Ρεπορτάζ Newsbomb.gr: Οι δάσκαλοι που αλλάζουν τον κόσμο…

Ξεπερνούν τους εαυτούς τους, το σύστημα και εμπνέουν τους μαθητές τους.
11'

Τέσσερις ξεχωριστοί εκπαιδευτικοί μιλούν στο Newsbomb.gr για τα εγχειρήματα τους και τους επόμενους στόχους τους

Η σχολική χρονιά έλαβε τέλος πριν λίγες ημέρες. Μια δύσκολη και περίεργη χρονιά αφού ο φόβος του covid-19 έφερε την τηλεκπαίδευση στην ζωή των μαθητών και τα σχολεία ανοιγόκλειναν για να προφυλαχθούν παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικοί.

Όμως το ταξίδι της γνώσης και της μάθησης συνεχίστηκε παρά το σκόπελο και μάλιστα υπήρχαν και εκπαιδευτικοί που ξεχώρισαν για την δράση τους.
Στο Newsbomb.gr μιλούν τέσσερις από αυτούς… Δάσκαλοι με μεράκι έδωσαν εναύσματα στους μαθητές τους για να ανοίξουν τους ορίζοντες τους.
Η Μαρία Τσιαλέρα, η Βίκυ Ξανθοπούλου, η Ρούλα Λεύκελη και ο Θανάσης Γαϊτάνης αλλάζουν τον κόσμο διευρύνοντας τους ορίζοντες των παιδιών.

Η «Ιερή Αποστολή» της Μαρίας Τσιαλέρα στους Αρκιούς

Εκπαιδευτικός στους ακριτικούς Αρκιούς η Μαρία Τσιαλέρα έχει μόνο έναν μαθητή. Ηρωική εκπαιδευτικός, η οποία έχει βραβευθεί για το έργο που επιτελεί από την Ακαδημία Αθηνών μιλά στο Newsbomb.gr για την καθημερινότητα της, για τα όνειρα που έχει για τον μαθητή της και για την Ιερή Αποστολή να ασκεί το λειτούργημα του εκπαιδευτικού σε αυτήν την γωνιά της χώρας.

Δασκάλα σε ένα ακριτικό νησί της χώρας, τους Αρκιούς... Πως είναι να ασκείτε εκεί το λειτούργημα του δασκάλου;

«H Σχολική Μονάδα των Αρκιών θεωρείται εδώ και δεκαετίες η πιο δύσκολη, και η πιο παραμελημένη...όλης της Ελλάδας.

Σε ένα νησί της άγονης γραμμής, στις Εσχατιές του Αιγαίου, κυριαρχεί η εγκατάλειψη από τους ιθύνοντες, η απομόνωση και η μοναχικότητα.

Τα πάντα εδώ γίνονται πολύ δύσκολα! Τίποτα δεν θεωρείται αυτονόητο και δεν υπάρχει ισονομία! Δεν μιλάμε για ίσα δικαιώματα κατοίκων με τους υπόλοιπους Έλληνες και το Δημογραφικό πρόβλημα είναι τεράστιο!

Κάτοικοι 35 και... μόνον ένα παιδί και δύο έφηβοι 16 και 19 ετών.

Το να υπηρετείς σ' ένα εγκαταλελειμμένο σχολείο, μ' έναν μόνο μαθητή, είναι εμπειρία δυνατή! Πρέπει να έχεις απίστευτες αντοχές, αποφασιστικότητα, πείσμα, τεράστια Υπομονή και ανεξάντλητα αποθέματα Αγάπης για το παιδί, για το σχολείο και για ολόκληρη την κοινωνία του νησιού. πρέπει να ξεριζώσεις όλους τους φόβους σου: από την 'ελλειψη γιατρού, από τις κρύες μοναχικές νύχτες, από τις ενοχλήσεις του γείτονος λαού, από την πλήρη μοναχικότητα και από την απομόνωση.

Δεν είναι απλώς λειτούργημα...αλλά Ιερή Αποστολή!

Επιτελείται δε με πάρα πολλές δυσκολίες, μέσα από την αδιαφορία των ιθυνόντων, μέσα σε άσχημες συνθήκες όσον αφορά στο ακατάλληλο σχολικό περιβάλλον, μέσα σε αίθουσα που πλημμυρίζει, καταρρέει, μουχλιάζει, δεν έχει θέρμανση και πόσα άλλα θα μπορούσα να αναφέρω!

Οπλίζεσαι λοιπόν, με όλα όσα προανέφερα, κάνεις τον σταυρό σου και προχωράς».

