Οι στιγμές τρόμου στα τρένα την τελευταία δεκαετία - Περιστατικά που «πάγωσαν» την Ελλάδα

Εθνική τραγωδία που δεν έχει προηγούμενο βιώνει η Ελλάδα από τη σύγκρουση των δύο τρένων στην είσοδο της κοιλάδας στα Τέμπη - Το δυστύχημα ήρθε να προστεθεί σε μία σειρά ατυχημάτων που είχαμε την τελευταία δεκαετία στο σιδηροδρομικό δίκτυο - Πολλά είναι τα φονικά σιδηροδρομικά περιστατικά που έχουν σημειωθεί από το 2013 μέχρι το 2023 στην Ελλάδα.
Την τελευταία δεκαετία, δυστυχώς έχουμε μετρήσει αρκετούς θανάτους και τραυματισμούς στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
gettyimages
12'

Η τελευταία μέρα του Φλεβάρη του 2023 θα μείνει χαραγμένη ανεξίτηλα στη μνήμη όλων. Το ρολόι έδειχνε 19:22 όταν δεκάδες άνθρωποι επιβιβάστηκαν από την Αθήνα στην αμαξοστοιχία Intercity, με το νούμερο 62. Προορισμός του τρένου ήταν η Θεσσαλονίκη, αλλά δεν έφτασε ποτέ. Μόλις τέσσερις ώρες μετά την αναχώρηση του φονικού τρένου, τα γέλια και οι χαρές των επιβατών μετατράπηκαν σε θρήνο.

Η επιβατική αμαξοστοιχία IC 62, με 350 επιβάτες (σ.σ. στην πλειοψηφία νέοι και φοιτητές) συγκρούστηκε μετωπικά με εμπορευματική αμαξοστοιχία στην είσοδο της κοιλάδας των Τεμπών.

Βαγόνι της αμαξοστοιχίας που συγκρούστηκε στα Τέμπη.Newsbomb.gr / Χάρης Γκίκας

Δεν είναι η πρώτη φορά που τραυματίζονται και χάνουν τη ζωή τους πολίτες σε σιδηροδρομικό ατύχημα. Οι εκτροχιασμοί και οι συγκρούσεις, δεν είναι ένα ασυνήθιστο φαινόμενο στη χώρα μας καθώς κάθε χρόνο τα ατυχήματα αυξάνονται αντί να μειώνονται.

Η τραγωδία από τη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, ήλθε να προστεθεί σε μία σειρά ατυχημάτων που είχαμε την τελευταία δεκαετία στο σιδηροδρομικό δίκτυο και τα οποία όμως δεν προσέλκυσαν επαρκώς τη δημοσιότητα.

2013: Εκτροχιασμός τρένου στο τμήμα Λιανοκλάδι-Τιθορέα

Ένα τρένο με 120 επιβάτες το οποίο εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα - Θεσσαλονίκη, είχε εκτροχιαστεί το πρωί της Τρίτης 11 Δεκεμβρίου του 2013, στο τμήμα μεταξύ Λιανοκλαδίου και Τιθορέας.

Δεκάδες επιβάτες έζησαν τον φόβο λίγο μετά τις 10.30 το πρωί, όταν η αμαξοστοιχία 53 με προορισμό την Αθήνα, πέρασε από το Λιανοκλάδι και κατευθυνόταν προς τον Μπράλλο, στη Φθιώτιδα. Στον ορεινό όγκο του Καλλιδρόμου ο μηχανοδηγός χωρίς πρόβλημα περνά τον σταθμό του Ασωπού. Αμέσως μετά τον σταθμό, και λίγο πριν από τη γέφυρα της Παπαδιάς, υπάρχει μια αριστερή κλειστή στροφή για το τρένο.

Ξαφνικά, ο μηχανοδηγός είδε μερικά μέτρα μπροστά από το τρένο δύο μεγάλες αγελάδες να στέκονται ανάμεσα στις σιδηροτροχιές, τότε προσπάθησε μάταια να ακινητοποιήσει τον συρμό. Στα λίγα δευτερόλεπτα που του είχαν απομείνει, οι αγελάδες δεν πρόλαβαν να φύγουν, η μία έμεινε στο μέσο της γραμμής και η δεύτερη μετακινήθηκε προς τα άκρα.

Δεκάδες επιβάτες από την αμαξοστοιχία 53 με προορισμό την Αθήνα έζησαν τον φόβο το 2013.lamiaReport

Η μηχανή του τρένου έπεσε με δύναμη πάνω στα δύο ζώα, εκτίναξε και σκότωσε το ένα, ενώ το δεύτερο εγκλωβίστηκε κάτω από τους άξονες. Η μηχανή του τρένου και το ένα βαγόνι κινούνταν πάνω στις γραμμές, στον έναν άξονα.

