Συντριβή Antonov στην Καβάλα: Τα τελευταία 40 λεπτά της μοιραίας πτήσης
Εντοπίστηκαν και ανασύρθηκαν και οι 8 σοροί του πληρώματος του αεροσκάφους Αντόνοφ, το οποίο κατέπεσε χθες στις 11 το βράδυ ανάμεσα στους οικισμούς Αντιφίλιπποι και Παλαιοχώρι στην Ελευθερούπολη Καβάλας. Τα 8 μέλη του πληρώματος που επέβαιναν στο αεροσκάφος ήταν ουκρανικής καταγωγής.
Κατά τη διάρκεια της δεύτερης φάσης της επιχείρησης συμμετείχε ειδικευμένο προσωπικό του ελληνικού στρατού και 30 πυροσβέστες για δημιουργία οδών ασφαλούς διέλευσης και μεταφοράς σορών σε χώρο απολύμανσης. Στις έρευνες για τον εντοπισμό και την ανάσυρση των σορών συνέδραμαν όλες οι δυνάμεις της Πολιτικής Προστασίας καθώς και δυνάμεις της ΕΛΑΣ, της τοπικής αυτοδιοίκησης και του ΕΚΑΒ καθώς και το ελικόπτερο του ενιαίου συντονιστικού κέντρου έρευνας και διάσωσης
Νωρίτερα, όπως ανέφερε ο εκπρόσωπος τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος, επιπυραγός, Γιάννης Αρτοποιός, δεν εντοπίστηκαν επικίνδυνες ουσίες στο χώρο όπου κατέπεσε χθες το αεροσκάφος Αντόνοφ.
Συντριβή αεροσκάφους στην Καβάλα: Ολονύκτια επιχείρηση απομάκρυνσης των βλημάτων
Οι Αρχές συνεχίζουν τις προσπάθειες για την απομάκρυνση των βλημάτων από την περιοχή που συνετρίβη το Antonov 12 στην Καβάλα, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν τα οκτώ μέλη του πληρώματος.
Παράλληλα, αναζητούν απαντήσεις για τα αίτια της συντριβής. Από τη στιγμή που το Antonov 12 μπήκε στον ελληνικό εναέριο χώρο έως και τη στιγμή που χάθηκε το στίγμα του από τα ραντάρ μεσολάβησαν 38 λεπτά.
Από τον διοικητή του Τάγματος Εκκαθάρισης Ναρκοπεδίων Ξηράς (ΤΕΝΞ)- ο οποίος βρίσκεται στην περιοχή όπου κατέπεσε αεροσκάφος Αντόνοφ, στην κοινότητα Αντιφιλίππων του δήμου Παγγαίου, δυτικά της Καβάλας- έγινε γνωστό ότι είναι πιθανό να έχει βρεθεί το ένα μαύρο κουτί.
ΥΠΑ: Τα τελευταία 40 λεπτά της μοιραίας πτήσης
Το ουκρανικού νηολογίου αεροσκάφος τύπου Antonov 12, απογειώθηκε από τον αερολιμένα της Νις στην Σερβία με οκταμελές (πλήρωμα και εντεκάμιση (11,5) τόνους επικίνδυνο φορτίο (dangerous goods). Σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης που είχε καταθέσει στις αρμόδιες αρχές της Σερβίας, το αεροσκάφος θα πραγματοποιούσε πτήση cargo προς το Μπανγκλαντές (Ντάκα) με ενδιάμεσους σταθμούς την Ιορδανία (Αμμάν), την Σαουδική Αραβία (Ριάντ) και την Ινδία (Αχμενταμπάντ).
Στον Ελληνικό εναέριο χώρο εισήρθε στις 22:09 τοπική ώρα. Το αεροπλάνο στις 22:37 ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών - Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προβλήματος (operation reasons) δεν θα συνεχίσει για το τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης. Στις 22:42 πετώντας ανατολικά της Χαλκιδικής ενημέρωσε τους Ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην προσέγγιση Θεσσαλονίκης ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα νούμερο τέσσερα (4) αναφέροντας: may day φωτιά στον κινητήρα τέσσερα. Η ΥΠΑ άμεσα κήρυξε κατάσταση κινδύνου με την ενεργοποίηση των σχετικών διαδικασιών που προβλέπονται. Στις 22:45 το αεροσκάφος είχε συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας και ενημέρωσε ότι κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση. Αμέσως δόθηκε άδεια προσγείωσης για το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα. Στις 22:47 το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας.
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ενημέρωσε το Εθνικό Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης για την κατάσταση κινδύνου και εν συνεχεία για την απώλεια επικοινωνίας και ξεκίνησε άμεσα η διαδικασία εντοπισμού, έρευνας και διάσωσης. Παράλληλα κινητοποιήθηκαν όλοι οι αρμόδιοι φορείς (Πυροσβεστική Υπηρεσία, Ελληνική Αστυνομία, Πολιτική Προστασία, Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και τοπικοί φορείς) για την απώλεια στίγματος του αεροπλάνου στην ευρύτερη περιοχή της Καβάλας.
