ΣΩΡΕΙΑ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΩΝ ΓΙΑ ΛΑΘΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΕΙΨΕΙΣ - ΣΤΟΥΣ 40 Ο ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΩΝ ΝΕΚΡΩΝ
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Η ώρα των ευθυνών για την εθνική τραγωδία - Συνελήφθη ο σταθμάρχης
Δεν το χωράει ο νους. Η σύγκρουση δύο τρένων στην περιοχή των Τεμπών είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο τουλάχιστον 40 επιβατών και εργαζόμενων του ΟΣΕ, καθώς και τον τραυματισμό άλλων 66. Το μεγάλο ερώτημα, που ξεκίνησαν να διερευνούν οι αρχές, είναι το «τις πταίει» και ποια εγκληματικά λάθη οδήγησαν στο δυστύχημα. Το μεσημέρι της Τετάρτης συνελήφθη ο σταθμάρχης.
Σκηνές αρχαίας τραγωδίας στα Τέμπη, με την εκατόμβη νεκρών που προέκυψε από τη σύγκρουση των δύο τρένων, λίγο μετά τις 23:00 το βράδυ της Τρίτης 28/2. Οι νεκροί μέχρι στιγμής ανέρχονται στους 40, με τον απολογισμό να αναμένεται να ανέβει ακόμα περισσότερο, ενώ οι τραυματίες που νοσηλεύονται σε νοσοκομεία της Λάρισας και της Θεσσαλονίκης είναι 66, με τους 6 από αυτούς να βρίσκονται σε ΜΕΘ.
Δείτε εικόνα από τη Live μετάδοση του Newsbomb.gr:
Το ερώτημα της επόμενης ημέρας δεν είναι άλλο από το «τις πταίει» για την πρόκληση αυτού του τραγικού δυστυχήματος. Τίνος τα λάθη και οι παραλείψεις μπορεί να είχαν ως αποτέλεσμα δύο τρενά με αντίθετες κατευθύνσεις να κινηθούν στις ίδιες ράγες, εν έτει 2023, οπότε και η σύγχρονης τεχνολογία δεν αφήνει περιθώρια για τέτοια τραγικά σφάλματα.
Οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για «ανθρώπινο λάθος», ωστόσο ήδη από το πρωί υπάρχει σωρεία καταγγελιών για τη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου, από συνδικαλιστές και γνώστες του χώρου, οι οποίοι μιλάνε για τραγικές παραλείψεις επί σειρά ετών, έλλειψη των κατάλληλων μέτρων και εν τέλει «αδιαφορία» για το πως θα μπορούσε να εξαλειφθεί η πιθανότητα να φθάσουμε σε αυτό το αποτέλεσμα.
Κι ενώ οι δεκάδες πυροσβέστες και τα ειδικά κλιμάκια επιχειρούν ακόμα στον τόπο της τραγωδίας, επικεντρώνοντας τις προσπάθειες στα τρία πρώτα βαγόνια της μοιραίας αμαξοστοιχίας, ο σταθμάρχης ερευνάται ως υπεύθυνος για την τραγωδία του δυστυχήματος συνελήφθη έπειτα από την απολογία του στον εισαγγελέα.
Την ίδια ώρα, ο εισαγγελέας εφετών Λάρισας Σταμάτης Δασκαλόπουλος, στον οποίο έχει ανατεθεί η εποπτεία του συνόλου των ερευνών με εντολή του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρου Ντογιάκου, μεταβαίνει στο σημείο και μόλις συγκεντρωθούν τα πρώτα στοιχεία οι εισαγγελικές αρχές αναμένεται να προχωρήσουν σε ποινικές διώξεις, που θα αφορούν το αδίκημα της διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών από την οποία προκλήθηκε θάνατος, αδίκημα που διώκεται ως κακούργημα.
Διώξεις ενδέχεται να ασκηθούν και για ανθρωποκτονίες στις οποίες δεν αποκλείεται να αποδοθεί ενδεχόμενος δόλος. Τα αδικήματα αυτά επισύρουν πολυετή κάθειρξη.
Στην Τροχαία Λάρισας βρίσκονται επίσης ο εκπρόσωπος και δύο προϊστάμενοι του ΟΣΕ Λάρισας. Σύμφωνα με πηγές και οι τρεις «δείχνουν» ως υπεύθυνο της τραγωδίας τον σταθμάρχη.
Επί τόπου Μητσοτάκης-Σακελλαροπούλου
Ο υπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων Κώστας Καραμανής από την πλευρά του τόνισε σχετικά: «Θα διερευνήσουμε με απόλυτη σοβαρότητα και διαφάνεια τα αίτια αυτού του τραγικού συμβάντος. Ό,τι πούμε τώρα θα είναι πρώιμο και στην ουσία με αυτό τον τρόπο βεβηλώνουμε τους ανθρώπους που χάνουμε. Να δείξουμε όλοι μας ψυχραιμία και να μείνουμε σε αυτό. Θα κάνουμε τα πάντα για να μην αφήσουμε τίποτα κάτω από το χαλί».
Το μεσημέρι αναμένεται να φτάσουν στο σημείο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου.
«Θα κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να μην ξανασυμβεί κάτι τέτοιο» ανέφερε στις πρώτες του δηλώσεις από τον τόπο της τραγωδίας ο Κυριάκος Μητσοτάκης. «Μπορώ να εγγυηθώ ότι θα μάθουμε τα αίτια της τραγωδίας» σημείωσε ακόμα.
