ΟΑΣΘ: H «φάμπρικα» των πλαστών αναρρωτικών - Τι αναφέρει η Έκθεση Ελέγχου

Καταπέλτης είναι η Έκθεση Ελέγχου επιθεωρητών της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, για τον ΟΑΣΘ και το …πάρτι των αναρρωτικών αδειών, στην περίοδο 2015 ως τα μέσα του 2018.

ΟΑΣΘ: H «φάμπρικα» των πλαστών αναρρωτικών - Τι αναφέρει η Έκθεση Ελέγχου
10'

Στον τότε ΟΑΣΘ, ιδιωτικό μεν αλλά με αποκλειστική σύμβαση με το Δημόσιο, εργάζονταν οι πιο «φιλάσθενοι» απασχολούμενοι στις αστικές συγκοινωνίες της χώρας, αφού έπαιρναν υπερδιπλάσιες αναρρωτικές άδειες από τους εργαζόμενους στον ΟΣΥ, τον αντίστοιχο οργανισμό της Αθήνας, ενώ η «ασθένειά» τους σταθερά εμφάνιζε εξάρσεις, Χριστούγεννα, Πάσχα και Δεκαπενταύγουστο.

Η έρευνα των επιθεωρητών φώτισε τη «μηχανή» που είχε στήσει ομάδα οδηγών, η οποία με τη βοήθεια γιατρών, «κολλούσε» πλασματικές αναρρωτικές δίπλα σε ρεπό και κανονικές άδειες, εμφανίζοντας την … ασθένεια «Χριστουγεννίτιδα», όπως χιουμοριστικά την ονόμαζαν υπάλληλοι του ΟΑΣΘ, αφού οι αναρρωτικές κορυφώνονταν κατά τη διάρκεια γιορτών.

Παράδειγμα; Την Πρωτοχρονιά του 2017 ασθένησαν 45 οδηγοί, πήραν 178 ημέρες αναρρωτικών αδειών κι’ άλλες 147 πριν ασθενήσουν από κανονικές άδειες και ρεπό. Αποτέλεσμα; Οι 45, έλειψαν την Πρωτοχρονιά του 2017 και, πέριξ αυτής, συνολικά 406 συνεχόμενες ημέρες, δηλαδή οι κατά μέσο όρο 3,9 ημέρες αναρρωτικής αδείας, μετατράπηκαν σε 9 ημέρες καθισιό!

Στον ΟΑΣΘ, όπως προκύπτει από την Έκθεση των ελεγκτών- επιθεωρητών, το είχαν κυριολεκτικώς τερματίσει με τις άδειες ασθενείας, τις οποίες κάθε φορά έπαιρναν κατά κανόνα για 2-3 ημέρες, ώστε να μη χρειαστεί να περάσουν οι υπάλληλοι από Υγειονομική Επιτροπή. Έτρεχε κανονικότατα ο μισθός των «ασθενών», οι προηγούμενες διοικήσεις δεν ήλεγχαν αν πράγματι οι ασθενείς οικουρούσαν , ενώ οι γιατροί που χορηγούσαν τις βεβαιώσεις ασθενείας, δεν είχαν καταχωρημένες τις επισκέψεις στα ιατρικά τους αρχεία, στο σύστημα επισκέψεων του ΕΟΠΥΥ, δεν έκοβαν αποδείξεις παροχής υπηρεσιών, ενώ καταγγέλθηκαν περιπτώσεις χορήγησης βεβαιώσεων χωρίς καν να προηγηθεί εξέταση, χορήγησης βεβαιώσεων στο…πεζοδρόμιο, αλλά και από γιατρό, που είχε κλειστό το ιατρείο του γιατί έλειπε σε διακοπές.

