Δακτύλιος: Χαρτογραφώντας το κυκλοφοριακό χάος στην Αθήνα - Τι φταίει και πώς μπορεί να λυθεί

Μπλοκαρισμένη πρωτεύουσα από την κίνηση.Τι φταίει, πώς λύνεται; Γιατί δεν γίνεται να εφαρμοστούν διόδια στο κέντρο; Ο αναπληρωτής καθηγητής στο ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου μιλάει στο Newsbomb.gr και «χαρτογραφεί» το θέμα της κίνησης, ενόψει επαναφοράς του Δακτυλίου από τη Δευτέρα.
ΑΠΕ/ΜΠΕ
8'

Νεύρα, κόρνες, φωνές, άγχος, γκάζι και ξανά μπροστά στο κόκκινο. Αυτή είναι η καθημερινότητα των τελευταίων μηνών που ζουν οι κάτοικοι της Αθήνας.

Οι δρόμοι ασφυκτικά γεμάτοι, η εθνική οδός και στην άνοδο και στην κάθοδο κάθε πρωί είναι απροσπέλαστη, η Κηφησίας το ίδιο, στην παραλιακή δεν κουνιέται φύλλο, στην Αλεξάνδρας, στην Σταδίου, στην Πειραιώς, στην Πατησίων, στην Γαλατσίου, στον Πειραιά η κίνηση είναι ανυπόφορη. Και μετά η εύρεση του παρκινγκ… Μια διαδρομή που τον Αύγουστο την κάνει κανείς σε είκοσι λεπτά πλέον τους τελευταίους μήνες μπορεί να χρειαστεί μαζί με το παρκάρισμα και μία ώρα ή και παραπάνω.

Ο covid-19 έκανε τους Αθηναίους να πιάσουν τα τιμόνια και να αφήσουν τα Μέσα Μεταφοράς για καλύτερη προφύλαξη… όμως τα νεύρα τους χτυπάνε κόκκινο.

Την πλάτη γυρίζουν οι Αθηναίοι στα Μέσα Μεταφοράς αφού βάσει των στοιχείων του ΟΑΣΑ για τον Σεπτέμβριο, φαινόμενα συνωστισμού παρατηρούνται μόνο στο 2% των δρομολογίων των οδικών μέσων όπου η πληρότητα ξεπερνά το 65%, ενώ η πληρότητα στο 4% των δρομολογίων κυμαίνεται μεταξύ 50% και 64% και στο 94% των δρομολογίων τα οχήματα μετακινούνται μισογεμάτα αφού η πληρότητα υπολογίζεται σε κάτω από 50%.

Στην όλη αυτή κατάσταση η κυβέρνηση επαναφέρει εσπευσμένα τον δακτύλιο για να μετριάσει την κίνηση στους κεντρικούς άξονες της πρωτεύουσας και να υπάρξουν ανάσες κυκλοφοριακές.

Θα φέρει ή όχι αποτέλεσμα στην κυκλοφορία η εφαρμογή του Δακτυλίου;

«Δεν πρόκειται από τη μια ημέρα στην άλλη ούτε να εξαφανίσουμε τα αυτοκίνητα από τους δρόμους των πόλεων, ούτε στις ώρες αιχμής να ζούμε στον «παράδεισο». Υπάρχουν λύσεις και η βασικότερη είναι να μπορέσουμε να στρέψουμε τον κόσμο στις αστικές συγκοινωνίες, κάτι που δεν είναι καθόλου εύκολο», επισήμανε ο αναπληρωτής καθηγητής στο ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου στο Newsbomb.gr και συνεχίζει να μιλάει για την εφαρμογή του Δακτυλίου και αν αυτή φέρει αποτέλεσμα στην κυκλοφορία. «Ο δακτύλιος δεν θα λύσει το πρόβλημα στην Αθήνα παρά μόνο στο κέντρο και αυτό σε κάποιο βαθμό κι όχι μεγάλο. Οι μεγάλοι οδικοί άξονες, όπως είναι η εθνική ή η Κηφισίας δεν θα έχουν κάποιο όφελος από τον δακτύλιο».

Για ποιους λόγους έχει αυξηθεί η κίνηση;

Στην συνέχεια ο Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου εξηγεί τους λόγους, για τους οποίους έχει αυξηθεί κατακόρυφα η κίνηση τους τελευταίους μήνες στην Αθήνα.

«Δεν είναι μόνο το γεγονός, ότι ο covid-19 «ώθησε» τους Αθηναίους μετά την τηλεργασία τους να πάρουν το όχημα τους για να κατευθυνθούν στην δουλειά. Είναι και η ψυχολογία τους. Θέλουν το αυτοκίνητο τους, την άνεση τους. Η αύξηση της βενζίνης δεν έχει φανεί ακόμη να επηρεάζει τη μη χρήση του αυτοκινήτου. Θα φανεί σε βάθος χρόνου αν η αύξηση στα καύσιμα αναγκάσει τους οδηγούς να τραβήξουν το χειρόφρενο. Οι αποστάσεις είναι μεγάλες για πολλές δουλειές και τα Μέσα Μεταφοράς δεν βολεύουν τους πάντες οπότε και για κάποιους τα αυτοκίνητα αποτελούν μονόδρομο».