«Είναι πάρα πολύ δύσκολο αυτό που βιώνουμε σήμερα ως χώρα. Μιλάμε για μία ανείπωτη τραγωδία. Η σκέψη μας σήμερα είναι πρώτα και πάνω απ’ όλα με τους συγγενείς των θυμάτων. Υποχρέωσή μας είναι να περιθάλψουμε τους τραυματίες και από εκεί και πέρα να ταυτοποιήσουμε τις σορούς.
Από εκεί και πέρα, ένα πράγμα μπορώ να εγγυηθώ: θα μάθουμε τα αίτια αυτής της τραγωδίας και θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να μην ξανασυμβεί ποτέ κάτι τέτοιο».
Καταγγελία προέδρου μηχανοδηγών: Δεν λειτουργεί τίποτα, όλα είναι χειροκίνητα
Σε μια σοβαρή καταγγελία σχετικά με τη λειτουργία των τρένων στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη όπου συνέβη η τραγωδία με τους 32 νεκρούς μετά από σύγκρουση επιβατικής με εμπορική αμαξοστοιχία στο ύψος των Τεμπών προχώρησε ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ.
Όπως είπε στην ΕΡΤ ο Κώστας Γενηδούνιας «δεν λειτουργεί τίποτα, γίνονται όλα χειροκίνητα, είμαστε στο manual και σε όλο τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Ούτε τα φωτοσήματα λειτουργούν, αν λειτουργούσαν οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν τα κόκκινα σήματα και θα σταματούσαν εγκαίρως».
Στην ερώτηση αν αυτό σημαίνει ότι οι μηχανοδηγοί κινούνται στα τυφλά, ο πρόεδρος των μηχανοδηγών απάντησε ότι «οι πληροφορίες δίνονται από σταθμάρχη σε σταθμάρχη μέσω ασυρμάτου. Μας λέει ο σταθμάρχης στην Αθήνα θα πάτε μέχρι το Μενίδι, μετά μέχρι την Οινόη, συνολικά αυτό γίνεται 15 φορές από Αθήνα για Θεσσαλονίκη».
Κατά τον ίδιο «υπήρχαν ηλεκτρονικά συστήματα, δεν λειτουργούν, ρωτήστε τους υπευθύνους».
Ερωτηθείς για τις συνθήκες του δυστυχήματος είπε ότι «στο σημείο έχει διπλή γραμμή, ένα ανεβαίνει, ένα κατεβαίνει, δεν ξέρω γιατί τα τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή».
«Εμείς ακολουθούμε εντολές. Όπου μας πουν πηγαίνουμε. Σε όλο το μήκος της διαδρομής είναι διπλή η γραμμή. Αν σε κάποιο σημείο γίνονται έργα υπάρχουν διακλαδώσεις. Όλα γίνονται χειροκίνητα και εμπειρικά. Είναι χρόνια που δεν λειτουργούν τα συστήματα» κατέληξε ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ.
Αγοραστός στο Newsbomb.gr – «Κάτι έφταιξε που δύο τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή»
Για τη σύγκρουση των δύο τρένων στη Λάρισα που είχε ως αποτέλεσμα να σκοτωθούν 38 άνθρωποι, μίλησε στο Newsbomb.gr, ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός.
«Πρόκειται για το χειρότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ελλάδα. Δεν έχουμε δει ποτέ ξανά μετωπική σύγκρουση δυο τρένων», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Αγοραστός.
Και πρόσθεσε: «Κάτι έφταιξε που δύο τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή και αυτό μένει να διαπιστωθεί όπως επίσης να πάρουμε απαντήσεις από την ΕΡΓΟΣΕ».
«Ήταν μέσα στα τούνελ και δεν έπιανε το ραδιοτηλέφωνο»
«Η εταιρία γνωρίζει σε κάθε τρένο πόσα εισιτήρια έχουν κοπεί, με τη μόνη διαφορά για τους επιβάτες που δεν ταξιδεύουν για τον Α - Β λόγο. Δεν είναι σίγουρο ότι είχαν ανεβεί και οι 345 επιβατές στο τρένο. Επτά βαγόνια είχε η επιβατική αμαξοστοιχία. Η ανώτερη ταχύτητα που επιβλέπει το εγχειρίδιο κυκλοφορίας στο συγκεκριμένο σημείο είναι 160 χιλιόμετρα», ανέφερε ο κ. Ντίτσας στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ.
Σχετικά με το πώς ταξίδεψαν και τα δύο τρένα είπε: «Η εμπορική αμαξοστοιχία δεν μπορούσε να κάνει κάτι γιατί ήταν μέσα στο τούνελ και δεν πιάνει το ραδιοτηλέφωνο, επομένως δεν μπορούσε να ακούσει ο συνάδελφος. Ο συνάδελφος αφού πήρε το “οκ” από τον σταθμάρχη έφυγε κανονικά».
«Για να βρεθούν στην ίδια γραμμή ανάποδα ή θα πρέπει να έγινε λάθος ή διαφορετικά θα πρέπει να έχουν σπάσει τα κλειδιά βγαίνοντας από το σταθμό της Λάρισας και θα είχε γίνει παραβίαση», συμπλήρωσε.
«Η εμπορική αμαξοστοιχία ήταν μέσα στα τούνελ και δεν έπιανε το ραδιοτηλέφωνο», ανέφερε μεταξύ άλλων στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ ο Γιάννης Ντίτσας, πρόεδρος πανελλήνιας ομοσπονδίας σιδηροδρομικών.
