Πανελλήνιες 2020: «Ιδιαιτέρως απαιτητικά» τα θέματα στη Νεοελληνική Γλώσσα
Θέμα Έκθεση - Θέματα Νεοελληνική Γλώσσα 2020: Άνοιξε η αυλαία των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2020 - Σε Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία εξετάστηκαν οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ) - Δείτε τα θέματα και τις απαντήσεις στο Newsbomb.gr
Το νέο σύστημα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις εγκαινιάστηκε με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, στο πλαίσιο της συνεξέτασης.
Το κριτήριο αξιολόγησης που δόθηκε στους υποψηφίους αποτελούνταν από τρία συνολικά κείμενα, εκ των οποίων το ένα λογοτεχνικό (ποίημα του Τ. Πατρίκιου).
Σύμφωνα με τον Ακαδημαϊκό υπεύθυνο Ν. Γλώσσας και Λογοτεχνίας του Ομίλου Πουκαμισάς, Γιώργο Χρυσουδάκη, τα θέματα κρίνονται ιδιαιτέρως απαιτητικά, κυρίως σε ό,τι αφορά την επαρκή αποκωδικοποίηση των ερωτήσεων, ώστε οι μαθητές ν’ απαντήσουν στοχευμένα και αποτελεσματικά.
Το αντίστοιχο κριτήριο αξιολόγησης για το παλαιό σύστημα, αποτελούνταν από κλασικές ερωτήσεις και απαιτούσε την προσοχή των μαθητών στην κατανόηση των πολλών πληροφοριών του κειμένου αναφοράς.
Αυτά είναι τα θέματα που «έπεσαν»
Τη σχέση τους με την ανάγνωση βιβλίων και τον ρόλο της στη γενικότερη διαχείριση του προσωπικού τους χρόνου, κλήθηκαν σήμερα να αναπτύξουν οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων, εξεταζόμενοι στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας.
Το κείμενο που θα πρέπει να αναπτύξουν μέσα σε 350 λέξεις το πολύ, θα πρέπει να αντανακλά την προσωπική τους εμπειρία και να έχει τη μορφή κειμένου, του οποίου θα γινόταν στο ιστολόγιο του σχολείου τους.
Συγκεκριμένα οι υποψήφιοι κλήθηκαν να απαντήσουν στο εξής:
«Ποια είναι η σχέση σας με την ανάγνωση βιβλίων και ποιος ο ρόλος της στη γενικότερη διαχείριση του προσωπικού σας χρόνου; Με αφόρμηση τα Κείμενα 1 και 2 αποφασίζετε να καταθέσετε την προσωπική σας εμπειρία στο ιστολόγιο του σχολείου σας. Να δικαιολογήσετε την όποια επιλογή σας».
Το θέμα της έκθεσης, αλλά και οι ερωτήσεις στις οποίες κλήθηκαν να απαντήσουν οι υποψήφιοι βασίστηκαν σε τρία κείμενα. Το πρώτο, ήταν ένα διασκευασμένο κείμενο του συγγραφέα Θεόδωρου Γρηγοριάδη, που έχει δημοσιευθεί στον ημερήσιο Τύπο. Το δεύτερο ήταν ένα δοκίμιο του συγγραφέα, μεταφραστή και εκδότη Κώστα Ε. Τσιρόπουλου, το κείμενο «Γράφειν», που ανήκει στη συλλογή δοκιμίων «Η Μόνωση ως Συνομιλία» (2003). Το τρίτο, ήταν ποίημα του Τίτου Πατρίκιου από τη συλλογή «Σε βρίσκει η ποίηση» (2012).
Δείτε στην παρακάτω gallery τα θέματα που «έπεσαν» στους υποψήφιους που εξετάστηκαν με το νέο σύστημα:
Δείτε τις απαντήσεις
Για μία ακόμη χρονιά, το Νewsbomb.gr βρίσκεται στο πλευρό των υποψηφίων.
Το Νewsbomb.gr, σε συνεργασία με τα φροντιστήρια «ΠΟΥΚΑΜΙΣΑΣ» θα ενημερώνει έγκυρα και έγκαιρα για τα θέματα των Πανελληνίων 2020 και τις απαντήσεις τους, καθώς και όλες τις εκτιμήσεις για τις Βάσεις 2020, έως ότου ανακοινωθούν στα τέλη Αυγούστου.
Οι απαντήσεις στα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας με το νέο σύστημα
Α1. Ο συγγραφέας παραθέτει τους λόγους για τους οποίους απολαμβάνει τη λογοτεχνική ανάγνωση. Η εκούσια απομόνωση για το διάβασμα βιβλίων συνιστά γι’ αυτόν μια δημιουργική απασχόληση που τον μεταφέρει στην εφηβική ηλικία. Έτσι, του χαρίζει συναισθηματική ασφάλεια, καθώς αισθάνεται πως επικοινωνεί με τους συγγραφείς των βιβλίων. Στο πλαίσιο αυτό, τονίζεται ο λυτρωτικός ρόλος της λογοτεχνίας, αφού αυτή έχει την ικανότητα να διαμορφώνει τον ανθρώπινο χαρακτήρα και να προσφέρει ψυχικό σθένος σε δύσκολες περιστάσεις.