Για τα διόδια

Πολύς λόγος έγινε την περασμένη εβδομάδα από την ατάκα του υπουργού μεταφορών για τη σκέψη διοδίων στο κέντρο.

Από την πλευρά του ο κ. Κεπαπτσόγλου εξηγεί, πως πολύ λίγες πόλεις στην Ευρώπη και στον κόσμο γενικότερα έχουν διόδια στο κέντρο και είναι σύστημα το οποίο δεν έχει στεφθεί με επιτυχία απόλυτη, κάθε άλλο. Από την άλλη και να δοθεί το πράσινο φως να γίνουν δεν είναι εύκολο στην Αθήνα. Οι είσοδοί της είναι πολλές και το κόστος εγκατάστασης σταθμών διοδίων θα είναι ιδιαίτερα δαπανηρό.

Τριπλή διαβεβαίωση, ότι δε θα εφαρμοστούν διόδια για την είσοδο των ΙΧ στο κέντρο της Αθήνας έλαβαν οι κάτοικοι του λεκανοπεδίου ύστερα από το αλαλούμ των προηγούμενων ημερών, το οποίο είχαν ενισχύσει και οι δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή που ερωτηθείς σχετικά είχε επισημάνει πως «πρόκειται για μια γενικότερη πολιτική που υπάρχει στην ΕΕ, «ο ρυπαίνων πληρώνει». Είναι μια πολιτική που υπάρχει τουλάχιστον εδώ και δύο χρόνια. Η ΕΕ έχει φιλόδοξους στόχους για την κλιματική αλλαγή. Είναι κάτι που έχει πέσει στο τραπέζι, το οποίο θα συζητήσουμε και θα δούμε, τίποτα δεν αποκλείεται».

Ωστόσο, το ζήτημα φαίνεται να έκλεισε με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο, Γιάννη Οικονόμου να απαντά με ένα κατηγορηματικό «όχι» σε σχετική ερώτηση κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών. Είχε προηγηθεί η τοποθέτηση του υφυπουργού Υποδομών, Γιώργου Καραγιάννη σε τηλεοπτικό σταθμό, ο οποίος απέδωσε τη συζήτηση των τελευταίων ημερών για τα διόδια στον Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ). Ο υφυπουργός αφού επεσήμανε ότι ο κ. Καραμανλής δεν μίλησε για «διόδια» ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει καμία τέτοια σκέψη και διευκρίνισε ότι ήταν μια πρόταση των συγκοινωνιολόγων: «Σε μία από τις ομάδες εργασίας που διενεργήθηκαν και που δουλέψαμε όλο το προηγούμενο διάστημα, σε ό, τι αφορά στα ζητήματα τα κυκλοφοριακά, τέθηκε από το επίσημο όργανο των συγκοινωνιολόγων, από το Σύλλογό τους, ένα τέλος διέλευσης φιλοπεριβαλλοντολογικό. Αυτό είναι ένα ζήτημα που τέθηκε και δεν συζητείται πλέον», είπε.

Μια διαβεβαίωση ανακαφουστική για τους κατοίκους του λεκανοπεδίου.

«Πολιτισμός η μετακίνηση με τα ΜΜΜ»

Τέλος ο αναπληρωτής καθηγητής στο ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου είπε στο Newsbomb.gr ότι η μετακίνηση με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς είναι δείγμα πολιτισμού με πολλές προεκτάσεις. Άλλωστε κατά την περίοδο της πανδημίας έγιναν πολλές βελτιώσεις στην αστική συγκοινωνία.

Τι θα ισχύει από τη Δευτέρα 25 Οκτωβρίου

Από τη Δευτέρα, 25 Οκτωβρίου 2021 μέχρι και την Παρασκευή, 22 Ιουλίου 2022, επανέρχονται τα περιοριστικά μέτρα της κυκλοφορίας των οχημάτων στο κέντρο της Αθήνας (ΜΙΚΡΟΣ ΔΑΚΤΥΛΙΟΣ), σύμφωνα με την ανακοίνωση της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Αττικής.