Σύμφωνα με τον κ. Ντίτσα, νεκροί είναι οι δύο μηχανοδηγοί από την εμπορική αμαξοστοιχία, οι δύο μηχανοδηγοί της επιβατικής αμαξοστοιχίας και 4 άτομα προσωπικό κίνησης που βρίσκονταν στα βαγόνια.
Καταγγελία ΓΣΕΕ: Από το 2000 έχουν αγοραστεί τα ανενεργά GPS που θα έσωζαν ζωές
Την έλλειψη συγχρόνων συστημάτων GPS από τον σιδηρόδρομο που θα έδειχναν που ακριβώς είναι κάθε τρένο πριν αυτά συγκρουστούν προκαλώντας την τραγωδία που ζούμε σήμερα, αποκάλυψε μιλώντας στο OPEN ο γραμματέας της ΓΣΕΕ, Νίκος Κιουτσούκης.
«Είναι διαχρονικό το έγκλημα με τα σιδηροδρομικά έργα» ανέφερε ο γραμματέας της ΓΣΕΕ και πρόσθεσε «να θυμίσω από το 1975 αγωνίζεται η χώρα μας να φτάσει ένα δίκτυο υψηλών ταχυτήτων, μέχρι δηλαδή 200χλμ, όταν σε άλλες χώρες παλεύουν για 500. Με μια διπλή γραμμή, άξονα ΠΑΘΕ, όπου δεν έχει ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια, ενώ τα σύγχρονα συστήματα GPS δεν έχουν τοποθετηθεί ακόμα, δεν λειτουργούν». Μάλιστα όπως αποκάλυψε «κάποια έχουν αγοραστεί πολύ πριν, από το 2000».
«Ο ΟΣΕ δεν έχει τα χρήματα που απαιτούνται για να συντηρεί το δίκτυό του»
Ο γραμματέας της ΓΣΕΕ επιπλέον ανέφερε ότι «δεν μπορώ να διανοηθώ ότι έχουμε τη μοναδική σιδηροδρομική εταιρεία μεταφορών ιδιωτικοποιημένη, τη μοναδική σιδηροδρομική εταιρεία επισκευών ιδιωτικοποιημένη, και ότι ο ΟΣΕ δεν έχει τα χρήματα που απαιτούνται για να συντηρεί το δίκτυό του. Δεν είναι σημερινό φαινόμενο, είναι διαχρονικό και η ευθύνη όλων των κυβερνήσεων ήταν αυτή».
Επιπλέον, υπογράμμισε ότι «τα χρήματα τα οποία έχουν δαπανηθεί είναι παρά πολλά. Για παράδειγμα, στη Γαλλία έχουν δαπανηθεί 5 δισ. ενώ εδώ πάνω από 15 δισεκατομμύρια έχουν ξοδευτεί και δεν έχουμε σιδηρόδρομο».
Προειδοποίηση από τις (7/2) - «Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται»
Τρεις εβδομάδες πριν το τραγικό δυστύχημα με την σύγκρουση των δυο τρένων στα Τέμπη, οι σιδηροδρομικοί κατήγγειλαν ως επικίνδυνες τις συνθήκες που επικρατούσαν στα δρομολόγια.
«Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις» κατήγγειλαν προ τριών εβδομάδων οι εργαζόμενοι στο σιδηρόδρομο εγκαλώντας τους αρμοδίους για όσα οφείλουν να κάνουν και δεν κάνουν για την ασφάλεια εργαζομένων και επιβατών και δυστυχώς χθες βράδυ επιβεβαιώθηκαν τραγικά.
«Όσο δεν παίρνονται μέτρα προστασίας στους εργασιακούς χώρους και την ασφαλή λειτουργία και κυκλοφορία των τρένων, τα ατυχήματα δεν έχουν τελειωμό», κατήγγειλαν σε ανακοίνωσή τους με ημερομηνία 07-02-2023, τρεις μόλις εβδομάδες πριν τη χθεσινοβραδινή, θανατηφόρα σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη
Στην ίδια ανακοίνωση – καταγγελία αναφέρονται σε δύο πρόσφατα ατυχήματα τα οποία όπως σημειώνουν «προστέθηκαν στο μακρύ κατάλογο με τις Αμαξοστοιχίες 51 και 61 αντίστοιχα, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο το συνάδελφο Μηχανοδηγό αλλά και τους επιβάτες».
Σύμφωνα με τις προειδοποιήσεις των σιδηροδρομικοών της ΔΕΣΚ: «Όσο δεν παίρνονται μέτρα προστασίας στους εργασιακούς χώρους και την ασφαλή λειτουργία και κυκλοφορία των τρένων, τα ατυχήματα δεν έχουν τελειωμό» και κατήγγειλαν τους αρμοδίους ότι «αντιλαμβάνονται την ασφάλεια ως κόστος».
Οι σιδηροδρομικοί αναφέρονται επίσης σε ΟΣΕ και Hellenic Train κατηγορώντας τις δύο εταιρείες ότι «αλληλο – μεταφέρουν τις ευθύνες τους, αλλά κανείς στο τέλος δεν φταίει… Φταίνε τα φαινόμενα που είναι έντονα και πλημμυρίζει η γραμμή, φταίνε οι φωτιές που άφησαν καμένους κορμούς, φταίει το χιόνι, φταίνε οι άλλοι, φταίμε λίγο και εμείς φταίει και ο Χατζηπετρής…!!!»
