Τέμπη: Οι ευθύνες και οι ανύπαρκτες δικλείδες ασφαλείας στους ελληνικούς σιδηροδρόμους
Με αφορμή την τραγωδία στα Τέμπη άνοιξε με μεγάλη καθυστέρηση μια συζήτηση για την ασφάλεια στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, την ώρα που η χώρα μας θρηνεί δεκάδες ανθρώπινες απώλειες.
Η τραγωδία στα Τέμπη η οποία στοίχισε τη ζωή σε τουλάχιστον 40 ανθρώπους, κυρίως νεαρής ηλικίας, έχει βυθίσει τη χώρα μας στο πένθος και παράλληλα έχει ανοίξει τη συζήτηση για την έλλειψη δικλείδων ασφαλείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Οι ανθρώπινες απώλειες και ο θρήνος για όσους χάθηκαν έχει «σκεπάσει» τα πάντα, ωστόσο είναι απαραίτητο να δοθούν οι απαντήσεις για τις συνθήκες που οδήγησαν στο ανείπωτο δράμα.
Μπορεί ο σταθμάρχης να ομολόγησε το μοιραίο λάθος του, δίνοντας εντολή στο Intercity να μετακινηθεί στην ίδια ράγα με την εμπορική αμαξοστοιχία και να επέλθει η σύγκρουση, αλλά τα πραγματικά αίτια της τραγωδίας φαίνεται πως πρέπει να αναζητηθούν αλλού.
Όπως εξηγούν και ειδικοί πραγματογνώμονες, θα έπρεπε να λειτουργεί η φωτοσήμανση για τους μηχανοδηγούς, ή διαφορετικά ένα σύστημα εντοπισμού και παρακολούθησης των αμαξοστοιχιών που κινούνται στο δίκτυο, ώστε να αντιμετωπιστεί ενδεχόμενο ανθρώπινου λάθους.
Αυτό ακριβώς επισήμανε στο Newsbomb.gr και ο Πραγματογνώμονας εισαγγελίας και τεχνικός σύμβουλος ασφάλειας εργασίας και εγκαταστάσεων, Γιώργος Περιβολιώτης αναλύοντας τα λάθη πίσω από την τραγωδία, μιλώντας στο Newsbomb.gr.
«Για μένα σαν μηχανικός το λάθος μπορεί να γίνει, αλλά δεν μπορεί για 15 λεπτά δύο τρένα να κινούνται στην ίδια ράγα και να μην μπορεί να εντοπιστούν. Δηλαδή να μην υπάρχει ένα στοιχείο που να δίνει την απαραίτητη πληροφορία. Το ότι δεν υπάρχει η πληροφόρηση για κάτι που πάει στραβά, δυστυχώς, δημιουργεί αυτό το αποτέλεσμα.», επεσήμανε ο κ. Περιβολιώτης.
Για την ασφαλή μετακίνηση των αμαξοστοιχιών στο σιδηροδρομικό δίκτυο και κατά επέκταση την αποτροπή ανάλογων ατυχημάτων υπάρχει το ERTMS , δηλαδή το Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας.
Ειδικότερα το ERTMS αποτελείται από το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων (ETCS) και το Παγκόσμιο Σύστημα Κινητών Επικοινωνιών για Σιδηροδρόμους (GSM-R).
Από τη μία πλευρά το ETCS παρακολουθεί την ταχύτητα με την οποία κινούνται οι αμαξοστοιχίες ώστε να μην ξεπεράσουν τα αντίστοιχα όρια ενώ υπάρχει και η δυνατότητα ακινητοποίησης του συρμού σε περίπτωση παραβίασης κόκκινου φωτοσήματος.
Από την άλλη το GSM-R, είναι ένα σύστημα ραδιοκάλυψης, το οποίο στηρίζεται στο παγκοσμίως διαδεδομένο και αποδεδειγμένα αξιόπιστο σύστημα κινητής τηλεφωνίας GSM, που καλύπτει όλες τις ανάγκες ασφαλούς επικοινωνίας ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου.