Έχετε έναν μαθητή, ποια είναι η σχέση που έχετε αναπτύξει; Ποια είναι τα όνειρα σας για αυτό το παιδί;

«Η σχέση με τον μικρό μαθητή μου, που τώρα πια έχει αποφοιτήσει, είναι πολυδιάστατη. Υπήρξα η Παιδαγωγός, η δασκάλα, η συμμαθήτριά του, η φίλη του στο παιχνίδι, η δεύτερη φωνή στο διάλειμμα, η μοναδική του παρέα - εκτός από το σκυλάκι μου που το μεγαλώσαμε μαζί- και η δεύτερη μητέρα του, που επί 4 χρόνια τον είχε σαν δικό της παιδί.

Ήταν ο δεύτερος γιος μου! Και θα συνεχίσει να είναι, γιατί δεν θα τον εγκαταλείψω ποτέ! Θα είμαι στο πλευρό του πάντοτε, μέχρι να είναι σε θέση να ξεδιπλώσει τελείως τα φτερά του.

Τα όνειρά μου γι' αυτόν φτάνουν ως εκεί που ο ίδιος θα θελήσει: ό,τι ονειρεύεται, να καταφέρει να το πραγματοποιήσει! Να μην μπει τίποτε τροχοπέδη στην πορεία της ζωής του και να είναι πάντοτε υγιής, πορευόμενος με τις αξίες που διδάχθηκε από μένα.

Είναι ένα παιδί καλόκαρδο, που αγαπά και σέβεται τα πάντα γύρω του, είναι πρόσχαρο, τραγουδά συνεχώς, είναι φιλότιμο και αξιαγάπητο.

Αυτό που επιθυμώ και ονειρεύομαι γι' αυτόν είναι να ΖΗΣΕΙ: να απεγκλωβιστεί από το στενό περιβάλλον του νησιού, να συνεχίσει την εκπαίδευσή του, να κοινωνικοποιηθεί, να γνωρίσει ακόμη περισσότερο τον κόσμο, πέρα από τα όρια του νησιού του, να σπουδάσει και να επιστρέψει πίσω ως μία ολοκληρωμένη προσωπικότητα».

Έχετε τιμηθεί από Ακαδημία Αθηνών «για την αφοσίωση και τη συνέπεια με την οποία εκτελείτε τα καθήκοντα σας, ήταν μια επιβράβευση για τους κόπους όλων αυτών των ετών;

«Για την βράβευση από την Ακαδημία Αθηνών, δεν έχω να πω πολλά.
Εγώ δεν χρειαζόμουν καμία απολύτως επιβράβευση για το Παιδαγωγικό μου έργο, -όπως πιστεύω και όλοι οι Εκπαιδευτικοί-, γνωρίζω τι πράττω, γνωρίζω το πάθος και την φλόγα που έχω μέσα μου και την Αγάπη μου για τα παιδιά, οπότε το μεγαλύτερο Βραβείο μου το δίνει συνεχώς η Συνείδησή μου και η Αγάπη που λαμβάνω από τους μαθητές μου!

Όλα τα άλλα είναι...ΚΑΠΝΟΣ! ΕΞΑΦΑΝΙΖΟΝΤΑΙ! ΞΕΧΝΙΟΥΝΤΑΙ!

Πέρα απ' αυτά, ήταν μια μεγάλη Τιμή για μένα αλλά και για όλους τους Συναδέλφους μου, που υπηρετούν σε Ακριτικές περιοχές και δίνουν την ψυχή τους, κυριολεκτικά, για τους μαθητές τους.

Μην ξεχνάτε πως, όταν με ειδοποίησαν για την Βράβευση, εγώ δεν είχα παράξει έργο, διότι ήμουν μόλις 4 μήνες στο Σχολείο των Αρκιών.

Η αφορμή ήταν η επιλογή μου να αιτηθώ να υπηρετήσω εκεί, γεγονός που δεν είχε ξανασυμβεί από Μόνιμο Εκπαιδευτικό. Αυτό είχε κάνει πολύ μεγάλη εντύπωση σε όλους! Ακόμα και στον τότε Υπουργό Παιδείας, ο οποίος μου είχε τηλεφωνήσει και μου είχε πει χαρακτηριστικά: «Κυρία Τσιαλέρα, πώς το κάνατε αυτό;;;; Συγχαρητήρια!!!! Δεν το χωρά ο νους μου! Μας βγάλατε ασπροπρόσωπους!».