Στη συνέχεια η μηχανή εκτροχιάστηκε και έφυγε από τις γραμμές για να βρεθεί κάθετα σε αυτές λίγα μέτρα πριν από τη γέφυρα, το βαγόνι ισορρόπησε πάνω στις ράγες και τα υπόλοιπα βαγόνια ακινητοποιήθηκαν. Αμέσως σήμανε συναγερμός και σιδηροδρομικοί από το Λιανοκλάδι κατευθύνθηκαν προς το σημείο του ατυχήματος.

Από το ατύχημα είχε τραυματιστεί μία γυναίκα ελαφρά.

2014: Σύγκρουση εμπορικής αμαξοστοιχίας με συρμό του Προαστιακού στο Ρουφ

Το ημερολόγιο έδειχνε 18 Νοέμβριου 2014 όταν δύο τρένα συγκρούστηκαν στον σταθμό του Ρούφ. Το ρολόι έδειχνε 08:10 όταν ο συρμός του προαστιακού με 20 επιβάτες και αριθμό 1539, που εκτελούσε το δρομολόγιο Χαλκίδα - Πειραιά, συγκρούστηκε μετωπικά εντός του σταθμού του Ρουφ με την αμαξοστοιχία 884 (χωρίς επιβάτες) που θα εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα - Καλαμπάκα.

Ο συρμός που υπέστη ζημιές.Intime News

Οι δύο αμαξοστοιχίες κινούνταν με μικρή ταχύτητα και έτσι δεν υπήρξε κανένας τραυματισμός.

Μετωπική σύγκρουση και εκτροχιασμός τρένων στο Ρουφ.Intime News

2014: Αυτοκίνητο συγκρούστηκε με τρένο στην Κομοτηνή

Θλίψη είχε σκορπίσει στην Κομοτηνή ο τραγικός θάνατος που είχε βρει ένας άνδρας την Κυριακή 24 Αυγούστου του 2015, όταν συγκρούστηκε με τρένο που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη, στο ύψος της Κομοτηνής.

Το τροχαίο, είχε σημειωθεί στην διάβαση στο χωριό Σώστης, όταν, ο οδηγός Ι.Χ. αυτοκινήτου με γερμανικές πινακίδες δεν πρόσεξε και προσπάθησε να διασχίσει τις ράγες του ΟΣΕ την στιγμή που περνούσε η αμαξοστοιχία.

Εικόνα από το τροχαίο που είχε σημειωθεί στην διάβαση στο χωριό Σώστης.thrakitoday

Η σύγκρουση ήταν σφοδρή με αποτέλεσμα ο οδηγός να βρει τραγικό θάνατο ενώ το Ι.Χ. καταστράφηκε πλήρως. Στο σημείο έσπευσε η Αστυνομία, καθώς και το ΕΚΑΒ για την μεταφορά του άτυχου άνδρα στο Γενικό Νοσοκομείο Κομοτηνής.

2016: Σύγκρουση δύο βαγονιών του ΟΣΕ στις Σέρρες

Στις 16 Μάϊου του 2016 δύο άνθρωποι βρήκαν τραγικό θάνατο έπειτα από σύγκρουση βαγονιών του ΟΣΕ στις Σέρρες.

Το ατύχημα συνέβη στις 13.00 το μεσημέρι στη σιδηροδρομική γραμμή μεταξύ Χρυσού και Τούμπας Σερρών κατά τη διάρκεια τεχνικών εργασιών, όταν ένα μηχάνημα συντήρησης σιδηροδρομικών γραμμών συγκρούστηκε με ψεκαστικό σταθερής τροχιάς του ΟΣΕ.

Η σύγκρουση των οχημάτων έγινε κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες και είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους οι δύο εργάτες που επέβαιναν στο ψεκαστικό όχημα και να τραυματιστούν δύο πολίτες.

2017: Δύο συγκρούσεις τρένων με διαφορά τριών ημερών

Τα ξημερώματα της 20ης Απριλίου του 2017 και συγκεκριμένα στις 5:30 το πρωί, ένας 47χρονος άνδρας παρασύρθηκε από τρένο του ΟΣΕ που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη, στον σιδηροδρομικό σταθμό Διαλογής στην περιοχή του δήμου Κορδελιού-Ευόσμου.

