ΣΤΑΣΥ: Εξοικονόμηση ενέργειας από το «φρενάρισμα» των συρμών

Η ΣΤΑΣΥ έχει δει το τελευταίο εξάμηνο τις δαπάνες της να εκτοξεύονται σε δυσθεώρητα ύψη
ΣΤΑ.ΣΥ
3'

Η ΣΤΑΣΥ βάζει σε εφαρμογή το πρόγραμμα αξιοποίησης της ενέργειας από το φρενάρισμα των συρμών, αναζητώντας λύσεις αντιμετώπισης της ιλιγγιώδους αύξησης του ενεργειακού κόστους στη λειτουργία Μετρό, ηλεκτρικού σιδηροδρόμου και τραμ, το οποίο έχει ήδη αναρριχηθεί στα 36 εκατομμύρια ευρώ για το πρώτο εξάμηνο του 2022, όταν έως τώρα σε ετήσια βάση δεν ξεπερνούσε τα 22 εκατομμύρια ευρώ.

Αυτός είναι και ο λόγος, για τον οποίο η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, και συγκεκριμένα ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας, Θανάσης Κοτταράς και ο πρόεδρος, Χάρης Δαμάσκος θα επισπεύσουν το πρόγραμμα αξιοποίησης ηλεκτρικής ενέργειας από το φρενάρισμα των συρμών.

Η ΣΤΑΣΥ ήδη συζητά με τον ΔΕΔΔΗΕ την εφαρμογή του μέτρου στις γραμμές που λειτουργεί προκειμένου να αποσαφηνιστεί ο τρόπος εγκατάστασης και αποθήκευσης της ενέργειας από την πέδηση. Αν και σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα μπορούσε να καλυφθεί περί το 10% του ενεργειακού κόστους και όχι περισσότερο, κάθε μείωση του φρενήρους ρυθμού αυξήσεων θεωρείται σημαντική.

Άλλωστε, όπως εξηγεί η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ για τον σκοπό αυτό δε θα χρειαστεί κάποια ειδική μετασκευή στους συρμούς, γεγονός που θα αύξανε περαιτέρω το κόστος της παρέμβασης από τα περίπου 3 εκατομμύρια ευρώ που εκτιμάται ότι θα ανέλθει, αλλά αρκούν παρεμβάσεις στις γραμμές όπου και θα παράγεται η ενέργεια.

Ωστόσο για να γίνει ακόμα και αυτό θα πρέπει να υποστηριχθεί από το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο τη στιγμή αυτή δεν καλύπτει αυτήν τη διαδικασία αυτοπαραγωγής, αποθήκευσης και εκμετάλλευσης της ενέργειας.

Βανδαλισμοί σταθμών και συρμών

Η οικονομική αιμορραγία της εταιρίας δεν προέρχεται μόνο από το ενεργειακό κόστος. Κάθε χρόνο η ΣΤΑΣΥ δαπανά τουλάχιστον 3 εκατομμύρια ευρώ προκειμένου να αποκαταστήσει τις βλάβες σε σταθμούς και συρμούς, οι οποίες στο μεγαλύτερο ποσοστό τους συμβαίνουν πριν την έναρξη ή μετά τη λήξη αθλητικών διοργανώσεων συνήθως σε συγκεκριμένους σταθμούς, συνυπολογιζομένων και του κόστους αποκατάστασης από τα γκράφιτι.

Ίντερνετ στο μετρό

Η ΣΤΑΣΥ προχωρά το έργο της τηλεπικοινωνιακής κάλυψης στο δίκτυό της. Ήδη έχει προχωρήσει σε συμβάσεις με τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας ώστε να εγκατασταθούν οι αναγκαίες υποδομές και οι επιβάτες να μπορούν να σερφάρουν στο διαδίκτυο τόσο στις υπόγειες όσο και στις υπέργειες διαδρομές των γραμμών του δικτύου.

Το 2024 αναμένεται να έχουν πλήρη κάλυψη όλες οι γραμμές μετρό της Αθήνας και όλοι οι μετακινούμενοι επιβάτες πρόσβαση στο Ίντερνετ, αλλά και σήμα στο κινητό τους τηλέφωνο.

Transport pass

H κυβέρνηση φαίνεται πως εξετάζει σοβαρά την υιοθέτηση του μοντέλου που δοκίμασε η Γερμανία χορηγώντας σε όλους τους ενδιαφερόμενους πολίτες ανεξαρτήτως κριτηρίων κάρτα απεριορίστων διαδρομών με κόστος μόλις 10 ευρώ το μήνα και στόχο την ανακούφισή τους μέσω εναλλακτικής λύσης στην καλπάζουσα αύξηση της τιμής των καυσίμων.

Αναπάντητο μένει το ερώτημα εάν τελικά θα υπάρξει ο δημοσιονομικός χώρος για να προχωρήσει κάτι τέτοιο και να διατίθεται η κάρτα για όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς έναντι 9 ή 10 ευρώ αντί για 27 που κοστίζει σήμερα καθώς εξακολουθεί να ισχύει και το μειωμένο εισιτήριο στο 1,20 από 1,40 ευρώ που ήταν πριν την πανδημία, κανείς δεν αποκλείει και το να ενταχθεί τελικά το μέτρο στο σύνολο των ελαφρύνσεων, το οποίο θα ανακοινώσει ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης από τη ΔΕΘ.