Οικονόμου: Έχει ξεκινήσει η έρευνα για να αποσαφηνιστούν οι συνθήκες
Δήλωση έξω από το Μέγαρο Μαξίμου από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο σχετικά με τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη.
«Εκφράζουμε τη βαθύτατη οδύνη μας για το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Πρόκειται για μια ανείπωτη τραγωδία. Η σκέψη μας βρίσκεται στους συγγενείς των θυμάτων, των αγνοουμένων και των τραυματιών. Αυτή τη στιγμή προτεραιότητα είναι η περίθαλψη των τραυματιών, ο εντοπισμός και η αναζήτηση των αγνοουμένων μέσα στα συντρίμμια και η ψυχολογική στήριξη των συγγενών των θυμάτων με ψυχολόγους που μεταβαίνουν στη Λάρισα.
Για τον σκοπό αυτό από την πρώτη στιγμή κινητοποιήθηκε το σύνολο του κρατικού μηχανισμού και πάνω από 500 στελέχη επιχειρούν ανά τομέα ευθύνης τους στο πεδίο. Εκεί βρίσκονται και οι ηγεσίες των Υπουργείων Υγείας και Μεταφορών. Ενώ από τη πρώτη στιγμή αρμόδιοι Υπουργοί βρέθηκαν στο συντονιστικό κέντρο της Πολιτικής Προστασίας. Στον τόπο της τραγωδίας μεταβαίνει ο Πρωθυπουργός.
Για τα αίτια του δυστυχήματος έχει ήδη ξεκινήσει έρευνα από τις αρμόδιες αρχές προκειμένου να αποσαφηνιστούν οι συνθήκες υπό τις οποίες συνέβη να βρεθούν στην ίδια γραμμή επί πολλά χιλιόμετρα δύο τραίνα που κινούνταν σε αντίθετη κατεύθυνση» ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος σε δήλωσή του έξω από το Μέγαρο Μαξίμου, μετά την τραγωδία στα Τέμπη με τη σύγκρουση των τρένων, την ώρα που ο απολογισμός έχει φτάσει στους 38 νεκρούς.
Η υποστελεχωμένη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων είχε προειδοποιήσει
Η Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), Ιωάννα Τσιαπαρίκου έχει επανειλημμένα κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για τις παραλείψεις στον ΟΣΕ που είναι ο διαχειριστής του σιδηροδρομικού δικτύου και τη Hellenic Train που έχει αναλάβει τη συντήρησή του. Το ίδιο έχει γίνει και από την πλευρά της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης ΟΣΕ (ΠΕΠΕ).
Ειδικά η υπόθεση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων έχει ειδικό βάρος. Η ΡΑΣ αποτελεί το ρυθμιστικό φορέα των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα, σύμφωνα με το άρθρο 28 του ν.3891/2010. Βασική της αρμοδιότητα είναι η εποπτεία της λειτουργίας της σιδηροδρομικής αγοράς με κανόνες ανταγωνισμού, διασφαλίζοντας την ισότιμη και χωρίς διακρίσεις πρόσβαση σε υποδομές και υπηρεσίες σιδηροδρομικών μεταφορών.
Η ΡΑΣ παρακολουθεί την σχετική ευρωπαϊκή νομοθεσία για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου, Οδηγία 2012/34, και εισηγείται το κατάλληλο νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο για τη δημιουργία υγειούς σιδηροδρομικής αγοράς στην Ελλάδα.
Επιλαμβάνεται επί αναφορών, καταγγελιών και προσφυγών αιτούντων που, ενδεχομένως, έχουν υποστεί άδικη ή διακριτική μεταχείριση εναντίον αποφάσεων του Διαχειριστή Υποδομής, των Σιδηροδρομικών Επιχειρήσεων και των Φορέων Εκμετάλλευσης Εγκαταστάσεων και Παρόχων Υπηρεσιών προς τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και επιβάλλει διοικητικές κυρώσεις σε περιπτώσεις παραβάσεων της σχετικής με τις αρμοδιότητές της σιδηροδρομικής νομοθεσίας.
Πόσα άτομα απασχολεί αυτή η σημαντική Αρχή; Μόλις 21! Παρόλα αυτά η ΡΑΣ, ακόμα και υποστελεχωμένη, κάνει ό,τι μπορεί για να εξακριβώσει τις αδυναμίες του σιδηροδρομικού δικτύου με συνεχείς ελέγχους και να δώσει λύσεις. Μεταξύ άλλων η Αρχή έχει εντοπίσει τα εξής:
- Το δίκτυο δεν είναι ορθώς συντηρημένο και το τροχαίο υλικό (δηλαδή τα τρένα και οι μηχανές) είναι πεπαλαιωμένο. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν βλάβες και σημειώνονται σημαντικές καθυστερήσεις.
- Παρατηρούνται σημαντικές ελλείψεις σε προσωπικό και κυρίως σε κλειδούχους, μηχανοδηγούς και σταθμάρχες σε σταθμούς με αποτέλεσμα να υπάρχουν σταθμοί χωρίς προσωπικό. Επίσης, υπάρχει έλλειψη σε καλά εκπαιδευμένους φύλακες, καθώς έχει αναλάβει τη φύλαξη των σταθμών πρόσφατα νέα εταιρεία security.
- Υπάρχουν προβλήματα στην πληροφόρηση του επιβατικού κοινού σχετικά με την πορεία των δρομολογίων.