Τρεις ημέρες μετά στις 23 Απριλίου 2017 σημειώθηκε ατύχημα στην Κάτω Τιθορέα, όταν κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες νταλίκα με τουρκικές πινακίδες, διέσχιζε τη σιδηροδρομική διάβαση και εμβολίστηκε στο πίσω μέρος από την αμαξοστοιχία Intercity που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Αθήνα.

Από τη σύγκρουση δεν είχαν σημειωθεί τραυματισμοί. Σύμφωνα με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μία νταλίκα είχε παραβιάσει φυλασσόμενη ισόπεδη διάβαση και είχε συγκρουστεί με την αμαξοστοιχία IC59.

2018: Τροχαίο με τρένο στη Φθιώτιδα - Μία νεκρή και δύο τραυματίες

Ακόμη ένα δυστύχημα είχε σημειωθεί στη Φθιώτιδα την Πέμπτη 27 Σεπτεμβρίου 2018 στην Κάτω Τιθορέα όταν ένα αυτοκίνητο, στο οποίο επέβαιναν τέσσερα άτομα παραβίασε τις μπάρες, εμβολίστηκε από διερχόμενο τρένο και παρασύρθηκε για σχεδόν ένα χιλιόμετρο, με αποτέλεσμα να εγκλωβιστούν στα συντρίμμια του δύο από αυτά.

Το ΙΧ που συγκρούστηκε με το τρένο.LamiaReport

Δυστυχώς παρά τις προσπάθειες των Πυροσβεστών που έσπευσαν στο σημείο από την Αμφίκλεια και τη Λαμία, η συνοδηγός του οχήματος, ανασύρθηκε νεκρή, ενώ τραυματισμένη είχε απεγκλωβιστει μία ακόμη γυναίκα.

Μία γυναίκα ανασύρθηκε νεκρή από το δυστύχημα.LamiaReport

Οι τέσσερις επιβάτες, τρεις γυναίκες και ένας άνδρας είχαν όλοι τους προορισμό το Γυμνάσιο της Κάτω Τιθορέας όπου ήταν καθηγητές. Άγνωστες παραμένουν μέχρι και σήμερα οι συνθήκες του δυστυχήματος. Σύμφωνα με τη μαρτυρία ενός εκ των επιβατών, η οδηγός του μοιραίου αυτοκινήτου δεν σταμάτησε στη φυλασσόμενη διάβαση την ώρα που είχαν κατεβεί οι μπάρες, με αποτέλεσμα να παρασυρθεί το όχημα από την αμαξοστοιχία με το τραγικό αποτέλεσμα που περιγράψαμε πιο πάνω.

2019: Σιδηροδρομική τραγωδία στο Άδενδρο

Το Σάββατο 13 Απριλίου του 2019 και στις 21:45, η αμαξοστοιχία I/C58 η οποία μετέφερε 70 επιβάτες και 5 άτομα προσωπικό εκτελώντας δρομολόγιο ΑθήναΘεσσαλονίκη εκτροχιάστηκε λίγο έξω από το Άδενδρο, ενώ στη συνέχεια το κινητήριο βαγόνι προσέκρουσε σε κτίριο του ΟΣΕ το οποίο και διαπέρασε.

Αποτέλεσμα του εκτροχιασμού ήταν να χάσουν τη ζωή τους τρία άτομα.emvolos

Αποτέλεσμα του εκτροχιασμού ήταν να χάσουν τη ζωή τους τρία άτομα, ο μηχανοδηγός Μάνθος Καλόπουλος, ο προϊστάμενος της αμαξοστοιχίας Άρης Καλαμπαλίκης και ένας επιβάτης ο Δημήτρης Μικρόπουλος.

Στο πόρισμα της επιτροπής για τα αίτια του δυστυχήματος αναφερόταν: «Η ταχύτητα που είχε αναπτύξει ο μηχανοδηγός του συρμού που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη (144,3 χλμ./ώρα) ήταν η αιτία του δυστυχήματος στην περιοχή Αδενδρου».

2020: Συρμός παρέσυρε και σκότωσε 20χρονο στο Κιάτο

Στις 24 Ιουνίου 2020, ο συρμός του προαστιακού παρέσυρε και τραυμάτισε θανάσιμα έναν 20χρονο, ο οποίος βρισκόταν πάνω στις γραμμές τρένου στις Κρήνες του δήμου ΒέλουΒόχας στο Κιάτο. Σύμφωνα με αστυνομικές πηγές ο νεαρός δεν αντιλήφθηκε την διέλευση του τρένου, με συνέπεια ο οδηγός της αμαξοστοιχίας να αιφνιδιαστεί και να μην προλάβει να αντιδράσει εγκαίρως.

