Ξέφραγο αμπέλι η Εθνική Πινακοθήκη
του Παναγιώτη Σουρέλη
Βαριές ευθύνες στη διοίκηση της Εθνικής Πινακοθήκης και τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού επιρρίπτει το πόρισμα του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρου Ρακιντζή, σχετικά με την κλοπή του πίνακα του Πικάσο «Κεφάλι Γυναίκας» και ακόμη δύο των Μοντριάν και Κάτσια, που έκαναν «φτερά» τον περασμένο Ιανουάριο.
Δεν άλλαζαν ούτε τις μπαταρίες!
Σοκ προκαλεί η διαπίστωση των επιθεωρητών, ότι οι υπεύθυνοι δεν άλλαζαν ούτε τις μπαταρίες, με αποτέλεσμα να χτυπάει ο συναγερμός χωρίς να υπάρχει πραγματικό πρόβλημα! Ακόμη, οι κασέτες που έγραφαν τα συμβάντα, επειδή χρησιμοποιούνταν χωρίς να αντικαθίστανται (λόγω έλλειψης χρημάτων), πολλές φορές δεν έγραφαν και ως εκ τούτου δεν λαμβανόταν εικόνα ή ήταν χαμηλής ευκρίνειας από τις κάμερες που ήταν εγκατεστημένες. Μάλιστα, εντοπίστηκαν αρκετά «τυφλά» σημεία στον εξωτερικό χώρο, που δεν καλύπτονταν από το ηλεκτρονικό σύστημα.
Για έλλειψη προσωπικού και στοιχειωδών μέτρων ασφαλείας κάνουν λόγο οι Επιθεωρητές στο πόρισμά τους.
Συγκεκριμένα:
- Δεν υπήρχε πρόβλεψη ενδοεπικοινωνίας. Η επικοινωνία μεταξύ των φυλάκων γινόταν μέσω των προσωπικών τους κινητών τηλεφώνων.
- Δεν υπήρχε on line σύνδεση με άλλο φορέα, όπως το υπουργείο Πολιτισμού, την Αστυνομία, την εταιρεία σεκιούριτι. Η αστυνομία ειδοποιείτο από την εταιρεία που έχει εγκαταστήσει το ηλεκτρονικό σύστημα και όχι από το φύλακα.
- Οι κεντρικοί πίνακες ασφαλείας, που αποτελούν το σημαντικότερο μέρος του συστήματος, δεν είχαν αλλαχθεί επί 20 χρόνια (1992-2011).
- Οι φύλακες δεν είχαν περάσει ποτέ από κάποια ειδική εκπαίδευση που αφορά στον τρόπο με τον οποίο θα γίνεται η φύλαξη και στις ενέργειες που θα πρέπει να προβούν σε περίπτωση συμβάντος, όπως κλοπή, ληστεία κ.λ.π. Μάλιστα, δεν υπήρχε καν εγχειρίδιο/οδηγίες για αυτές τις περιπτώσεις.
- Από τους 18 ημερήσιους φύλακες πραγματική φύλαξη κάνουν μόνο οι 11, διότι κατά κανόνα ο ένας θα λείπει για οποιονδήποτε λόγο, δύο απασχολούνται στο πωλητήριο, ένας στα εισιτήρια, ένας έχει το συντονισμό και ένας στην γκαρνταρόμπα. Το βράδυ απασχολούνται στην καλύτερη περίπτωση μόνο δύο και αν κάποιος απουσιάζει (ασθένεια, άδεια), μένει ένας για τη φύλαξη όλης της Εθνικής Πινακοθήκης.
Ενημερώθηκαν αλλά δεν έκαναν τίποτα!
Οι σοβαρές ελλείψεις στη φύλαξη της Εθνικής Πινακοθήκης ήταν σε γνώση της διοίκησής της αλλά και των αρμοδίων υπηρεσιών του υπουργείου Πολιτισμού, που όμως δεν αξιολόγησαν επαρκώς τον κίνδυνο πιθανής διάρρηξης ή κλοπής και δεν έλαβαν τα ενδεικνυόμενα μέτρα. Μάλιστα, το γεγονός ότι ελήφθησαν επιπλέον μέτρα μετά την κλοπή των πινάκων, δηλώνει ότι το ηλεκτρονικό σύστημα που είχε εγκατασταθεί στην Εθνική Πινακοθήκη αλλά και το σύστημα φύλαξης δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις.
Όπως αποδεικνύεται από το πόρισμα των Επιθεωρητών, τα μέτρα ασφαλείας ήταν τόσο διάτρητα, που κάνει εντύπωση πώς οι κλέφτες δεν «σήκωσαν» όλους τους σπάνιους και πανάκριβους πίνακες.