Γιατί η Κομισιόν παρέπεμψε την Ελλάδα στο Δικαστήριο της ΕΕ για τις σιδηροδρομικές μεταφορές
Προ δυο εβδομάδων η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο επειδή δεν εκπλήρωσε τις υποχρεώσεις που υπέχει δυνάμει της οδηγίας για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου (2012/3).
Η Οδηγία διευκρινίζει ότι τα κράτη μέλη έπρεπε να εξασφαλίσουν τη σύναψη συμβατικής συμφωνίας μεταξύ της εθνικής αρμόδιας αρχής και του διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής το αργότερο έως τις 16 Ιουνίου 2015 και τη δημοσίευσή της εντός ενός μηνός.
Η σύναψη και δημοσίευση της εν λόγω συμφωνίας είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη διαφάνεια των επικείμενων έργων στο δίκτυο σιδηροδρομικής υποδομής. Η συμφωνία αυτή θα πρέπει να περιέχει ουσιαστικές διατάξεις, όπως αναφορικά με το ύψος των κονδυλίων που διατίθενται για τις υπηρεσίες υποδομής, καθώς και στόχους επιδόσεων προσανατολισμένους στους χρήστες (για παράδειγμα, ταχύτητα γραμμής, ικανοποίηση πελατών ή προστασία του περιβάλλοντος).
Παρά τις ανταλλαγές επιστολών μεταξύ της Επιτροπής και της Ελλάδας, οι εθνικές αρχές εξακολουθούν να μην έχουν υπογράψει και δημοσιεύσει τη συμβατική συμφωνία με τον ελληνικό οργανισμό διαχείρισης της σιδηροδρομικής υποδομής, τον ΟΣΕ.
Η Επιτροπή κίνησε διαδικασία επί παραβάσει κατά της Ελλάδας τον Δεκέμβριο του 2020 και απέστειλε αιτιολογημένη γνώμη τον Δεκέμβριο του 2021. Δεδομένου ότι η Ελλάδα εξακολουθεί να παραβιάζει την οδηγία, η Επιτροπή αποφάσισε τώρα να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η υποχρέωση σύναψης και δημοσίευσης συμβατικών συμφωνιών μεταξύ εθνικών αρμόδιων αρχών και διαχειριστών σιδηροδρομικής υποδομής αποτελεί σημαντικό στοιχείο της οδηγίας για τον ενιαίο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χώρο. Οι συμφωνίες αυτές περιλαμβάνουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του κράτους μέλους και του διαχειριστή ή των διαχειριστών υποδομής.
Καλύπτουν όλες τις πτυχές διαχείρισης της υποδομής, τις οικονομικές υποχρεώσεις του κράτους μέλους, τις απαιτήσεις αποδοτικότητας για τον διαχειριστή υποδομής, τις υποχρεώσεις υποβολής αναφορών και τους κανόνες για την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης και σοβαρών διαταραχών σε λειτουργίες. Περιλαμβάνουν επίσης διορθωτικά μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται σε περίπτωση που ένα από τα μέρη παραβαίνει τις συμβατικές του υποχρεώσεις ή, σε εξαιρετικές περιστάσεις, σε περίπτωση που επηρεάζεται η διαθεσιμότητα δημόσιας χρηματοδότησης. Οι συμφωνίες περιλαμβάνουν ένα πενταετές χρηματοδοτικό πλαίσιο για την κατασκευή, την αναβάθμιση και τη συντήρηση της σιδηροδρομικής υποδομής, το οποίο καθιστά προβλέψιμη τη δημόσια χρηματοδότηση.
Θρήνος στα νοσοκομεία της Λάρισας - Σπαρακτικές στιγμές με συγγενείς
Σπαρακτικές στιγμές εκτυλίσσονται στο νοσοκομείο της Λάρισας όπου συγγενείς έχουν σπεύσει να αναγνωρίσουν τους νεκρούς από το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στη Τέμπη.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε η προϊστάμενη της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Λάρισα, Ρουμπίνη Λεονταρή, οι περισσότερες σοροί έχουν μία πολύ άσχημη εικόνα καθώς κάποιες από αυτές είναι απανθρακωμένες.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Alpha, η διαδικασία αυτή εξαιτίας της δυσκολίας αναγνώρισης θα καθυστερήσει από ώρες έως και ημέρες, ενώ δεν αποκλείεται σε ορισμένες περιπτώσεις να γίνει και με DNA. Ο λόγος είναι ότι θέλουν να είναι σίγουροι και να βοηθήσουν τους ανθρώπους που θα σπεύσουν να λάβουν μέρος σε αυτή τη διαδικασία γιατί θα είναι κάτι πάρα πολύ δύκολο καθώς τα περισσότερα από τα θύματα είναι νεαρής ηλικίας, κάτω των 30 ετών.
Οι άνθρωποι που έχουν κληθεί να αναγνωρίσουν τα θύματα τις περισσότερες περιπτώσεις είναι οι γονείς τους και τα αδέλφια τους.
Τρία νοσοκομεία που σηκώνουν το βάρος της νοσηλείας. Αυτά είναι: το γενικό νοσοκομείο της Λάρισας, το πανεπιστημιακό νοσοκομείο της Λάρισας και το γενικό νοσοκομείο Κατερίνης.
