Καταγγελία στο Newsbomb.gr για τους ιδιωτικούς ναούς της Ύδρας

Με αφορμή το δημοσίευμα του Newsbomb.gr για περιστατικό που έλαβε χώρα το Νοέμβριο σε εκκλησάκι στο νησί της Ύδρας, όπου κάποιοι μπήκαν παράνομα μέσα και έβγαλαν τις ιερές εικόνες σε εξωτερικό́ χώρο για να τις προσκυνήσουν οι πιστοί, αναγνώστης προέβη σε καταγγελία
8'

Διαβάστε την επιστολή που απέστειλε στο Newsbomb.gr:

«Τον τελευταίο καιρό μια περίεργη υπόθεση έχει προκύψει στην Ύδρα με το θέμα των ιδιόκτητων ιερών ναών, που στο νησί είναι πάνω από 100!

Ιερέας του νησιού έχει ανακινήσει το θέμα, συνεπικουρούμενος από το εκκλησιαστικό συμβούλιο (και με την πλήρη κάλυψη του μητροπολίτη, απ’ ότι φαίνεται) διεκδικεί κάποιους ιδιόκτητους ιερούς ναούς του νησιού.

Μέχρι εδώ, τίποτα περίεργο βέβαια. Το ζήτημα είναι ο τρόπος και τα επιχειρήματα των παραπάνω, τα οποία δημιουργούν δεύτερες σκέψεις και προκαλούν ερωτηματικά, τόσο για το νόμιμο και την ορθότητα της διαδικασίας, όσο και για τους λόγους οι οποίοι έχουν προκαλέσει αυτές τις ενέργειες.

Αρχικά θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι στην Ύδρα, επί τουρκοκρατίας υπήρχαν πολλές δεκάδες ιδιόκτητοι ιεροί ναοί οι οποίοι ακολουθώντας την παράδοση λογίζονταν σαν ενορίες. Οι απογραφές μάλιστα και ο έλεγχος του πληθυσμού γινόταν ακριβώς μέσα από αυτές τις «ενορίες»!

Η ιδιαίτερή παράδοση της Ύδρας έχει καταγράψει πάνω από 50 μεγάλους ναούς ως πρώην ενοριακούς, όπως αναφέρει σε πρόσφατη ανάρτηση σε μέσον κοινωνικής δικτύωσης, με παρέμβασή του, ακαδημαϊκός, με καταγωγή από την Ύδρα, ενώ υπήρχαν και υπάρχουν πολλοί άλλοι μικρότεροι, που δεν είναι ούτε ποτέ καταγράφηκαν ως ενοριακοί.

Με την ίδρυση του ελληνικού κράτους αυτοί οι ναοί παύουν να λογίζονται ως ενοριακοί και λειτουργούν πλέον σαν ιδιόκτητοι οικογενειακοί ναοί, με την πλήρη ιδιοκτησία, από τους τότε κατόχους, να μην αμφισβητείται από κανένα και να μην έχει αμφισβητηθεί για δύο αιώνες από οποιαδήποτε κυβέρνηση και οποιοδήποτε ιεράρχη! Δεν είναι τυχαίο ότι ουδέποτε ανακινήθηκε παρόμοιο θέμα. Όλοι οι προηγούμενοι μητροπολίτες και ιερείς ουδέποτε αμφισβήτησαν το ιδιόκτητο, όλων αυτών των ιερών ναών!

Τα ερωτήματα τα οποία προκύπτουν από τη σοβαρότητα του θέματος, αλλά και από την μέχρι τώρα διαχείρισή του είναι πολλά και καλό θα ήταν να απαντηθούν πάραυτα, γιατί σκιές στην μικρή, αλλά δοξασμένη κοινωνία της Ύδρας δεν επιτρέπονται!

ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ:

1. Υπάρχουν ιδιόκτητοι ναοί στην Ύδρα, ή όχι; και δεν αναφερόμαστε στην νομοθεσία, η οποία είναι σαφής, αλλά στις μάλλον αστοιχείωτες αιτιάσεις των παραπάνω εκκλησιαστικών παραγόντων, οι οποίοι ισχυρίζονται ότι ένας ναός, «άπαξ ενοριακός, πάντα ενοριακός!».

