη φάση -έως το 2021- θα παραδοθούν και οι άλλοι τρεις σταθµοί, «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «∆ηµοτικό Θέατρο». Με την ολοκλήρωση του έργου ο χρόνος µετάβασης από το αεροδρόµιο στο πρώτο λιµάνι της χώρας θα είναι 55 λεπτά. Παράλληλα, ο Πειραιάς θα µετατραπεί σε βασικό συγκοινωνιακό κόµβο, ο οποίος θα περιλαµβάνει τις γραµµές 1 και 3 του µετρό, τον προαστιακό σιδηρόδροµο, το τραµ και, φυσικά, το λιµάνι.
Έως τότε, πάντως, θα πρέπει να έχει λυθεί και το πρόβληµα της έλλειψης ανταλλακτικών, το οποίο κρατά παροπλισµένους αρκετούς συρµούς. Στη φιλοσοφία της «εξοικονόµησης» συρµών εντάσσεται και η απόφαση της διοίκησης της ΣΤΑΣΥ να διακόψει την απευθείας σύνδεση του κέντρου µε το αεροδρόµιο µέσω µετρό. Από προχθές, τα δροµολόγια προς το αεροδρόµιο φτάνουν µόνο µέχρι τον σταθµό «∆ουκίσσης Πλακεντίας» και για πρώτη φορά από την έναρξη λειτουργίας του µέσου δεν προσεγγίζουν τον τερµατικό σταθµό της γραµµής.
Αυτό δηµιουργεί µία πρόσθετη µετεπιβίβαση για κατοίκους και τουρίστες, οι οποίοι κουβαλώντας τις αποσκευές τους θα πρέπει να αλλάξουν αποβάθρα. Επιπλέον, στον σταθµό «∆ουκίσσης Πλακεντίας» δεν υπάρχει ενιαίος πίνακας άφιξης συρµών για µετρό και προαστιακό (πρόκειται για δύο εταιρείες) ώστε ο επιβάτης να γνωρίζει ποιος συρµός θα φτάσει πρώτος και να επιλέξει αποβάθρα.
Σε ό,τι αφορά τη γραµµή 1 (πρώην ηλεκτρικός σιδηρόδροµος), αναµένεται προκήρυξη του διαγωνισµού για την ανακατασκευή 22 συρµών (των µισών του συνόλου που παραµένουν παροπλισµένοι). Το κόστος εργασιών θα ανέλθει σε περίπου 7 εκατ. ευρώ.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