Δείτε το βίντεο του Alpha:
Στη διάθεση των νοσοκομείων της Λάρισας, οι φοιτητές Νοσηλευτικής της πόλης
Στη διάθεση των δυο νοσοκομείων της Λάρισας, βρίσκονται οι φοιτητές Νοσηλευτικής της πόλης. Σύμφωνα με ανακοίνωση του συλλόγου φοιτητών, μεταξύ άλλων, καλείται κάθε φοιτητής να συνδράμει και να συνεισφέρει στις έκτακτες αιμοδοσίες που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Σε ανακοίνωσή του ο σύλλογος αναφέρει:
«Οι σκέψεις και η αγωνία μας βρίσκονται στους τραυματίες, σε όλους αυτούς που έχασαν τη ζωή τους, άδικα. Απαιτούμε να υπάρξει πλήρης διερεύνηση των αιτιών αυτής της τραγωδίας, να μην κρυφτεί ή συγκαλυφθεί τίποτε. Ως φοιτητές νοσηλευτικής το ελάχιστο που μπορούμε να κάνουμε είναι οι τελειόφοιτοι φοιτητές να τεθούμε στη διάθεση των 2 νοσοκομείων της πόλης μας, για να βοηθήσουμε στην περίθαλψη των τραυματιών, με τις υποδείξεις των νοσοκομειακών υπευθύνων. Καλούμε κάθε φοιτητή να συμμετέχει στις έκτακτες αιμοδοσίες των νοσοκομείων.
ΓΝΛ Τμήμα αιμοδοσίας 09:00-13:00 και 18:00-20:00
ΠΓΝΛ Τμήμα αιμοδοσίας 09:00-18:30».
Τηλ. επικοινωνίας: 686655253 (Δήμητρα, πρόεδρος ΦΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ)
Σε εξέλιξη η επιχείρηση της Πυροσβεστικής στον τόπο της τραγωδίας
Η επιχείρηση έρευνας και απεγκλωβισμού ατόμων, στον τόπο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στην είσοδο της κοιλάδας των Τεμπών παραμένει σε εξέλιξη.
Οι προσπάθειες των πυροσβεστικών δυνάμεων αυτή τη στιγμή επικεντρώνονται στα τρία πρώτα βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας τα οποία έχουν ανατραπεί και εκεί παρουσιάζεται μεγαλύτερη δυσκολία απεγκλωβισμού.
Αυτή τη στιγμή επιχειρούν 150 πυροσβέστες, καθώς και η ειδική μονάδα αντιμετώπισης καταστροφών με 17 οχήματα και 4 γερανοφόρα, ενώ το ΕΚΑΒ συνδράμει με 30 ασθενοφόρα.
Δείτε εικόνα από τη live μετάδοση του Newsbomb.gr:
Εικόνες από τον τόπο της τραγωδίας:
Όπως ενημέρωσε ο εκπρόσωπος της Πυροσβεστικής, οι προσπάθειες επικεντρώνονται στα δύο πρώτα βαγόνια που έχουν ανατραπεί. Η επιχείρηση γίνεται με 4 ειδικά γερανοφόρα οχήματα που ανασηκώνουν τους συρμούς.
Δείτε εναέριες εικόνες:
Σοκαρισμένος ο Θάνος Πλεύρης: «Υπάρχουν δυσκολίες στην αναγνώριση»
Για δυσκολίες στην αναγνώριση των νεκρών, έκανε λόγο ο υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης ο οποίος έχει μεταβεί στη Λάρισα μετά τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη. «Μέχρι στιγμής έχουμε 32 νεκρούς, έχουν έρθει στο Γενικό Νοσοκομείο. Ξεκινάμε τη διαδικασία να γίνει αναγνώριση των 32. Έχουμε φέρει ψυχολόγους να στηρίξουν τους συγγενείς. Είναι τρομακτική διαδικασία για τους συγγενείς. Υπάρχουν αρκετές δυσκολίες στο κομμάτι της αναγνώρισης. Οι ασθενείς υπάρχουν κάποιοι που είναι πιο σοβαρά».
Νωρίτερα, η υφυπουργός Μίνα Γκάγκα, είχε δηλώσει: «Είναι τρομερό αυτό που συνέβη για όλους τους ανθρώπους που χάθηκαν. Εδώ οι ασθενείς που έχουν έρθει είναι περισσότεροι από 30, κάποιοι ήταν ελαφρά, έχουν μείνει 14 εδώ. Για τους τραυματίες κάνουμε ό,τι μπορούμε. Δεν έχω συνολική εικόνα, θα μας την δώσει η Πυροσβεστική. Οι περισσότεροι είναι στη Λάρισα. Συλλυπητήρια σε όλους».
Η αιματηρή «πρωτιά» της Ελλάδας στην ΕΕ - 137 νεκροί από το 2010 έως το 2018
Η Ελλάδα θρηνεί μετά τη μετωπική σύγκρουση τρένων στα Τέμπη, ενώ φουντώνουν τα ερωτήματα για την πολύνεκρη τραγωδία. Μία νέα έρευνα, μάλιστα, σύμφωνα με την οποία η χώρα μας βρίσκεται σταθερά μεταξύ των πιο επικίνδυνων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά τους σιδηροδρόμους, αποκτάει τραγική επικαιρότητα μετά το δυστύχημα στα Τέμπη.