ΘΕΜΑ Β
Β1. α) Λάθος ( Κείμ. 1: παράγρ.1η «Προσωπικά το θεωρώ μία δημιουργική ενασχόληση»/ «…όχι να σου επιβάλλεται εξωτερικά»)
β)Λάθος ( Κείμ. 1: παράγρ. 5η «Οι ώρες του διαβάσματος…σ’ έναν αλλόκοτο
χωροχρόνο»)
γ) Λάθος (Κείμ.2: παράγρ. 2η « Σ’ έχω γράψει στην καρδιά μου»)
δ) Λάθος (Κείμ.2: παράγρ. 3η « Μέσα στην Ιστορία του κόσμου…γράφουν.»)
ε)Σωστό (Κείμ. 1: παράγρ. 7η « Και να…την ψυχή/ Κείμ.2: παράγρ.5η «Ίσως
γιατί…γράφειν»)
Β3. Ευσεβής πόθος για τον άνθρωπο, διαχρονικά, είναι να κερδίσει τη μάχη με τον χρόνο, υπερβαίνοντας, συχνά, τη θνητότητά του. Πολλοί άνθρωποι βάζουν με το έργο τους τη σφραγίδα τους στην οικογένεια ή στη δουλειά τους. Όμως, η γραφή της ιστορίας διασώζει τους σπουδαίους, τους ήρωες, τους επαναστάτες, τους επιστήμονες που άλλαξαν τον κόσμο. Αυτοί οι άξιοι άνθρωποι έγραψαν ιστορία με τον τρόπο τους, τον λόγο τους, το ανατρεπτικό τους πνεύμα και έτσι νίκησαν τον χρόνο.
ΘΕΜΑ Γ
Το θέμα του ποιήματος, κατά τη γνώμη μου, είναι η ανατροπή που φέρνει η ποίηση στη ζωή του ανθρώπου.
Το β΄ ενικό πρόσωπο ίσως δηλώνει έναν εσωτερικό μονόλογο του ποιητικού υποκειμένου ή μια προσπάθεια επικοινωνίας του με τον αναγνώστη (π.χ. «αναρωτιέσαι»). Έτσι, αναδεικνύεται το σημείο εκείνο στο οποίο
η ποίηση, μεταφορικά, σαν ένα δρων υποκείμενο, φαίνεται να εμφανίζεται ξαφνικά σε κάθε δημιουργό και αναγνώστη, εκεί που δεν την περιμένει, αλλά κι εκεί ακριβώς που τη χρειάζεται, μεταμορφώνοντας τη ζωή του. Οι εμπειρίες, οι διακινδυνεύσεις, τα, συχνά, ανεκπλήρωτα όνειρα, οι κάθε είδους εκπλήξεις, αλλά και οι απογοητεύσεις που βιώνει καθημερινά ο άνθρωπος αισθητοποιούνται μέσω της επανάληψης της λέξης «πράγματα». «Εκεί απάνω», λοιπόν, τον «βρίσκει η ποίηση», πάνω σε κάθε έκφανση της ζωής του, για να τον λυτρώσει, αλλά και για να οδηγήσει στη γνωριμία με τον εαυτό του και τον κόσμο.
Στη ζωή μου, η ποίηση «εισέβαλε» πρόσφατα, αλλά νιώθω ότι έχει ήδη διαδραματίσει έναν καταλυτικό ρόλο. Μου επέτρεψε να προσεγγίσω τις προσωπικές μου εμπειρίες και τα βιώματα με έναν εναλλακτικό, πιο
ευαίσθητο τρόπο, που δεν είχα ποτέ φανταστεί. Μου έδωσε, τέλος, ευκαιρίες δημιουργικής αξιοποίησης του χρόνου μου, αλλά και ξεχωριστές συγκινήσεις, που καθόρισαν τη σκέψη μου
ΘΕΜΑ Δ’
Το βιβλίο: Ένα παράθυρο στον κόσμο μου
Τους τελευταίους μήνες ζήσαμε όλοι απίστευτες ανατροπές. Τα σχολεία έκλεισαν, οι πλατείες άδειασαν, μείναμε όλοι σπίτι. Στην αρχή μας φάνηκε λυτρωτική διέξοδος και διάλειμμα από τις ασθματικές υποχρεώσεις που μας επέβαλε ο αγώνας για τις πανελλήνιες εξετάσεις. Στην πορεία τα πράγματα άλλαξαν.