Αλλά όπως φαίνεται αυτές οι τεχνολογίες δεν εγκαταστάθηκαν ποτέ στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, αν και είναι απαραίτητος ο προσχεδιαμός και η εφαρμογή ασφαλιστικών μέτρων, προκειμένουν να μειώσουν το ενδεχόμενο ατυχήματος: «Εμείς σαν μηχανικοί έχουμε τις ασφαλιστικές διατάξεις για το ανθρώπινο λάθος. Στην προκειμένη περίπτωση δεν λειτούργησαν ή δεν υπήρχαν. Σε ένα σύστημα όταν σχεδιάζουμε για να λειτουργήσει πρέπει να εξετάσουμε τα πιθανά σενάρια που μπορεί να δημιουργήσουν πρόβλημα και στην προκειμένη περίπτωση, ατύχημα. Ανάλογα με τα μέτρα που θα πάρουμε ορίζουμε και τον βαθμό της ασφάλειας, π.χ. 80%», σημειώνει ο κ. Περιβολιώτης.
Η ευθύνη για τη διαχείριση του σιδηροδρομικού δικτύου ανήκει στον ΟΣΕ
Στις παραλείψεις του ασφαλιστικού μηχανισμού , μιλώντας στο Newsbomb.gr για το δυστύχημα, εστίασε και μηχανολόγος-ηλεκτρολόγος- μηχανικός, ειδικός πραγματογνώμονας, Χρήστος Γκλαβόπουλος, .
«Τέτοια ατυχήματα δεν πρέπει να αποδίδονται σχεδόν ποτέ σε ανθρώπινο λάθος αλλά σε σχεδιαστικό λάθος, σχεδόν πάντα. Το ανθρώπινο λάθος είναι αναμενόμενο να γίνει αλλά το θέμα είναι κατά πόσο το σύστημα επιτρέπει να συνεχίσει να υφίσταται», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Γκλαβόπουλος.
Ακόμα και μετά από το σφάλμα του σταθμάρχη, ο κ. Γκλαβόπουλος εξηγεί ότι θα έπρεπε να υπάρχει μια δικλείδα ασφαλείας που να ενημερώνει ότι κάτι πήγε «στραβά»: «Δεν ξέρουμε γύρισε τον διακόπτη, αν γύρισε τον διακόπτη και κόλλησε... θα έπρεπε να υπάρχει ένα feedback που να λέει πήγε στη θέση του ή οχι. Το περιβάλλον λειτουργίας ήταν ανασφαλές ως είχε και για αυτό υπήρξε το πρόβλημα».
Όσο για την ευθύνη για τις υποδομές και τη διαχείριση του σιδηροδρομικού δικτύου, αυτή ανήκει στον ΟΣΕ, υπογραμμίζει ο κ. Γκλαβόπουλος.
«H Hellenic Train είναι αυτή που βάζει τα βαγόνια και πληρώνει τον ΟΣΕ αντίτιμο για τη χρήση των γραμμών. Δεν έχει καμία ευθύνη. Οι εντολές που παίρνει είναι συνέχισε ευθεία. Θα συνεχίσεις ευθεία, δεν μπορείς να κάνεις κάτι», πρόσθεσε.
«Και ο σταθμάρχης και ο μηχανοδηγός έκαναν λάθος», λέει ο πρώην σταθμάρχης Βόλου
Στους λόγους που οδήγησαν στην τραγωδία στα Τέμπη μίλησε και ο πρώην σταθμάρχης Βόλου, Γιώργος Αποστολέρης.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε, υπάρχει διαχρονική πολιτική ευθύνη για όσα συνέβησαν και πρόσθεσε ότι «ο σταθμάρχης και ο μηχανοδηγός έκαναν λάθος».
Όπως ανέφερε: «και ο μηχανοδηγός έπρεπε να κάνει εκφώνηση που θα άκουγε και το κατερχόμενο τρένο. Η πράξη είναι αποτρόπαια όμως για να φτάσει αυτή η κατάσταση να γίνεται στα μπακαλοτεφτερα κάποιοι μπακάληδες τα διαχειρίζονται».
Και πρόσθεσε: «Δεν θα έπρεπε να δουλεύει μέσα στην Λάρισα ένας σταθμάρχης 30 ημερών. Αν δεν καθίσει κάποιος δίπλα του 2-3 χρόνια δεν μπορεί να έχει την εμπειρία για έναν τέτοιο σταθμό.»
Guardian: Tα βασανιστικά ερωτήματα για τα Τέμπη - Ανθρώπινο λάθος και στο βάθος ιδιωτικοποίηση ;
Οι σκηνές τραγωδίας στα Τέμπη έχουν κάνει από χθες, Τετάρτη, τον γύρο του κόσμου κι ενώ μεγάλα διεθνή μέσα καταπιάνονται και αυτά με τα αίτια του δυστυχήματος.
