Ανατροπές στο ΑΣΕΠ: Έτσι θα γίνονται οι προσλήψεις στο Δημόσιο – Τα μόρια και τα τεστ προσωπικότητας
Ανατροπές στον ΑΣΕΠ φέρνει η αναμόρφωση του νόμου 2190/94, του νόμου δηλαδή με τον οποίο λειτουργεί ως σήμερα ο ΑΣΕΠ. Η σχετική εισήγηση του υπουργού Εσωτερικών Τάκη Θεοδωρικάκου εγκρίθηκε από το υπουργικό συμβούλιο και το νομοσχέδιο αναμένεται να τεθεί σε δημόσιο διάλογο και η κατάθεσή του στη Βουλή αναμένεται να γίνει εντός του Οκτωβρίου.
Ένας διαγωνισμός ετησίως
Στην πραγματικότητα έρχεται πλήρης αναμόρφωση του νόμου και αλλάζουν άρδην οι διαδικασίες πρόσληψης στο Δημόσιο.
Οι βασικές ανατροπές αφορούν στην κατάργηση όλων των επιμέρους διαγωνισμών που γίνονται ως τώρα κάθε χρόνο στον ΑΣΕΠ καθώς θα γίνεται ένας διαγωνισμός ετησίως ο οποίος θα περιλαμβάνει όλες τις ανάγκες του δημοσίου για τις νέες θέσεις εργασίας.
Αλλάζει επίσης και ο τρόπος με τον οποίο θα αντιμετωπίζονται οι διαδικασίες των τυπικών προσόντων και αυτά θα προσμετρώνται στα μόρια των υποψηφίων για τις προκηρυχθείσες θέσεις εργασίας, πχ δεν θα αντιμετωπίζονται με τα ίδια μόρια τα πτυχία από ανατολική χώρα με υψηλό βαθμό με ένα πτυχίο από γνωστό πανεπιστήμιο των ΗΠΑ με χαμηλό βαθμό.
Τεστ προσωπικότητας
Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις αφορούν μεταξύ άλλων την καθιέρωση τεστ προσωπικότητας, ενός ετήσιου γραπτού διαγωνισμού για το σύνολο των μόνιμων θέσεων υποψηφίων πανεπιστημιακής και τεχνολογικής εκπαίδευσης και σύντμηση των διαδικασιών πρόσληψης.
Οι ρυθμίσεις στηρίζονται στις προτάσεις που κατέθεσε επιτροπή που συστάθηκε από το υπουργείο Εσωτερικών με συμμετοχή στελεχών του ΑΣΕΠ και εκπροσώπων του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και των υπουργείων Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Πηγές του υπουργείου Εσωτερικών κάνουν λόγο για μια «εμβληματική μεταρρύθμιση που θα ενισχύσει επί το δικαιότερο και λειτουργικότερο τη μεγάλη μεταρρύθμιση του νόμου Πεπονή».
Οι 7 άξονες των αλλαγών
Συγκεκριμένα προβλέπονται:
1. Καθιέρωση στις διαδικασίες ΑΣΕΠ, υποχρεωτικής γραπτής γνωστικής δοκιμασίας προκειμένου να διασφαλισθεί η ύπαρξη των απαραίτητων, γενικών και ειδικών γνώσεων.
2. Το σύστημα εξετάσεων να γίνει λειτουργικότερο, ώστε τελικά να τοποθετείται ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση. Σήμερα η έμφαση δίδεται στα τυπικά προσόντα.
3. Ηλεκτρονικοποίηση διαδικασιών και ανάπτυξη διαλειτουργικότητας μεταξύ ΑΣΕΠ και εμπλεκομένων στις επιμέρους διαδικασίες φορέων που παρέχουν «στοιχεία – εισροές» στις διαδικασίες ΑΣΕΠ, τόσο για το τακτικό προσωπικό, όσο και για το προσωπικό ορισμένου χρόνου.
4. Μείωση του διοικητικού βάρους ΑΣΕΠ μέσα από τη δόμηση μιας στιβαρής, ενιαίας και προγραμματισμένης διαδικασίας, σε αντίθεση με το ισχύον σύστημα που ενθαρρύνει την κατά τρόπο αποσπασματικό έναρξη διαδικασιών πρόσληψης και την ως εκ τούτου μη στοχοθετημένη κατανομή των ανθρώπινων πόρων της Ανεξάρτητης Αρχής.
5. Ενίσχυση-ενδυνάμωση του ΑΣΕΠ, τόσο ως προς το στελεχικό δυναμικό, όσο και τους συμβούλους (αύξηση του αριθμού τους) προκειμένου να καταστεί δυνατή η με όρους αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας άσκηση του έργου της Αρχής, στο πλαίσιο του οράματος για επιτέλεση κομβικού ρόλου από το ΑΣΕΠ, σε όλη τη διάρκεια και τις εκφάνσεις του κύκλου ζωής ενός υπαλλήλου.
6. Σύντμηση χρόνου ολοκλήρωσης διαδικασιών πρόσληψης προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ, ώστε ο χρόνος που μεσολαβεί μεταξύ υποβολής αιτήματος του φορέα και ανακοίνωσης του πίνακα διοριστέων να μην υπερβαίνει το ένα έτος.
7. Ανάπτυξη ειδικά παραμετροποιημένου και προσαρμοσμένου στις απαιτήσεις της ελληνικής δημόσιας διοίκησης επιστημονικού εργαλείου για τη διακρίβωση δεξιοτήτων και στοιχείων προσωπικότητας των υποψηφίων δημοσίων υπαλλήλων.
