ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΛΕΚΚΑΣ ΣΤΟ NEWSBOMB.GR
Κατολίσθηση Κακιά Σκάλα - Λέκκας στο Newsbomb.gr: «Ο κίνδυνος υπάρχει»
Ο καθηγητής Δυναμικής Τεκτονικής & Εφαρμοσμένης Γεωλογίας του ΕΚΠΑ, Ευθύμιος Λέκκας μίλησε στο Newsbomb.gr για την κατολίσθηση που έγινε στην Κακιά Σκάλα με αποτέλεσμα η Αθηνών – Κορίνθου να παραμείνει κλειστή, προκειμένου να μην διακινδυνεύσει κανένα όχημα στο πέρασμά του.
Σύμφωνα με τον καθηγητή «ο κίνδυνος υπάρχει» για νέα κατολίσθηση όμως δεν μπορεί να μηδενιστεί λόγω των φυσικών φαινομένων. Έτσι ως μόνη λύση φαίνεται να είναι ένας νέος περιορισμός του φαινομένου με καινούρια μέτρα προστασίας, καθώς τα υπάρχοντα δεν κατάφεραν να αποδώσουν ειδικά μετά την τελευταία κατολίσθηση που σημειώθηκε το πρωί της Πέμπτης 1/12.
«Είναι μεγάλες οι μορφολογικές κλίσεις και έντονες οι βροχοπτώσεις. Και μόνο από αυτό, το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να μειώσουμε το φαινόμενο και όχι να το εξαλείψουμε.», είπε χαρακτηριστικά ο σεισμολόγος.
Ο κ. Λέκκας επισήμανε επίσης ότι «Έχουν γίνει κάποια έργα, τα οποία ωστόσο καταστράφηκαν με την κατολίσθηση καθώς ο ογκόλιθος που έπεσε τα ακύρωσε όλα. Γίνονται νέες διαδικασίες μπας και μπορέσουμε και μελετήσουμε καινούργια μέτρα προστασίας για να μειώσουμε τον κίνδυνο», τονίζοντας μάλιστα ότι «Δεν μπορεί να μηδενιστεί γιατί είναι κατακερματισμένα πετρώματα και έχουν αυτή τη συμπεριφορά.»
Τέλος σύμφωνα με τον σεισμολόγο, στην περιοχή δεν υπάρχει κάποιο ρήγμα, επομένως θεωρείται επικίνδυνο μόνο από άλλους σεισμούς που μπορεί να γίνουν αισθητοί στην περιοχή.
Κακιά Σκάλα: Την Κυριακή στην κυκλοφορία η μεσαία λωρίδα στην Αθηνών - Κορίνθου
Την Κυριακή θα δοθεί στην κυκλοφορία η μεσαία λωρίδα στο ρεύμα προς Αθήνα στην Αθηνών – Κορίνθου, στην Κακιά Σκάλα.
Σύμφωνα με όσα είπε ο πρόεδρος της Ολυμπίας Οδού μιλώντας στην ΕΡΤ, την Κυριακή όσοι πηγαίνουν προς Αθήνα μέσω της Ν.Ε.Ο Αθηνών – Κορίνθου θα χρησιμοποιούν τη δεξιά και τη μεσαία λωρίδα στην Κακιά Σκάλα.
Ο κ. Παναγιώτης Παπανικόλας είοε πως ο βράχος έπεσε από ύψος 100 μέτρων, από σημείο δηλαδή που η Ολυμπία Οδός δεν είχε δικαιοδοσία παρέμβασης. Για να κάνει εργασίες εκεί θα πρέπει να πάρει άδεια από το Δημόσιο, όπως υποστήριξε.
Είπε πως την Πέμπτη υπήρξαν μελέτες για χαλαρά βράχια, τα οποία και ρίχτηκαν ελεγχόμενα και στη συνέχεια απομακρύνθηκαν. Σήμερα θα έρθουν ειδικοί από την Ελβετία για να ελέγξουν την κατάσταση.
Εκατοντάδες οι κατολισθήσεις κάθε χρόνο
Πάντως, κάθε χρόνο εκατονταδες είναι οι κατολισθήσεις που συμβαίνουν. Μόνο μέσα σε δύο χρόνια από τα Δελτία Κατολισθήσεων της Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών, έχουν διερευνηθεί 501 κατολισθητικά φαινόμενα χωρίς σε αυτά να περιλαμβάνονται οι κατολισθήσεις, με τις οποίες δεν έχει ασχοληθεί η Αρχή ή δεν της έχουν γνωστοποιηθεί.
Το έναυσμα εκδήλωσης κατολισθήσεων για τη συντριπτική πλειονότητα των φαινομένων που εξετάστηκαν ήταν οι έντονες και παρατεταμένες βροχοπτώσεις. Συγκεκριμένα, το 2020 καταγράφηκαν 312 σοβαρά κατολισθητικά φαινόμενα. Η Περιφέρεια της Ελλάδας που επλήγη περισσότερο ήταν αυτή της Θεσσαλίας με ποσοστό καταγεγραμμένων κατολισθήσεων 62.82%, ενώ ακολουθούν οι Περιφέρειες της Κεντρικής Μακεδονίας με 11.54%, της Στερεάς Ελλάδας με 7.69% και η Περιφέρεια της Ηπείρου 5.77%, ενώ με μικρότερο αριθμό γεγονότων ακολουθούν οι υπόλοιπες Περιφέρειες.
Το 2021 καταγράφηκαν 189 σοβαρά κατολισθητικά φαινόμενα. Η Περιφέρεια της Δυτικής Ελλάδας επλήγη περισσότερο από κατολισθήσεις (ποσοστό 35,45%) και ακολουθούν οι Περιφέρειες της Ηπείρου (15,34%), της Θεσσαλίας (13,76%), Ιονίων Νήσων (10,58%) και Νοτίου Αιγαίου (8,99%), ενώ συγκριτικά λιγότερα φαινόμενα σημειώθηκαν στις Περιφέρειες Κρήτης (5,82%), Στερεάς Ελλάδας (4,23%) και Πελοποννήσου (2,65%) και πολύ μικρότερος αριθμός στις υπόλοιπες Περιφέρειες της χώρας.
Σχετικές ειδήσεις:
Κακιά Σκάλα: Πότε στην κυκλοφορία η μεσαία λωρίδα στην Αθηνών-Κορίνθου
Αθηνών - Κορίνθου: Δόθηκε στην κυκλοφορία η δεξιά λωρίδα και η Λ.Ε.Α