Ειδικότερα:

Τα όρια του ΜΙΚΡΟΥ ΔΑΚΤΥΛΙΟΥ ορίζονται από τις παρακάτω οδούς και λεωφόρους:

Λ. Αλεξάνδρας - Ζαχάρωφ - Λ. Μεσογείων - Φειδιππίδου - Μιχαλακοπούλου - Σπ. Μερκούρη - Βρυάξιδος - Υμηττού - Ηλ. Ηλιού - Αμβρ. Φραντζή - Λ. Αν. Συγγρού - Χαμοστέρνας - Πειραιώς - Ιερά Οδός - Λ. Κωνσταντινουπόλεως - Αχιλλέως - Πλ. Καραϊσκάκη - Καρόλου - Μάρνη - 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) - Λ. Αλεξάνδρας.

Στις οριακές λεωφόρους και οδούς του ΜΙΚΡΟΥ ΔΑΚΤΥΛΙΟΥ τα μέτρα περιορισμού δεν ισχύουν.

Στις οδούς και λεωφόρους που περικλείονται από τον ΜΙΚΡΟ ΔΑΚΤΥΛΙΟ επιτρέπεται μόνο η εκ περιτροπής κυκλοφορία των ΙΧΕ αυτοκινήτων, καθώς και των ΙΧΦ αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης με μέγιστη αποδεκτή μάζα φορτωμένου οχήματος (ΜΑΜΦΟ) μέχρι 2,2 τόνους, με βάση το τελευταίο ψηφίο του αριθμού κυκλοφορίας τους (μονά - ζυγά).

Δεν υπάγονται στις παραπάνω απαγορεύσεις και κυκλοφορούν χωρίς κανένα περιορισμό στον ΜΙΚΡΟ ΔΑΚΤΥΛΙΟ τα οχήματα των κατηγοριών που εξαιρούνται των περιορισμών, καθώς και τα οχήματα των κατηγοριών, που απαιτείται να είναι εφοδιασμένα με ειδικές άδειες κυκλοφορίας στον ΜΙΚΡΟ ΔΑΚΤΥΛΙΟ, οι οποίες χορηγούνται από τη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής, σύμφωνα με τις διατάξεις της υπ' αριθμ. οικ.-289738/Φ.911 από 19/20.10.2021 (ΦΕΚ 4860, τ. Β΄) Κοινής Υπουργικής Απόφασης ως ισχύει.

Ειδικότερα οι κύριοι ή/και κάτοχοι:

Αυτοκινήτων EURO 6, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 120g/km, καθώς και ηλεκτρικών, υβριδικών φυσικού αερίου εκ κατασκευής και υγραερίου εκ κατασκευής οχημάτων, δύνανται να εκδώσουν ειδικό σήμα για την κατ' εξαίρεση κυκλοφορία στο κέντρο της Αθήνας, ηλεκτρονικά μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης είτε σε έγχαρτη είτε σε ηλεκτρονική μορφή.

Για τα οχήματα των μονίμων κατοίκων εσωτερικά του ΜΙΚΡΟΥ ΔΑΚΤΥΛΙΟΥ, προβλέπονται ειδικές Ζώνες εισόδου - εξόδου και χορηγείται ειδική κάρτα από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων.

Οι αιτήσεις από τους δικαιούμενους θα υποβάλλονται αποκλειστικά με αυτοπρόσωπη παρουσία και τηρουμένων των εκάστοτε ισχυόντων υγειονομικών μέτρων προστασίας, κατά τις ημέρες Δευτέρα έως Παρασκευή και από ώρες 09:00 έως 13:00 στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής (Θ. Δηλιγιάννη 24-26, Γραφείο Δακτυλίου στο ισόγειο του κτιρίου [είσοδος από οδό Σάμου], τηλ.210-5284142) με την προσκόμιση πέραν των ειδικότερων ανά περίπτωση ενδιαφερομένου εγγράφων/δικαιολογητικών και φωτοαντιγράφων της 'Αδειας Κυκλοφορίας του οχήματος και της 'Αδειας Ικανότητας οδήγησης των οδηγών.

Οι ειδικές άδειες κυκλοφορίας στον ΜΙΚΡΟ ΔΑΚΤΥΛΙΟ, που είχαν χορηγηθεί από τη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής για την περίοδο 2019-2020 εξακολουθούν να ισχύουν έως την Παρασκευή 26-11-2021.

Οι ημέρες και ώρες ισχύος όλων των ως άνω περιοριστικών μέτρων, είναι οι εξής:

  • Δευτέρα έως Πέμπτη, ώρες 07.00 έως 20.00
  • Παρασκευή, ώρες 07.00 έως 15.00
  • Τα Σάββατα, τις Κυριακές, τις επίσημες αργίες, καθώς και τις ημέρες που πραγματοποιείται απεργία των εργαζομένων σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τα μέτρα δεν ισχύουν.

Οι παραβάτες των περιοριστικών αυτών μέτρων, τιμωρούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 52 παρ. 6 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Διοικητικό πρόστιμο 100 ευρώ), ως τροποποιήθηκε και ισχύει σε συνδυασμό με το άρθρο 31 του ν. 3904/2010 (Α΄218).

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.