«Το φρικτό δυστύχημα με το επιβατικό και το εμπορικό τρένο στην Ελλάδα είναι το χειρότερο της τελευταίας δεκαετίας στους σιδηροδρόμους της Ευρώπης, με δεκάδες νεκρούς μετά από μετωπική σύγκρουση μεγάλης ταχύτητας», γράφει αρχικά σε δημοσίευμα του ο Guardian.
Μάλιστα εστιάζει και στα μέτρα ασφάλειας στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο:
«Όσον αφορά τα μέτρα που περιλαμβάνουν τους συνολικούς θανάτους ανά χιλιόμετρο, το ιστορικό σιδηροδρομικής ασφάλειας της Ελλάδας ήταν το χειρότερο στην ΕΕ την τελευταία δεκαετία, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία του οργανισμού σιδηροδρόμων της ΕΕ – αν και το ποσοστό αυτό παραμορφώνεται εύκολα από το μικρό δίκτυό της, περίπου 2% του μεγέθους του Ηνωμένου Βασιλείου . Ένα μεγάλο ποσοστό θανάτων είναι εργαζόμενοι στους σιδηροδρόμους και όχι σε επιβάτες.
Η ελληνική σιδηροδρομική εταιρεία TΡΑΙΝΟΣΕ ιδιωτικοποιήθηκε το 2017, ως μέρος των μεταρρυθμίσεων που επιβλήθηκαν παράλληλα με τη διάσωση της Ελλάδας από την ΕΕ – και προσέλκυσε μόνο μία αξιόπιστη προσφορά, από τον ιταλικό κρατικό όμιλο Ferrovie dello Stato Italiane, ο οποίος μαζί με τον First Group διαχειρίζεται την Avanti στην ΗΒ μέσω της θυγατρικής της Trenitalia. Αν και δεν υπάρχουν στοιχεία για το τι προκάλεσε τη συντριβή, ορισμένοι στην Ελλάδα θέτουν ήδη ερωτήσεις σχετικά με τη χρηματοδότηση, τη στελέχωση και τη συντήρηση του σιδηροδρόμου».
«Τεμαχίζουν» το τρίτο βαγόνι τα διασωστικά συνεργεία
Την ίδια ώρα, στο σημείο της τραγωδίας τα διασωστικά συνεργεία προχωρούν σήμερατεμαχισμό στον τεμαχισμό του τρίτου βαγονιού που δεν μπόρεσαν να ανασηκώσουν ολόκληρο τα γερανοφόρα οχήματα.
Όπως μετέδωσε ο δημοσιογράφος της ΕΡΤ Βασίλης Σιώμος μιλώντας με τον Πρόεδρο των Εθελοντών Διασωστών σύμφωνα με την ενημέρωση που υπήρξε το πρωί από το συντονιστή της επιχείρησης Διάσωσης θα γίνει τεμαχισμός του βαγονιού που είναι μεγάλο και θα γίνει μετακίνηση των κομματιών, ενώ στην συνέχεια θα γίνει έλεγχος αν υπάρχουν κάποια σημάδια ανθρώπων και να μπορέσουν να αναγνωριστούν.
Παράλληλα οι διασώστες θα δούνε στην συνέχεια τι ακριβώς υπάρχει και κάτω από το τρίτο βαγόνι καθώς υπάρχουν κάποια άνθρωποι που είναι αγνοούμενοι και υπάρχουν κάποιοι συγγενείς που περιμένουν να ακούσουν κάποια είδηση.
Κατά την διάρκεια της έρευνας επιχείρησαν χθες 72 πυροσβέστες με 24 οχήματα, 3 ομάδες της Ειδικής Μονάδας Αντιμετώπισης Καταστροφών και 2 ομάδες της Ειδικής Μονάδας Δασικών Επιχειρήσεων, ενώ συνεχής είναι η παρουσία του Εθνικού Κέντρου 'Αμεσης Βοήθειας.
Την ίδια ώρα, οι νεκροί που έχουν ανασυρθεί μέχρι στιγμής από τα συντρίμμια επιβατικής αμαξοστοιχίας έχουν φτάσει τους 42. Παράλληλα συνεχίστηκε, μέχρι αργά χθες, και η ταυτοποίηση των σορών από τους συγγενείς τους, στο Γενικό Νοσοκομείο με τη διαδικασία της λήψης DNA, ενώ οι συγγενείς των θυμάτων και των τραυματιών αργότερα κατευθύνθηκαν προς τα ξενοδοχεία που έχουν διατεθεί για να τους φιλοξενήσουν.