Πτώση F-4 Phantom: Τα κρίσιμα δευτερόλεπτα - Η «χαμηλή ναυτιλία», οι στροφές και οι ελιγμοί

Πώς το μαχητικό F-4 Phantom της 338 Μοίρας «Άρης» βρέθηκε στη θάλασσα - «Κλειδί» η κατάθεση του κυβερνήτη και του συγκυβερνήτη του δεύτερου F-4 που ήταν και επικεφαλής του σχηματισμού.

Πτώση F-4 Phantom: Τα κρίσιμα δευτερόλεπτα - Η «χαμηλή ναυτιλία», οι στροφές και οι ελιγμοί
5'

Με τις ελπίδες να λιγοστεύουν και την απελπισία να κυριεύει την οικογένεια του Σμηναγού, Ευστάθιου Τσιτλακίδη, συνεχίζονται οι έρευνες για να βρεθεί έστω ένα στοιχείο που θα αναπτερώσει τις ελπίδες για εντοπισμό του 31χρονου κυβερνήτη.

Από το μεσημέρι της Τρίτης, τις έρευνες συνδράμει ομάδα βατραχανθρώπων των Ενόπλων Δυνάμεων με χρήση ρομποτικού οχήματος, ενώ τρία ελικόπτερα και πλωτά μέσα δεν σταματούν να αναζητούν στοιχεία.

Αν και έχουν συλλεχθεί αρκετά κομμάτια της ατράκτου του μαχητικού, πολλά μεγάλα τμήματα μαζί με το κύριο μέρος του αεροσκάφους εκτιμάται ότι έχουν βυθιστεί, με το βάθος στο συγκεκριμένο σημείο να φτάνει ακόμα και 1.000 μέτρα, ενώ και το ανάγλυφο του βυθού είναι δύσκολα προσεγγίσιμο καθώς υπάρχουν πολλές χαράδρες και μάλιστα απλησίαστες.

Αναλυτές και απόστρατοι δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο 31χρονος σμηναγός Ευστάθιος Τσιτλακίδης να είναι δεμένος στο κάθισμά του και να μην πρόλαβε την παραμικρή αντίδραση, ωστόσο, τίποτα δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί αν δεν εντοπιστεί το «κουφάρι» του μαχητικού ή έστω κάποιο στοιχείο που να δείχνει πως ο κυβερνήτης βρέθηκε εκτός πιλοτηρίου.

Η απαιτητική άσκηση που αποδείχτηκε μοιραία

Μέχρι στιγμής κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα το τι συνέβη τα κρίσιμα δευτερόλεπτα πριν καρφωθεί το F-4 Phantom στο νερό, με τα έμπειρα στελέχη της HAF να αναλύουν κάθε πιθανό σενάριο.

Αυτοί που σίγουρα έχουν πιο καθαρή εικόνα για το τι συνέβη τα κρίσιμα δευτερόλεπτα είναι ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης του δεύτερου F-4 Phantom που πετούσε σε σχηματισμό με το μοιραίο μαχητικό και μάλιστα ήταν ο επικεφαλής κατά την εκτέλεση της άσκησης «χαμηλής ναυτιλίας».

Όπως έχουμε αναφέρει, η συγκεκριμένη εκπαιδευτική δραστηριότητα είναι αρκετά απαιτητική καθώς, εκτελείται μόλις 100 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας. Όπως αναφέρουν πηγές της Πολεμικής Αεροπορίας, πρόκειται για μία άσκηση που θέλει μεγάλη προσοχή, ενέχει κινδύνους και απαιτεί εγρήγορση και αφοσίωση κάθε δευτερόλεπτο. Δεν είναι πιο επικίνδυνη από άλλες, όπως γράφτηκε, είναι όμως «δύσκολη» μιας και το μαχητικό αναπτύσσει ταχύτητες που ξεπερνούν τα 800 χιλιόμετρα ελάχιστα μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Παράλληλα, προκειμένου να «κρυφτεί» το μαχητικό από το εχθρικό ραντάρ, εκτελεί ελιγμούς και απότομες στροφές. Τι σημαίνει αυτό; Πως με ταχύτητα 800 χιλιόμετρα, τα 100 μέτρα μέχρι τη θάλασσα διανύονται σε μόλις 2-3 δευτερόλεπτα. Αυτό εξηγεί και το γεγονός πως οι δύο χειριστές δεν πρόλαβαν να ενημερώσουν για το παραμικρό.