Η αιματηρή πρωτιά της Ελλάδας
Η έρευνα που διεξήγαγε το MIIR (Mediterranean Institute for Investigative Reporting) σχετικά με τα διαθέσιμα ευρωπαϊκά και ελληνικά δεδομένα δείχνει ότι τα σιδηροδρομικά ατυχήματα είναι εξαιρετικά συχνά στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα 137 άνθρωποι να χάσουν τη ζωή τους και 97 να τραυματιστούν σοβαρά μεταξύ 2010 και 2018.
Το MIIR βασίστηκε σε δεδομένα από τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ERA) και τις εκθέσεις ασφαλείας της Ελληνικής Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (RAS), η οποία ανέπτυξε ένα σύστημα καταγραφής και παρακολούθησης σιδηροδρομικών συμβάντων, σύμφωνα με τον Κανονισμό της ΕΕ 1077/2012, προκειμένου να εξαχθούν συμπεράσματα για την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου.
Αυτή η βάση δεδομένων χρησιμοποιείται για τη συλλογή δεδομένων από την ανάλυση που υποστηρίζεται από την Επιτροπή Έρευνας Συμβάντων και Ατυχημάτων του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) μετά από κάθε σιδηροδρομικό ατύχημα. Οι πληροφορίες που συλλέγονται θεωρούνται πλήρως έγκυρες και αξιόπιστες.
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία (2018) λοιπόν, η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση στην ΕΕ όσον αφορά τον αριθμό των θανάτων από σιδηροδρομικά ατυχήματα σε αναλογία με τα χιλιόμετρα που διένυσαν τα τρένα στη χώρα κατά τη διάρκεια του έτους. Αυτός θεωρείται αποτελεσματικός δείκτης ασφάλειας, καθώς δίνει μια αντιπροσωπευτική εικόνα των επιπέδων θνησιμότητας που επιτρέπει συγκρίσεις μεταξύ των χωρών. Επιπλέον, η Ελλάδα κατέχει τη δεύτερη θέση μεταξύ των χωρών της ΕΕ όσον αφορά τον αριθμό των τραυματισμών που προκαλούνται από σιδηροδρομικά ατυχήματα σε αναλογία με τα χιλιόμετρα που έχουν διανύσει τα τρένα το 2018.
Οι αιτίες για τα σιδηροδρομικά ατυχήματα
Το 2018, ο αριθμός των θανάτων και των τραυματισμών αυξήθηκε σε ανησυχητικό βαθμό. Σύμφωνα με την τελευταία Ετήσια Έκθεση Ασφάλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, αυτό οφείλεται κυρίως στους μετανάστες, οι οποίοι «αποτελούν το κύριο πρόβλημα των ελληνικών σιδηροδρόμων», αφού «δεν γνωρίζουν τη γλώσσα, δεν κατανοούν τις προειδοποιητικές πινακίδες και επομένως δεν ακολουθούν τους κανόνες ασφαλείας» και, στην προσπάθειά τους να φτάσουν στα σύνορα, «κινούνται κατά μήκος σιδηροδρομικών γραμμών ή βρίσκουν καταφύγιο σε σιδηροδρομικές εγκαταστάσεις, γεγονός που οδηγεί σε πολλά ατυχήματα».
Αν και το πρόβλημα είναι αναμφίβολα υπαρκτό και πρέπει να αντιμετωπιστεί, ειδικά επειδή ένα μεγάλο μέρος των σιδηροτροχιών του δικτύου παραμένει εκτεθειμένο, η ανάλυση δεδομένων δείχνει ότι η δήλωση πως η μεταναστευτική ροή προς την Ελλάδα αποτελεί το κύριο σιδηροδρομικό ζήτημα είναι –τουλάχιστον– μια υπερβολικά απλουστευμένη ερμηνεία του υπό εξέταση θέματος. Η Ελλάδα βρίσκεται σταθερά στις κορυφαίες θέσεις των ποσοστών κινδύνου, καταλαμβάνοντας, για παράδειγμα, τη δεύτερη θέση ως προς τους θανάτους ανά σιδηροδρομικό χιλιόμετρο το 2012 και παραμένοντας στις πρώτες θέσεις τα επόμενα χρόνια – όταν το μεταναστευτικό ρεύμα δεν ήταν τόσο υψηλό όσο σήμερα.
Όπως είχε δηλώσει η Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), Ιωάννα Τσιαπαρίκου, «το 2018 ο μεγαλύτερος αριθμός θανάτων οφειλόταν όντως στο μεταναστευτικό πρόβλημα, αφού 9 στους 17 θανάτους τύχαινε να είναι μετανάστες. Αυτή ήταν μια σημαντική μεταβλητή όσον αφορά τα ατυχήματα, αλλά όχι η κύρια». Και είχε προσθέσει: «Ο τεράστιος αριθμός ισόπεδων διασταυρώσεων είναι ίσως ο πιο κρίσιμος παράγοντας πίσω από τα σιδηροδρομικά ατυχήματα, ειδικά αν ληφθεί υπόψη το μήκος του δικτύου. Εδώ καταγράφονται οι περισσότεροι θάνατοι. Όχι σε θανατηφόρα ατυχήματα που προκαλούνται από εκτροχιασμό ή συγκρούσεις τρένων».
Ισόπεδες διαβάσεις από ξύλο και χώμα
Οι ισόπεδες διαβάσεις είναι ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα των ελληνικών σιδηροδρόμων. Ο αριθμός τους είναι αρκετά υψηλός, γεγονός που τις καθιστά επαναλαμβανόμενο στοιχείο στις αναφορές ατυχημάτων. Το πρόβλημα είναι πιο έντονο στις αστικές περιοχές, καθώς οι κάτοικοι επεμβαίνουν αυθαίρετα και δημιουργούν αυτοσχέδιες διαβάσεις, σύμφωνα με την ειδική έκθεση «Σύστημα Καταγραφής και Παρακολούθησης Συμβάντων στο Εθνικό Σιδηροδρομικό Δίκτυο» της RAS (Νοέμβριος 2018).