Για το αεροπορικό δυστύχημα έχει επιληφθεί η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ).
Εκτίμηση αεροναυπηγού για την πτώση και το φορτίο
Ο αεροναυπηγός και εκδότης του περιοδικού «Πτήση και Διάστημα» Φαίδων Καραϊωσηφίδης παρουσίασε στην ΕΡΤ τις δικές του εκτιμήσεις σχετικά με το αεροπορικό δυστύχημα που κόστισε τη ζωή σε 8 ανθρώπους.
Σύμφωνα με τον ίδιο το πρόβλημα στον κινητήρα αρχικώς δεν ανησυχούσε το πλήρωμα ή δεν το έκανε να πάρει την απόφαση για άμεση προσγείωση με αποτέλεσμα να μην μπορεί από ένα σημείο και μετά ο πιλότος να ελέγξει την πυρκαγιά που ξέσπασε και να καταλήξει σε αεροπορική τραγωδία σε ελληνικό έδαφος.
Όπως ο κ. Καραϊωσηφίδης εκτιμά, η εξέλιξη της φωτιάς στον έναν κινητήρα ήταν τόσο ξαφνική που δεν μπορούσαν οι δύο μεγάλοι πυροσβεστήρες που υπάρχουν στα αεροσκάφη να την κατασβέσουν με αποτέλεσμα να επεκταθεί και να γίνει η έκρηξη.
Επιπλέον αναφέρθηκε στο φορτίο του συγκεκριμένου αεροσκάφους χωρίς να αμφισβητεί τη μεταφορά πιστοποιημένων πυρομαχικών.
«Δε φαίνεται να είναι παράνομη αυτή η μεταφορά. Έχει όλα τα στοιχεία» προσθέτοντας ότι αυτά τα πυρομαχικά κατευθύνονταν σε κάποιον πελάτη, ο οποίος στην προκειμένη περίπτωση είναι το Υπουργείο Άμυνας του Μπαγκλαντές.
Σχετικά με τις διαδικασίες που πρέπει να γίνουν επισήμανε:
Διάσπαρτα πυρομαχικά συσκευασμένα, τα οποία επέζησαν μιας έκρηξης, τα οποία αν δεν απομακρυνθούν από την περιοχή προκειμένου να διασφαλιστεί το πεδίο δεν μπορούμε να πάμε στο επόμενο βήμα. Οι σοροί θα απομακρυνθούνε, τα πυρομαχικά πρέπει να συλλεχθούνε ένα προς ένα από μονάδες του ελληνικού στρατού και στη συνέχεια θα πρέπει η Επιτροπή η οποία έχει ήδη αναλάβει τη διερεύνηση να μπει στο πεδίο. Αυτό είναι το σημαντικό.»
Έσωσε ο πιλότος του κατοίκους;
Απορία δημιουργείται από τις μαρτυρίες των κατοίκων εάν ο πιλότος επέλεξε στοχευμένα να ρίξει το αεροσκάφος στο χωράφι προκειμένου να μην πέσει πάνω σε οικισμό, έχοντας εκεί ακόμα χειρότερες συνέπειες.
«Έχουμε ένα φλεγόμενο αεροσκάφος να κατευθύνεται καθοδικά από τα 13.000 πόδια και μέσα σε ενάμιση λεπτό έφτασε στο επίπεδο του εδάφους. Δεν μπορώ να το αποκλείσω. Αυτοί οι άνθρωποι στο συγκεκριμένο χωριό ήταν πραγματικά τυχεροί. Το να αισθάνονται και λίγο ευγνώμονες για κάποιους που ίσως τελικά τους έσωσαν δε βλάπτει. Είναι και αυτό μέρος της διαδικασίας και της αποτίμησης φόρου τιμής στους συγκεκριμένους ανθρώπους.», είπε κλείνοντας ο κ. Καραϊωσηφίδης
Τον γύρο του κόσμου έκανε η είδηση της συντριβής του Antonov
Το Γαλλικό Πρακτορείο (AFP) όπως και όλα τα δίκτυα αναπαράγουν δηλώσεις που έκαναν οι κάτοικοι της περιοχής στους ανταποκριτές του ΑΠΕ-ΜΠΕ και της ΕΡΤ, καθώς και την ανακοίνωση που έκανε το πρωί στους δημοσιογράφους ο υποστράτηγος του Πυροσβεστικού Σώματος Μάριος Αποστολίδης ότι πυροσβέστες εξοπλισμένοι με ειδικά όργανα μέτρησης προσέγγισαν το σημείο της πρόσκρουσης του αεροσκάφους και είδαν από κοντά την άτρακτο και άλλα μέρη του διασκορπισμένα μέσα στα χωράφια.
