Είδος προς εξαφάνιση η τηγανητή πατάτα - Στα ύψη το ηλιέλαιο

Μεγάλος προβληματισμός επικρατεί στον χώρο της εστίασης καθώς πολλοί επαγγελματίες σκέφτονται να αποσύρουν πλήρως τις τηγανητές πατάτες από τα μενού των καταστημάτων τους!
Πατάτες από... χρυσάφι!
Unsplash
8'

Πριν από 200 χρόνια περίπου, οι Έλληνες... σνόμπαραν την παρουσία της. Ο Ιωάννης Καποδίστριας κατάφερε με ένα τέχνασμα να την βάλει στις ζωές των Ελλήνων και η πατάτα έγινε από τότε το αγαπημένο συνοδευτικό μικρών και μεγάλων. Κάτι που όμως μάλλον θα πρέπει (για λίγο καιρό έστω) να ξεχάσουμε...

Το μεγάλο πρόβλημα στην αγορά που έφερε ο πόλεμος στην Ουκρανία, σχετίζεται με το ηλιέλαιο, το οποίο μάλλον φέρνει και το τέλος της τηγανητής πατάτας στα καταστήματα εστίασης.

Το δυσεύρετο, πλέον, ηλιέλαιο έχει φέρει ακόμη και πλαφόν στα σούπερ μάρκετ, την ίδια ώρα που οι λιγοστές ποσότητες που έχουν απομείνει έχουν αρχίσει να κοστίζουν «χρυσάφι», κάτι που φέρνει και αύξηση σχεδόν σε όλα τα προϊόντα.

Κάπως έτσι το σουβλάκι έφτασε μέχρι και 4 ευρώ (!) ενώ πλέον η απόφαση για απόσυρση των τηγανητών από τους καταλόγους σε δεκάδες καταστήματα εστίασης, είναι ειλημμένη. Μάλιστα, όσα καταστήματα δεν τα έχουν αποσύρει από τα μενού τους, έχουν πανύψηλες τιμές στα συγκεκριμένα είδη...

Οι καταναλωτές έχουν αρχίσει να αντιδρούν στις αυξήσεις, υπάρχει μείωση της κατανάλωσης και φοβούνται ότι πολλές επιχειρήσεις οδηγούνται στο κλείσιμο.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Εστιατόρων Σερρώ, Χαράλαμπο Τσιλιακούδη, τα προϊόντα πρώτης γραμμής καθημερινά έχουν υποσημείωση που αναγράφει: «Προσοχή αλλαγές στις τιμές των προϊόντων».

Χαρακτηριστικό της κατάστασης, το ρεπορτάζ του Επιλογές TV:

Οι πατάτες «εκτοξεύουν» το σουβλάκι

Το κύμα ανατιμήσεων παρέσυρε όπως είναι φυσικό και το αγαπημένο έδεσμα των Ελλήνων, το σουβλάκι. Κι αυτό γιατί οι αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών ανεβάζουν το κόστος παραγωγής στο σουβλάκι με αποτέλεσμα να μετατρέπεται σιγά σιγά σε είδος «πολυτελείας». Χαρακτηριστικό είναι ότι μέσα σε στον Μάρτιο η τιμή του ανέβηκε κατά 0,30 λεπτά.

Ο Χρηστάκης Κωνσταντίνος, ιδιοκτήτης καταστήματος εστίασης στο κέντρο της Αθήνας, επιβεβαιώνει στο Newsbomb.gr ότι η τιμή στο σουβλάκι αναμένεται να πάρει την «ανηφόρα» ακολουθώντας τις διεθνείς ανατιμήσεις του τελευταίου διαστήματος και τις αύξησεις στο κόστος της ενέργειας, του ηλιέλαιου, των κρεάτων, φτάνοντας ακόμη και μέχρι τα 4 ευρώ.

«Οι τιμές έχουν πάρει τα ύψη. Το ηλιέλαιο όχι μόνο έχει ακριβύνει αλλά υπάρχει περίπτωση να έχει και έλλειψη. Αγόρασα πριν λίγο καιρό τα 10lt προς 10 ευρώ και σήμερα αγοράζω τα ίδια λίτρα πάνω από 30 ευρώ», ανέφερε ο κ. Χρηστάκης.

Και συνέχισε: «Θα έχουμε αύξηση των τιμών, αν και θα προσπαθήσουμε να απορροφήσουμε κάποιο μέρος. Οι τιμές του καταλόγου θα ανέβουν γιατί θέλουμε να έχουμε μια υγιή επιχείρηση, με δηλωμένους και πληρωμένους υπαλλήλους, με πληρωμένη εφορία και τακτοποιημένες όλες τις υποχρεώσεις».

