Πλαφόν στα προϊόντα: Τι πραγματικά ισχύει, πόσο απόθεμα υπάρχει και πώς επηρεάζει τους καταναλωτές
Εδώ και λίγες ημέρες η λέξη «πλαφόν» μπήκε στις καταναλωτική καθημερινότητα των Ελλήνων, καθώς ο πόλεμος της Ουκρανίας έφερε πρόβλημα στην ανεφοδιαστική αλυσίδα και κατά συνέπεια και στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Τι ισχύει όμως;
Το Newsbomb.gr επικοινώνησε με τον Αντώνη Μακρή, πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδος, ο οποίος μας ανέλυσε τι ισχύει αυτή τη στιγμή και πώς οι καταναλωτές επηρεάζονται.
«Πλαφόν γενικό δεν υπάρχει. Δεν υπάρχει δηλαδή μια οδηγία που να αναφέρει πως ο κάθε καταναλωτής δικαιούται για παράδειγμα, δυο μπουκάλια λάδι. Το πλαφόν το διαμορφώνει η εκάστοτε αλυσίδα με βάση τι στοκ έχει. Μια ιδιωτική εταιρεία που έχει αποθηκεύσει μια ποσότητα Α, αν διακρίνει πως η κίνηση στο συγκεκριμένο προϊόν είναι αφύσικη, τότε θα επιβάλει πλαφόν. Αυτή τη στιγμή ξαναλέω δεν υπάρχει κάποια εντολή ειδική. Κάθε εταιρεία κρίνει από το τι έχει στην άκρη και πράττει πάντα με βάση την ζήτηση», ανέφερε ο κύριος Μακρής.
Υπάρχει, ωστόσο περίπτωση για διαμόρφωση συνθηκών αισχροκέρδειας; Ο κύριος Μακρής απαντά ξεκάθαρα: «Δεν υπάρχει η παραμικρή περίπτωση εταιρεία λιανικής να κρύβει προϊόντα για να ανεβάσει την τιμή. Καμία. Φανταστείτε πως πηγαίνετε να αγοράσετε κάτι από ένα σούπερ μάρκετ και δεν έχει το προϊόν που θέλετε. Δεν θα πάτε σε άλλο; Αυτόματα το πρώτο σούπερ μάρκετ έχει χάσει έναν πελάτη. Εταιρεία λιανικής που κάνει τέτοιες τακτικές είναι τελειωμένη».
Ο φόβος πως θα «στεγνώσει» η αγορά από άλευρα, ηλιέλαιο και ζάχαρη, έχει φέρει ένα καταναλωτικό αμόκ. Υπάρχει λόγος για κάτι τέτοιο; «Καταρχάς απαιτείται ψυχραιμία. Ακριβώς μια τέτοια συνθήκη είχε διαμορφωθεί και πριν δυο χρόνια με την πανδημία, ωστόσο μετά από είκοσι ημέρες όσοι έτρεξαν να αδειάσουν τα ράφια, διαπίστωσαν πως υπήρχε επάρκεια στα προϊόντα και στη συνέχεια είτε τα επέστρεφαν, είτε τους χάλαγαν. Υπάρχει επάρκεια και σε ηλιέλαιο και σε άλευρα και σε ζάχαρη. Δεν υπάρχει λόγος να τρέξουν όλοι να πάρουν το ηλιέλαιο της χρονιάς. Στη ζωή και στην αγορά, όπως πάντα λέω, υπάρχει διέξοδος και θα βρεθεί και σε αυτή την περίπτωση».
Τι λέει ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ
Παράλληλα, το Newsbomb.gr επικοινώνησε και με τον πρόεδρο του ΙΝΚΑ, Γιώργο Λεχουρίτη, ο οποίος σε αντίθεση με όσα είπε ο κύριος Μακρής, τόνισε πως υπάρχει συγκεκριμένη τακτική των σούπερ μάρκετ για τα προϊόντα που παρουσιάζουν έλλειψη με στόχο το μεγαλύτερο δυνατό κέρδος.
Ο κύριος Λεχουρίτης, σχολίασε: «Ισχύει πως υπάρχει πλαφόν σε συγκεκριμένα προϊόντα. Λάδια, άλευρα και ζάχαρη. Αλλά και αυτό το μέτρο είναι μια ανοησία για να σας το πω απλά. Γιατί, αν για παράδειγμα ένα σούπερ μάρκετ έχει πλαφόν στο ηλιέλαιο, δυο μπουκάλια, παίρνει ο καταναλωτής τα δυο μπουκάλια και πηγαίνει σε άλλο και παίρνει άλλα δυο και ούτω καθεξής. Δεν μπορεί κανείς να ελέγξει τι έχει αγοράσει ο άλλος. Είναι ένα μέτρο ανεφάρμοστο».