Όπως επισημαίνεται στην Έκθεση, η έρευνα ανέδειξε σύνθετα ζητήματα, με τους ελεγκτές να ζητούν από το ΣΔΟΕ, τον Ιατρικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης, τα Υπουργεία Υγείας και Υποδομών & Μεταφορών, την Εισαγγελία Εφετών Αθηνών, να αναζητήσουν ευθύνες για τις πλαστές βεβαιώσεις ασθενείας και για πράξεις που συνιστούν πειθαρχικά και ποινικά αδικήματα.

Επίσης, προτείνουν τροποποίηση του Κανονισμού του ΟΑΣΘ, για να μπει πλαφόν στις αναρρωτικές άδειες, που στο Δημόσιο δεν ξεπερνούν τις 8 ανά έτος, ενώ προς το Υπουργείο Υγείας προτάθηκε – προκειμένου να κοπεί το παρατηρούμενο αλισβερίσι με ιδιώτες γιατρούς- η αντικατάσταση της χειρόγραφης βεβαίωσης ασθενείας, με ηλεκτρονική, η οποία θα συνδέεται με ηλεκτρονικά καταχωρημένη επίσκεψη του ασθενούς και με ηλεκτρονική έκδοση απόδειξης.

«Είχαμε λεωφορεία, δεν είχαμε οδηγούς»

Το φαινόμενο των πλασματικών αναρρωτικών είχε πάρει διαστάσεις και μάλιστα διογκωνόταν, με αποτέλεσμα ο Οργανισμός να έχει έντονο πρόβλημα στην προσφορά υπηρεσιών στο επιβατικό κοινό. Είχε πάρει τόσο μεγάλες διαστάσεις το πρόβλημα, που όπως δήλωσε στο πλαίσιο της ΕΔΕ υπάλληλος, «είχαμε λεωφορεία και δεν είχαμε οδηγούς». Άρα αυτό το «έχουμε λεωφορεία αλλά δεν έχουμε οδηγούς», είναι παλιά ιστορία στον ΟΑΣΘ, μόνο που κατά τα έτη που αφορούσε η έρευνα, ο ΟΑΣΘ είχε περίπου 1.400 οδηγούς – σήμερα έχει λιγότερους από 1.000- και πολλά περισσότερα ιδιόκτητα λεωφορεία κατάλληλα για δρομολόγηση.

Το GRTimes.gr, φέρνει στο φως ορισμένα από τα πιο τρανταχτά στοιχεία και συμπεράσματα αυτής της Έκθεσης, τώρα, επειδή αυτή κοινοποιήθηκε στα εμπλεκόμενα μέρη, τον Απρίλιο του 2022. Άλλωστε τα συμπεράσματα που προκύπτουν αφορούν όχι μόνο τον ΟΑΣΘ και το πως διοικήθηκε στην περίοδο 2015-μέσα 2018, έναν Οργανισμό που επιδοτείτο και συνεχίζει να επιδοτείται από το κράτος για να παρέχει δημόσια υπηρεσία.

Έτσι λοιπόν, από την ΕΑΔ και από τη Μονάδα Επιθεωρήσεων & Ελέγχων της Περιφερειακής Υπηρεσίας Θεσσαλονίκη γνωστοποιήθηκαν (13/4/2022) στον Οργανισμό τα πορίσματα της Έκθεσης Ελέγχου που διενεργήθηκε με αντικείμενο τη χορήγηση και χρήση υπεράριθμων αδειών ασθένειας στο προσωπικό του ΟΑΣΘ.

Ο έλεγχος διενεργήθηκε από επιθεωρητές- ελεγκτές υπηρεσιών υγείας και πρόνοιας (πρώην ΣΕΥΥΠ που έχει υπαχθεί στην ΕΑΔ), μετά από καταγγελία του πρώην γενικού διευθυντή του ΟΑΣΘ Ανδρέα Ζερβούλια, στην Υπηρεσία Δαπανών Υγείας Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης του ΕΟΠΥΥ (ΥΠΕΔΥΦΚΑ).