«Ακούμε συχνά για την τιμή στο σουβλάκι. Η τιμή πρέπει να διαμορφώνεται, δεν μπορεί να παραμένει σταθερή όταν οι τιμές σε ενέργεια και πρώτες ύλες έχουν εκτοξευθεί. Εμείς πουλάμε το τυλιχτό 3.30 ευρώ, ενώ πριν το είχαμε στα 3 ευρώ. Προσέχουμε πολύ τις πρώτες ύλες, είναι πολύ σημαντικό αυτό στη δουλειά μας», σχολίασε ο ιδιοκτήτης ενός πολύ προσεγμένου μαγαζιού που μπορείς να βρεις από βουβαλίσια καλαμάκια μέχρι μαύρο χοίρο.

Στο κατάστημα του ο κ. Χρηστάκης ανέφερε πως «οι πατάτες δεν υπάρχει περίπτωση να βγούνε από το τυλιχτό. Δεν υπάρχει περίπτωση να το κάνει κανένας επαγγελματίας. Θα αναγκαστούμε να ανεβάσουμε τις τιμές, περίπου 20% πάνω. Θα το κάνουμε γιατί και οι εργαζόμενοι θα λάβουν αυξήσεις, λόγω ότι η ενέργεια έχει ανέβει και τα έξοδά τους έχουν αυξηθεί».

Αν και γνωρίζει ότι η αύξηση των τιμών θα οδηγήσει στην πτώση της πελατείας του, ο ίδιος δεν είναι διατεθειμένος να κάνει καμία έκπτωση στην ποιότητα των προϊόντων του σεβόμενος τον καταναλωτή. «Πέφτει η δουλειά όσο αυξάνεται η τιμή και πέφτει και ο τζίρος. Το ζητούμενο είναι να παραμείνουν υγιής οι επιχειρήσεις και να μην ρίξουμε την ποιότητα».

Έρχεται και η «εξαφάνιση» για καλαμαράκια και κολοκυθάκια τηγανητά

«Φτάσαμε να αγοράσουμε 32,5 ευρώ το δεκάλιτρο το ηλιέλαιο που το αγοράζαμε 14,5 ευρώ» είπε χαρακτηριστικά επιχειρηματίας της εστίασης στην ΕΡΤ σύμφωνα με τον οποίο το πρώτο «θύμα» θα είναι το σουβλάκι από το οποίο «οι περισσότεροι συναδελφοι θέλουν να βγάλουν τις πατάτες»

Δεύτερο «θύμα» των αυξημένων τιμών του ηλιελαίου ενδεχομένως να είναι τα τηγανητά καλαμαράκια και τα τηγανητά κολοκυθάκια καθώς το τηγάνισμα τείνει να γίνει η πιο ακριβή διαδικασία σε μια κουζίνα.

«Έχει γίνει απαγορευτικό το ηλιέλαιο. Ή πρέπει να πέσουν ότι τιμές ή να βρούμε εναλλακτικές. Εμείς να ανεβάσουμε (σ.σ. τις τιμές) αλλά ο κόσμος δεν μπορεί να ανταπεξέλθει» λένε άλλοι επιχειρηματίες της εστίασης.

Χαρακτηριστικά λένε ότι «στα 6 τηγανίσματα θέλω 3,5 ευρώ για να τηγανίσω μια μερίδα».

«Οι ιδιοκτήτες που έχουν στην κατοχή τους ταβέρνες, εστιατόρια ή ταχυφαγεία βρίσκουν πολύ δύσκολα ηλιέλαιο, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σκέψεις είτε να μειώσουν τα τηγανητά φαγητά είτε να τα βγάλουν εκτός καταλόγου. Οι τηγανητές πατάτες είναι τεράστιο πρόβλημα και μία εναλλακτική είναι να τις αντικαταστήσουν με πατάτες φούρνου» τονίζει στο GRTimes.gr o πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής, Γιάννης Κουφίδης.

Οι τιμές στο ηλιέλαιο έχουν αυξηθεί ραγδαία όπως προσθέτει ο κ. Κουφίδης ενώ δεν υπάρχει ούτε δείγμα στα σούπερ μάρκετ.

«Το δεκάλιτρο ηλιέλαιο είχε αρχική τιμή πριν τον πόλεμο στην Ουκρανία γύρω στα 14 ευρώ και τώρα έχει φτάσει στα 30 ευρώ, εξαιτίας και της τεράστιας έλλειψης. Οπότε, αρκετοί επαγγελματίες θα μπουν στην διαδικασία να σταματήσουν τα τηγανισμένα, διότι δεν γίνεται να χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση ελαιόλαδο».

Νέες ανατιμήσεις από τον Μάιο!