Κάθε Μάιο θα καταγράφονται οι ανάγκες προσλήψεων
Αξιοποιώντας τη διαλειτουργικότητα του Δημοσίου, φιλοδοξείται να περιοριστεί κατά πολύ η γραφειοκρατία και πλέον στόχος είναι ο χρόνος ολοκλήρωσης της διαδικασίας από την υποβολή των αιτημάτων για πρόσληψη έως και την έκδοση του πίνακα διοριστέων να μην υπερβαίνει το ένα έτος.
Κάθε χρόνο, και με βάση τον καθορισμό των αναγκών που θα καταγράφουν οι φορείς και υπηρεσίες του δημοσίου κάθε Μάιο (και θα εγκρίνονται από το υπουργικό συμβούλιο του Σεπτεμβρίου), θα προκηρύσσονται θέσεις και θα διεξάγεται διαγωνισμός όπου θα εξετάζονται:
1. Το γνωστικό πεδίο του κάθε υποψηφίου
2. Οι δεξιότητές του για να εξετασθεί η αναλυτική και επαγωγική ικανότητα των υποψηφίων
3. Το προφίλ των υποψηφίων μέσα από τεστ προσωπικότητάς τους.
Με δεδομένο ότι το ΑΣΕΠ θα έχει στα χέρια του την εγκριτική απόφαση του υπουργικού συμβουλίου για τις προσλήψεις του επόμενου έτους από τον Σεπτέμβριο και τον περιορισμό της γραφειοκρατίας, αφού θα γίνεται χρήση του Συστήματος Διαλειτουργικότητας και τα στοιχεία (τίτλοι σπουδών κλπ) θα μπορούν να αντληθούν ηλεκτρονικά, το υπουργείο εκτιμά πως είναι βέβαιο ότι θα υπάρξει χρονική σύντμηση των διαδικασιών και θα κερδηθεί πολύτιμος χρόνος για τις υπηρεσίες του Δημοσίου καθώς και για τους ίδιους τους υποψηφίους, αφού θα βρίσκονται πιο γρήγορα στις θέσεις τους.
Η αναγκαιότητα της μεταρρύθμισης
Στους βασικούς άξονες των αλλαγών και στην αναγκαιότητά τους αναφέρθηκε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας.
«Ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Τάκης Θεοδωρικάκος παρουσίασε τους βασικούς άξονες για την αναμόρφωση του ν.2190/1994 για το ΑΣΕΠ.
Εισηγήθηκε συγκεκριμένα την υιοθέτηση νέου θεσμικού πλαισίου στην κατεύθυνση της ενίσχυσης και ενδυνάμωσης του ΑΣΕΠ. Και αυτό στο πλαίσιο της στρατηγικής επιλογής της Κυβέρνησης για διαφάνεια, λογοδοσία, χρηστή διοίκηση, και βέλτιστη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού του Δημοσίου.
Η αναγκαιότητα της μεταρρύθμισης προκύπτει από τα προβλήματα που επισημαίνονται στις ετήσιες εκθέσεις της Ανεξάρτητης Αρχής, αλλά και από τις διαμορφούμενες συνθήκες (π.χ. πανδημία) των απαιτήσεων από τον δημόσιο υπάλληλο του σήμερα αλλά και των επόμενων ετών» ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος και σημείωσε:
Ανασχεδιασμός και εκσυγχρονισμός των προσλήψεων
Η συγκεκριμένη μεταρρυθμιστική πρωτοβουλία εστιάζει στον ανασχεδιασμό και εκσυγχρονισμό των διαδικασιών πρόσληψης μέσω ΑΣΕΠ τόσο για το τακτικό προσωπικό όσο και για το προσωπικό ορισμένου χρόνου πάνω στους ακόλουθους άξονες:
1. Ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση.
2. Διεξαγωγή γραπτών δοκιμασιών Γνώσεων, Δεξιοτήτων και Προσωπικότητας.
3. Διακρίβωση δεξιοτήτων και στοιχείων προσωπικότητας των υποψηφίων δημοσίων υπαλλήλων.
4. Ηλεκτρονικοποίηση διαδικασιών και ανάπτυξη διαλειτουργικότητας μεταξύ ΑΣΕΠ και εμπλεκομένων στις επιμέρους διαδικασίες φορέων που παρέχουν «στοιχεία- εισροές» στις διαδικασίες ΑΣΕΠ.
5. Σύντμηση χρόνου ολοκλήρωσης διαδικασιών πρόσληψης προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ ώστε ο χρόνος που μεσολαβεί μεταξύ υποβολής αιτήματος του φορέα και ανακοίνωσης του πίνακα διοριστέων να μην υπερβαίνει το ένα έτος.
6. Κατάργηση των ειδικών διατάξεων που θεσπίζουν αποκλίνουσες διαδικασίες ή μοριοδοτήσεις με κατεύθυνση την ενιαία διαδικασία.
7. Μείωση διοικητικού βάρους ΑΣΕΠ μέσα από τη δόμηση μιας στιβαρής, ενιαίας και προγραμματισμένης διαδικασίας.
8. Ενδυνάμωση του ΑΣΕΠ τόσο ως προς το στελεχιακό δυναμικό όσο και τους συμβούλους προκειμένου να καταστεί δυνατή η με όρους αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας άσκηση του έργου του έργου του».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr
Διαβάστε επίσης:
Κορονοϊός: Συναγερμός σε δομή ανηλίκων στον Βύρωνα - Εντοπίστηκαν δεκάδες κρούσματα