Πολλοί αναζήτησαν «δρόμους» εκτόνωσης από την ασφυξία του εγκλεισμού. Σε αυτή τη φάση, εγώ ανακάλυψα ξανά τη βιβλιοθήκη του σπιτιού μου. Τα σχολικά βιβλία μπήκαν για λίγο στην άκρη. Η αστυνομική λογοτεχνία μονοπώλησε, σχεδόν, τα βραδινά μου ενδιαφέροντα. Το βιβλίο έγινε ξανά φίλος και τώρα «συνταξιδιώτης» μου σε κόσμους αμόλυντους από τους ιούς και τις αγωνίες των πανελληνίων.
Από τα μικρά μου χρόνια, πριν ακόμα να μάθω να διαβάζω και να γράφω, το βιβλίο ήταν εκεί. Ακόμα θυμάμαι τον ήχο της φωνής της μητέρας μου, όταν μου διάβαζε παραμύθια και ιστορίες από τα μαγικά, εικονογραφημένα βιβλία. Στην πορεία μου ως μαθητής αγαπούσα πολύ τα σχολικά μου βιβλία. Με απίστευτο ενθουσιασμό παραλάμβανα τα βιβλία της καινούργιας σχολικής χρονιάς και τα έκανα κτήμα μου,
απολαμβάνοντας, πρώτα από όλα, τη μυρωδιά τους. Πάντα, όμως, το βιβλίο ήταν το βραδινό μου «ταξίδι». Μέχρι που έφτασα στο Λύκειο. Παραμέρισα σιγά σιγά τα εξωσχολικά βιβλία μου. Η αγάπη μου για τη λογοτεχνία έμεινε ένας πόθος, συχνά ανικανοποίητο. Τα βιβλία της κατεύθυνσης έγιναν το βασικό εξάρτημα του χεριού μου, εργαλείο που τα δάχτυλά μου αναγνώριζαν αμέσως την κάθε σελίδα τους. Τα
λογοτεχνικά μου βιβλία περιμένουν με υπομονή το τέλος των εξετάσεων. Και εγώ επίσης…
Ωστόσο, όσο και αν πολλοί από τους συνομήλικους φίλους μου αδιαφορούν για την ανάγνωση, εγώ την αναζητώ και την αγαπώ και ταυτίζομαι απόλυτα με τον συγγραφέα Θ. Γρηγοριάδη, όταν δηλώνει ότι «κρατώντας το βιβλίο στο χέρι αισθάνομαι μία τρυφερότητα, μια σιγουριά, λες και εγείρονται οι συγγραφείς και συνομιλούν μαζί μου». Το βιβλίο για μένα είναι γνώση, εκτόνωση, διαφυγή. Με ακολουθεί πάντα στις διακοπές μου και συμπληρώνει την ανάπαυλα, πολλαπλασιάζοντας τις εμπειρίες μου. Το αναζητώ όταν βρίσκομαι στα μέσα συγκοινωνίας για λίγα λεπτά και πάντα λειτουργεί θεραπευτικά στην πίεση του συνωστισμού. Δεν με έχει προδώσει ποτέ, αντίθετα ξεδιπλώνει μπροστά μου ήρωες και θαύματα που θα ήθελα να είχα ζήσει αληθινά.
Είμαι, τελικά, σίγουρος ότι τα «λογοτεχνικά αντισώματα» μπορούν να μεταμορφώσουν τον άνθρωπο σε κάθε ηλικία. Για εμάς τους εφήβους τα βιβλία είναι εξοπλισμός, συγκίνηση, απελευθέρωση. Ας τα αναζητήσουμε στις βιβλιοθήκες των σπιτιών μας, στα βιβλιοπωλεία, στις βιβλιοθήκες των πανεπιστημίων, που σε λίγο θα βρεθούμε. Η δύναμή τους μπορεί να αναβαθμίσει πραγματικά την ποιότητα της ζωής μας και να σταθεί αντίβαρο στον τεχνοκρατικό προσανατολισμό της εποχής μας, αποκαλύπτοντας συνεχώς τον Άνθρωπο.
Το παλαιό σύστημα
Αντίστοιχα, οι υποψήφιοι του παλαιού συστήματος εξετάστηκαν στο κείμενο του Αλέξη Σταμάτη «Ανάγνωση: η προσωπική τέχνη».
Στην έκθεση το θέμα ήταν: «Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου, σε ανοιχτή εκδήλωση που πραγματοποιείται στο σχολείο σας, εκφωνείτε ομιλία στην οποία εκθέτετε τεκμηριωμένα τις απόψεις σας σχετικά με : α. τη συμβολή του βιβλίου στη συγκρότηση της προσωπικότητας των νέων και β. τις δράσεις, εντός και εκτός σχολείου, που θεωρείτε ότι θα τους βοηθήσουν να εμπλακούν ενεργά στην αναγνωστική εμπειρία.»