Ο τότε γενικός διευθυντής αναγκάσθηκε να κάνει την καταγγελία, γιατί οι πολυήμερες αυτές απουσίες – αφού οι άδειες ασθενείας συνδυάζονταν με ρεπό- προξενούσαν έντονο πρόβλημα στην προσφορά υπηρεσιών στο επιβατικό κοινό. Με μία κουβέντα, ξέμεναν τα λεωφορεία από οδηγούς. Αλλά πέραν αυτού, το φαινόμενο έπαιρνε διαστάσεις, χρόνο με το χρόνο, ενώ όπως φάνηκε από την ενδελεχή έρευνα των επιθεωρητών, οι «φιλάσθενοι» αυξάνονταν και μεταξύ του διοικητικού και τεχνικού προσωπικού!

Όπως εντοπίσθηκε, υπήρχε ένα «σκληρός πυρήνας» υπαλλήλων , 90 οδηγών, που συνέβαινε να αρρωσταίνει , ω! του θαύματος, γιορτιάρες μέρες και πάντα ανάμεσα από αναπαύσεις/ρεπό και άδειες.

«Βροχή» οι αναρρωτικές άδειες

Αυτή η ομάδα των περίπου 90 οδηγών, που ονομάζεται από τους ελεγκτές ‘Ομάδα Α’, το 2017, πήρε κατά μέσο όσο 26,4 ημέρες αναρρωτικών αδειών, πριν ή και μετά από ρεπό, όταν ο μέσος όρος αναρρωτικών αδειών για τους υπόλοιπους οδηγούς αλλά και για διοικητικούς και τεχνίτες, κυμαίνεται μεταξύ 10-12 ημέρες.

Όπως τονίζεται, η ‘Ομάδα Α’, «δεν αποτελεί παρά μία ακραία έκφανση ενός γενικότερου φαινομένου που χαρακτηρίζει όλον τον ΟΑΣΘ. Ο μέσος όρος αναρρωτικών αδειών είναι σημαντικά αυξημένος για όλες τις ειδικότητες, συγκρινόμενος με τα ισχύοντα στο Δημόσιο όπου ο μέγιστος αριθμός αναρρωτικών αδειών, χωρίς βεβαίωση Υγειονομικής Επιτροπής, δεν μπορεί να ξεπερνά τις 8 ανά έτος».

Αλλά οι ελεγκτές θέλησαν να δούνε τι συμβαίνει με τις περίφημες αναρρωτικές σε ένα οργανισμό του ιδίου αντικειμένου , με ομοειδείς συνθήκες εργασίας και έκθεσης σε ομοειδείς παράγοντες επαγγελματικής νοσηρότητας. Έτσι λοιπόν συγκέντρωσαν στοιχεία από τον ΟΣΥ.

Ο ΟΑΣΘ ξεπέρασε τον ΟΣΥ σε αναρρωτικές

Στον ΟΣΥ λοιπόν, ο μέσος όρος αναρρωτικών αδειών παραμένει σχεδόν σταθερός για όλες τις εξεταζόμενες ειδικότητες (οδηγοί, διοικητικοί, τεχνικοί) στις 4-5 ημέρες ετησίως. Αντίθετα, οι οδηγοί του ΟΑΣΘ παίρνουν κατά μέσο όρο διπλάσιες αναρρωτικές άδειες (μ.ο. 2017 ήταν 10,3 ημέρες ασθενείας) ενώ οι διοικητικοί υπάλληλοι, ακόμη περισσότερες, (μ.ο. 2017, ήταν 12,3 ημέρες ασθενείας). Κι’ όπως συμπέραναν οι επιθεωρητές μετά από στατιστικό έλεγχο, «ο μεγάλος αριθμός αναρρωτικών αδειών του ΟΑΣΘ είναι προϊόν κάποιου συστημικού παράγοντας ή/και νοοτροπίας που δρα μόνο στον ΟΑΣΘ».

