Ψηφιακή εξυπηρέτηση πολιτών από το Δημόσιο: Η ελληνική διοίκηση πραγματοποιεί βήματα μπροστά
Το… πλήρωμα του χρόνου για να ικανοποιηθεί ένα πάγιο και πάνδημο αίτημα των Ελλήνων πολιτών για λιγότερη γραφειοκρατία και αμεσότερη εξυπηρέτηση από τις υπηρεσίες του Δημοσίου, φαίνεται πως ήρθε η ώρα να ικανοποιηθεί μέσα στο 2021. Πράγματι, φέτος η εξυπηρέτηση των πολιτών από τις κρατικές υπηρεσίες άλλαξε εν πολλοίς, καθώς μια σειρά από τυπικές διαδικασίες γίνεται πλέον ηλεκτρονικά, χωρίς αναμονές και… «πήγαινε – έλα» από γραφείο σε γραφείο και από όροφο σε όροφο.
Από την αρχή της πανδημίας, οι πολίτες είχαν τη δυνατότητα να αξιοποιούν την άυλη συνταγογράφηση και να περιορίσουν έτσι τις επισκέψεις τους στα ιατρεία. Πλέον ο γιατρός μπορεί να «γράφει φάρμακα» και εξετάσεις ηλεκτρονικά και οι πολίτες να εξυπηρετούνται με αυτόν τον τρόπο άμεσα και εύκολα. Μία ανάγκη, λοιπόν, επιτάχυνε τις εξελίξεις και ήταν η αρχή για τη συνέχεια σε μια σειρά ψηφιοποιήσεων που συνεχίζεται ακόμη. Ας μην ξεχνάμε, ότι χάρη στην άυλη συνταγογράφηση υλοποιήθηκε και πραγματοποιήθηκε με ευκολία και χωρίς ταλαιπωρία για τους πολίτες το τεράστιο έργο του εμβολιασμού του πληθυσμού, που επίσης βρίσκεται σε εξέλιξη.
Υπηρεσίες εύκολα και απλά μέσω του gov.gr
H ψηφιοποίηση του κράτους και η υποστήριξη του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας ενέχει τις δράσεις της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, δηλαδή της ψηφιοποίησης του Κράτους και της Δημόσιας Διοίκησης. Μέσω της ηλεκτρονικής πύλης gov.gr οι πολίτες μέσα στο 2021 μπορούν να διεκπεραιώνουν περισσότερες από 530 ηλεκτρονικές υπηρεσίες, μέσα από τον ηλεκτρονικό τους υπολογιστή. Μεταξύ αυτών είναι η ηλεκτρονική υπεύθυνη δήλωση και εξουσιοδότηση, αλλά και τα παρακάτω πιστοποιητικά:
- Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης
- Πιστοποιητικό γέννησης
- Πιστοποιητικό ιθαγένειας
Η αρχή έγινε με τις υπηρεσίες Υπεύθυνης Δήλωσης και Εξουσιοδότησης – δύο διαδικασίες που κάθε πολίτης έχει αντιμετωπίσει περισσότερες από μία φορές στη ζωή του. Πλέον μπορεί να το κάνει ανά πάσα ώρα και στιγμή, από την άνεση του σπιτιού του. Έτσι, ολοκληρώθηκαν και ψηφιοποιήθηκαν πλήρως μέσω του gov.gr οι υπηρεσίες που άπτονται του γνησίου υπογραφής για πολίτες και επιχειρήσεις. Πρόκειται για μια από τις υπηρεσίες που χρησιμοποιούνται πιο συχνά από πολίτες και επιχειρήσεις μέσω των ΚΕΠ για μια πληθώρα διαδικασιών και αναγκών.
Διαθέσιμες μέσω του gov.gr και για τις 13 Περιφέρειες της χώρας είναι πλέον και οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες για την ανανέωση άδειας οδήγησης και τη χορήγηση αντίγραφου άδειας κυκλοφορίας, επίσης δύο πολύ δημοφιλείς λειτουργίες που διευκολύνουν την καθημερινότητα.