Δείτε στην παρακάτω gallery τα θέματα που «έπεσαν» στους υποψήφιους που εξετάστηκαν με το παλαιό σύστημα:
Οι απαντήσεις στα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας με το παλαιό σύστημα
Α1. Το άρθρο αναφέρεται στην επίδραση της ανάγνωσης στη σφυρηλάτηση της προσωπικότητας του ατόμου. Διαχρονικά, το κίνητρο της ανάγνωσης αποτελεί η ερμηνεία του κόσμου. Ωστόσο, στη σημερινή εποχή είναι
χαρακτηριστικό του εσωστρεφούς ανθρώπου, αναδεικνύοντας μια νέα μορφή αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου. Η τεχνολογία και το καθημερινό λεξιλόγιο, συγκριτικά με το παρελθόν, οδήγησαν στη σιωπηλή ανάγνωση. Πρόκειται για μια εσωτερική διεργασία που αντανακλά την πνευματικότητα ενός ανθρώπου. Συνακόλουθα, ο αναγνώστης συμμετέχει στη συγγραφή, καθώς δίνει τη δική του ερμηνεία σε αυτό που διαβάζει. Άλλωστε η ανάγνωση αποτελεί συνοδοιπόρο του ανθρώπου σε κάθε ευχάριστη ή δυσάρεστη στιγμή
της ζωής του. Ολοκληρώνοντας, το διάβασμα, ως διαδικασία αυτοέκφρασης , συντελεί στην αυτοπραγμάτωση του ατόμου.
Β1.
α. ΣΩΣΤΟ
β. ΣΩΣΤΟ
γ. ΣΩΣΤΟ
δ. ΛΑΘΟΣ
ε. ΛΑΘΟΣ
Β2
α. Τρόποι ανάπτυξης παραγράφου είναι η σύγκριση-αντίθεση(«Για αιώνες … στον νου μας»). Στη συγκεκριμένη παράγραφο αντιπαρατίθεται ο τρόπος ανάγνωσης του ιστορικού παρελθόντος-δυνατή ανάγνωση- σε σχέση με
τη σημερινή εποχή –σιωπηλή ανάγνωση-.
Επίσης, υπάρχει και ο τρόπος ανάπτυξης των παραδειγμάτων( « Οι τεχνολογίες κειμένου, όπως ο κινητός τύπος και η άνοδος της λαϊκής γραφής»).
β. β’ ενικό => προτρεπτικό-συμβουλευτικό ύφος, συναισθηματική κινητοποίηση του δέκτη, αίσθηση διαλόγου, ζωντάνια, οικειότητα, αμεσότητα, παραστατικότητα («να σκέφτεσαι») α ’πληθυντικό => αίσθημα συλλογικότητας, συλλογική ευθύνη, συμμετοχή στο θέμα, ευαισθητοποίηση
αναγνωστών, αμεσότητα, οικειότητα («γινόμαστε») α’ ενικό => εξομολογητικός και προσωπικός τόνος, διατύπωση προσωπικών απόψεων του αρθρογράφου, αμεσότητα, οικειότητα («κατάλαβα»)
Β3
α. μεταφορική λειτουργία της γλώσσας
-ρίχτηκα με τα μούτρα => αφοσιώθηκα/επιδόθηκα με αφοσίωση
- έπεφτε στα χέρια μου => διάβαζα
β. σφυρηλατεί= οικοδομεί, γαλουχεί, διαμορφώνει
εναλλακτική =διαφορετική
προώθηση= ενίσχυση, στήριξη, υποστήριξη
μεγεθύνει= επεκτείνει, αυξάνει
Β4 α. να κατανοήσουμε τον κόσμο =>κατανόηση του κόσμου
Να μοιραστούμε αυτήν την εμπειρία μας => το μοίρασμα αυτής της εμπειρίας μας
Με τα ρηματικά σύνολα αποδίδονται σαφέστερα συγκεκριμένες πράξεις και ενέργειες και προσδίδεται αμεσότητα στο λόγο. Με την μετατροπή τους σε ονοματικά σύνολα αποδίδονται σύντομα και περιεκτικά νοήματα με γενικό και διαχρονικό χαρακτήρα, ενώ αναδεικνύεται η εκφραστική ικανότητα του συγγραφέα.
β. 1. επεξήγηση
2. παράθεση των λεγομένων του George R.R Martin
3. μεταφορική λειτουργία της γλώσσας
Γ1.
Επικοινωνιακό πλαίσιο : ομιλία Προσφώνηση , αποφώνηση, χρήση γ΄ ενικού -πληθυντικού προσώπου για τη βασική επιχειρηματολογία, β΄ πληθυντικού για κάποια πιθανή αποστροφή προς τον δέκτη, α΄ενικού- πληθυντικού για την έκφραση προσωπικών βιωμάτων και την ενεργή προσωπική, αναγνωστική εμπειρία.