Η φάμπρικα των πλασματικών αδειών

Ένα λογικό συμπέρασμα που προκύπτει από τα ενδεικτικά παραδείγματα που παρακάτω παρατίθενται, είναι και το εξής: Όσοι έκαναν υπερβολική χρήση των αναρρωτικών αδειών και δη οδηγοί, δεν ασθενούσαν πραγματικά διότι εάν υπέφεραν από κάποια επίμονη ασθένεια, είχαν βάσει του Γενικού Κανόνα Προσωπικού ΟΑΣΘ να ζητήσουν την απόσπασή τους σε άλλη θέση εργασίας, προσωρινά ή οριστικά «δίχως αυτό να συνιστά βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας».

Περιπτώσεις που… βγάζουν μάτι

Το GRTimes.gr αναφέρει μόνο μερικές περιπτώσεις, τόσο ακραίες, που κυριολεκτικώς βγάζουν μάτι και παράλληλα αποκαλύπτουν την έκταση του φαινομένου των υπεράριθμων αναρρωτικών αδειών, περιπτώσεις που φανερώνουν αδιαφορία περί των εργασία και είναι σε βάρος του Οργανισμού αλλά και του επιβατικού κοινού που αυτός υπηρετεί.

Αναφέρθηκε παραπάνω ότι την Πρωτοχρονιά του 2017 ασθένησαν 45 οδηγοί. Ε! το Πάσχα του 2017 είχαν ασθενήσει 53 οδηγοί, οι οποίοι μέσα στο Μεγαλοβδόμαδο είχαν πάρει κανονική άδεια ή ρεπό!

Οδηγός Α’: Κάθε χρόνο την ημέρα του Πάσχα και πέριξ αυτής, όπως και τις ημέρες των Χριστουγέννων ασθενούσε, ενώ το Δεκαπενταύγουστο συνήθως ασθενεί πριν από διήμερα ρεπό. Ο συγκεκριμένος οδηγός ασθένησε: 7 φορές το 2015, 6 φορές το 2016, 7 φορές το 2017 και 6 φορές μέχρι τον Ιούνιο του 2018, πάντα πριν ή μετά τα ρεπό. Συνολικά πήρε 79 ημέρες αναρρωτικών αδειών.

Οδηγός Β’: Ο συγκεκριμένος ασθενεί σχεδόν κάθε μήνα, όλα τα χρόνια και πολλές φορές πάνω από μία φορά το μήνα. Η ασθένεια του συμβαίνει πάντα πριν ή μετά τη λήψη ρεπό ή της κανονικής του αδείας. Τον Αύγουστο του 2017, με αναρρωτικές και ρεπό έλειψε συνολικά 18 ημέρες.

Οδηγός Γ’: To 2015 ασθένησε 25 φορές με 55 ημέρες αναρρωτικών. Τοποθετώντας τις αναρρωτικές πριν ή μετά από ρεπό, έλειψε από την υπηρεσία του, συνεχόμενα, 114 ημέρες.

Να σημειωθεί ότι οι οδηγοί του ΟΑΣΘ δεν αργούν τα Σαββατοκύριακα, ούτε κατά τις επίσημες αργίες, οπότε τα ρεπό ουσιαστικά αναπληρώνουν τις απώλειες αργιών.

Πολύ βολικά, κάποιες από αυτές τις αναρρωτικές αφορούν Σάββατα και Κυριακές.

Οδηγός Δ’: Από τον Ιανουάριο 2015 έως τον Ιούνιο 2018, έλαβε 42 βεβαιώσεις ασθενείας που εκδόθηκαν από δύο διαφορετικούς γιατρούς, των οποίων όμως ο γραφικός χαρακτήρας είναι όμοιος. Μάλιστα η κατοικία του συγκεκριμένου οδηγού, είναι σε απόσταση μεγαλύτερη της μίας ώρας από το ιατρείο του ενός εξ΄αυτών.

Οι επιθεωρητές, κάλεσαν σε εξέταση οδηγούς και υπαλλήλους του ΟΑΣΘ, με ορισμένους από τους πρώτους να δηλώνουν ότι: έπαιρναν αναρρωτικές για να διεκπεραιώσουν προσωπικές εργασίες, οι γιατροί δεν έκοβαν αποδείξεις (ΑΠΥ), κάποιος μάλιστα δε θυμόταν ότι πήρε αναρρωτική το Δεκαπενταύγουστο του 2017, με βεβαίωση για πνευμονία.