Ένας 20χρονος βρήκε τραγικό θάνατο στις γραμμές του προαστιακού στο Κιάτο.korinthostv

Το περιστατικό είχες ως συνέπεια να ξεσπάσουν σοβαρά επεισόδια μεταξύ εξοργισμένων συγγενών του θύματος και της αστυνομίας.

2021: Τρένο συγκρούστηκε με φορτηγό έξω από τη Θεσσαλονίκη

Την Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου τρένο συγκρούστηκε με φορτηγό, στη σιδηροδρομική διάβαση «Καβαλιέρος». Το συμβάν είχε λάβει χώρα έξω από τη Θεσσαλονίκη, στη Νέα Μαγνησία.

To φορτηγάκι ακινητοποιήθηκε, πάνω στις γραμμές του τρένου, στη σιδηροδρομική διάβαση «Καβαλιέρος».thestival

Πρόκειται για την αμαξοστοιχία 36-32 που εκτελούσε το δρομολόγιο από Σέρρες προς Θεσσαλονίκη.

H αμαξοστοιχία 3631 που εκτελούσε το δρομολόγιο από Σέρρες προς Θεσσαλονίκη.Intime News

Το φορτηγάκι είχε ακινητοποιηθεί πάνω στις γραμμές του τρένου και στη συνέχεια η αμαξοστοιχία το παρέσυρε. Ο οδηγός του φορτηγού, ο οποίος όταν κατάλαβε πως το όχημα δεν μπορούσε να κινηθεί, πρόλαβε και πήδηξε έξω. Από το ατύχημα είχε τραυματιστεί ελαφρά ο τριαντάχρονος οδηγός του οχήματος.

Φωτογραφία από το σημείο του ατυχήματος.Intime News

2022: Έξι τροχαία με τρένα - Νεκροί και τραυματίες

Στις 24 Ιανουαρίου 2022 το τρένο που ξεκίνησε με αφετηρία την Αθήνα και προορισμό το Λιανοκλάδι και τη Θεσσαλονίκη «κόλλησε» στο ύψος της Λιβαδειάς. Μεταξύ του μεγάλου όγκου χιονιού, φαίνεται ότι υπήρχαν κι άλλα αντικείμενα όπως δέντρα και πέτρες που προκάλεσαν ζημιά στην αμαξοστοιχία, όπως και σε μέρος του δικτύου, με αποτέλεσμα να ακινητοποιηθεί. Τότε ένα δεύτερο τρένο έπεσε πάνω στο πρώτο με αποτέλεσμα να τραυματιστούν αρκετοί επιβάτες.

Ένα μήνα μετά στις 11 Φεβρουαρίου του 2022 σημειώθηκε σύγκρουση μεταξύ της αμαξοστοιχίας 1573 που εκτελούσε το δρομολόγιο Βόλος-Λάρισα με επιβατικό όχημα, που παραβίασε τη διάβαση κοντά στον σταθμό Μελισσιάτικα. Από το συμβάν δεν υπήρξαν τραυματισμοί.

Δώδεκα ημέρες μετά, στις 23 Φεβρουαρίου 2022 σημειώθηκε ένα τραγικό δυστύχημα στο Κρυονέρι Αττικής, όπου μία παρασύρθηκε από αμαξοστοιχία τρένου και έχασε τη ζωή του.

Συγκεκριμένα, η άτυχη γυναίκα χτυπήθηκε από αμαξοστοιχία τρένου που εκτελούσε δρομολόγιο από Θεσσαλονίκη-Αθήνα.

Στις 5 Απριλίου 2022 ένα τρένο παρέσυρε πεζούς στον Λιμνότοπο στο Κιλκίς με αποτέλεσμα ένας άνθρωπος να χάσει τη ζωή του. Συγκεκριμένα, εμπορική αμαξοστοιχία που είχε ξεκινήσει από τη Θεσσαλονίκη με προορισμό την Ειδομένη, παρέσυρα τρεις πεζούς. Ο ένας εκ των τριών έχασε τη ζωή του ενώ οι άλλοι δυο τραυματίστηκαν.

Τρένο που εκτελούσε το δρομολόγιο Τιθορέα – Λιανοκλάδι εκτροχιάστηκε στο Λιανοκλάδι, την Δευτέρα 10 Οκτωβρίου. Συγκεκριμένα η αμαξοστοιχία εκτροχιάστηκε λίγο πριν τις 11:00 το πρωί, την ώρα που έφτανε στον σταθμό Λιανοκλαδίου. Από το δυστύχημα δεν υπήρξαν αναφορές για τραυματίες

Σε σιδηροδρομική τραγωδία θα μπορούσε να είχε εξελιχθεί ο εκτροχιασμός αμαξοστοιχίας της Hellenic Train στην Τιθορέα που έλαβε χώρα στις 21 Οκτωβρίου καθώς κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή αποφεύχθηκε μετωπική σύγκρουση του κινούμενου τρένου με άλλο που βρισκόταν σταθμευμένο. Από το συμβάν δεν είχε τραυματιστεί κανένας επιβάτης.

