Ελληνικό, Μετρό, Ε65: Τα τρία έργα που αλλάζουν την Ελλάδα

Σάρκα και οστά -μετά από πολυετείς καθυστερήσεις- παίρνουν τρία μεγάλα έργα που έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν ολόκληρη την Ελλάδα. Μέσα σε λίγες μόνο ημέρες -μέσα στην προηγούμενη εβδομάδα- έπεσαν οι υπογραφείς για το Ελληνικό, τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας αλλά και για το βόρειο τμήμα του οδικού άξονα Ε65.
7'

Ειδική συνεργασία: Δημήτρης Πεφάνης

Πρόκειται για έργα δισεκατομμυρίων ευρώ, τα οποία -επιτέλους- ξεκινούν και με την ολοκλήρωσή τους θα αλλάξουν άρδην το συγκοινωνιακό αλλά και τον οικιστικό χάρτη της χώρας. Το μεν Ελληνικό θα αποτελέσει το «διαμάντι» της Αθηναϊκής Ριβιέρας αναβαθμίζοντας ολόκληρο το παραλιακό μέτωπο, η δε Γραμμή 4 του Μετρό όχι μόνο θα δώσει συγκοινωνιακή «ανάσα» σε εκατοντάδες χιλιάδες κατοίκους της πρωτεύουσας αλλά και θα αναβαθμίσει τις περιοχές που διασχίζει.

Όσο για το Βόρειο Τμήμα του Ε65, μειώνει κατακόρυφα το χρόνο πρόσβασης από την ΠΑΘΕ στην Εγνατία Οδό και διευκολύνει τις μεταφορές ανάμεσα στην κεντρική Ελλάδα και την Ιταλία και τα Βαλκάνια.

Το Ελληνικό

Το εμβληματικό έργο που θα αλλάξει όχι μόνο τα Νότια Προάστια αλλά και ολόκληρη την Αθήνα μπήκε (επιτέλους) στις ράγες, καθώς μετά από καθυστέρηση ετών, δεκάδες διαδικαστικές διαμάχες και πολλά «πισωγυρίσματα» την Παρασκευή υπογράφηκε η σύμβαση μεταβίβαση των μετοχών από το ΤΑΙΠΕΔ προς τη Lamda Development. Ήταν το κομβικό σημείο που θα επιτρέψει πλέον να υλοποιηθούν τα έργα στο Ελληνικό, τα οποία περιλαμβάνουν από την ανέγερση ουρανοξύστη και πολυτελών κατοικιών μέχρι την ανάπλαση της μαρίνας του Αγίου Κοσμά και τη δημιουργία ενός από τα μεγαλύτερα μητροπολιτικά πάρκα στον κόσμο.

Όπως ανέφερε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Lamda Development Οδυσσέας Αθανασίου, μέσα στην επόμενη δεκαετία θα πραγματοποιηθούν επενδύσεις ύψους 8 δισ. ευρώ ενώ άμεσα θα γίνουν οι πρώτες παρουσιάσεις που θα αφορούν τον ουρανοξύστη αλλά και τη μαρίνα.

Αναλυτικά, με βάση τον προγραμματισμό της κατασκευάστριας εταιρείας, εκκινούν άμεσα μια σειρά από έργα που θα αλλάξουν την εικόνα της περιοχής. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται:

Με βάση τον προγραμματισμό που έχει ανακοινωθεί τα έργα που ξεκινούν είναι:

  • Ένα μεγάλο μέρος του Μητροπολιτικού πάρκου
  • Αθλητικές εγκαταστάσεις
  • Το παράκτιο μέτωπο.
  • Το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο στην Αττική, το οποίο με εμπορικούς χώρους 72.000 τ.μ. θα είναι κατά 20% μεγαλύτερο από το Mall στο Μαρούσι. Το εμπορικό κέντρο θα κατασκευαστεί πολύ κοντά στον σταθμό «Ελληνικό» του μετρό, επί της Λεωφόρου Βουλιαγμένης.
  • Χώροι γραφείων και ξενοδοχείο σε κοντινή απόσταση από το εμπορικό κέντρο, στη βόρεια πλευρά του ακινήτου, κοντά στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης.
  • Μια Galleria που θα κατασκευαστεί κοντά στη μαρίνα του Αγίου Κοσμά,
  • Δύο Ξενοδοχεία στην παράκτια ζώνη
  • Περίπου 800 κατοικίες διαφόρων ειδών (διαμερίσματα, μονοκατοικίες κ.λπ.)
  • Ουρανοξύστης κατοικιών με ύψος έως 200 μέτρα από τη στάθμη της θάλασσας, επίσης στο παράκτιο μέτωπο, κοντά στη μαρίνα του Αγίου Κοσμά.