Κατά την διενέργεια της ΕΔΕ προέκυψε ότι ήταν σε γνώση των πάντων, στον ΟΑΣΘ, η λήψη αναρρωτικών αδειών για δήθεν ασθένειες.

Βεβαιώσεις ασθενείας χωρίς τεκμηρίωση

Οι ελεγκτές, σε πρώτη φάση, επισκέφθηκαν γιατρούς που χορηγούσαν πολλές βεβαιώσεις ασθενείας σε οδηγούς του ΟΑΣΘ και στη συνέχεια ζήτησαν έγγραφες διευκρινίσεις.

Αυτό που διαπιστώθηκε ήταν, ότι οι συγκεκριμένοι γιατροί δεν είχαν καταχωρημένες επισκέψεις οδηγών, στα αρχεία που είναι υποχρεωμένος ο κάθε γιατρός να τηρεί (Κώδικας Ιατρικής Δεοντολογίας , άρθρο 14/ν.3418/2005).

Επίσης, δεν προσκόμισαν αποδείξεις πληρωμής για τις εκτός ΕΟΠΥΥ επισκέψεις των οδηγών.

Όλοι διαβεβαίωναν ότι οι επισκέψεις ήταν πραγματικές και καταγεγραμμένες στα βιβλιάρια ασθενείας των οδηγών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι από γιατρό Περιφερειακού Ιατρείου του νομού Κιλκίς, εκδόθηκαν 26 βεβαιώσεις ασθενείας, οι 10 από τις οποίες εκδόθηκαν Σάββατο ή Κυριακή, ημέρες κατά τις οποίες το Π.Ι. δεν λειτουργεί.

Γιατρός συμβεβλημένος με τον ΕΟΠΥΥ, δήλωσε ότι μερικές φορές βεβαίωνε ασθένεια σε οδηγούς επειδή είχαν οικογενειακές ή κοινωνικές υποχρεώσεις, ενώ κάποιες φορές αντέγραφε βεβαιώσεις ασθενείας για οδηγούς του ΟΑΣΘ που είχαν εξετάσει άλλοι ιδιώτες γιατροί, οι οποίοι δεν είχαν δικαίωμα χορήγησης αναρρωτικής αδείας.

Γιατρός δήλωσε ότι τα τεκμήρια επισκέψεων στο ιατρείο που διατηρούσε, κλάπηκαν σε διάρρηξη, μόνο που στα κλοπιμαία που αναφέρθηκαν στην Αστυνομία, δεν περιλαμβανόταν ΑΠΥ και σχετικά φορολογικά βιβλία, ενώ οι περισσότερες από τις επισκέψεις οδηγών του ΟΑΣΘ για τις οποίες ζητήθηκαν τεκμήρια, έγιναν μετά τη διάρρηξη.

Βεβαιώσεις ασθενείας που χορηγήθηκαν από δύο διαφορετικούς γιατρούς, αλλά «μοιράζονται» τον ίδιο γραφικό χαρακτήρα κι φέρουν όμως διαφορετικές σφραγίδες.

Εν κατακλείδι, η εμπεριστατωμένη έρευνα που διενεργήθηκε από τους επιθεωρητές –ελεγκτές, δεν είναι μόνο αποκαλυπτική για το πως λειτουργούσε κατά την εξεταζόμενη περίοδο το σύστημα χορήγησης υπεράριθμων αναρρωτικών αδειών στον ΟΑΣΘ, αλλά και χρήσιμη για την αντιμετώπιση ανάλογων φαινομένων, εάν υιοθετηθούν από τα εμπλεκόμενα υπουργεία και φορείς, οι προτάσεις που υποβλήθηκαν.

Πηγή: Grtimes.gr

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή