Εθνική Πινακοθήκη: Η διπλή ζωή του «artfreak» ελαιοχρωματιστή και ο πληροφοριοδότης που τον «έκαψε»

Εθνική Πινακοθήκη: Πώς πιάστηκε στη «φάκα» ο 49χρονος... φιλότεχνος που κατάφερε την «κλοπή του αιώνα» από την Εθνική Πινακοθήκη - Γιατί συνελήφθη τώρα; - Τα 4 «καυτά» ερωτήματα - Σήμερα στον ανακριτή ο 49χρονος
6'

Πώς κατάφερε επί 9 χρόνια ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής που δήλωνε παθιασμένος με την τέχνη (ενδεικτικό το ψευδώνυμο «artfreak» στο Twitter) να διαφεύγει της σύλληψης.

Σάρωναν κυκλώματα διακίνησης έργων

ΕΛ.ΑΣ. και ΕΥΠ έψαχναν για εννέα χρόνια τον κλεμμένο Πικάσο από την Εθνική Πινακοθήκη σε πολυεθνικά κυκλώματα διακίνησης έργων τέχνης σε Ελλάδα, Γερμανία, Κόσοβο και Βόρεια Μακεδονία.

Ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής, φερόμενος ως δράστης της κλοπής του αιώνα

Όπως αναφέρουν Τα Νέα, οι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. που ασχολούνταν με την υπόθεση είχαν θέσει στο «μικροσκόπιο» 30 σεσημασμένους για κλοπές πινάκων μεγάλης αξίας και είχαν δημιουργήσει πληροφοριακό δίκτυο σε τουλάχιστον 20 κυκλώματα λαθρεμπορικής διακίνησης αντικειμένων καλλιτεχνικής αξίας.

Ωστόσο, όλο αυτό τον καιρό ο Πικάσο ήταν σχολαστικά κρυμμένος σε μία αποθήκη στην Κερατέα μέσα σε μία... πλαστική σακούλα.

Ο πίνακας του Πάμπλο Πικάσο

Η διπλή ταυτότητά του

Δράστης της κλοπής του αιώνα ένας 49χρονος... φιλότεχνος (άγνωστος στα λαθρεμπορικά κυκλώματα) φερόμενος ως ελαιοχρωματιστής που διέμενε περίπου 15 χρόνια στη Βρετανία και εσχάτως στο Πόρτο Ράφτη.

Ωστόσο, από το βιογραφικό του συλληφθέντος, όπως αναφέρουν Τα Νέα, που έχουν στα χέρια τους οι Αρχές προκύπτουν σημαντικά ερωτήματα, καθώς αυτός φέρεται ότι ζούσε σε πόλη της Νοτιοανατολικής Αγγλίας και το 2012, όταν δηλαδή σημειώθηκε η κλοπή και εργαζόταν μάλιστα σε εταιρεία συστημάτων ασφαλείας.

Επίσης, ο ελαιοχρωματιστής – βάσει πάντα του βιογραφικού του – φέρεται ως απόφοιτος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου αλλά και να έχει εργαστεί ως υπεύθυνος (μάνατζερ) μεγάλων βρετανικών σουπερμάρκετ καθώς και σε κορυφαία εταιρεία του κλάδου της παροχής επαγγελματικών υπηρεσιών και διαχείρισης εγκαταστάσεων.

Θα διέφευγε στο εξωτερικό; Ο ρόλος του πληροφοριοδότη

Σύμφωνα με πληροφορίες από την Ασφάλεια, η ΕΛ.ΑΣ., έχοντας ήδη από διμήνου πληροφορίες για ύποπτη δραστηριότητά του παρακολουθούσε τις αναρτήσεις του και προχώρησε στη σύλληψή του τώρα, υπό τον φόβο της φυγής του στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στην Ολλανδία όπου είχε αναπτύξει κύκλο γνωριμιών.

Σημαντικό ρόλο στη σύλληψή του έπαιξε και ένας πληροφοριοδότης, ο οποίος πρόδωσε το «μυστικό» του 49χρονου, ενώ χρήσιμα αποδείχτηκαν και τα social media, στα οποία ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής ήταν ιδιαίτερα ενεργός.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του OPEN, το 2014, δηλαδή δύο μόλις χρόνια μετά τη μεγάλη κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη ο δράστης έκανε συνεχόμενες αναρτήσεις στα social media με έργα τέχνης. Μάλιστα είχε έμμονη να ανεβάζει έργα του Ολλανδού ζωγράφου Πιτ Μοντριάν και πιο συγκεκριμένα ανεμόμυλους. Υπενθυμίζεται πως το έργο το Πιτ Μοντριάν το οποίο είχε κλέψει το 2012 ήταν ο πίνακας «Ανεμόμυλος Στάμμερ».

Το σημείο όπου βρέθηκαν τα έργα τέχνης έδωσε στο φως της δημοσιότητας η Ελληνική Αστυνομία.