Προσφώνηση:
Αγαπητοί καθηγητές,
Αγαπητοί γονείς- κηδεμόνες,
Αγαπητοί συμμαθητές,
Πρόλογος
Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα βιβλίου, θα ήθελα, κατ΄ αρχάς, να υπογραμμίσω τη συνδρομή του βιβλίου στη διαμόρφωση μιας αυθύπαρκτης, ολοκληρωμένης προσωπικότητας, που θα διανθίζεται από αξίες και ιδανικά. Αυτή θα καταστεί ικανή να αναζητήσει σε βάθος τη γνώση και θα μπορεί ν’ αντεπεξέλθει στην πληθώρα της διάχυσης των πληροφοριών. Δευτερευόντως, είναι σημαντικό να προτείνω και μέσα ενδυνάμωσης του αναγνωστικού ενδιαφέροντος των νέων.
Κύριο μέρος
Α) Συμβολή του βιβλίου στη συγκρότηση της προσωπικότητας των νέων:
Το βιβλίο διευρύνει τους πνευματικούς ορίζοντες, απομακρύνει και απεγκλωβίζει το άτομο από την άγνοια και την αμάθεια, που «φυλακίζουν» το πνεύμα.
Κινητοποιεί τη σκέψη του, το απομακρύνει από τη διαβρωτική ανία, ενώ αναπτύσσει τη δημιουργική φαντασία, οξύνοντας την κριτική του ικανότητα / Απαλλάσσει το άτομο από τις όποιες μορφές αγχωτικών καταστάσεων.
Ο αναγνώστης λαμβάνει ερεθίσματα για περαιτέρω προβληματισμό, για αυτοκριτική και, συνάμα, αυτοβελτίωση, αφού, μέσω αυτού, αναθεωρεί τις απόψεις του. Απαλλάσσεται από τα δεσμά της πλάνης , των προκαταλήψεων και του δογματισμού. Αποκτά ελεύθερο πνεύμα, το οποίο τον βοηθά πνευματικά και ηθικά να υψωθεί. Ως εκ τούτου, το άτομο ωριμάζει πνευματικά, μετατρέπεται σε υπεύθυνο, ενεργό πολίτη.
Αναβαθμίζεται ο αναγνώστης αισθητικά και προάγεται η καλαισθησία του.
Καθίσταται ικανός χρήστης του λόγου, αποκτά εκφραστική δεινότητα, διαμορφώνει υψηλό γλωσσικό αισθητήριο.
Το βιβλίο συνδράμει στην επιστημονική έρευνα, στη διάδοση της επιστημονικής γνώσης στις επερχόμενες γενιές
Β) Δράσεις εντός και εκτός σχολείου που θεωρείτε ότι θα τους βοηθήσουν να εμπλακούν ενεργά στην αναγνωστική εμπειρία.
Αξιοποίηση σχολικών βιβλιοθηκών, ειδικά διαμορφωμένων χώρων για μελέτη. Το σχολείο οφείλει να λειτουργήσει ως χώρος, όπου οι νέοι θα αναπτύξουν μια σταθερή σχέση αγάπης με το βιβλίο και όχι ως χώρος μηχανιστικής μάθησης.
Μέσω της βιωματικής μάθησης, το σχολείο οφείλει να φέρει τους μαθητές σε επαφή με σπουδαίους λογοτέχνες , με ανθρώπους του πνεύματος , διοργανώνοντας εκθέσεις βιβλίων, διαγωνισμούς συγγραφής ποικίλων λογοτεχνικών ειδών (ποίηση, πεζογραφία), λογοτεχνικές βραδιές και αφιερώματα σε συγγραφείς.
Καταλυτικός θεωρείται ο ρόλος των εκπαιδευτικών και της πνευματικής ηγεσίας, γενικότερα, με την ένταξη του εξωσχολικού βιβλίου στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Η οικογένεια οφείλει να αποτελέσει πρότυπο φιλαναγνωσίας για τα παιδιά, παρέχοντας τα κατάλληλα ερεθίσματα.
Τα ΜΜΕ οφείλουν, μέσω αφιερωμάτων και εκπομπών για τη λογοτεχνία και την ιστορία, άλλα και τηλεοπτικών ή κινηματογραφικών διασκευών, να προβάλλουν τους νέους συγγραφείς, τα κλασικά έργα και τις εκδηλώσεις για το βιβλίο.
Η πολιτεία υποχρεούται να ενισχύσει τον θεσμό των δημοτικών βιβλιοθηκών και την προώθηση των εκθέσεων του βιβλίου , καθώς και την στήριξη σοβαρών εκδοτικών προσπαθειών.
Οι πολίτες οφείλουν να συνειδητοποιήσουν τα οφέλη της αυτομόρφωσης και της πνευματικής καλλιέργειας και να στραφούν στην ανάγνωση βιβλίων.
Επίλογος
Καθίσταται, συνεπώς, αναγκαίο οι φορείς αγωγής να αποτελέσουν σημαντικό αρωγό της πνευματικής και ηθικής ολοκλήρωσης του νέου ανθρώπου. Στο πλαίσιο αυτό, υποχρεούνται να τον μετατρέψουν σε έναν μελλοντικό πολίτη με αξιώσεις για μια ποιοτικότερη ζωή μέσω της φιλαναγνωσίας.