Φυσικά αδιαφορούν για το γεγονός, ότι από ιδρύσεως του Ελληνικού κράτους, οι παραπάνω ναοί είναι ιδιόκτητοι, φροντίζονται από τους ιδιοκτήτες τους, συντηρούνται, επισκευάζονται και φυσικά είναι επίσημα δηλωμένοι σε εφορία και κτηματολόγιο. (Η σχετική αναφορά, άλλωστε εμφανίζεται από το 1923 και εντεύθεν.) Έρχεται δηλαδή ένας ιερέας και 2-3 επίτροποι του, μάλλον αδαείς περί τα νομικά, και αποφασίζουν, ότι ένας ναός, ιδιόκτητος και οικογενειακός εδώ και δύο αιώνες είναι «δικός τους», ανήκει στην ενορία και μάλιστα μπορούν να εισβάλουν σ’ αυτόν αυτοδικώντας, αδιαφορώντας για ιδιοκτησιακά δικαιώματα, τίτλους, οικογενειακά κειμήλια και λοιπά! Και μάλιστα με τη σύμφωνη γνώμη του μητροπολίτη και του μητροπολιτικού συμβουλίου όπως ισχυρίζονται; Μήπως παραβιάζονται κατάφωρα τα δικαιώματα της ιδιοκτησίας, νομής και χρήσης των ιδιοκτητών; Τι κάνει τον νυν μητροπολίτη να αμφισβητεί την παράδοση της Ύδρας και να ανοίγει ένα τέτοιο θέμα;

2. Αν δεν υπάρχουν τελικά ιδιόκτητοι ναοί, όπως οι παραπάνω ισχυρίζονται, ή αν υπάρχουν με συγκεκριμένα κριτήρια, που μόνο αυτοί βέβαια γνωρίζουν, ποια είναι αυτά τα κριτήρια, ποιος τα καθορίζει και ποιος βέβαια κρίνει επ’ αυτού;

3. Ποιοι διεκδικούν το δικαίωμα αυτό για τον εαυτό τους και μάλιστα χωρίς να δίνουν και δικαίωμα αντιλόγου, όπως ακούγεται.

4. Για τόσο σοβαρά θέματα, θα έπρεπε, όχι μόνο να υπάρχει αιτιολόγηση, αλλά και δημόσιος διάλογος και τεκμηρίωση!

5. Ερμηνεία και εφαρμογή του νόμου κατά περίπτωση; Ο νόμος ισχύει για όλους το ίδιο και εφαρμόζεται επίσης για όλους!

6. Και το πιο σημαντικό μέχρι τώρα, τι γίνεται για το σύνολο των ιδιόκτητων ιερών ναών στην Ύδρα; Επιτρέπονται οι συναλλαγές, ή είναι πράγματα εκτός συναλλαγής, όπως νομικός σύμβουλος της μητρόπολης Ύδρας, ισχυρίζεται; Υπάρχουν ιεροί ναοί οι οποίοι έχουν πωληθεί και είναι κλειστοί, έχουν πωληθεί σε αλλοδαπούς, έχουν πισίνες στο προαύλιό τους, χρησιμοποιούνται ως κατοικίες και πολλά άλλα. Δεν φαίνεται τα παραπάνω να αγγίζουν τους αρμοδίους! Με ποια κριτήρια επιτρέπουν όλες αυτές τις συναλλαγές και ουσιαστικά «χαρίζουν» ναούς, αφού μέχρι τώρα ουδεμία ενέργεια έχουν κάνει; (και το κυριότερο, τα οικόπεδα τους;) (Αν βέβαια έχουν το δικαίωμα να κρίνουν επ’ αυτού!)

7. Πρόσφατα μάλιστα ο παλιός, ιδιόκτητος, ενοριακός ναός της αγίας Αικατερίνης (αγίου Δημητρίου) στην Κιάφα, επωλήθη και αγοράστηκε, από την Ι.Μ Προφήτου Ηλιού. Πώς επέτρεψαν αυτή τη συναλλαγή και την απώλεια χρημάτων της μονής, αν ο παραπάνω ναός, όπως όλοι οι παλιοί ενοριακοί, ανήκουν στη μητρόπολη ή την ενορία στην οποία υπάγονται, σύμφωνα με όσα ισχυρίζονται;

8. Παλιοί, ιστορικοί ιεροί ναοί, όπως ο Άγιος Γεώργιος στη Χώρα, ο Άγιος Γεώργιος
(Κουντουρώτη), των τριών Ιεραρχών, της αγίας Παρασκευής, του αγίου Επιφάνειου, του αγίου Ελευθερίου(2), ο ναός των Ταξιαρχών (Κιάφα), η Παναγία η Μυρτιδιώτισσα, η Παναγία του Μίλιντζα, της αγίας Άννας, του αγίου Παντελεήμονος, ο ναός του Σωτήρος (με πισίνα!), των αγίων Πάντων, των αγίων Αναργύρων (2), της αγίας Βαρβάρας, του αγίου Αρτεμίου, του αγίου Αντωνίου, του αγίου Αθανασίου, των αγίων Θεοδώρων, της Ζωοδόχου Πηγής, της Ανάληψεως, ο ναός του Χριστού στην Κιάφα, της Ευαγγελιστρίας και δεκάδες άλλοι παύουν να είναι ιδιόκτητοι επειδή υπήρξαν προεπαναστατικά ενοριακοί; Μήπως θα πρέπει αυτό να αποσαφηνιστεί; Μήπως θα πρέπει να ενημερωθούν οι ιδιοκτήτες τους, οι οποίοι και πιθανόν να αγνοούν οτιδήποτε για τις διεκδικήσεις και τις αιτιάσεις ιερέων και μητροπολίτη;

