Η ελληνική ιστορία πίσω από τις ραφές και τα κουμπιά
Οι παραδοσιακές στολές «κουβαλάνε» μέσα τους το DNA του λαού μας. Κάθε περιοχή έχει την δική της που είναι ιδιαίτερη βάσει της ιστορίας της, των παραδόσεων της και των εθίμων της.
Η Αιμιλία Γιαννοπούλου είναι η γυναίκα που έχει ράψει περισσότερες από 2000 στολές, στολές από τον Πόντο μας έως την Κρήτη μας.
Η ίδια μιλώντας στο Newsbomb.gr επισημαίνει ότι πίσω από κάθε κουμπί και κάθε ραφή υπάρχει μια σημειολογική σημασία ενώ οι στολές αποτελούν αναρίθμητα κομμάτια του πολιτισμικού μας πλούτου.
Δεν κρύβει την συγκίνηση της για το γεγονός ότι στολή από τα δικά της χέρια που φορούσε η πρόεδρος της επιτροπής 1821-2021 Γιάννα Αγγελοπούλου-Δασκαλάκη.
Οι παραδοσιακές στολές είναι ένα κομμάτι της ιστορίας μας που μας «δένει» περισσότερο με την περίοδο που η Ελλάδα επαναστάτησε;
«Οι παραδοσιακές φορεσιές είναι κομμάτι της Ιστορίας μας, η κουλτούρα μας, η ταυτότητά μας αποτυπωμένη σε κάθε φορεσιά. Πολλές απ’ αυτές τις φορεσιές κρύβουν ιστορίες, παραδόσεις, πίσω από κάθε κουμπί, κάθε ραφή υπάρχει μια σημειολογική σημασία. Είναι ένα από τα αναρίθμητα κομμάτια του πολιτισμικού μας πλούτου. Σίγουρα οι παραδοσιακές φορεσιές μας «δένουν» με την περίοδο που η Ελλάδα επαναστάτησε, μιας και ήταν τα ενδύματα που έντυσαν τους πρωτεργάτες της Ελληνικής Επανάστασης αλλά και τον λαό ο οποίος τους ακολούθησε πιστά στον αγώνα για την ανεξαρτησία».
Από πότε φτιάχνετε παραδοσιακές φορεσιές;
«Βρισκόμαστε στον χώρο από το 1978 και συνεχίζουμε με το ίδιο μεράκι μέχρι σήμερα. Είναι χαρά μας και τιμή μας να βλέπουμε νέους ανθρώπους να φορούν παραδοσιακές φορεσιές. Είναι ένα αίσθημα τιμής, κυρίως, και μετά ικανοποίησης που προσφέρουμε και εμείς ένα κομμάτι στον Πολιτισμό».
Πόσες και από ποιες περιοχές φτιάχνετε;
«Κατασκευάζουμε φορεσιές από την Κρήτη μέχρι τον Πόντο. Αυτή τη στιγμή στο βεστιάριό μας υπάρχουν 2.000 φορεσιές από όλα τα μέρη της Ελλάδος τις οποίες νοικιάζουμε σε συλλόγους, σχολεία, φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης και σε ιδιώτες».
Ράβετε ελληνικές παραδοσιακές φορεσιές. Νιώθετε αίσθημα ευθύνης;
«Όταν καταπιάνεσαι με ένα κομμάτι της ελληνικής παράδοσης, νιώθεις υπεύθυνος γιατί μέσα από τη δουλειά σου αναδεικνύεις ιστορικά και πολιτιστικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν τη φορεσιά κάθε τόπου. Ο κάθε τόπος στην Ελλάδα φέρει βαθιές αλήθειες, ιστορίες ανθρώπων που συνέβαλαν στο να είμαστε σήμερα όλοι εμείς ελεύθεροι. Κάθε χωριό, κάθε πόλη κρύβουν στοιχεία που τα εξωτερικεύουν στις φορεσιές τους. Εκεί αντανακλούν την παράδοσή τους, τα θέλω τους, τα πιστεύω τους. Οπότε η κάθε ραφή έχει σημειολογική σημασία. Και, ναι! Είναι βαθύ το αίσθημα της ευθύνης αλλά και της υπερηφάνειας».
Η κάθε φορεσιά έχει τη δική της ιεροτελεστία;
«Κάθε φορεσιά έχει τη δική της ιστορία. Αντιπροσωπεύει συγκεκριμένους τόπους, συγκεκριμένους ανθρώπους, συνήθειες, ήθη και ιστορικές διαδρομές. Οπότε πρέπει να εμβαθύνεις στον χαρακτήρα και την ταυτότητα της περιοχής έτσι ώστε να αποτυπώσεις πιστότερα τη συγκεκριμένη φορεσιά».
Ποιες είναι οι φορεσιές που ξεχωρίζετε και γιατί;
«Είναι δύσκολο για εμάς να ξεχωρίσουμε κάποια συγκεκριμένη αφού η κάθε μία κρύβει ιστορίες και παραδόσεις που μας συγκινούν. Οι φορεσιές της Πελοποννήσου μας συγκινούν ίσως λίγο περισσότερο λόγω καταγωγής και μας ξυπνούν εικόνες από περιγραφές των παλιότερων γενεών».
Πρόσφατα γιορτάσαμε τα 200 χρόνια από την Ελληνική επανάσταση, υπήρξαν επώνυμοι οι οποίοι σας επέλεξαν για να φορέσουν τις παραδοσιακές φορεσιές σας; Ποιοι ήταν αυτοί και τι στολές τους είχατε φτιάξει;
«Πράγματι με αφορμή την επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική επανάσταση υπήρξε έντονο ενδιαφέρον από φορείς και προσωπικότητες για την γνωριμία και την εμβάθυνση στον χώρο των παραδοσιακών φορεσιών. Υπέρτατη τιμή και χαρά ήταν για εμάς το ότι η πρόεδρος της επιτροπής 1821-2021 Κυρία Γιάννα Αγγελοπούλου επέλεξε κομμάτια από τις παραδοσιακές φορεσιές του εργαστηρίου μας και τα συνδύασε άριστα με σύγχρονα ενδύματα, όπως πουκάμισο Μάνης κεντημένο στον Αργαλειό, πουκάμισο Άργους (Τζάκος), κοντογούνι ασημοκεντημένο μαύρο περιοχής Μακεδονίας. Να αναφέρουμε επίσης ότι επέλεξαν τις παραδοσιακές φορεσιές του εργαστηρίου μας, τηλεοπτικές και θεατρικές παραγωγές όπως το «Αγάπη παράνομη» του Κωνσταντίνου Θεοτόκη καθώς και η παράσταση «Μαντώ Μαυρογένους» του Γεωργίου Κοζηράκη σε σκηνοθεσία Μενέλαου Τζαβέλλα».
Σε μια περίοδο όπου η Ιστορία «αλλοιώνεται» ποιο είναι το μήνυμα που στέλνετε;
«Όταν σεβόμαστε το παρελθόν, διδασκόμαστε από αυτό, ζούμε με ευθύνη σίγουρα το παρόν και είμαστε περισσότερο αισιόδοξοι για το μέλλον. Άλλωστε, το μέλλον ανήκει στα παιδιά μας και πρέπει να τους παραδώσουμε την ιστορία του λαού μας αναλλοίωτη για να αποφύγουν τα ίδια λάθη και ταυτόχρονα να είναι υπερήφανα για τους προγόνους μας, που χάρη στην αυταπάρνησή τους ζούμε σήμερα όλοι μας ελεύθεροι».