Οι υπηρεσίες παρουσιάζονται με βάση τα «γεγονότα ζωής» (γέννηση, ασφάλιση, σύσταση επιχείρησης κ.ά.), ενώ υπάρχει και λειτουργία αναζήτησης για γρήγορη εύρεση αποτελεσμάτων. Εναλλακτικά, υπάρχει και μια δευτερεύουσα ταξινόμηση των υπηρεσιών με βάση την οργανωτική δομή των φορέων που παρέχουν τις υπηρεσίες (υπουργεία, ανεξάρτητες αρχές, οργανισμοί, κ.ά.).
Είναι αλήθεια ότι το gov.gr εξελίσσεται συνεχώς και στην ολοκληρωμένη του μορφή θα αποτελέσει το κέντρο ψηφιακής εξυπηρέτησης που θα συγκεντρώνει ό,τι χρειάζεται κάθε πολίτης για τις συναλλαγές του με το δημόσιο, ως το «ένα και μοναδικό» σημείο επαφής πολιτών και επιχειρήσεων με τη δημόσια διοίκηση.
Το support.gov.gr για την επικοινωνία πολιτών – υπηρεσιών
Παράλληλα, μέσα στο 2021, ξεκίνησε τη λειτουργία της και η ψηφιακή πλατφόρμα support.gov.gr, που είναι διαθέσιμη στους πολίτες για την επικοινωνία και την υποβολή ερωτημάτων και αιτημάτων σχετικά με τη χρήση των ψηφιακών υπηρεσιών των φορέων. Ουσιαστικά, το support.gov.gr ενοποιεί τον τρόπο επικοινωνίας με τους κυβερνητικούς φορείς για τις ψηφιακές υπηρεσίες που παρέχονται στο gov.gr. Δημιουργείται, έτσι, ένας ψηφιακός χώρος επικοινωνίας πολιτών και επιχειρήσεων με τις δημόσιες υπηρεσίες, για την υποβολή ερωτημάτων, αιτημάτων και την λήψη απαντήσεων για τη χρήση των ψηφιακών υπηρεσιών κάθε φορέα.
Αναλυτικά, οι πολίτες που επιθυμούν να υποβάλουν ερώτημα ή αίτημα εξυπηρέτησης σχετικά με την επιλεγμένη υπηρεσία που παρέχεται από το gov.gr, επιλέγουν το πεδίο «Επικοινωνία» στη σελίδα της ψηφιακής υπηρεσίας για την οποία ενδιαφέρονται. Αφού ταυτοποιηθούν με τους κωδικούς Taxisnet, έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν προσωποποιημένα αιτήματα εξυπηρέτησης ή ερωτήματα. Μετά την υποβολή, λαμβάνουν ως αποδεικτικό τον μοναδικό αριθμό εξυπηρέτησης μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email).
Στη συνέχεια, το gov.gr διαμοιράζει τα αιτήματα – ερωτήματα αυτόματα, στους φορείς και τις διοικητικές μονάδες που έχουν την ευθύνη απάντησης. Μετά την ολοκληρωμένη επεξεργασία του αιτήματος, η απάντηση της διοίκησης αναρτάται στη θυρίδα απαντήσεων του πολίτη. Για κάθε νέα απάντηση το gov.gr αποστέλλει ενημερωτικό email, ώστε ο πολίτης να μεταβεί στη θυρίδα απαντήσεων για να παραλάβει την απάντηση της αρμόδιας διοικητικής μονάδας.
Ήδη, υποστηρίζονται από το support.gov.gr 259 ψηφιακές υπηρεσίες που παρέχονται από τα Υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Οικονομικών, καθώς επίσης και από τον e-ΕΦΚΑ, τον ΟΑΕΔ και την ΗΔΙΚΑ. Σταδιακά, όλες οι ψηφιακές υπηρεσίες θα ενταχθούν στο support.gov.gr.
Η υπηρεσία σχεδιάστηκε και υποστηρίζεται από την Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης και την Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Η ψηφιοποίηση της δημόσιας διοίκησης, είναι γεγονός πως επιταχύνθηκε εξαιτίας της πανδημίας. Το μεγάλο στοίχημα είναι, μετά το πέρας της, να συνεχίσει να εξελίσσεται «παρασύροντας» το δυσκίνητο ελληνικό κράτος με τον εκσυγχρονισμό της.