9. Έχουν δε το δικαίωμα να αποφασίζουν κατ’ επιλογή ποιους θα διεκδικήσουν και ποιους όχι; μήπως αυτό συνιστά απιστία, αφού απεμπολούν δικαιώματα της εκκλησίας, όπως ισχυρίζονται;

10. Και τέλος μήπως όλοι αυτοί οι ιδιοκτήτες βρίσκονται σε ομηρία, αφού σύμφωνα με τα λεγόμενά τους μια μέρα μπορεί κάποιος ιερέας να πάρει μια απόφαση και να εισβάλει με το ζόρι σπάζοντας κλειδαριές και να πάρει όποιο ναό θέλει! Πόσο νόμιμο και βέβαια πόσο ηθικό είναι αυτό; Μήπως, λέμε μήπως, καταπατούνται όλα τα δικαιώματα των ιδιοκτητών και περνάμε σε πράξεις αυτοδικίας; Ο εγωισμός και η έπαρση δεν αρμόζουν σε λειτουργούς της εκκλησίας μας!

11. Ποιοι διεκδικούν για τον εαυτό του το δικαίωμα της απόφασης, πέρα από νόμους και δικαιώματα και με ποια δεδομένα; Τα νόμιμα δικαιώματα αιώνων ακυρώνονται με μια απόφαση εκκλησιαστικού συμβουλίου και μάλιστα με αόριστη ή και αβάσιμη αιτιολογία; Και μάλιστα διεκδικούν το δικαίωμα εκτέλεσης της απόφασής τους;

12. Αποφάσεις κατά κρίσιν, κατ’ επιλογήν, κατά το δοκούν ή κατ’ επιθυμίαν, μόνο ερωτηματικά μπορούν να προκαλούν, μια και δεκάδες νόμιμοι ιδιοκτήτες και νομείς, και πολλές φορές από το υστέρημά τους συντηρητές, γίνονται όμηροι της αυθαίρετης κρίσης ή της επιλογής μια μικρής ομάδας ανθρώπων, με άγνωστες συνέπειες.

Πολλά τα ερωτηματικά ακόμα και αν οι ισχυρισμοί των παραπάνω είναι βάσιμοι, μια και ανοίγει το θέμα των κριτηρίων και των προϋποθέσεων! Όποιοι ιδιοκτήτες μας είναι αρεστοί ή οικείοι ή καλοί χορηγοί ή «καλοί» Χριστιανοί ή συνεργάτες (ή απλά εύποροι και δεν μπορούμε να τους αγγίζουμε) και όλοι οι άλλοι θυσία στο βωμό της διεκδίκησης αόριστων δικαιωμάτων και μάλιστα με χρήματα της εκκλησίας και των πιστών;
Ποια είναι η επίσημη θέση του μητροπολίτη, των ιερέων, των εκκλησιαστικών και του
μητροπολιτικού συμβουλίου επ’ αυτού; Ποια είναι η θέση των υπολοίπων εμπλεκομένων; (νομικοί σύμβουλοι, συμβολαιογράφοι, υποθηκοφύλακες)
Είναι καιρός να υπάρξει μια ξεκάθαρη, δημόσια και εμπεριστατωμένη τοποθέτηση επ’ αυτών. Δεν είναι δυνατόν κάποιοι ιδιοκτήτες να βάλλονται και κάποιοι άλλοι να βρίσκονται στο απυρόβλητο! Ούτε οι ιδιοκτήτες μπορεί να είναι όμηροι των επιλογών κάθε μητροπολίτη και ιερέα, ούτε βέβαια εκκλησιαστική δημόσια περιουσία να χαρίζεται με αδιαφανή και μάλλον υποκειμενικά κριτήρια.

Οι καιροί είναι ύποπτοι, μια και με την εφαρμογή του κτηματολογίου κάποιοι θα κατοχυρώσουν δικαιώματα! Μήπως αυτός είναι ο σκοπός;

Ο νομοθέτης προέβλεψε τη διατήρηση των ιδιόκτητων ιερών ναών. Οι ιδιόκτητοι
οικογενειακοί ναοί της Ύδρας υπήρξαν αποδεκτοί για δύο αιώνες από όλους! Η
εκκλησιαστικοί παράγοντες της Ύδρας σήμερα, δεν φαίνεται να συμφωνούν! Τι θα
γίνει;»