Το εκτενές ρεπορτάζ του AFP, το οποίο αναπαράγεται από πολλά γαλλικά μέσα, όπως από την εφημερίδα Le Monde, περιλαμβάνει επίσης τις δηλώσεις Σέρβων και Ουκρανών αξιωματούχων. H Monde επισημαίνει ότι «πολλοί κάτοικοι βιντεοσκόπησαν, μέσα στη νύχτα, το τέλος της πτήσης του Antonov, που φλεγόταν ήδη πριν συντριβεί στο έδαφος, κοντά στην πόλη της Καβάλας».
Οκτώ μέλη πληρώματος σκοτώθηκαν σε συντριβή ουκρανικού μεταγωγικού στη βόρεια Ελλάδα, τιτλοφορεί την είδηση το πρακτορείο Reuters, που αναφέρεται επίσης στην έρευνα που έγινε στα συντρίμμια του Antonov An-12 με ειδικό μη επανδρωμένο αεροσκάφος.
«Ο πιλότος ανέφερε ότι αντιμετώπιζε πρόβλημα με μία από τις μηχανές και ζήτησε να κάνει αναγκαστική προσγείωση», γράφει το πρακτορείο Associated Press, σε μια ανταπόκριση που αναπαράγεται από πολλές αμερικανικές εφημερίδες, όπως από την Washington Post.
Παρόμοια είναι και η ανταπόκριση του τουρκικού πρακτορείου Anadolu, που επικαλείται την υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και σημειώνει ότι το αεροσκάφος κατευθυνόταν από τη Σερβία στο Μπαγκλαντές και ο κυβερνήτης του ζήτησε άδεια για αναγκαστική προσγείωση αλλά δεν κατάφερε να φτάσει στο αεροδρόμιο.
Την είδηση αναμετέδωσε και το κινεζικό, επίσημο πρακτορείο Xinhua που αναφέρει επίσης ότι οι ελληνικές αρχές τέθηκαν σε συναγερμό λόγω των επικίνδυνων υλικών που μετέφερε το Antonov αλλά και του κινδύνου τοξικών αναθυμιάσεων.
Το ουκρανικό πρακτορείο Ukrinform περιλαμβάνει την είδηση στην πρώτη σελίδα του, ανάμεσα στις πολλές πληροφορίες για τον πόλεμο στην Ουκρανία και μεταφέρει την ανακοίνωση της ουκρανικής εταιρείας Meridian ότι και τα οκτώ μέλη του πληρώματος ήταν Ουκρανοί πολίτες.
«Σκηνικό καταστροφής μετά τη συντριβή στην Ελλάδα αεροπλάνου που μετέφερε στρατιωτικά πυρομαχικά» τιτλοφορεί το θέμα του το αμερικανικό δίκτυο CNN που παρουσιάζει πολλές φωτογραφίες και βίντεο, ενώ αναμεταδίδει και τα συλλυπητήρια του υπουργείου Εξωτερικών.
Στον ιστότοπο του βρετανικού BBC, το θέμα είναι δεύτερο στις «ευρωπαϊκές» ειδήσεις μετά τον καύσωνα. Μετά τις δηλώσεις αυτοπτών μαρτύρων, Ελλήνων και Σέρβων αξιωματούχων, το δίκτυο μεταφέρει την επιβεβαίωση ενός εκπροσώπου του στρατού του Μπαγκλαντές ότι το αεροπλάνο μετέφερε εκπαιδευτικούς όλμους που είχαν αγοραστεί από τη Σερβία, για την εκπαίδευση των στρατιωτών και των συνοριοφυλάκων της χώρας. Το αεροπλάνο θα έκανε στάσεις στην Ιορδανία, τη Σαουδική Αραβία και την Ινδία προτού να φτάσει στον τελικό προορισμό του, την Ντάκα, την πρωτεύουσα του Μπαγκλαντές.
Η εφημερίδα Guardian γράφει ότι «τα βίντεο και οι αναφορές των μαρτύρων υποδηλώνουν ότι το Antonov An-12 έπιασε φωτιά ενώ ήταν ακόμη στον αέρα». Το δημοσίευμα επικαλείται δηλώσεις μαρτύρωνότι άκουσαν ισχυρές εκρήξεις ενώ πετούσε στην περιοχή, το βράδυ του Σαββάτου.
«Ένα ουκρανικό αεροσκάφος που μετέφερε σερβικό οπλισμό στο Μπαγκλαντές συνετρίβη στην Ελλάδα», γράφει η ισπανική εφημερίδα El Pais.
«Πανικός στην Ελλάδα… Αεροσκάφος που μετέφερε «επικίνδυνο» φορτίο συνετρίβη, όλα τα μέλη του πληρώματος σκοτώθηκαν», γράφει τέλος τη τουρκική Hurriyet που αναπαράγει την ανακοίνωση του σερβικού υπουργείου Εσωτερικών αλλά και τις δηλώσεις αυτοπτών μαρτύρων ότι άκουσαν τις εκρήξεις λίγο πριν από τα μεσάνυχτα του Σαββάτου προς την Κυριακή.