Οι νεκροθάφτες στο ΣτΕ για τα τέλη κυκλοφορίας!
Μέχρι και τους κατόχους νεκροφόρων ξεσήκωσε η απόφαση της κυβέρνησης να αυξήσει τα τέλη κυκλοφορίας από 1.1.2012.
Για το λόγο αυτό, πέντε σωματεία ιδιοκτητών γραφείων τελετών και επτά κάτοχοι νεκροφόρων προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητώντας να ακυρωθεί η από 16.8.2011 απόφαση του υπουργού Οικονομικών με την οποία οι νεκροφόρες και τα ασθενοφόρα χαρακτηρίζονται πλέον επιβατικά αυτοκίνητα με αποτέλεσμα να πληρώνουν αυξημένα τέλη κυκλοφορίας.
Σημειώνεται ότι, οι νεκροφόρες υπάγονταν μέχρι σήμερα στην κατηγορία των επαγγελματικών ιδιωτικής χρήσης οχημάτων ειδικής κατηγορίας. Όμως, από το τρέχον έτος (2012) τα τέλη κυκλοφορίας των νεκροφόρων υπολογίζονται σύμφωνα με τον κυβισμό τους και την παλαιότητα του οχήματος, όπως γίνεται για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα. Για παράδειγμα -όπως αναφέρεται στην αίτηση ακύρωσης- ένας ιδιοκτήτης νεκροφόρας ο οποίος κατέβαλε 22 ευρώ το 2011 για τέλη κυκλοφορίας το 2012 πλήρωσε 1.320 ευρώ, ενώ άλλος ιδιοκτήτης ενώ πλήρωνε 95 ευρώ το 2012 πλήρωσε 1.100 ευρώ.
Όπως υποστηρίζουν οι προσφεύγοντες στο αντικείμενο εργασιών των γραφείων τελετών δεν περιλαμβάνεται «η μεταφορά αυτή καθεαυτή πραγμάτων ή προσώπων, τουτέστιν η άσκηση μεταφορικού έργου και μάλιστα έναντι κομίστρου, αλλά αντιθέτως η διοργάνωση μίας πλήρους νεκρικής τελετής, στα πλαίσια της οποίας συμπεριλαμβάνεται και η μεταφορά του ίδιου του νεκρού, προς τιμήν του οποίου λαμβάνει χώρα». Συνεπώς, «ο μοναδικός πραγματικός λόγος αλλαγής του τρόπου αντιμετώπισης των νεκροφόρων ως απλών επιβατικών οχημάτων ιδιωτικής χρήσης και του υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας τους είναι τεχνηέντως η αύξηση των φορολογικών εσόδων του κράτους».
Σύμφωνα με την προσφυγή τόσο η επίμαχη υπουργική απόφαση όσο και οι νόμοι 3888/2010 και 3986/2011 που στηρίχθηκε η έκδοση της εν λόγω υπουργικής απόφασης, παραβιάζουν πολλαπλώς τη συνταγματική αρχή της ισότητας και της αναλογικότητας, αφού επιβάλλονται «αυξημένα τέλη κυκλοφορίας για επαγγελματικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, όπως τυγχάνουν οι νεκροφόρες, των οποίων οι κάτοχοι δεν χρησιμοποιούν προς κάλυψιν των αναγκών μετακίνησης των ιδίων και των μελών των οικογενειών τους, αλλά για την μεταφορά νεκρών και μόνον, ήτοι προς εξυπηρέτησιν των επαγγελματικών τους δραστηριοτήτων».
Ακόμη, όπως υποστηρίζουν οι κάτοχοι νεκροφόρων παραβιάζονται : το άρθρο 5 του Συντάγματος το οποίο καθιερώνει την οικονομική ελευθερία, β) το πρώτο πρόσθετο πρωτόκολλο της ΕΣΔΑ καθώς επιβάλλονται δυσανάλογα αυξημένα τέλη κυκλοφορίας αλλά και γ) η ευρωπαϊκή νομοθεσία, αφού η επιβολή «εξοντωτικών τελών κυκλοφορίας» έχει την έννοια εσωτερικού φόρου, εισάγοντας έτσι «δυσμενή διάκριση σε κατηγορία προϊόντων και υπηρεσιών υπέρ ετέρων προϊόντων και υπηρεσιών», ενώ παράλληλα νοθεύεται μονομερώς ο ανταγωνισμός στον τομέα του αυτοκινήτου.