Τα αίτια της βράβευσής μου ήταν το προηγούμενο παιδαγωγικό μου έργο, σε άλλα Ακριτικά Νησιά, όπως η Λέρος και οι Λειψοί, για το οποίο έργο είχε πάρει τις πληροφορίες της - προφανώς - η ομάδα έρευνας της Ακαδημίας Αθηνών».

Βίκυ Ξανθοπούλου: Η βραβευμένη Ελληνίδα εκπαιδευτικός μιλά στο Newsbomb.gr για τους μαθητές της που… «Παίζουν Βιβλίο»

Η Βίκυ Ξανθοπούλου που διδάσκει σε νηπιαγωγείο στη Θάσο είναι μια πολύ δραστήρια εκπαιδευτικός με διεθνή αναγνωρισιμότητα. Το 2020 βραβεύτηκε με το Global Teacher Award από τον διεθνή οργανισμό AKS Education Awards, ένα βραβείο που απονέμεται σε εκπαιδευτικούς ως αναγνώριση της συμβολής τους στην παγκόσμια εκπαιδευτική κοινότητα και την κοινωνία, συμβάλλοντας στο να γίνει ο κόσμος μας καλύτερος.

Το βραβείο ήρθε για το project «Παίζουμε Βιβλίο», που εφαρμόζει στην τάξη της εδώ και εφτά χρόνια.

Ο σκοπός της είναι να μεταδώσει την αγάπη για το βιβλίο σε όλες του τις μορφές στα παιδιά από την νηπιακή τους κιόλας ηλικία. Η ίδια μιλά στο Newsbomb.gr για το εγχείρημα της, για το πως το δέχονται τα παιδιά αλλά και για τις δυσκολίες που είχε η φετινή χρονιά που τα μαθήματα γινόντουσαν εξ αποστάσεως.

«Ίσως ήταν η πιο δύσκολη χρονιά στην πορεία μου στη δημόσια εκπαίδευση. Νιώθω εξουθενωμένη επαγγελματικά, εξαντλημένη συναισθηματικά. Δεν θα ήθελα να την ξαναζήσω και κυρίως δεν θα ήθελα να βιώσουν ξανά ανάλογες καταστάσεις τα παιδιά.

Το φυσικό τους περιβάλλον είναι το σχολείο», λέει χαρακτηριστικά και συνεχίζει αναφερόμενη στην καινοτομία της, στο πρόγραμμα αναγνωστικών εμψυχώσεων,
«Παίζουμε βιβλίο;». Είναι ένα πρόγραμμα που τρέχει εδώ και 7 χρόνια στο Νηπιαγωγειο. Το βασικό παιδαγωγικό εργαλείο είναι η λογοτεχνία και η μάθηση συνδέεται με την αληθινή ζωή, με τις πραγματικές ανάγκες των παιδιών. Μέσα από βιωματικές μεθόδους μάθησης καλλιεργούνται ήπιες δεξιότητες και αξίες ζωής με σκοπό τη δημιουργία ενεργών παγκόσμιων πολιτών».

«Κυρία, πότε θα γυρίσουμε στο σχολείο;»

Η ίδια ζει τόσο έντονα το μάθημα με τους μαθητές της που οι μικροί και οι μικρές κατά την διάρκεια της τηλεκπαίδευσης την ρωτούσαν διαρκώς «Κυρία, πότε θα γυρίσουμε στο σχολείο;», Η ευχή της για την επόμενη σχολική χρονιά είναι «»να λειτουργήσουν τα σχολεία κανονικά, δια ζώσης. Ο πλούτος των εμπειριών που χάνουν τα παιδιά μακριά από το σχολείο είναι πολύτιμος. Και όσον αφορά το δικό μου μερίδιο ευθύνης θα συνεχίζω να αγωνίζομαι και να δουλεύω με συνείδηση ώστε όλα τα παιδιά να έχουν ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση».

Ρούλα Λεύκελη: Η εκπαιδευτικός που καλλιεργεί την γνώση στα παιδιά των ακριτικών Ριζίων του Έβρου

Η Ρούλα Λεύκελη είναι η εμπνεύστρια ενός πρωτοποριακού εκπαιδευτικού προγράμματος στο δημοτικό σχολείο των Ριζίων που βρίσκεται στον βόρειο Έβρο. Πρόκειται για τη δημιουργία ενός θερμοκηπίου στο χώρο του σχολείου.

