Μαρτυρία στο Newsbomb.gr για την πτώση του F-4: «Πρώτη φορά είδα αεροσκάφος να βγάζει τόσο καπνό»

Έντονος καπνός έβγαινε από το μοιραίο Phantom-F4 λίγο πριν την πτώση του, όπως αποκαλύπτει μάρτυρας στο Newsbomb.gr
6'

Μια μαρτυρία που ενδεχομένως να ρίξει περισσότερο φως στα αίτια της τραγωδίας γύρω από την πτώση του μαχητικού αεροσκάφους Phantom F-4 στην Ανδραβίδα, φέρνει στο φως το Newsbomb.gr.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος Αλιεων Ζακύνθου, Παναγιώτης Ρούσσος, βρισκόταν με το σκάφος του στα ανοιχτά του νησιού (πολύ κοντά στο σημείο που κατέπεσε το αεροπλάνο της Πολεμικής Αεροπορίας) και παρατήρησε πως έβγαζε πολύ καπνό.

«2-3 λεπτά πριν την πτώση είδα τα αεροπλάνα να περνούν από πάνω μου και μετά από λίγο με πήραν τηλέφωνο από το Λιμεναρχείο και με ειδοποίησαν ότι έπεσε. Αυτό που μου έκανε εντύπωση και το κοίταζα ήταν ότι το ένα (το Phantom) έβγαζε πάρα πολύ καπνό, ενώ το άλλο όχι. Το κοίταζα μέχρι που το έχασα από το μάτι μου», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ρούσσος.

Δεν διέκρινε αν υπήρχε φωτιά, ωστόσο, τονίζει ότι ο καπνός ήταν πολύ έντονος. «Συνεχώς περνάνε αεροπλάνα από το σημείο, αλλά δεν έχω δει ποτέ τόσο πολύ καπνό. Ήταν πολύ έντονο και φαινόταν μαύρος ο ουρανός από πίσω του. Έχω υπηρετήσει κι εγώ στην Πολεμική Αεροπορία και το κουβέντιαζα με τους ανθρώπους που βρίσκονταν εκεί», προσθέτει ο κ. Ρούσσος.

Τόνισε δε ότι και τα δύο αεροσκάφη πετούσαν σε πολύ χαμηλό ύψος, αλλά αμφότερα διαιτηρούσαν τον έλεγχο κατά το διάστημα που βρίσκονταν στην ορατότητά του.

Μάλιστα σημείωσε ότι οι καιρικές συνθήκες ήταν πολύ καλές μέχρι και το τελευταίο φως του ηλίου. «Ψάχναμε και εμείς μέχρι που νύχτωσε, αλλά το λιμεναρχείο μας είπε να γυρίσουμε γιατί χάλασε και ο καιρός», κατέληξε ο κ. Ρούσσος.

Το επικρατέστερο σενάριο για την πτώση του Phantom - Ώρες αγωνίας για τον δεύτερο πιλότο

Ανοιχτά παραμένουν όλα τα ενδεχόμενα για τα αίτια της τραγωδίας πίσω από την πτώση του πολεμικού αεροσκάφους Phantom, που κόστισε τη ζωή στον Υποσμηναγό Μάριο – Μιχαήλ Τουρούτσικα κι ενώ βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι έρευνες για τον εντοπισμό του κυβερνήτη, Ευστάθιου Τσιτλακίδη.

Όλα τα σενάρια βρίσκονται υπό εξέταση σύμφωνα με την εκτιμήσεις που παρέθσε ο αεροναυπηγός κ. Φαίδων Καραϊωσηφίδης στο Newsbomb.gr. Επικρατέστερο εξ αυτών, είναι η περίπτωση να υπήρξε λάθος κατά την εκτέλεση της άσκησης στην οποία συμμετείχαν τα δύο μέλη του πληρώματος.

«Το ανθρώπινο λάθος κυριαρχεί σε πτήσεις χαμηλού ύψους.Τα τρία προηγούμενα περιστατικά που είχαμε με Phantom σε αποστολή , το 2000, το 2002 και το 2004 οφείλονταν σε ανθρώπινο λάθος. Σε όλες τις περιπτώσεις το αεροπλάνο συνετρίβη σε βουνοπλαγιά επειδή πετούσε πολύ χαμηλά», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Καραϊωσηφίδης .

Αλλά δεν μπορεί να αποκλειστεί και η πιθανότητα τεχνικού προβλήματος αλλά και να συνέβη κάτι εντελώς απρόοπτο. «Ό,τι συνέβη συνέβη πάρα πολύ γρήγορα και πήγε πάρα πολύ άσχημα. Εμφάνιση τεχνικού προβλήματος είναι μέσα στις πιθανές αιτίες και κυριαρχεί συνήθως σε όλα αυτά τα περιστατικά. Δεν μπορεί να αποκλειστεί και ένα τυχαίο γεγονός. Έχουμε χάσει στο παρελθόν αεροπλάνο από εισρόφηση πουλιού σε χαμηλή πτήση και οδήγησε τον πιλότο σε εκτίναξη... Μίλησε ο πιλότος στον ασύρματο ή ξαφνικά σίγησε; Γιατί αν ισχύει αυτό τότε συνετρίβη στη θάλασσα χωρίς να προλάβει να πει κιχ στον ασύρματο. Το οποίο ίσως και να είναι η πραγματικότητα», εξηγεί ο κ. Καραϊωσηφίδης.