Τα 4 αναπάντητα ερωτήματα

1ο Ο δράστης που είχε σχεδόν πετύχει την τέλεια ληστεία και έμενε ασύλληπτος για εννέα χρόνια υποστηρίζει ότι δεν είχε ως στόχο του το έργο του Πικάσο κι ότι πήρε τυχαία όποιους πίνακες είχε μπροστά του. Πώς γίνεται να ισχύει κάτι τέτοιο, όταν ο εν λόγω πίνακας δεν ήταν απλώς αναρτημένος, όπως οι υπόλοιποι, αλλά στερεωμένος γερά στον τοίχο, ώστε να είναι δυσκολότερη η μετακίνησή του;

2ο Προχωρά κάποιος σε μία τέτοια ληστεία αν δεν είναι ο ίδιος συλλέκτης, δεν έχει προγραμματίσει πώς θα διαχειριστεί τα κλοπιμαία ή δεν έχει προβεί σε κατά παραγγελία ληστεία;

3ο Αν τα έργα προορίζονταν για προσωπική τέρψη για ποιο λόγο ήταν κρυμμένα και όχι αναρτημένα σε ένα «μυστικό» δωμάτιο;

4ο Ένα από τα τρία έργα που εκλάπησαν - το σχέδιο του Κάτσια - που ήταν και το λιγότερο αναγνωρίσιμο και ποιο εύκολο κατά συνέπεια να διακινηθεί δεν εντοπίστηκε. Κατέληξε όντως στον υπόνομο ή τον έδωσε στη «μαύρη» αγορά.

«Έτσι έκλεψα τον πίνακα του Πικάσο»

Η κλοπή που πραγματοποίησε τον Ιανουάριο του 2012 έχει χαρακτηριστικά καλογυρισμένης ταινίας.

«Πήγα στο Μοναστηράκι, αγόρασα μαύρες αρβύλες, υφασμάτινα γάντια, μαύρο παντελόνι, ένα μαύρο μπλουζάκι, μια μαύρη κουκούλα που άφηνε ακάλυπτα μόνο τα μάτια και ένα μαύρο σάκο... Από τα οικοδομικά μου εργαλεία χρησιμοποίησα ένα σφυρί, ένα σιδερένιο καλέμι και ένα κοπίδι», κατέθεσε περιγράφοντας τις προπαρασκευαστικές ενέργειες.

Ο πολυταξιδεμένος διαρρήκτης, ο οποίος στα νεανικά του χρόνια είχε κατηγορηθεί για κλοπές καταστημάτων, περιέγραψε τη στιγμή που βρέθηκε μπροστά στο «Γυναίκειο Κεφάλι» του Πικάσο:

«Σηκώθηκα όρθιος και βρέθηκα μπροστά στον πίνακα του Πικάσο. Τον ξεκρέμασα με την κορνίζα που ήταν βαριά, τον άφησα στην άκρη της σκάλας και πήρα άλλον έναν πίνακα του Μοντριάν ενώ ξεκρέμασα έναν ακόμη... Χρειάστηκε 5 με 7 λεπτά για να βγάλω τις κορνίζες γιατί δεν χωρούσαν στο σάκο. Δεν θυμάμαι πως τις έβγαλα...».

Στην ερώτηση εάν υπήρχαν συνεργοί ήταν κατηγορηματικός: «Ήμουν μόνος μου». Την ημέρα της κλοπής προσπάθησε να εκνευρίσει το φύλακα ενεργοποιώντας το συναγερμό. Στόχος του ήταν να τον πείσει ότι υπάρχει τεχνικό πρόβλημα και πως δεν πρέπει να δίνει σημασία όταν χτυπάει:

«Ανοιγόκλεινα την μπαλκονόπορτα χωρίς να μπαίνω μέσα. Νομίζω ότι τις τελευταίες φορές που ανοιγόκλεισα την μπαλκονόπορτα δεν άκουσα τον φύλακα να έρχεται. Έμεινα στο σημείο μέχρι τις 4 τα ξημερώματα. Εκείνη την στιγμή άνοιξα την μπαλκονόπορτα και μπήκα μέσα αφήνοντας την ανοιχτή».

Αξιόπιστες πηγές αναφέρουν πάντως ότι το βράδυ της διάρρηξης είχε γίνει αναφορά για ενεργοποίηση του συναγερμού σε παραπάνω από μία ζώνη της Εθνικής Πινακοθήκης, γεγονός που ενδεχομένως προϋπέθετε την ύπαρξη τουλάχιστον δύο δραστών. Αυτό πάντως είναι κάτι που δεν επιβεβαιώνεται από τους αστυνομικούς που συμμετείχαν στην έρευνα για τη σύλληψη του 49χρονου.

Τέλος, εντύπωση προκάλεσε η αναφορά του κατηγορουμένου ότι είχε ομολογήσει τη διάρρηξη σε μία κοπέλα του στην Αγγλία:

«Εγώ βρισκόμουν μεταξύ Ελλάδας Ολλανδίας και Αγγλίας. Κάποια στιγμή εκμυστηρεύτηκα σε μια κοπέλα που είχα σχέση στην Αγγλία ότι είχα τους πίνακες αλλά δεν έδωσε βάση στα λεγόμενα μου».

Στον ανακριτή ο κατηγορούμενος

Ο κατηγορούμενος θα οδηγηθεί σήμερα το πρωί στον ανακριτή Αθανάσιο Μαρνέρη. Η κατηγορία που αντιμετωπίζει είναι διακεκριμένη περίπτωση κλοπής κατά συναυτουργία, τετελεσμένη και σε απόπειρα πραγμάτων καλλιτεχνικής σημασίας που βρίσκονταν σε συλλογή εκτεθειμένα σε κοινή θέα και σε δημόσιο κτίριο.

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.

Διαβάστε επίσης:

Προνόμια εμβολιασμένων: Τι θα ισχύσει από τις 15 Ιουλίου σε εστίαση, κινηματογράφους, θέατρα, γήπεδα