Πανελλήνιες 2015: Η αποτίμηση της πρώτης ημέρας των Πανελλαδικών εξετάσεων

Η πρώτη ημέρα των Πανελληνίων εξετάσεων κύλησε ομαλά για τους υποψηφίους, που εξετάστηκαν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και ο φιλόλογος του φροντιστηρίου ΝΕΟ, Κούνος Λουκάς κάνει μια συνολική εκτίμηση για το θέμα που «έπεσε» στην Έκθεση.

Πανελλήνιες 2015: Η αποτίμηση της πρώτης ημέρας των Πανελλαδικών εξετάσεων
4'

ΧΩΡΙΣ ΕΚΠΛΗΞΕΙΣ Η ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

"Η εναρκτήρια ημέρα για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2015, δεν επιφύλασσε καμία αρνητική έκπληξη για τους μαθητές που διαγωνίστηκαν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, στα κατά τόπους εξεταστικά κέντρα απανταχού της χώρας.

Τα θέματα δεν είχαν υψηλό βαθμό δυσκολίας, ωστόσο πολλά φαίνεται πως θα κριθούν στην αυτοσυγκέντρωση και την νηφαλιότητα των διαγωνιζομένων. Έχει αποδειχθεί πολλάκις, πως όταν το θέμα της έκθεσης δεν ξαφνιάζει τους μαθητές, πολλοί από αυτούς, πάνω στον ενθουσιασμό που τους καταλαμβάνει, οδηγούνται σε μία επιδερμική προσέγγιση των θεμάτων.

Η πρώτη κίνηση των μαθητών μόλις τα θέματα μοιραστούν, είθισται να είναι η ανάγνωση του θέματος της έκθεσης. Αν και αυτό (συνήθως) είναι το τελευταίο κομμάτι με το οποίο θα ασχοληθούν, ωστόσο, η περιέργεια και η αγωνία, τους οδηγεί πρώτα σε αυτό. Φέτος λοιπόν, θα λέγαμε πως το θέμα ανήκε στα λεγόμενα «υψηλής επικινδυνότητας» θέματα.

Σε τέτοιο βαθμό μάλιστα, που πολλοί ίσως να θεωρούσαν πως δύσκολα θα έμπαινε ένα θέμα που τόσο εύκολα τραβούσε την προσοχή όλων. Λαμβάνοντας υπ όψιν μάλιστα και την σύμπτωση της ημέρας του διαγωνισμού με την Παγκόσμια Ημέρα Μουσείων, κανείς δεν μπορεί να αιφνιδιαστεί από ένα θέμα που κινείται στο τρίπτυχο: πολιτιστική κληρονομιά, μνημεία, μουσεία. Μάλιστα και το επικοινωνιακό πλαίσιο το οποίο ζητήθηκε (ομιλία), αλλά και η σύνδεση με την πρέπουσα στάση του ατόμου και δη των νέων, θύμισε την λογική θεμάτων πολλών ετών. Ο κίνδυνος έγκειται κυρίως στο δεύτερο ερώτημα πάντως, καθώς δεν έπρεπε κάποιος να παρασυρθεί και να γράψει για τη στάση των φορέων κοινωνικοποίησης στην « επιχείριση» διάσωσης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, αλλά θα έπρεπε να επιχειρηματολογήσει πάνω στις ατομικές δράσεις, υπογραμμίζοντας ιδιαίτερα τις νεανικές πρωτοβουλίες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΟΣΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

Ως προς το δοθέν κείμενο στο οποίο ζητήθηκε περίληψη, αποτελεί απόσπασμα κειμένου του καθηγητή Κλασικής Αρχαιολογίας Βασίλη Λαμπρινουδάκη, σε μια έκδοση που συμπεριέλαβε τις τοποθετήσεις μιας σειράς διανοουμένων που συντάχθηκαν στη κίνηση πολιτών για την ανάδειξη των αρχαίων θεάτρων. Σαφές και κατανοητό, χωρίς επαναλήψεις, χωρίς ειδική ορολογία ή απαιτητικό λεξιλόγιο, οπότε πιθανότατα δεν θα δυσκόλεψε ιδιαίτερα τους καλά προετοιμασμένους μαθητές.

Στο κομμάτι των ασκήσεων, ίσως είχαμε φέτος την μεγαλύτερη ανατροπή, καθώς αντί να ζητηθεί ανάπτυξη ή σχολιασμός κειμενικής φράσης, όπως συνέβαινε κάθε χρόνο, ζητήθηκε η αναγνώριση «Σωστού – Λάθους» σε μία σειρά από τοποθετήσεις, με βάση την κατανόηση του κειμένου. Σίγουρα πολύ πιο εύκολος τύπος άσκησης, που θα ευνοήσει τους λιγότερο καλούς μαθητές, που παραδοσιακά δυσκολεύονταν να πάρουν αρκετές από αυτές τις 10 μονάδες! Ως προς τις υπόλοιπες ασκήσεις, αξίζει να σημειωθεί πως έχουν ζητηθεί όλες τα προηγούμενα έτη και μόνο οι τρόποι ανάπτυξης ίσως να μπέρδεψαν αρκετούς, καθώς εκτός από τα «Αίτια- Αποτελέσματα», συνυπήρχαν στην ίδια παράγραφο η «Διαίρεση» και τα «Παραδείγματα». Αν αναλογιστούμε όμως, πως ακόμη και έτσι, διακυβεύονται απλά 1 με 2 το πολύ μονάδες από τις 35 των ασκήσεων, βλέπουμε πως δεν αποτελεί ούτε αυτή ρυθμιστή για τη διαμόρφωση των τελικών βαθμολογιών.

Συμπέρασμα, όταν οι ασκήσεις εξασφαλίζουν στους μαθητές αρκετές μονάδες σχετικά εύκολα και το κείμενο δεν είναι υψηλής δυσκολίας για την κατανόηση και την περιληπτική του απόδοση, τότε, είναι πιο εύκολο να δούμε αρκετούς να φτάνουν τη βάση, πολλούς να πετυχαίνουν μέτριες βαθμολογίες και το ξεκαθάρισμα να γίνεται στις πολύ καλές και άριστες βαθμολογίες κυρίως με γνώμονα τη ποιότητα της έκθεσης (εδώ ομιλίας) που συνέταξαν οι διαγωνιζόμενοι.

Ανεξαρτήτως αποτελέσματος, η σημερινή εμπειρία των μαθητών από τον διαγωνισμό τους στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας είναι θετική και τους φέρνει χαμόγελα αισιοδοξίας για να συνεχίσουν την προσπάθειά τους τις επόμενες ημέρες για τα υπόλοιπα μαθήματα. Καλή υπομονή και καλή συνέχεια σε όλους τους διαγωνιζομένους!

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

Κούνος Λουκάς, Φιλόλογος (Υπεύθυνος Σπουδών για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας στα παραρτήματα του Φροντιστηρίου ΝΕΟ στα Άνω και στα Κάτω Πατήσια)

Σχετικές ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή