Τα 10 ναυάγια που συγκλόνισαν την Ελλάδα - Δείτε το Infographic του Newsbomb.gr

Οι αντίξοες καιρικές συνθήκες και τα ανθρώπινα λάθη, οδήγησαν στο να βιώσουμε 10 ναυτικές τραγωδίες που μέχρι σήμερα οι ιστορίες τους ανατριχιάζουν - Το Newsbomb.gr μέσω infographic παρουσιάζει τα στοιχεία των 10 μεγαλύτερων ναυαγίων στις ελληνικές θάλασσες
9'

Βαρύς είναι ο «φόρος αίματος» από τα 10 μεγαλύτερα ναυάγια που συγκλόνισαν την Ελλάδα και κατά τα οποία 817 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους τα τελευταία 105 χρόνια στις ελληνικές θάλασσες. Σαν σήμερα το ναυάγιο του «Εξπρές Σάμινα»...

Από την πιο πρόσφατη τραγωδία της Αίγινας, το 2016, με το τουριστικό σκάφος «Αντωνία» και τους τέσσερις νεκρούς μέχρι το γιγαντιαίο υπερωκεάνιο «Βρετανικός» -αδερφό πλοίο του Τιτανικού- που βυθίστηκε το 1916 στο «Στενό της Κέας» παρασύροντας στον πυθμένα 30 ψυχές, οι ανθρώπινες ιστορίες πίσω από τα τρομακτικά αυτά ναυτικά δυστυχήματα, ανατριχιάζουν. Ενώ μέχρι σήμερα συνεχίζουν να πλανώνται ερωτήματα, για ορισμένες περιπτώσεις, κάτω από ποιες συνθήκες τα πλοία αυτά χάθηκαν στην θάλασσα.

Το Newsbomb.gr μέσω infographic παρουσιάζει τα στοιχεία των 10 μεγαλύτερων ναυαγίων στις ελληνικές θάλασσες:

«Βρετανικός»

Πρόκειται για το παλαιότερο χρονικά ναυάγιο της λίστας που συνέβη το 1916 και στοίχισε τη ζωή σε 30 ανθρώπους. Ο «Βρετανικός» ήταν ένα από τα μεγαλύτερα υπερωκεάνια της γραμμής του Βορείου Ατλαντικού στις αρχές του 20ού αιώνα και θεωρείτο αδελφό πλοίο του θρυλικού Τιτανικού, ενώ δεν πρόλαβε να μπει ποτέ σε ενεργό υπηρεσία λόγω της έναρξης του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου.

Καθελκύστηκε στις 26 Φεβρουαρίου του 1914. Μετά την έκρηξη του πολέμου, επιτάχθηκε από το Βρετανικό Ναυαρχείο και μετατράπηκε βιαστικά σε πλωτό νοσοκομείο. Χρησιμοποιήθηκε με την ιδιότητα αυτή από το Βασιλικό Ναυτικό στη Μεσόγειο για την εκκένωση χιλιάδων τραυματιών από τα πολεμικά μέτωπα της Τουρκίας (εκστρατεία Καλλίπολης), των Βαλκανίων και της Μέσης Ανατολής. Στο πλαίσιο αυτών των επιχειρήσεων το γιγαντιαίο υπερωκεάνιο ολοκλήρωσε με επιτυχία 5 αποστολές, μεταφέροντας 15.000 τραυματίες στην Αγγλία.

Κατά τη διάρκεια της έκτης αποστολής, στις 08:12 της 21ης Νοεμβρίου 1916, το πλοίο κλυδωνίστηκε απροειδοποίητα από μια ισχυρή έκρηξη, ενώ έπλεε στο Στενό της Κέας με προορισμό το νοσοκομειακό σταθμό της Λήμνου, από τορπίλη που δέχτηκε από γερμανικό υποβρύχιο.

«Σπερχειός»

Το ελληνικό ναρκαλιευτικό Σπερχειός ήταν πρώην νορβηγικό φαλαινοθηρικό που επιτάχθηκε από το Βασιλικό Ναυτικό της Νορβηγίας με το όνομα NOBLE NORAH και διαρκούντος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου παραχωρήθηκε στο τότε ελληνικό Βασιλικό Ναυτικό στη Μέση Ανατολή.