Αποφώνηση,
Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας.
Οι υποψήφιοι των ΓΕΛ θα δώσουν εξετάσεις και με το νέο σύστημα (εξέταση στο μάθημα της Κοινωνιολογίας αντί Λατινικών και απουσία συντελεστών βαρύτητας στις βαθμολογίες των μαθημάτων, οι διαφορές μεταξύ άλλων) και με το παλιό.
Έτσι, οι υποψήφιοι που θα εξεταστούν με το νέο σύστημα, στις 17/6 θα εξεταστούν στα Αρχαία Ελληνικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών) και στα Μαθηματικά (Ομάδες Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).
Στη συνέχεια, στις 19/6 θα εξεταστούν στη Βιολογία (Ομάδα Προσανατολισμού Σπουδών Υγείας) και στην Κοινωνιολογία (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών).
Ακολουθούν, η εξέταση στη Φυσική στις 22/6 (Ομάδες Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και στις 24/6 στην Ιστορία και την Πληροφορική, των Ομάδων Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής αντίστοιχα.
Διαβάστε ΕΔΩ όλες τις ειδήσεις για τις Πανελλήνιες 2020
Θέμα Έκθεση - Θέματα Νεοελληνική Γλώσσα 2020: Αλλάζει ο τρόπος βαθμολόγησης στην Έκθεση
Mεταβάλλεται η βαθμολόγηση στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, το οποίο είναι το μόνο κοινό για όλα τα επιστημονικά πεδία.
Το διαγώνισμα χωρίζεται σε τέσσερα ερωτήματα, εκ των οποίων το πρώτο βαθμολογείται με 15 μονάδες, το δεύτερο με 40 μονάδες, με τα υποερωτήματα -ανάλογα με τη βαρύτητά τους- να βαθμολογούνται με 15, 15 και 10 μονάδες, το τρίτο θέμα με 15 μονάδες και το τέταρτο με 30 μονάδες.
Η βαθμολόγηση θα είναι πιο ενισχυμένη στις ερωτήσεις που αφορούν τη Γλώσσα και ελαφρώς χαμηλότερη στα ζητούμενα που αφορούν τη Λογοτεχνία, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Παιδείας.
Οι υποψήφιοι θα ενημερωθούν για τη βαθμολόγηση του κάθε ερωτήματος με το που λάβουν το διαγώνισμα.
Θέμα Έκθεση - Θέματα Νεοελληνική Γλώσσα 2020: Το πρόγραμμα των εξετάσεων για τα ημερήσια και εσπερινά ΓΕΛ με το νέο σύστημα
ΔΕΥΤΕΡΑ 15-6-2020
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ - ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ 17-6-2020
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ – Ο.Π. ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ – Ο.Π. ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ + Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΠΛΗΡ/ΚΗΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 19-6-2020
ΒΙΟΛΟΓΙΑ – Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΥΓΕΙΑΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ – Ο.Π. ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΔΕΥΤΕΡΑ 22-6-2020
ΦΥΣΙΚΗ – Ο.Π. ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ + Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΥΓΕΙΑΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ 24-6-2020
ΙΣΤΟΡΙΑ – Ο.Π. ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ – Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΠΛΗΡ/ΚΗΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 26-6-2020
ΧΗΜΕΙΑ – Ο.Π. ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ + Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΥΓΕΙΑΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ – Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΠΛΗΡ/ΚΗΣ
Ως ώρα έναρξης εξέτασης ορίζεται η 08:30 π.μ., κοινή για τους υποψηφίους ημερήσιων και εσπερινών Λυκείων. Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08.00 π.μ. Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος είναι τρεις (3) ώρες.
Θέμα Έκθεση - Θέματα Νεοελληνική Γλώσσα 2020: Το πρόγραμμα των εξετάσεων για τα ημερήσια και εσπερινά ΓΕΛ με το παλαιό σύστημα
ΔΕΥΤΕΡΑ 15-6-2020
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ – ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ 17-6-2020
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ – Ο.Π. ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ- Ο.Π. ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ + Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΠΛΗΡ/ΚΗΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 19-6-2020
ΒΙΟΛΟΓΙΑ – Ο.Π. ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΒΙΟΛΟΓΙΑ – ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΔΕΥΤΕΡΑ 22-6-2020
ΦΥΣΙΚΗ – Ο.Π. ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΛΑΤΙΝΙΚΑ – Ο.Π. ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΤΕΤΑΡΤΗ 24-6-2020
ΙΣΤΟΡΙΑ – Ο.Π. ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΠΛΗΡ/ΚΗΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 26-6-2020
ΧΗΜΕΙΑ – Ο.Π. ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ – Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΠΛΗΡ/ΚΗΣ
Ως ώρα έναρξης εξέτασης ορίζεται η 08:30 π.μ., κοινή για τους υποψηφίους ημερήσιων και εσπερινών Λυκείων. Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08.00 π.μ. Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος είναι τρεις (3) ώρες.