Τι συνέβη λοιπόν το πρωί της Δευτέρας (30/01) και το F-4 Phantom βρέθηκε στη θάλασσα; Ο σχηματισμός των δύο F-4 απογειώθηκε από την Ανδραβίδα στις 10:05 και στις 10:30 πετούσε ήδη πάνω από τον Κυπαρισιακό κόλπο. Το μαχητικό με κυβερνήτη τον Σμηναγό Στάθη Τσιτλακίδη και συγκυβερνήτη τον Υποσμηναγό Μάριο Μιχαήλ Τουρούτσικα ακολουθούσε τον επικεφαλής του σχηματισμού εκτελώντας – όπως προβλέπεται - τους ελιγμούς και τις στροφές που «έδειχνε» το προπορευόμενο μαχητικό στα 100 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας. Ωστόσο, κάποια στιγμή και ενώ το μοιραίο F-4 φέρεται να είχε κληθεί να εκτελέσει μια κίνηση με ελαφρά κλήση, χάθηκε από το οπτικό πεδίο του επικεφαλής, ο οποίος δευτερόλεπτα μετά φέρεται να το είδε να συντρίβεται στη θάλασσα.

Για το λόγο αυτό οι χειριστές του δεύτερου μαχητικού είναι ίσως αυτοί που θα μπορούσαν να λύσουν τον γρίφο της μοιραίας πτώσης του F-4 Phantom.

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ:

Πολλά τα σενάρια

Μηχανική βλάβη; Λάθος χειρισμός; Βέρτιγκο; Κανείς δεν μπορεί να πει με ασφάλεια μέχρι στιγμής και όπως τονίζουν άλλωστε στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας, το ζητούμενο αυτή τη στιγμή είναι να βρεθεί ο κυβερνήτης, ο Σμηναγός Ευστάθιος Τσιτλακίδης.

Ωστόσο, τα ερωτήματα είναι πολλά για τους λόγους που οδήγησαν τον «φαντομά» στο νερό ενώ εκτελούσε πτήση «χαμηλής ναυτιλίας», ελάχιστα μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Αν το μαχητικό υπέστη μηχανική βλάβη θα έπρεπε οι αρκετά έμπειροι χειριστές να έχουν χρησιμοποιήσει το σύστημα ασφαλείας με το εκτινασσόμενο κάθισμα. Τι γίνεται όμως όταν είσαι τόσο χαμηλά και με το μαχητικό σε κλίση; Προλαβαίνει να το «γυρίσεις» και να τραβήξεις τον μοχλό εκτίναξης;

Μήπως για κάποιο λόγο έχασαν τη δύναμη των δύο πανίσχυρων κινητήρων του F-4; Σαφώς και δεν μπορεί να αποκλειστεί αυτό το ενδεχόμενο, με τους δύο πιλότους να μην προλαβαίνουν να ενημερώσουν για βλάβη ούτε τον «Bravo 1», το μαχητικό δηλαδή που ήταν ζευγάρι. Επικοινωνία δεν έχει καταγραφεί, ούτε εξέπεμψαν κάποιο μήνυμα ο Σμηναγός και ο Υποσμηναγός. Να μπήκε γλάρος ή κάποιο άλλο πουλί στον κινητήρα; Πιθανό μεν, δύσκολο δε. Διότι σε μια τέτοια περίπτωση θα προλάβαινε έστω ένας από τους δύο χειριστές να πει μια λέξη, ενώ ακόμα κι αν υποστεί την οποιαδήποτε βλάβη ο ένας κινητήρας, το F-4 μπορεί να συνεχίσει με τον δεύτερο.

Σε όλα αυτά θα κληθούν να απαντήσουν οι έμπειροι αξιωματικοί της Πολεμικής Αεροπορίας, ενώ σε περίπτωση που βγάλουν το μαχητικό από τον βυθό, τότε οι απαντήσει ενδεχομένως να έρθουν πολύ πιο γρήγορα.

Σχετικές ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή