Ρεπορτάζ Newsbomb: Σκηνές αρχαίας τραγωδίας στα Τέμπη - Γιος αναζητά τον αγνοούμενο πατέρα του
Με την αγωνία ζωγραφισμένη στα μάτια τους περιμένουν οι οικογένειες των αγνοούμενων της τραγωδίας με την σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη, ένα νέο από τους δικούς τους ανθρώπους. Στο ίδιο σημείο ένας νεαρός περιμένει να ενημερωθεί για τον πατέρα του, ο οποίος ταξίδευε από την Αθήνα για τη Θεσσαλονίκη.
«Ο πατέρας μας εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Δεν έχουμε καμία πληροφορία πάμε στο νοσοκομείο και μας λένε “θα σας πάρουμε τηλέφωνο” ερχόμαστε εδώ και μας λένε “κάντε πίσω”. Πρέπει να ξέρουμε, να ελπίζουμε για το αν υπάρχουν άνθρωποι ακόμα μέσα», λέει ο άνδρας στο Newsbomb.gr.
Οι ευθύνες και οι ανύπαρκτες δικλείδες ασφαλείας στους ελληνικούς σιδηροδρόμους
Όπως εξηγούν και ειδικοί πραγματογνώμονες, θα έπρεπε να λειτουργεί η φωτοσήμανση για τους μηχανοδηγούς, ή διαφορετικά ένα σύστημα εντοπισμού και παρακολούθησης των αμαξοστοιχιών που κινούνται στο δίκτυο, ώστε να αντιμετωπιστεί ενδεχόμενο ανθρώπινου λάθους.
Αυτό ακριβώς επισήμανε στο Newsbomb.gr και ο Πραγματογνώμονας εισαγγελίας και τεχνικός σύμβουλος ασφάλειας εργασίας και εγκαταστάσεων, Γιώργος Περιβολιώτης αναλύοντας τα λάθη πίσω από την τραγωδία, μιλώντας στο Newsbomb.gr.
«Για μένα σαν μηχανικός το λάθος μπορεί να γίνει, αλλά δεν μπορεί για 15 λεπτά δύο τρένα να κινούνται στην ίδια ράγα και να μην μπορεί να εντοπιστούν. Δηλαδή να μην υπάρχει ένα στοιχείο που να δίνει την απαραίτητη πληροφορία. Το ότι δεν υπάρχει η πληροφόρηση για κάτι που πάει στραβά, δυστυχώς, δημιουργεί αυτό το αποτέλεσμα.», επεσήμανε ο κ. Περιβολιώτης.
Για την ασφαλή μετακίνηση των αμαξοστοιχιών στο σιδηροδρομικό δίκτυο και κατά επέκταση την αποτροπή ανάλογων ατυχημάτων υπάρχει το ERTMS , δηλαδή το Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας.
Ειδικότερα το ERTMS αποτελείται από το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων (ETCS) και το Παγκόσμιο Σύστημα Κινητών Επικοινωνιών για Σιδηροδρόμους (GSM-R).
Από τη μία πλευρά το ETCS παρακολουθεί την ταχύτητα με την οποία κινούνται οι αμαξοστοιχίες ώστε να μην ξεπεράσουν τα αντίστοιχα όρια ενώ υπάρχει και η δυνατότητα ακινητοποίησης του συρμού σε περίπτωση παραβίασης κόκκινου φωτοσήματος.
Από την άλλη το GSM-R, είναι ένα σύστημα ραδιοκάλυψης, το οποίο στηρίζεται στο παγκοσμίως διαδεδομένο και αποδεδειγμένα αξιόπιστο σύστημα κινητής τηλεφωνίας GSM, που καλύπτει όλες τις ανάγκες ασφαλούς επικοινωνίας ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου.
Αλλά όπως φαίνεται αυτές οι τεχνολογίες δεν εγκαταστάθηκαν ποτέ στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, αν και είναι απαραίτητος ο προσχεδιαμός και η εφαρμογή ασφαλιστικών μέτρων, προκειμένουν να μειώσουν το ενδεχόμενο ατυχήματος: «Εμείς σαν μηχανικοί έχουμε τις ασφαλιστικές διατάξεις για το ανθρώπινο λάθος. Στην προκειμένη περίπτωση δεν λειτούργησαν ή δεν υπήρχαν. Σε ένα σύστημα όταν σχεδιάζουμε για να λειτουργήσει πρέπει να εξετάσουμε τα πιθανά σενάρια που μπορεί να δημιουργήσουν πρόβλημα και στην προκειμένη περίπτωση, ατύχημα. Ανάλογα με τα μέτρα που θα πάρουμε ορίζουμε και τον βαθμό της ασφάλειας, π.χ. 80%», σημειώνει ο κ. Περιβολιώτης.