Ο «Σκαντζόχοιρος» είναι μια πολύ διαφορετική «Μονόπολη»
Στο ίδιο μέρος, οι τράπουλες έχουν βυζαντινούς αυτοκράτορες αντί για βαλέδες, ντάμες και ρηγάδες, ενώ η μπιρίμπα έχει σύμβολα ιστορικών περιόδων της Αττικής, αντί για κούπες, σπαθιά κλπ. Είναι ο «Σκαντζόχοιρος», που «παίζει την ιστορία στα δάχτυλα».
Ο «Σκαντζόχοιρος» είναι μια κοινωνική συνεταιριστική επιχείρηση (ΚΟΙΝΣΕΠ) αλλά και ένας χώρος στο Μοναστηράκι, όπου τα πάντα περιστρέφονται γύρω από την ελληνική ιστορία και τα παιχνίδια που μπορεί κανείς να εμπνευστεί και να παίξει σε σχέση με αυτά.
Η ιδέα για τη δημιουργία του ξεπήδησε πριν από λίγα χρόνια, όταν η Ντόρα Οικονομίδου είδε τη φιγούρα ενός σκαντζόχοιρου στη συλλογή κυκλαδικών αρχαιοτήτων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Θέλησε να αγοράσει ένα αντίγραφο, δώρο για τον ανιψιό της αλλά διαπίστωσε ότι δεν υπήρχε, κι έτσι σκέφτηκε «Γιατί να μην το φτιάξω;».
Τον σκαντζόχοιρο δεν τον έφτιαξε, αλλά τελικά συν-δημιούργησε μια σειρά από αυθεντικά επιτραπέζια παιχνίδια, την πρώτη από πολλές που σχεδιάζει η ΚΟΙΝΣΕΠ που βαφτίστηκε από την κυκλαδική φιγούρα. «Η αρχική ιδέα ήταν να φτιάχνουμε αντίγραφα αρχαίων αντικειμένων. Μετά είπαμε, γιατί να μην φτιάχνουμε παιχνίδια; Και μετά είπαμε, γιατί μόνο αρχαία και όχι για όλες τις ιστορικές εποχές;», θυμάται η Ντ. Οικονομίδου.
Η ομάδα είχε ήδη τις βασικές ειδικότητες που απαιτούσε το εγχείρημα: μια ιστορικό αρχαιολόγο, μια ιστορικό των επιστημών, σχεδιαστές, κομπιουτεράδες και ανθρώπους που ασχολούνται με παιδιά και με πωλήσεις. Στην πορεία προστέθηκαν κι άλλοι, κυρίως εικονογράφοι, καθώς δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση και στην ποιοτική απεικόνιση ιστορικών αναπαραστάσεων. Όλα τα παιχνίδια είναι κατασκευασμένα στην Ελλάδα, εκτός από κάποια πιόνια για τα οποία δεν υπήρχε εγχώριος κατασκευαστής.
Στην Κωνσταντινόpoly η ιστορία συναντά την τύχη
Η πρώτη σειρά παιχνιδιών, που μόλις κυκλοφόρησε, είναι επικεντρωμένη στην αρχαία, βυζαντινή και οθωμανική ιστορία. Κυρίαρχη θέση κατέχει το επιτραπέζιο ΚωνσταντινόPoly, σκοπός του οποίου είναι να χτίσεις τα περισσότερα μνημεία της Κωνσταντινούπολης, αγοράζοντας οικόπεδα με βυζαντινά και οθωμανικά νομίσματα.
Παίζοντας, μαθαίνεις πότε χτίστηκε κάθε μνημείο, από ποια ιστορική περίοδο είναι κάθε στοιχείο του και τι είναι σήμερα. Π.χ. Στην Αγ. Σοφιά πρέπει να χτίσεις μια βυζαντινή εκκλησία, να την κάνεις τζαμί και μετά μουσείο, φέρνοντας τα ζάρια, αγοράζοντας και πουλώντας. Ιστορικά γεγονότα επηρεάζουν θετικά ή αρνητικά τα μνημεία στο παιχνίδι: Αν το ζάρι σε φέρει στον Σεισμό του 1509, ό,τι είχες χτίσει μέχρι τότε γκρεμίζεται. Αν σε φέρει στα εγκαίνια του Όριαν Εξπρές, ό,τι είχες μέχρι το 1889 αναβαθμίζεται η αξία του.
Στην Κωνσταντινόpoly ακόμα και η αυτοκρατορία (η τράπεζά της) μπορεί να πτωχεύσει. Και τότε ο παίκτης πρέπει να αυτοσχεδιάσει προκειμένου να επιβιώσει, όπως στην κανονική ζωή. Αν έχει μείνει με δυο μισοχτισμένα οθωμανικά μνημεία, πρέπει να πουλήσει το ένα, αρκεί να φτάσει στο παζάρι. Στο παζάρι μπορεί επίσης να ανταλλάξει νομίσματα, ανάλογα με αυτά που απαιτούνται για να χτίσει βυζαντινά ή οθωμανικά μνημεία.
Πηγή πληροφοριών: Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων