Σαντορίνη: Το πρώτο νησί που «διώχνει» τα πλαστικά!
Το πρώτο νησί «χωρίς πλαστικό» θέλει να γίνει η Σαντορίνη, ένα από τα πιο διάσημα νησιά της Ελλάδας, που στοχεύει στην κατά το δυνατόν ορθότερη χρήση του υλικού αυτού πολύ σύντομα, ώστε να σταματήσει η επιβάρυνση του περιβάλλοντος.
Σήμερα εκτιμάται πως πάνω από το 80% των απορριμμάτων που βρίσκονται στις θάλασσες είναι πλαστικά, ενώ ειδικά για τη Μεσόγειο τα στοιχεία είναι ακόμα πιο αποθαρρυντικά: Ένα ολόκληρο «νησί» από σκουπίδια και πλαστικά αναδύεται ανάμεσα από την Έλβα και την Κορσική και τα στοιχεία των περιβαλλοντικών οργανώσεων είναι δραματικά για τους κινδύνους της ζωής σε μια από τις πιο σημαντικές θάλασσες για τη βιοποικιλότητα του πλανήτη. Για τον σκοπό αυτό, το υπουργείο Τουρισμού ανέλαβε την πρωτοβουλία Plastic Free Santorini, με την αρωγή του δήμου Σαντορίνης και της Lidl Ελλάς.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως η Ευρωπαϊκή Ένωση προχωρά άμεσα στην εφαρμογή του «Πράσινου Συμφώνου», που ανακοινώθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο και το οποίο περιλαμβάνει συγκεκριμένες δεσμεύσεις για τη μείωση της χρήσης πλαστικού, τόσο από τους πολίτες όσο και από τη βιομηχανία. Ήδη έχουν αναληφθεί διάφορες πρωτοβουλίες προς τον στόχο αυτό από τις κυβερνήσεις των κρατών – μελών αλλά και από εταιρείες. Το Plastic Free Santorini φιλοδοξεί να λύσει το πρόβλημα της μη ορθής απόρριψης των πλαστικών και μη ανακύκλωσης σε όλο το νησί, σε μια κίνηση με ιδιαίτερη αξία – τόσο ουσιαστική όσο και συμβολική.
Η περίπτωση της Σαντορίνης
Η Σαντορίνη είναι σήμερα ένα από τα πιο γνωστά ελληνικά νησιά. Η πρωτοβουλία για την ανακήρυξή της ως «νησί χωρίς πλαστικό» έχει παγκόσμιο αντίκτυπο και αποκτά εξαιρετικής σπουδαιότητας συμβολισμό. Πρόκειται για έναν τόπο εξαιρετικού φυσικού κάλλους και πολύ ιδιαίτερου φυσικού περιβάλλοντος, πολύ συγκεκριμένης και απόλυτα παραδοσιακής αρχιτεκτονικής, όπου αναπτύσσεται και η πρωτογενής παραγωγή. Ταυτόχρονα πρόκειται για έναν εξαιρετικά δημοφιλή προορισμό που δέχεται ετησίως εκατομμύρια επισκεπτών από κάθε γωνιά του πλανήτη.
Η πρωτοβουλία αυτή για την προστασία του περιβάλλοντος της Σαντορίνης αρχικά, αλλά και κατ’ επέκταση όλων των νησιών του Αιγαίου, είναι ταυτόχρονα και μια πρωτοβουλία προβολής του ίδιου του νησιού, ως κορωνίδας του ελληνικού τουρισμού. Στο πλαίσιο αυτό, η συμβολική ανακοίνωση της πρωτοβουλίας θα πραγματοποιηθεί σε σταθερά σημεία ευαισθητοποίησης στο νησί πολύ σύντομα, με την έναρξη της τουριστικής σεζόν. Ακολούθως, η πρωτοβουλία Plastic Free Santorini πρόκειται να επικοινωνηθεί σε στρατηγικά σημεία προβολής εντός και εκτός νησιού, όπως ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», τερματικοί σταθμοί των μέσων σταθερής τροχιάς, σημεία αναχώρησης των πλοίων για Σαντορίνη και εντός των ίδιων των πλοίων.
Το μήνυμα που περνάει η δράση αυτή, δηλαδή της ελαχιστοποίησης της χρήσης του πλαστικού, έχει σκοπό να ευαισθητοποιήσει όχι μόνο τους κατοίκους του νησιού και τους επισκέπτες του, αλλά και κάθε Ελληνίδα και Έλληνα, ώσπου η Σαντορίνη να συνδεθεί με ένα παγκόσμιο μήνυμα για την προστασία του περιβάλλοντος.
Η Lidl Ελλάς πρωτοπορεί
Η Lidl Ελλάς έχει αποδείξει πολύ πριν υποχρεωθεί από τον νόμο να το κάνει, ότι σκοπός της είναι η βιώσιμη ανάπτυξη σε ένα βιώσιμο μέλλον. Έχει ήδη εξαγγείλει μια σειρά δράσεων στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας #kaliteroavrio για τον περιορισμό της χρήσης του πλαστικού στα καταστήματά της, στις συσκευασίες των προϊόντων της, στις πλαστικές σακούλες αλλά και στα πλαστικά μπουκάλια του νερού, μεταξύ άλλων. Έτσι, η συμμετοχή της στην πρωτοβουλία για την Plastic Free Santorini έρχεται περίπου ως «φυσική συνέπεια» της συνολικής της δράσης και παρουσίας, καθώς δεν είναι μόνο κοινωνός του μηνύματος της βιώσιμης ανάπτυξης αλλά και πρωτεργάτης στην υιοθέτηση των τακτικών της.
«Η διαμόρφωση ενός βιώσιμου μέλλοντος για τις επόμενες γενιές αποτελεί κοινό καθήκον και ευθύνη. Για τη Lidl Ελλάς η βιώσιμη ανάπτυξη βρίσκεται στον πυρήνα της επιχειρηματικής της δραστηριότητάς και για αυτό πρωτοστατεί σε ενέργειες που προάγουν την περιβαλλοντική ευαισθησία και συνείδηση», δήλωσε κατά την ανακοίνωση της ενέργειας ο κύριος Ιάκωβος Ανδρεανίδης, πρόεδρος της Διοίκησης της Lidl Ελλάς. Η εταιρεία άλλωστε πρωτοστατεί στη μείωση της χρήσης του πλαστικού, μέσω συγκεκριμένων δράσεων όπως το REset Plastic, τη στρατηγική για το πλαστικό του Ομίλου Schwarz, που έχει στόχο τη χρήση λιγότερου πλαστικού κατά 20% μέχρι το 2025, και την παράλληλη αύξηση της δυνατότητας ανακύκλωσης στις συσκευασίες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο 100%.
Ο πράσινος μετασχηματισμός της Σαντορίνης, που ξεκινά με την πρωτοβουλία του υπουργείου Τουρισμού, με τη συνδρομή τόσο του δήμου, όσο και της Lidl Ελλάς αλλά και του Εθνικού Συλλογικού Συστήματος Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΗ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ, αναμένεται να σημάνει την σπειροειδή διάχυση της ενέργειας αρχικά στα υπόλοιπα νησιά των Κυκλάδων και πολύ σύντομα σε ολόκληρο το Αιγαίο.