Θέμα Έκθεση - Θέματα Νεοελληνική Γλώσσα 2020: Το πρόγραμμα των εξετάσεων για τα ημερήσια και εσπερινά ΕΠΑΛ
ΤΡΙΤΗ 16-6-2020: ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΠΕΜΠΤΗ 18-6-2020: ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ (Άλγεβρα)
ΣΑΒΒΑΤΟ 20-6-2020: ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΗΧΑΝΩΝ
ΣΑΒΒΑΤΟ 20-6-2020: ΑΝΑΤΟΜΙΑ-ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ II
ΣΑΒΒΑΤΟ 20-6-2020: ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΑΟΘ)
ΣΑΒΒΑΤΟ 20-6-2020: ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
ΤΡΙΤΗ 23-6-2020: ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ - ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ ΣΤΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ - ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
ΤΡΙΤΗ 23-6-2020: ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ
ΤΡΙΤΗ 23-6-2020: ΔΙΚΤΥΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ
ΤΡΙΤΗ 23-6-2020: ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΓΕΩΡΓΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
ΠΕΜΠΤΗ 25-6-2020: ΗΛΕΚΤΡΟΤΕΧΝΙΑ 2
ΠΕΜΠΤΗ 25-6-2020: ΜΗΧΑΝΕΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΚΑΥΣΗΣ II (ΜΕΚ ΙΙ)
ΠΕΜΠΤΗ 25-6-2020: ΥΓΙΕΙΝΗ
ΠΕΜΠΤΗ 25-6-2020: ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (ΑΟΔ)
ΣΑΒΒΑΤΟ 27-6-2020: ΑΡΧΕΣ ΒΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΣ
ΣΑΒΒΑΤΟ 27-6-2020: ΝΑΥΤΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ
ΣΑΒΒΑΤΟ 27-6-2020: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ
ΣΑΒΒΑΤΟ 27-6-2020: ΝΑΥΣΙΠΛΟΪΑ ΙΙ
ΔΕΥΤΕΡΑ 29-6-2020: ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΩΝ ΘΕΡΜΑΝΣΕΩΝ
ΔΕΥΤΕΡΑ 29-6-2020: ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ
ΔΕΥΤΕΡΑ 29-6-2020: ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗ
ΔΕΥΤΕΡΑ 29-6-2020: ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΥΛΙΚΩΝ
ΤΡΙΤΗ 30-6-2020: ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΨΥΞΗΣ-ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΥ
ΤΡΙΤΗ 30-6-2020: ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ
ΤΡΙΤΗ 30-6-2020: ΨΗΦΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
Ως ώρα έναρξης εξέτασης ορίζεται η 08:30 π.μ. Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08.00 π.μ. Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος είναι τρεις (3) ώρες, εκτός από το μάθημα ειδικότητας: Αρχιτεκτονικό Σχέδιο, για το οποίο η διάρκεια εξέτασης είναι τέσσερις (4) ώρες.
Θέμα Έκθεση - Θέματα Νεοελληνική Γλώσσα 2020: Πώς θα γίνει φέτος ο υπολογισμός στα μόρια
Οι Πανελλήνιες 2020 έχουν μία σημαντική διαφορά, καθώς με τον νόμο 4610/2019 καταργήθηκαν οι συντελεστές βαρύτητας. Ως εκ τούτου, τα συνολικά μόρια προκύπτουν από το μέσο όρο των βαθμών στα τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα, πολλαπλασιαζόμενο επί 1.000. Ο αντίκτυπος που θα έχει αυτή η αλλαγή στις Πανελλαδικές 2020, αναλύθηκε από τον μαθηματικό – σύμβουλο σταδιοδρομίας κ. Στράτο Στρατηγάκη, σε άρθρο του στη «Ναυτεμπορική», όπου δημοσίευσε και τους σχετικούς πίνακες.
Θέμα Έκθεση - Θέματα Νεοελληνική Γλώσσα 2020: Πόσα μόρια δίνει κάθε μονάδα
Σύμφωνα με τον κ. Στρατηγάκη, πλέον «δεν υπάρχουν μαθήματα που δίνουν περισσότερα μόρια, όπως υπήρχαν μέχρι και το 2019 τα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας. Έτσι κάθε μάθημα δίνει τώρα 250 μόρια σε αντίθεση με το 2019, όπως μπορείτε να δείτε στον παρακάτω πίνακα».
Η αλλαγή θα επηρεάσει το συνολικό αριθμό μορίων που θα συγκεντρώσουν οι υποψήφιοι στις Πανελλαδικές 2020, αφού δεν γράφουν σε όλα τα μαθήματα τον ίδιο βαθμό. «Αν, δηλαδή, ένας υποψήφιος έγραφε και στα 4 μαθήματα 15, τότε θα συγκέντρωνε 15.000 μόρια είτε με το ένα σύστημα είτε με το άλλο. Όμως αυτό δεν συμβαίνει στην πράξη», διευκρινίζει.
