Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη - Η τραγωδία κάνει τον γύρο του κόσμου: Τα σενάρια που εξετάζονται
Ανείπωτη τραγωδία με τη σύγκρουση των δυο τρένων στα Τέμπη. Η μία ήταν αμαξοστοιχία που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, με 342 επιβάτες και δέκα άτομα προσωπικό, η οποία συγκρούστηκε μετωπικά με εμπορική αμαξοστοιχία στην οποία επέβαιναν δυο άτομα με δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Αθήνα. Τα τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή, με την εμπορική αμαξοστοιχία να κινείται με ταχύτητα 140 χιλιομέτρων για 25 ολόκληρα χιλιόμετρα χωρίς να γνωρίζει ο μηχανοδηγός ότι από την αντίθετη κατεύθυνση ερχόταν τρένο.
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Παραιτήθηκε ο Κώστας Αχ. Καραμανλής
Το απόγευμα της Τετάρτης παραιτήθηκε ο Κώστας Αχ. Καραμανλής, αναφέροντας, μεταξύ άλλων ότι: «είναι γεγονός ότι παραλάβαμε τον ελληνικό σιδηρόδρομο σε κατάσταση που δεν ταιριάζει στον 21ο αιώνα. Σε αυτά τα 3,5 χρόνια, κάναμε κάθε προσπάθεια για να βελτιώσουμε αυτή την πραγματικότητα. Δυστυχώς, οι προσπάθειες αυτές δεν ήταν αρκετές για να αποτρέψουν ένα τέτοιο δυστύχημα. Κι αυτό είναι πολύ βαρύ για όλους μας και για εμένα προσωπικά. Όταν συμβαίνει κάτι τόσο τραγικό, δεν είναι δυνατόν να συνεχίζουμε σαν να μην συνέβη. Είμαι λίγα χρόνια στην πολιτική, αλλά θεωρώ απαραίτητο στοιχείο της Δημοκρατίας μας οι πολίτες της χώρας μας να εμπιστεύονται το πολιτικό σύστημα. Αυτό λέγεται πολιτική ευθύνη. Γι’ αυτό το λόγο, δηλώνω την παραίτησή μου από τη θέση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών».
Η πρώτη κατάθεση του σταθμάρχη
Ο σταθμάρχης της Λάρισας προσήχθη και στην απολογία του αρνήθηκε την κατηγορία ότι έκανε λάθος και υποστήριξε ότι εκείνος πάτησε το κουμπί του αυτοματοποιημένου συστήματος.
Σύμφωνα με αυτόν, το αυτοματοποιημένο σύστημα τοποθετεί σε διαφορετικές ράγες τα δύο τρένα, αλλά, όπως φέρεται να υποστήριξε στην προανακριτική του απολογία δεν λειτούργησε.
Κατά τον δημοσιογράφο της ΕΡΤ, Κώστα Καντούρη φαίνεται ότι τον διαψεύδουν οι υπόλοιποι υπάλληλοι του σιδηροδρόμου -οι οποίοι κατέθεσαν ανωμοτί, ως ύποπτοι, και οι καταθέσεις του περιλαμβάνονται στη δικογραφία. Κάποιοι από αυτούς υποστήριξαν ότι ο σταθμάρχης θα έπρεπε να δει ιδίοις όμμασοι αυτή την αλλαγή προκειμένου να μη συμβεί αυτό και τα τρένα να είναι στις δυο παράλληλες ράγες.
Η προανακριτική έρευνα εξετάζει κι άλλα θέματα όπως για παράδειγμα τι έγινε με την καθυστέρηση στα Παλαιοφάρσαλα καθώς ένα από τα σενάρια που εξετάζουν είναι το ενδεχόμενο πριν αποκατασταθεί το πρόβλημα εκεί να δόθηκε εντολή να φύει το τρένο γιατί ήδη είχε χαθεί χρόνος.
Ακόμα εξετάζονται οι τεχνικές ελλείψεις που προϋπήρχαν. Η δικογραφία αναμένεται να διαβιβαστεί αύριο στον εισαγγελέα μαζί με τον 59χρονο σταθμάρχη.
Πώς βρέθηκαν στην ίδια ράγα; Τα σενάρια που εξετάζονται
H έρευνα που διενεργεί εδώ και αρκετές ώρες η Τροχαία εξετάζει το πώς βρέθηκαν τα δυο τρένα στην ίδια ράγα.
Ο σταθμάρχης συνελήφθη καθώς κατηγορείται για σωματικές βλάβες, ανθρωποκτονία από αμέλεια και κίνδυνο ζωής.