Μετά την απελευθέρωση ο Σπερχειός κατέπλευσε με τα λοιπά πλοία του Στόλου στον Πειραιά και χρησιμοποιήθηκε σε διάφορες αποστολές καθώς και σε μεταφορά αξιωματικών υπαλλήλων και άλλων προσώπων στα νησιά του Αιγαίου, δεδομένου ότι όλα τα ελληνικά επιβατηγά πλοία είχαν βυθισθεί διαρκούντος του πολέμου.

Σε μια τέτοια αποστολή στις 2 Μαΐου του 1945 και ενώ έπλεε 5 ναυτικά μίλια βόρεια της Άκρας Ζούρβας της Ύδρας, στις 08.30, λόγω υπερφόρτωσης ανατράπηκε και βυθίστηκε, γεμάτο επιβάτες, παρασύροντας στο βυθό περισσότερα από 50 άτομα (επιβάτες και μέλη πληρώματος).

«Χειμάρρα»

Η βύθιση του ατμόπλοιου «Χειμάρρα» στις 19 Ιανουαρίου 1947 στον Νότιο Ευβοϊκό είναι το πιο πολύνεκρο ναυτικό δυστύχημα στη χώρα μας. Έμεινε στην ιστορία ως «Ο Τιτανικός της Ελληνικής Ακτοπλοΐας».

Το επιβατηγό ατμόπλοιο «Χειμάρρα», που ανήκε προηγουμένως στη Γερμανία με την ονομασία «Χέρτα», δόθηκε στη χώρα μας ως πολεμική επανόρθωση και το εκμεταλλευόταν το Δημόσιο. Απέπλευσε στις 8:30 το πρωί της 18ης Ιανουαρίου 1947, από τη Θεσσαλονίκη για τον Πειραιά, με 544 επιβάτες και 86 άνδρες πλήρωμα. Βρισκόμαστε στο μέσον του Εμφυλίου Πολέμου και το οδικό δίκτυο της χώρας ήταν σε κακή κατάσταση, αν όχι ανύπαρκτο. Έτσι, μια εναλλακτική διαδρομή από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα ήταν μέσω θαλάσσης.

Στις 4:10 τα ξημερώματα της 19ης Ιανουαρίου το «Χειμάρρα» ενώ έπλεε στον Νότιο Ευβοϊκό προσέκρουσε λόγω της πυκνής ομίχλης στις βραχονησίδες «Βερδούγια», μεταξύ Νέων Στύρων και Αγίας Μαρίνας. Είναι η επικρατέστερη εκδοχή του ναυαγίου, γιατί υποστηρίζονται και άλλες απόψεις, όπως ότι προσέκρουσε σε μαγνητική θαλάσσια νάρκη ή ότι έγινε σαμποτάζ.

Αν και το επιβατηγό βυθίστηκε μιάμιση ώρα αργότερα και σε απόσταση μόλις ενός μιλίου από την Αγία Μαρίνα, ο πανικός που επικράτησε κατά την εγκατάλειψη του πλοίου, το φοβερό ψύχος και τα ισχυρά θαλάσσια ρεύματα της περιοχής, είχαν ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τουλάχιστον 383 άνθρωποι. Ανάμεσά τους πολλά γυναικόπαιδα, πολιτικοί κρατούμενοι και χωροφύλακες συνοδοί.

«Ηράκλειον»

Το ναυάγιο του «Ηράκλειον» στη Φαλκονέρα παραμένει μία μαύρη σελίδα στην ελληνική ακτοπλοΐα, καθώς στα παγωμένα νερά του Αιγαίου, στις 7 Δεκεμβρίου του 1966 χάθηκαν στο Αιγαίο 250 επιβάτες.

Το μοιραίο πλοίο είχε ξεκινήσει από το λιμάνι της Σούδας στα Χανιά με προορισμό τον Πειραιά. Στις δύο μετά τα μεσάνυχτα ακριβώς στην μέση της διαδρομής κοντά στη βραχονησίδα Φαλκονέρα, το πλοίο άρχισε να κλυδωνίζεται επικίνδυνα εξαιτίας της σφοδρής θαλασσοταραχής.