Οι υποψήφιοι «συγκεντρώνουν περισσότερα μόρια με το νέο σύστημα», παρατηρεί ο κ. Στρατηγάκης, εξηγώντας ότι «αυτό οφείλεται στο ότι στο Μάθημα 1 και το Μάθημα 2, που είναι τα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας, οι υποψήφιοι γράφουν χαμηλότερους βαθμούς, γιατί είναι δυσκολότερα μαθήματα από τα άλλα, με αποτέλεσμα όταν έχουν αυξημένη βαρύτητα να οδηγούν τους υποψηφίους στη συγκέντρωση λιγότερων μορίων από όταν δεν έχουμε αυξημένη βαρύτητα στα μαθήματα με χαμηλότερες επιδόσεις».
Στον πίνακα 2 αποτυπώνονται 4 παραδείγματα που δείχνουν τη διαφοροποίηση των μορίων ανάλογα με τις επιδόσεις των υποψηφίων:
Θέμα Έκθεση - Θέματα Νεοελληνική Γλώσσα 2020: Οι τάσεις που θα προκύψουν από την κατάργηση των συντελεστών
Με την κατάργηση των συντελεστών, η εξέλιξη θα δημιουργήσει μια γενική τάση, αυξητική στα μόρια. Ωστόσο, η αύξηση δεν θα είναι ίδια σε όλη την γκάμα, «αλλά όσο μεγαλύτερη είναι η διαφορά των βαθμών από το μέσο όρο των βαθμών του υποψηφίου τόσο μεγαλύτερη θα είναι η διαφορά μορίων μεταξύ του παλαιού και του νέου συστήματος» υπογραμμίσει ο εκπαιδευτικός αναλυτής.
«Ο υποψήφιος 1 θα συγκέντρωνε τα ίδια μόρια και με τα δύο συστήματα, αλλά αυτό δεν είναι πραγματικό, γιατί κανείς υποψήφιος δεν γράφει τους ίδιους βαθμούς σε όλα τα μαθήματα. Οι άλλοι υποψήφιοι είναι πιο πραγματικές περιπτώσεις και βλέπουμε ότι όσο μεγαλύτερη απόκλιση έχουν οι βαθμοί τους από το μέσο όρο, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η διαφορά των μορίων. Αυτό μας επιτρέπει να καταλάβουμε ότι θα έχουμε άνοδο των βάσεων των χαμηλόβαθμων σχολών, εξαιτίας της αλλαγής του τρόπου υπολογισμού μορίων. Δεν γνωρίζουμε βέβαια πώς θα επηρεάσει τη διαμόρφωση των βάσεων η δυσκολία των θεμάτων και οι επιδόσεις των υποψηφίων στις εξετάσεις», προσθέτει.
Θέμα Έκθεση - Θέματα Νεοελληνική Γλώσσα 2020: «Να μην κοιτάζουν οι υποψήφιοι τις περσινές βάσεις»
Ο κ. Στρατηγάκης σημειώνει ότι τους υποψηφίους δεν τους ενδιαφέρει πόσα μόρια θα έβγαζαν με το ένα ή το άλλο σύστημα. «Η μελέτη αυτή είναι χρήσιμη για να καταλάβουν ότι δεν έχει κανένα νόημα να κοιτάζουν τις περσινές βάσεις, γιατί πέρα από τη διαφοροποίηση που θα υπάρχει από τις επιδόσεις των υποψηφίων, υπάρχει και η κρίσιμη διαφορά του διαφορετικού τρόπου υπολογισμού των μορίων, που επί της ουσίας κάνει πράξη χωρίς νόημα να κοιτάζει ο υποψήφιος τις περσινές βάσεις».
Όπως εξηγεί, ο υποψήφιος νούμερο 3 που με το παλιό σύστημα συγκέντρωνε 9.950 μόρια και αν υπήρχε η βάση του 10 θα κοβόταν ενώ με το νέο σύστημα θα συγκέντρωνε 10.250 μόρια και δεν θα κοβόταν. Άλλη μία απόδειξη ότι η βάση του 10 είναι ένα κινητό φράγμα χωρίς νόημα. «Συνεπώς δεν κοιτάζουμε τις περσινές βάσεις και δεν κάνουμε υπολογισμούς ότι για να πετύχουμε στη σχολή των ονείρων μας πρέπει να συγκεντρώσουμε τόσα μόρια, συνεπώς πρέπει να γράψουμε αυτή τη βαθμολογία», λέει καταλήγοντας ο Στράτος Στρατηγάκης.
Διαβάστε ΕΔΩ όλες τις ειδήσεις για τις Πανελλήνιες 2020
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.
Διαβάστε επίσης:
Μαρκέλλα: Αυτή είναι η γυναίκα που την άρπαξε - Την αναγνώρισε η 10χρονη