Πάντως ο αεροναυπηγός διευκρινίζει πως ό,τι και να συνέβη, είναι εξαιρετικά δύσκολο να αποφύγει το «μοιραίο» ο χειριστής. «Οι υψηλές ταχύτητες σε αυτό το επίπεδο και σε τόσο μικρά ύψη , το περιθώριο αντίδρασης σε μια βλάβη ή διόρθωσης σε ένα λάθος είναι ανύπαρκτα. Δεν υπάρχει χρόνος να αντιδράσει κάποιος, μιλάμε για δέκατα των δευτερολέπτων. Αν γίνει κάτι τεχνικό, αυτομάτως κερδίζει ο πιλότος ύψος για να δώσει χρόνο για δυνατότητα διαφυγής η οποία γίνεται με εκτίναξη. Τη διαδικασία της εκτίναξης την ενεργοποιεί το πλήρωμα, δεν γίνεται εκούσια», τόνισε ο κ. Καραϊωσηφίδης.

Υπάρχουν βέβαια και περισσότεροι παράγοντες που ενδεχομένως να έπαιξαν σημαντικό ρόλο στις συνθήκες με τις οποίες θα μπορούσαν να γλίτωνε το πλήρωμα. «Η στάση του αεροπλάνου, η ταχύτητα, το ύψος πτήσης έχει σημασία για την πιθανότητα διαφυγής να είναι επιτυχημένη. Υπήρχε περίπτωση με ελληνικό μαχητικό που ένα αεροπλάνο είχε συντριβή στην Ισπανία στη διάρκεια άσκησης του ΝΑΤΟ και ο χειριστής εκτινάχθηκε μεν αλλά με το κεφάλι στο έδαφος και φυσικά δεν επέζησε. Δίνει μεγάλη πιθανότητα διαφυγής αλλά δεν εγγυάται τίποτα»

Ωστόσο, ο κ. Καραϊωσηφίδης ξεκαθαρίζει πως όσα στοιχεία και να προκύψουν μπορεί να μην αναδειχθούν τα ακριβή αίτια της τραγωδίας. «Η σορός που βρέθηκε δίνει στοιχεία, αυτό ψάχνουν οι διερευνητές. Τα αεροπλάνα αυτής της γενιάς δεν έχουν μαύρα κουτιά. Δεν έχουμε καταγραφεί. Οι ερευνητές βγάζουν στοιχεία από τα κομμάτια, τις συνομιλίες το ιστορικό του αεροπλάνου. Μπορεί να είχε ένα πρόβλημα που διορθώθηκε μεν αλλά πετούσε και μπορεί να επανήλθε στον αέρα. Οτιδήποτε κομμάτι συλλεχθεί δίνει στοιχεία. Ποτέ δεν έχουμε την πλήρη εικόνα, υπάρχουν περιστατικά που μπορεί να έχουμε τα πάντα και μην μπορεί να βγει συμπέρασμα. Ο σκοπός είναι να μην ξανασυμβεί», υπογραμμίζει

«Οι έμπειροι χειριστές κάνουν πιο συχνά λάθη»

«Δυστυχώς δεν υπάρχει χειριστής που δεν κάνει λάθη και συνήθως τα κάνουν αυτοί που είναι οι πιο έμπειροι, λιγότερο από τους έμπειρους. Στη μια είναι η απειρία και στην άλλη ίσως η υπερβολική αυτοπεποίθηση... Το να πετάς ένα αεροπλάνο εξακολουθεί να έχει ένα υψηλό ποσοστό επικινδυνότητας ιδιαίτερα γιατί τα αεροπλάνα δεν τα πετάνε απλώς για να τα πετάνε αλλά τα χρησιμποιούν σαν πολεμική μηχανή. Οι χειριστές της πολεμικής αεροπορίας μια φορά γίνονται πιλότοι, όταν βγαίνουν από τη σχολή Ικάρων. Ύστερα εκπαιδεύονται συνεχώς για να γίνουν και να παραμείνουν μαχητές», σημειώνει ο κ. Καραϊωσηφίδης ανααφορικά με την πιθανότητα λάθους.

Tι είναι η «απώλεια αίσθησης του ορίζοντα»

Ακόμα μια πιθανή περίπτωση σύμφωνα με τον αεροναυπηγό είναι ο χειριστής να χάσει την αίσθηση του ορίζοντα.

«Σε αυτές τις περιπτώσεις δεν μπορείς να καταλάβεις που τελειώνει η θάλασσα και που τελειώνει ο ουρανός. Αν είχε συννεφιά, υπάρχει μεγάλο πρόβλημα χωρικής αντίληψης δηλαδή που είναι η επιφάνεια του νερού και που είναι ο ορίζοντας. Βέβαια υπάρχει σύστημα υποβοήθησης που υποδεικνύει στον χειριστή το υψόμετρο, αλλά όλα αυτά είναι σχετικά σε μια άσκηση που εκτελείται πρώτη φορά», εξηγεί ο αεροναυπηγός.

Σχετικές ειδήσεις