Από τις μεγάλες αναταράξεις, ένα φορτηγό 25 τόνων το οποίο βρισκόταν στο γκαράζ του πλοίου μετακινήθηκε και χτύπησε τα τοιχώματα, με αποτέλεσμα η δεξιά μπουκαπόρτα να υποχωρήσει και τα νερά να μπουν στο οχηματαγωγό.

Το πλοίο βυθίστηκε μόλις σε μερικά λεπτά, ενώ προηγουμένως είχε επικρατήσει χάος στα καταστρώματα από τους πανικόβλητους επιβάτες. Τελικά μόνο 47 από αυτούς -και μερικά μέλη του πληρώματος κατάφεραν να σωθούν από την φουρτουνιασμένη θάλασσα.

«Χρυσή Αυγή»

Στις 23 Φεβρουαρίου 1983 το Χρυσή Αυγή αναχώρησε από το λιμάνι της Ραφήνας, κάτω από δυσμενείς καιρικές συνθήκες, με προορισμό τα νησιά Άνδρο - Πάρο - Νάξο μεταφέροντας 9 βυτιοφόρα οχήματα με φορτίο υγρών καυσίμων και 4 φορτηγά.

Δυο μίλια μακριά από τη νησίδα «Μαντήλι» και ενώ έπνεαν άνεμοι 8 μποφόρ, το πλοίο πήρε απότομα κλίση εξαιτίας της μετατόπισης των οχημάτων στο γκαράζ με αποτέλεσμα να αρχίσουν διαδοχικές εκρήξεις εξαιτίας της μετατόπισης των καυσίμων στα βυτία. Αρκετοί επιβάτες για να γλυτώσουν από τις φλόγες έπεσαν στο νερό και μερικοί πνίγηκαν.

Από τις εκρήξεις που έγιναν δημιουργήθηκε ρήγμα που προκάλεσε την βύθιση του πλοίου τρεις ώρες αργότερα. Στο σήμα κινδύνου, που εξέπεμψε το πλοίο, ανταποκρίθηκαν το «Χρυσή Άμμος», το ρωσικό «Σάμπυ Ράμπατ» και το ρουμανικό «Μπολντεΐν» καθώς και το «Καστριανή Κέας». Αργότερα έφθασαν στο σημείο του δυστυχήματος και δυο πλοία του πολεμικού ναυτικού.

«Δύστος»

Στις 26 Δεκεμβρίου του 1996, το ελληνικό εμπορικό πλοίο «Δύστος», με Πλοίαρχο τον Ιωάννη Τσιτσιρίκη και με πλήρωμα 21 Έλληνες ναυτικούς, απέπλευσε από τον Βόλο με περίπου 5.300 τόνους τσιμέντο, με προορισμό τον Πειραιά.

Λόγω, όμως, των δυσμενών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν προσέγγισε σε νότιο όρμο της Σκιάθου. Παραμένοντας εκεί δύο ημέρες λόγω των θυελλωδών ανέμων και της τρικυμίας που επικρατούσε ο Πλοίαρχος αποφάσισε, πιθανώς και πιεζόμενος και από το πλήρωμα, προκειμένου να γιορτάσουν την Πρωτοχρονιά σπίτια τους, να αποπλεύσει και να συνεχίσει το ταξίδι για Πειραιά.

Στις 20.00 ώρα περίπου ήταν η τελευταία επικοινωνία που είχε το «Δύστος» με το εμπορικό «ΛΕΝΑ». Το πρωί της επομένης και περί ώρα 05.15 το πλοίο εντοπίσθηκε ανεστραμμένο να επιπλέει από το Αλιευτικό Α/Κ Σαρωνικός, 3,5 ναυτικά μίλια ανατολικά από την Κύμη.

«Κωστάκος»

Την ίδια χρονιά με την τραγωδία του εμπορικού πλοίου «Δύστος», στις 4 Νοεμβρίου 1996, ένα ακόμα ναυτικό δυστύχημα συγκλόνισε την Ελλάδα.