Ειδικότερα, υπάρχουν επικίνδυνες ισόπεδες διαβάσεις σε επαρχιακές περιοχές, όπου αγρότες, δήμαρχοι ή εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης ρίχνουν χώμα και το ισοπεδώνουν. Δημιουργούν μια ισόπεδη διάβαση στη μέση του πουθενά, γιατί κάποιος πρέπει να περάσει από πάνω για να φτάσει στα χωράφια του. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι στο Γκάζι της Αθήνας. Σε μια περιοχή που λειτουργεί με 25 kV, επειδή υπάρχουν μπαρ και καφετέριες, υπάρχουν 3 ισόπεδες διαβάσεις για πεζούς σε μια γραμμή όπου περνούν τρένα κάθε 10 λεπτά. Δύο από τις διαβάσεις δημιουργήθηκαν από τον δήμο, ενώ η άλλη από τους κατοίκους της περιοχής.
Η πρώτη διάβαση, στην έξοδο του μετρό Κεραμεικός, είναι μια ξύλινη κατασκευή που επιτρέπει στους πεζούς να διασχίζουν τις σιδηροδρομικές γραμμές. Μετά τα 30 μέτρα, υπάρχει μια δεύτερη διάβαση πεζών. Περιβάλλεται από μπαρ και καφετέριες, όπου και τοποθετήθηκε μια ξύλινη ράμπα για εύκολη πρόσβαση. Είναι τρομακτικό για τους οδηγούς να περνούν από αυτό το τμήμα της διαδρομής μετά τις 8-9 το βράδυ και δυστυχώς, υπήρξαν πολλά ατυχήματα και στα δύο σημεία. Το τρίτο βρίσκεται ακριβώς πριν από την κοντινή γέφυρα Rosiniol, όπου κάτοικοι της περιοχής έχουν κόψει τα συρματοπλέγματα με καταστροφικά αποτελέσματα. Και είναι απαράδεκτο που δεν έγινε καμία προσπάθεια να αντικατασταθούν αυτές οι διαβάσεις από μια υπερυψωμένη, ασφαλή διάβαση πεζών, μιας και πολλοί πεζοί έχουν χάσει τη ζωή τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της «Σιδηροδρομικής Ασφάλειας στην ΕΕ - Επισκόπηση Ασφάλειας 2017» του ERA, υπάρχουν 31 απροστάτευτες («παθητικές») ισόπεδες διαβάσεις ανά 100 χιλιόμετρα σιδηροδρόμου στην Ελλάδα, ενώ ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 23. Όταν πρόκειται για διελεύσεις με ενεργό σύστημα προειδοποίησης, το οποίο θα μπορούσε να είναι είτε δωμάτιο φύλαξης είτε ηλεκτρονικό εμπόδιο, αυτοί οι αριθμοί μετακινούνται στο 34 για την Ελλάδα και στο 26 για την ΕΕ. Συνολικά, η Ελλάδα είχε 1.263 ισόπεδες διαβάσεις το 2018, εκ των οποίων το 45% ήταν παθητικές.
Επιπλέον, η Ελλάδα έρχεται δεύτερη στην ΕΕ όσον αφορά τους σοβαρούς τραυματισμούς που προκλήθηκαν σε ισόπεδες διαβάσεις σε αναλογία με τα χιλιόμετρα που διανύθηκαν. Η Ελλάδα κατέχει, επίσης, το θλιβερό προβάδισμα στον αριθμό των νεκρών από σιδηροδρομικά δυστυχήματα που έχουν συμβεί σε ισόπεδες διαβάσεις σε αναλογία με τα χιλιόμετρα που διανύουν τα τρένα μεταξύ των χωρών της ΕΕ. Μεταξύ 2014 και 2018, 22 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε σιδηροδρομικά δυστυχήματα σε ισόπεδες διαβάσεις, ενώ 19 τραυματίστηκαν.
Ατυχήματα πεζών και εκτροχιασμοί
Σύμφωνα με στοιχεία της RAS, η συχνότερη αιτία ατυχημάτων και θανάτων στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο είναι οι συγκρούσεις πεζών, φαινόμενο που έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Τα ατυχήματα σε ισόπεδες διαβάσεις κατέχουν τη δεύτερη θέση, ενώ η τρίτη πιο συχνή αιτία είναι οι εκτροχιασμοί. Η κύρια αιτία εκτροχιασμού είναι η κακή κατάσταση των υποδομών καθώς και η κακή διαχείριση της κυκλοφορίας. Και τα δύο προέρχονται από τη μη λειτουργία του συστήματος σηματοδότησης και αυτοματοποίησης.
Αυτά τα ατυχήματα είχαν βαρύ τίμημα. Από το 2010 έως το 2018, σημειώθηκαν 137 θάνατοι και 97 σοβαροί τραυματισμοί σε σιδηροδρομικά συμβάντα στην Ελλάδα. Κάθε χρόνο από το 2010 έως το 2018, κατά μέσο όρο, περισσότεροι από 15 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και περισσότεροι από 11 τραυματίστηκαν σοβαρά.