Το πρώτο και βασικό σενάριο είναι εάν από ανθρώπινο λάθος κάποιος δεν γύρισε το ηλεκτρονικό κλειδί με αποτέλεσμα να μπουν και τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή.
Άνθρωποι του ΟΣΕ αναφέρουν ότι δεν λειτουργεί εδώ και καιρό το ηλεκτρονικό σύστημα, γίνεται δηλαδή χειροκίνητα. Σύμφωνα με πληροφορίες, σημειώθηκε βλάβη σε στύλο της ΔΕΗ στο Παλαιοφάσαρλο και έτσι καθοδηγήθηκε η αμαξοστοιχία στη γραμμή καθόδου για την αποφυγή ηλεκτροπληξίας. Επανήλθε στη γραμμή της ανόδου και λίγο μετά τη Λάρισα καθοδηγήθηκε ξανά στην γραμμή της καθόδου, όπου βρισκόταν η εμπορική αμαξοστοιχία, με αποτέλεσμα να συγκρουστούν. Αυτό που επίσης λένε οι άνθρωποι του ΟΣΕ είναι ότι δεν λειτουργούν οι φωτεινοί σηματοδότες εδώ και πολύ καιρό, με αποτέλεσμα να πηγαίνουν στα τυφλά.
Ο σταθμάρχης της Hellenic Trains συνελήφθη με τις κύριες ευθύνες να επιρρίπτονται σε αυτόν για το τραγικό δυστύχημα, ενώ ο κλειδούχος κλήθηκε για εξηγήσεις και έδωσε ανωμοτί κατάθεση στο Τμήμα Τροχαίας Λάρισας που διενεργεί την προανάκριση και συγκεντρώνει την ογκώδη δικογραφία για το πρωτοφανές αυτό σιδηροδρομικό δυστύχημα. Οι καταθέσεις των επιζώντων ωστόσο και η πραγματογνωμοσύνη θα ρίξουν περισσότερο φως στα ακριβή αίτια του δυστυχήματος. Καταθέσεις έχουν δώσει ακόμη ο εκπρόσωπος της Hellenic Trains και δύο προϊστάμενοι τμημάτων, Μηχανοδηγών και Εκδοτηρίων. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο σταθμάρχης είναι 56 ετών και ανέλαβε πριν από ένα μήνα. Ήταν υπάλληλος του ΟΣΕ σε άλλες θέσεις.
«Για τα αίτια του τραγικού αυτού δυστυχήματος θα γίνει έρευνα από τις αρμόδιες Αρχές. Έχει, ήδη, ξεκινήσει, προκειμένου να αποσαφηνιστούν οι συνθήκες κάτω από τις οποίες συνέβη να κινούνται για πολλά χιλιόμετρα στην ίδια γραμμή δύο τρένα στην αντίθετη κατεύθυνση», τόνισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου, ενώ ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος έχει αναθέσει την εποπτεία της προανάκρισης για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη στον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας Σταμάτη Δασκαλόπουλο.
«Είναι ξεκάθαρο ότι πρόκειται για ένα ανθρώπινο λάθος σε συνδυασμό με τη μη ύπαρξη των συστημάτων» δήλωσε για ο Aναστάσιος Δέδες, πραγματογνώμονας Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων. Όπως τόνισε ο κ. Δέδες «τα αίτια της τραγωδίας θα προκύψουν από τις απομαγνητοφωνήσεις, οι οποίες υπάρχουν και δεν μπορούν να σβηστούν».
Σύμφωνα με αυτά που γνωρίζουμε είναι «δεδομένο ότι το τρένο ακολουθούσε λανθασμένη διαδρομή είτε από πρόβλημα που υπήρχε στην γραμμή ανόδου λόγω ρεύματος ή λόγω οποιοδήποτε άλλης αιτίας. Το τρένο, την στιγμή κατά την οποία ξεκίνησε να ανεβαίνει προς τα πάνω, έπρεπε να έχει σήματα στο δρόμο από τα οποία ο μηχανοδηγός να βλέπει εάν η γραμμή είναι ελεύθερη ή όχι» τόνισε.
Διαβάστε επίσης:
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Στιγμές αγωνίας για γνωστό δικηγόρο - «Αγνοείται συγγενής μου»
Κύπρος - Τραγωδία στα Τέμπη: Μεσίστιες οι σημαίες στη Βουλή των Αντιπροσώπων
Τραγωδία στα Τέμπη: «Είδαμε φωτιά στα πρώτα βαγόνια» - Συγκλονίζουν οι μαρτυρίες επιβατών