«Μέσα από τις δράσεις του σχολικού θερμοκηπίου έμαθα να συνεργάζομαι» ήταν η φράση που έλεγαν φέτος συνέχεια οι μαθητές μου», λέει χαρακτηριστικά στο Newsbomb.gr η Ρούλα Λεύκελη και συνεχίζει «μία πολύ σημαντική φράση επειδή ακριβώς είναι βαρυσήμαντο το σημασιολογικό φορτίο της λέξης «συνεργάζομαι».

Οι μαθητές, λοιπόν, φέτος κατάφεραν να συνυπάρξουν δημιουργικά, να αναγνωρίσει ο ένας τα προτερήματα του άλλου και να συμπορευτούν προς την υλοποίηση των προγραμματισμένων δράσεων ως ενωμένη μαθητική ομάδα».

Στην συνέχεια η κα. Λεύκελη αναφέρθηκε στην ιδιαίτερη σχολική χρονιά που τελείωσε,
«Είναι γεγονός ότι η φετινή χρονιά ήταν μία πρόκληση για την εκπαιδευτική και τη μαθητική κοινότητα… μια χρονιά καίριας σημασίας μέσω της οποίας οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να καλλιεργήσουν δεξιότητες μάθησης και δεξιότητες της τεχνολογίας. Σαφέστατα υπήρξαν δυσκολίες οι οποίες όμως αποτέλεσαν το εφαλτήριο για να αναπτύξουν οι μαθητές μας κοινωνικές δεξιότητες, με αποτέλεσμα το πρόγραμμά μας να εναρμονιστεί και να προσαρμοστεί στις τρέχουσες συνθήκες».

Επειδή είναι μια εκπαιδευτικός που δεν σταματά να ονειρεύεται και να δρα η επόμενη της πρόκληση προσωπική είναι η «εικονική επιχειρηματικότητα».

Συγκεκριμένα λέει, «Ένας από τους επιδιωκόμενους στόχους της επόμενης σχολικής χρονιάς είναι η ενεργός εμπλοκή όλων των μαθητών της σχολικής μας μονάδας επειδή ακριβώς οραματιζόμαστε να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες προϋποθέσεις για να αρχίσει η «εικονική επιχειρηματικότητα» μέσα από τη δομή της σχολικής μας μονάδας».

Θανάσης Γαϊτάνης: Πράξη η βιωματική μάθηση

Ο Θανάσης Γαϊτάνης διευθυντής του 1ου δημοτικού σχολείου Αμπελοκήπων μιλά στο Newsbomb.gr για την χρονιά που πέρασε που μπορεί να ήταν δύσκολη αλλά οι μαθητές έγιναν για λίγο «καλλιεργητές» καθώς το σχολείο απέκτησε το δικό του θερμοκήπιο.

«Στο σχολείο μας εφαρμόσαμε το καινοτόμο πρόγραμμα "Εργαστήριο δεξιοτήτων" του ΥΠΕΠΘ μέσα στο οποίο εντάξαμε τον σχολικό μας κήπο με το θερμοκήπιο, το οποίο αγοράστηκε με τη στήριξη του Δήμου Αμπελοκήπων.

Ήμασταν το μοναδικό σχολείο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στη δυτική Θεσσαλονίκη που συμμετείχε στο πρόγραμμα» λέει χαρακτηριστικά στο Newsbomb.gr και στην συνέχεια κάνει λόγο για την διάθεση που επέδειξαν οι μαθητές για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, « "Κύριε να βοηθήσω;" - φράση που περικλείει τη διάθεση των μαθητών για συμμετοχή, συνεργασία, αλληλοβοήθεια, εθελοντισμό».

Ο στόχος του για την επόμενη χρονιά είναι να πολλαπλασιαστούν τα παιδιά και οι γονείς που θα συμμετέχουν σε αυτό το πρόγραμμα εκπαίδευσης.

Ειδικότερα λέει, «Όσοι περισσότεροι μαθητές, αλλά και γονείς, γίνουν κοινωνοί του προγράμματος, κάνοντας πράξη τη βιωματική μάθηση ,το αειφόρο σχολείο κλπ-, αποκτώντας γνώσεις για την καλλιέργεια προάγοντας ταυτόχρονα τη συνεργασία, την αλληλοβοήθεια και τον εθελοντισμό θα είναι κέρδος», τονίζει αναφερόμενος στο προσωπικό του στοίχημα για την νέα σχολική χρονιά.

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.

Διαβάστε επίσης:

Δένδιας στο Newsbomb.gr: Εάν η Τουρκία θέλει ατζέντα εφ' όλης της ύλης, δεν θα είμαστε στον διάλογο