«Μουδιασμένοι» παρακολουθούν οι καταναλωτές τα όσα διαδραματίζονται καθημερινά στα ράφια των σούπερ μάρκετ καθώς από τη μια το ράλι ακρίβειας και από την άλλη το πλαφόν σε συγκεκριμένα προϊόντα, έχουν φέρει μεγάλη ανησυχία.

Το Newsbomb.gr επικοινώνησε με τον πρόεδρο του Συλλόγου Μικρών και Μεσαίων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Γιάννη Πηλίδη, που εξήγησε εκτενώς τα όσα συμβαίνουν αλλά και όσα... έρχονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ από τον Μάιο, οπότε και θα ισχύσουν νέα τιμολόγια.

«Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε μια περίεργη κατάσταση. Θέλω να τονίσω πως υπάρχει επάρκεια σε όλα τα προϊόντα, εκτός από το ηλιέλαιο, το πρόβλημα με το οποίο είναι πολύ μεγάλο. Υπάρχουν στο συγκεκριμένο προϊόν λιγότερες ποσότητες και αυτό συμβαίνει λόγω της δυσκολίας ανεφοδιασμού. Για να βρεθούν νέοι προμηθευτές, απαιτούνται συγκεκριμένες διαδικασίες οι οποίες είναι γραφειοκρατικές και καθυστερούν τη διαδικασία ανεφοδιασμού. Στα υπόλοιπα υπάρχει υπάρχει μεγάλη επάρκεια, τόσο στα άλευρα όσο και στη ζάχαρη», τόνισε ο κύριος Πηλίδης για την τωρινή κατάσταση που επικρατεί στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Σχετικά με το πλαφόν που έχουν επιβάλει σε προϊόντα, ο κύριος Πηλίδης σχολίασε: «Ας είμαστε ειλικρινείς, δεν υπάρχει κανέναν πλαφόν. Υπάρχει μια άτυπη συμφωνία μεταξύ των αλυσίδων και των καταναλωτών για λογική και σύνεση στην κατανάλωση προϊόντων, στα οποία υπάρχει πρόβλημα ανεφοδιασμού, όπως το ηλιέλαιο. Ο κόσμος βλέπει θετικά τη συνθήκη που έχει διαμορφωθεί και δεν προχωράει σε αλόγιστες αγορές. Δεν έχει άλλωστε και λογική κάποιος να πάει να αγοράσει από τα ράφια δέκα 5λίτρα ηλιέλαιου. Η κατάσταση, επαναλαμβάνω, χρειάζεται λογική και διαχείριση σωστή και μέχρι στιγμής αυτό συμβαίνει».

Το μεγάλο πρόβλημα, παραμένει ωστόσο, το ράλι των τιμών που φαίνεται να απέχει πολύ από την... καρό σημαία του τερματισμού, όπως επιβεβαίωσε και ο πρόεδρος του Συλλόγου Μικρών και Μεσαίων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος: «Πραγματικά, βρισκόμαστε μπροστά σε μια πρωτοφανή κατάσταση. Οι τιμές είναι πολύ υψηλές και οι αυξήσεις συνεχόμενες. Το αλεύρι ανέβηκε 10 - 35% και αναμένουμε νέα ανατίμηση η οποία θα φανεί στους καταναλωτές μετά το Πάσχα. Η ζάχαρη ανέβηκε 10 - 12% και πωλείται στα ράφια μέση τιμή 0,72 λεπτά και εμείς αγοράζουμε 0,89 λεπτά! Δηλαδή βάζουμε και από την τσέπη μας καθώς δεν προλαβαίνουμε την απορρόφηση των τιμών ενώ τα περιθώρια κέρδους με βάση το νόμο είναι περιορισμένα».

Τι έχει φέρει όμως αυτή την «έκρηξη» τιμών: «Μα, φυσικά το ηλεκτρικό ρεύμα. Οι λογαριασμοί αυξήθηκαν κατά 2 - 2,5% στο σύνολο του ετήσιου τζίρου μιας μεγάλης αλυσίδας. Μπορείτε να αντιληφθείτε για τι αύξηση μιλάμε. Χαρακτηριστικό παράδειγμα προϊόντος που πήρε αύξηση λόγω της ενέργειας, είναι το χαρτί υγείας, το οποίο για να παραχθεί χρειάζεται κατά κύριο λόγο ηλεκτρική ενέργεια».

Τέλος, ζητήσαμε από τον κύριο Πηλίδη μια πρόβλεψη για την πορεία των τιμών, ωστόσο τα νέα δεν ήταν ιδιαίτερα ευχάριστα: «Δυστυχώς, τον Μάιο θα έχουμε νέο γύρο ανατιμήσεων όπως μας έχουν ενημερώσει πολύ προμηθευτές».

Σχετικές ειδήσεις