Κατά τη διάρκεια της νύχτας και ενώ ήταν αγκυροβολημένο στα Αυλάκια της Σάμου, το επιβατηγό ΣΑΜΑΙΝΑ έπεσε πάνω στην πυραυλάκατο «Κωστάκος» με αποτέλεσμα τη βύθιση του σκάφους και τον θάνατο 4 μελών του πληρώματος.

Το σκάφος ανελκύστηκε στις 15 Μαρτίου 1997 και μεταφέρθηκε στον Ναύσταθμο, αλλά η επισκευή του κρίθηκε ασύμφορη.

«Εξπρές Σάμινα»

Σαν σήμερα, το βράδυ της 26ης Σεπτεμβρίου του 2000 το «Εξπρές Σάμινα» αναχωρεί από τον λιμένα του Πειραιά με 533 άτομα, από τα οποία τα 472 ήταν επιβάτες και τα υπόλοιπα 61 πλήρωμα. Περίπου στις 22:12 το πλοίο προσεγγίζει τον λιμένα της Παροικιάς, με ανέμους 8 μποφόρ. Δύο μίλια ανοικτά της Πάρου προσκρούει με ταχύτητα 18 κόμβων στις νησίδες «Πόρτες», με συνέπεια το πλοίο να υποστεί ρήγμα στα δεξιά ύφαλά του, μήκους περίπου τριών μέτρων, στη βάση του δεξιού πτερυγίου ευσταθείας. Το νερό κατέκλυσε το μηχανοστάσιο του πλοίου το οποίο πήρε γρήγορα κλίση προς τα δεξιά και μετά από 25 λεπτά βυθίστηκε.

Μεγάλος πανικός κυρίευσε τους επιβαίνοντες, λόγω της συσκότισης που προκλήθηκε στο πλοίο από ηλεκτρική βλάβη, καθώς δεν λειτούργησε ούτε η εφεδρική ηλεκτρογεννήτρια ούτε η σειρήνα έκτακτης ανάγκης, ενώ δεν υπήρξε καμία ενημέρωση από τα φορητά μεγάφωνα του πλοίου με αποτέλεσμα πολλοί να πηδήξουν στα τυφλά στη θάλασσα.

Αρχικά το περιστατικό στο θάλαμο επιχειρήσεων του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας (ΥΕΝ) δεν εμπνέει κάποια ανησυχία παρά τη διαφορετική εικόνα που έδιναν οι επιβαίνοντες, που επικοινωνούσαν μέσω κινητών τηλεφώνων με τηλεοπτικούς σταθμούς.

Μετά από αρκετή ώρα το Λιμεναρχείο Πάρου διατάσσει όλα τα παραπλέοντα σκάφη να σπεύσουν στον τόπο του ναυαγίου. Πρώτοι φτάνουν στο σημείο του ναυαγίου οι ψαράδες, ενώ στη συνέχεια έσπευσαν σκάφη του Λιμενικού και βρετανικά πολεμικά που συμμετείχαν σε άσκηση του ΝΑΤΟ.

«Sea Diamond»

Τη Μεγάλη Πέμπτη, 5 Απριλίου του 2007, το κρουαζιερόπλοιο «Sea Diamond», απέπλευσε από το λιμάνι του Ηρακλείου με προορισμό τη Σαντορίνη με 1163 επιβάτες και 391 μέλη πληρώματος. Μια ώρα μετά την αναχώρηση παρουσίασε βλάβη στη μία από τις τέσσερις κύριες μηχανές. Το πλοίο είχε θέσει την μηχανή σε λειτουργία, έπειτα από επισκευή εν πλω, μπαίνοντας στον κόλπο της Σαντορίνης, αλλά παρέκκλινε της πορείας πρόσδεσης με αποτέλεσμα να προσκρούσει με την δεξιά πλευρά της πλώρης σε ξέρα και να αρχίσει να παίρνει νερά. Σύντομα δόθηκε εντολή και εκκενώθηκε το πλοίο, όμως δύο από τους επιβάτες δεν βρέθηκαν ποτέ.

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.