Στις 28 Φεβρουαρίου 2023 ένα δυστύχημα έλαβε χώρα στοιχίζοντας τη ζωή σε δεκάδες πολίτες. Το βράδυ της Τρίτης ένα επιβατικό τρένο, το οποίο είχε ξεκινήσει από Αθήνα με κατεύθυνση τη Θεσσαλονίκη, συγκρούστηκε μετωπικά με εμπορική αμαξοστοιχία που είχε ξεκινήσει από Θεσσαλονίκη και κατευθυνόταν προς Αθήνα.

Το Intercity, φεύγοντας από τη Λάρισα προς Θεσσαλονίκη, έπρεπε να παραμείνει στην άνοδο, ωστόσο είχε διακλαδωθεί και βρισκόταν στις γραμμές καθόδου προς Αθήνα, όπου κινούταν η εμπορική αμαξοστοιχία. Τα δύο τρένα βρέθηκαν – υπό άγνωστες συνθήκες – να κινούνται στην ίδια γραμμή, κάτι που οδήγησε στη σφοδρή σύγκρουση.

Τα αίτια του δυστυχήματος διερευνώνται, ενώ ο σταθμάρχης της Λάρισας φέρεται να έχει αποδεχτεί το μοιραίο λάθος του, απολογούμενος στο στάδιο της προανάκρισης για το τραγικό δυστύχημα.

«Έκρηξη» 55% στα σιδηροδρομικά ατυχήματα στην Ελλάδα μέσα σε ένα έτος

Ενδιαφέρον προκαλούν τα απολογιστικά στοιχεία της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), το 2021 ο αριθμός των σημαντικών ατυχημάτων ήταν 14 (αυξημένος συγκριτικά με το 2020 – 9 ατυχήματα), ενώ ο μέσος όρος των τελευταίων πέντε ετών ανέρχεται σε 17 ατυχήματα.

Για το 2021 εμφανίζεται αυξημένος κατά 55,6% συγκρινόμενος με τα συμβάντα του 2020.

Επισημαίνεται ότι κατά το 2021, σημειώθηκαν 6 θάνατοι (2 θάνατοι το 2020), ενώ ο μέσος όρος των τελευταίων πέντε ετών ανέρχεται σε 11, σχεδόν διπλάσιος. Και αυτός ο δείκτης εμφανίζεται αυξημένος κατά 83% συγκριτικά με το προηγούμενο έτος και μειωμένος κατά 54,5% συγκριτικά με το μέσο όρο της τελευταίας πενταετίας.

Που οφείλονται τα ατυχήματα αυτά; Σύμφωνα με τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων:

  • Το δίκτυο δεν είναι ορθώς συντηρημένο και το τροχαίο υλικό (δηλαδή τα τρένα και οι μηχανές) είναι πεπαλαιωμένο. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν βλάβες και σημειώνονται σημαντικές καθυστερήσεις.
  • Παρατηρούνται σημαντικές ελλείψεις σε προσωπικό και κυρίως σε κλειδούχους, μηχανοδηγούς και σταθμάρχες σε σταθμούς με αποτέλεσμα να υπάρχουν σταθμοί χωρίς προσωπικό. Επίσης, υπάρχει έλλειψη σε καλά εκπαιδευμένους φύλακες, καθώς έχει αναλάβει τη φύλαξη των σταθμών πρόσφατα νέα εταιρεία security.
  • Υπάρχουν προβλήματα στην πληροφόρηση του επιβατικού κοινού σχετικά με την πορεία των δρομολογίων.

Σχετικές ειδήσεις

Τραγωδία στα Τέμπη - Συγγενείς Κύπριας φοιτήτριας: «Το τρένο το πρόλαβε για 2 λεπτά, θα το έχανε...»

Τέμπη: Κατατέθηκε η δήλωση παράστασης από θύμα - «Είναι απόπειρα ανθρωποκτονίας»

Τέμπη: Διπλό το λάθος του σταθμάρχη - «Θα μπορούσε να δει ότι έβαλε το τρένο σε λάθος γραμμή»

Δείτε όλο το Weekend Edition εδώ