Αντίστοιχα, με την έναρξη του έργου δημιουργούνται 10.000 θέσεις εργασίας, ενώ κατά τη διάρκεια κατασκευής θα ξεπεράσουν τις 30.000. Τέλος, στη φάση ολοκλήρωσης θα δημιουργηθούν περίπου 70.000 θέσεις εργασίας που θα εκτείνονται σε ένα μεγάλο φάσμα οικονομικών δραστηριοτήτων και υπηρεσιών.

Η Γραμμή 4 του Μετρό

Με έκταση 13 χιλιόμετρα και 15 σταθμούς, η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας θα εξυπηρετεί καθημερινά περισσότερους από 340.000 πολίτες, συμβάλλοντας καθοριστικά στην αποσυμφόρηση μεγάλου κομματιού της πρωτεύουσας. Ξεκινά από το Άλσος Βεϊκου στο Γαλάτσι και καταλήγει στο Γουδή, ενώ θα συνδέεται με τις υφιστάμενες Γραμμές του Μετρό στους σταθμούς Πανεπιστήμιο/Ακαδημία και Ευαγγελισμός.

Πρόκειται για ένα έργο με «μακρά ιστορία» καθώς ο αρχικός σχεδιασμός ξεκίνησε ήδη από τη δεκαετία του ’90 ενώ η πρώτη εξαγγελία για την εκκίνηση του διαγωνισμού έγινε το 2005. Το 2006 ολοκληρώθηκαν οι μελέτες συγκοινωνιακού επιπέδου και οι μελέτες σε επίπεδο engineering ξεκίνησαν το 2008. Χρειάστηκαν δηλαδή 15 χρόνια μνημονίων, κρίσης αλλά και δικαστικών διαμαχών έως ότου πέσουν οι υπογραφές και ξεκινήσει το έργο.

Αναλυτικά, οι 15 νέοι σταθμοί που θα κατασκευαστούν είναι:

  • Ο 1ος σταθμός, «Άλσος Βεΐκου», χωροθετείται επί της λεωφόρου Βεΐκου - Ομορφοκκλησιάς πλησίον της διασταύρωσης με την οδό Τράλλεων.
  • Ο 2ος σταθμός, «Γαλάτσι», χωροθετείται στην διασταύρωση των λεωφόρων Βεΐκου και Γαλατσίου.
  • Ο 3ος σταθμός, «Ελικώνος», χωροθετείται στη συμβολή των οδών Αγίας Γλυκερίας και Πάρνηθος στον Δήμο Αθήνας, παρά τον λόφο Ελικώνος.
  • Ο 4ος σταθμός, «Κυψέλη», χωροθετείται στην πλατεία Κυψέλης.
  • Ο 5ος σταθμός, «Δικαστήρια», χωροθετείται σε ελεύθερο χώρο στα δυτικά του συγκροτήματος των κτιρίων των δικαστηρίων.
  • Ο 6ος σταθμός, «Αλεξάνδρας», χωροθετείται σε ελεύθερο χώρο στην διασταύρωση Λεωφ. Αλεξάνδρας και οδού Μουστοξύδη.
  • Ο 7ος σταθμός, «Εξάρχεια», χωροθετείται στην πλατεία Εξαρχείων.
  • Ο 8ος σταθμός, «Ακαδημία», είναι σημαντικός σταθμός ανταπόκρισης με άμεση υπόγεια σύνδεση με τον σταθμό «Πανεπιστήμιο» στην Γραμμή 2. Χωροθετείται κάτω από την οδό Ακαδημίας, στην περιοχή των κτιρίων της «Τριλογίας», μεταξύ του κεντρικού κτιρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών καθώς και του πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων.
  • Η γραμμή συνεχίζει με τον 9ο σταθμό, «Κολωνάκι», στην ομώνυμη πλατεία.
  • Ο 10ος σταθμός, «Ευαγγελισμός», χωρoθετείται πλησίον του υφιστάμενου σταθμού και εντός του παρακείμενου πάρκου, με άμεση σύνδεση για τους επιβάτες των γραμμών 3 & 4.
  • O 11ος σταθμός, «Καισαριανή», χωρoθετείται στην περιοχή διασταύρωσης των οδ. Υμηττού και λεωφ. Εθν. Αντιστάσεως.
  • O 12ος σταθμός, «Πανεπιστημιούπολη», χωροθετείται στο χώρο της Πανεπιστημιούπολης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθήνας στον Δήμο Καισαριανής, βόρεια της εσωτερικής οδικής αρτηρίας.
  • O 13ος σταθμός, «Ιλίσια», χωρoθετείται στην περιοχή της πλατείας Κύπρου και της πλατείας Αόρνου στα Άνω Ιλίσια.
  • O 14ος σταθμός, «Ζωγράφου», χωροθετείται στην περιοχή της πλατείας Γαρδένιας στη συνοικία Ζωγράφου.
  • Ο 15ος σταθμός, «Γουδή», χωρoθετείται στην περιοχή της πλατείας Ελευθερίας και οδού Λοχ. Σπηλιόπουλου.