Μάλιστα, ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, τόνισε πως από αυτή την κρίση θα «ανθίσει» η αισχροκέρδεια: «Το κόλπο είναι γνωστό. Μόλις ακούστηκε πρόβλημα στα λάδια, οι αλυσίδες τα αποσύρουν από τα ράφια αμέσως και με τη δικαιολογία της έλλειψης ανεβάζουν τις τιμές. Είναι παρόμοιο το κόλπο όπως συνέβη και στην αρχή της πανδημίας με τα αντισηπτικά. Επίσης μη σας κάνει καμία εντύπωση αν δείτε τη μαύρη αγορά να ανθίζει. Ζάχαρη, άλευρα και ζωοτροφές έχουν ήδη ξεκινήσει τη μαύρη διακίνηση».
Άδωνις Γεωργιάδης για άλευρα και λάδια: Τα ελληνικά αποθέματα επαρκούν για μήνες
Την ίδια ώρα ο Υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης από το βήμα της Βουλής κράτησε χαμηλούς τόνους για την επάρκεια στην αγορά στα συγκεκριμένα προϊόντα ζητώντας ψυχραιμία.
«Υπάρχουν αποθέματα μπροστά μας για μήνες. Ειδικά για το ηλιέλαιο, υπάρχει μια πίεση, όμως και σε αυτό το είδος έχουμε μεγάλη επάρκεια», είπε ο υπουργός Ανάπτυξης παρουσιάζοντας την τροπολογία που υποχρεώνει επιχειρήσεις να δηλώνουν τα αποθέματα τους σε συγκεκριμένα γεωργικά προϊόντα και τρόφιμα.
Επισήμανε ότι δεν χρειάζεται πανικός και διευκρίνισε ότι η προτεινόμενη ρύθμιση έχει στόχο την αποτροπή τεχνητών ελλείψεων στην αγορά με στόχο το κέρδος. «Φέρνουμε τη ρύθμιση για να έχει το κράτος την πλήρη εικόνα της επάρκειας αυτών των προϊόντων και κυρίως για να μην επιτρέψουμε σε κάποιους να προκαλέσουν τεχνητή έλλειψη στην αγορά και με αυτήν να θησαυρίσουν», είπε και πρόσθεσε πως εάν κάποια επιχείρηση δεν δηλώσει τα αποθέματά της, αυτά κατάσχονται και επιβάλλεται πρόστιμο έως 100.000 ευρώ.
Τι ισχύει για κάθε σούπερ μάρκετ σχετικά με τα προϊόντα και το πλαφόν
Πώς έχει όμως διαμορφωθεί στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ το πλαφόν που έχει επιλέξει η κάθε μια;
ΑΒ Βασιλόπουλος
Πλαφόν στο ηλιέλαιο, στο αραβοσιτέλαιο και στο αλεύρι έχει βάλει η ΑΒ Βασιλόπουλος. Στα καταστήματα της αλυσίδας – φυσικά και ηλεκτρονικά – μπορεί κάποιος να αγοράσει έως 3 συσκευασίες προϊόντων αραβοσιτέλαιου και ηλιέλαιου 1lt ή 2lt, ανεξαρτήτως μάρκας, έως 2 σπορέλαιου 5lt, ανεξαρτήτως μάρκας και έως 3 συσκευασίες στα άλευρα, για όλους τους τύπους.
My Market
Ο όμιλος Metro που διαχειρίζεται τα καταστήματα Metro Cash & Carry και τα καταστήματα My market έχει θέσει πλαφόν στο ηλιέλαιο έως τέσσερα τεμάχια για τις συσκευασίες του 1lt και 2 lt και έως ένα τεμάχιο για τις συσκευασίες των 5 lt.
Κρητικός
Η αλυσίδα Κρητικός έχει βάλει όριο στην ποσότητα αγορών έως και πέντε τεμάχια στο ηλιέλαιο και στο αλεύρι από τα καταστήματά της καθώς και στη ζάχαρη.
Σκλαβενίτης
Μόνο στο ηλεκτρονικό κατάστημα έχει επιβάλει το πλαφόν η αλυσίδα Σκλαβενίτης, καθώς προς το παρόν δεν υφίσταται περιορισμός στις ποσότητες ανά πελάτη στα φυσικά της καταστήματα. Εκτός από το ηλιέλαιο και το αλεύρι μπήκε «κόφτης» και στις αγορές λευκής κρυσταλλικής ζάχαρης στα τέσσερα τεμάχια για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και για επώνυμη λευκή ζάχαρη. Παράλληλα έχει επιβάλει πλαφόν 4 τεμαχίων στο ηλιέλαιο και στο αλεύρι στη συσκευασία του ενός κιλού.