Το Βόρειο Τμήμα του Ε65

Ακόμα ένα έργο που χρειάστηκε 15 χρόνια μέχρι να «μπουν μπουλντόζες» είναι το Βόρειο Τμήμα του οδικού άξονα Ε65. Μέσω του οδικού αυτού άξονα, μήκους 70,5 χιλιομέτρων, επιταχύνεται και διευκολύνεται η σύνδεση της Αθήνας με τη Δυτική Μακεδονία, αλλά και με την Ιταλία μέσω του Λιμένα της Ηγουμενίτσας, καθώς και με τα Δυτικά Βαλκάνια και από εκεί, με την κεντρική και βόρεια Ευρώπη.

Ενδεικτικό του οφέλους που θα έχει το έργο για τις μετακινήσεις και τις μεταφορές είναι πως με την ολοκλήρωσή του το ταξίδι από Λαμία έως και Εγνατία θα διαρκεί μια ώρα και τριάντα λεπτά, αντί των δύο ωρών και τριάντα λεπτά, που απαιτούνται σήμερα.

Αναλυτικά στο πλαίσιο του έργου θα κατασκευασθούν:

  • Δύο σήραγγες με συνολικό μήκος 65μ και 400μ.
  • Δύο σήραγγες με εκσκαφή και επανεπίχωση ( Cut & Cover ) με συνολικό μήκος 264μ και 180μ ανά διεύθυνση.
  • 31 γέφυρες/ άνω διαβάσεις.
  • Έξι κόμβοι (Βασιλική, Καλαμπάκα, Γρεβενών, Οξύνεια, Αγιόφυλλο – Καρπερό, Εγνατία), ενώ θα ολοκληρωθεί ο κόμβος Τρικάλων.
  • Δύο κέντρα Εκμετάλλευσης και Συντήρησης (ΚΕΣ).
  • Ένας Μετωπικός Σταθμός Διοδίων (Οξύνεια) και τρεις πλευρικοί σταθμοί.
  • Σε όλο το μήκος του έργου θα κατασκευασθούν και χώροι Στάθμευσης και Ανάπαυσης, καθώς και νέο δευτερεύον οδικό δίκτυο (εξυπηρέτησης και κάθετων αξόνων) για την εξυπηρέτηση των γειτονικών περιοχών.

Αξίζει να σημειωθεί πως ο Ε65 σχεδιάστηκε ως νέος αυτοκινητόδρομος 181 χιλιομέτρων, που ενώνει τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο Αθηνών – Θεσσαλονίκης (στο ύψος της Λαμίας) με την Εγνατία Οδό.

Ήταν ένας από πέντε αυτοκινητοδρόμους που δημοπρατήθηκαν με Σύμβαση Παραχώρησης το 2007. Εξαιτίας της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, το 2011, αποφασίστηκε, σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Ένωση, να υλοποιηθεί το ενδιάμεσο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου (Ξυνιάδα – Τρίκαλα) μήκους 77,5 χιλιομέτρων, που δόθηκε σε κυκλοφορία το 2017, και να μετατεθεί η κατασκευή των άλλων δύο τμημάτων (Βόρειο και Νότιο).

Με την κατασκευή του Βόρειου τμήματος, μήκους 70,5 χλμ, θα ολοκληρωθεί ο Ε65, ενώνοντας δύο κύριους οδικούς άξονες, δηλαδή, την Εγνατία οδό με την ΠΑΘΕ.