Τέμπη: Το χρονικό μιας προαναγγελθείσας τραγωδίας - Τα λάθη του σταθμάρχη και οι παραλείψεις ετών

Η τραγωδία στα Τέμπη που στιγμάτισε όλη τη χώρα έφερε στο φως απίστευτες αποκαλύψεις για τους σιδηροδρόμους.
Eurokinissi / φωτογραφία αρχείου
7'

Λάθη και παραλείψεις δεκαετιών είχαν ως αποτέλεσμα μία από τις μεγαλύτερες τραγωδίες που έχουμε ζήσει στην Ελλάδα. Το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, που έχει βυθίσει στο πένθος ολόκληρη την Ελλάδα, έχει προκαλέσει αγανάκτηση και οργή για τα αναρίθμητα «γιατί» αυτής της τραγωδίας.

Οι επιβεβαιωμένοι νεκροί ανέρχονται σε 57, ενώ έχουν ληφθεί 55 δείγματα DNA εκ των οποίων τα 54 έχουν ταυτοποιηθεί και η εικόνα στο νοσοκομείο Λάρισας είναι τραγική. Η καταστροφή αυτή που διέλυσε δεκάδες οικογένειες έφερε στο φως απίστευτες αποκαλύψεις για τους σιδηροδρόμους.

Οι εργαζόμενοι είχαν προειδοποιήσει μήνες πριν

Τον περασμένο Νοέμβριο η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Ελξης, με εξώδικό της προς τον ΟΣΕ, το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, τη ΡΑΣ και τη Hellenic Train ενημέρωνε για την κατάρρευση του σιδηροδρομικού δικτύου, την κακή συντήρηση και την έλλειψη ασφάλειας για τους εργαζομένους αλλά και τους επιβάτες.

Όπως αναφερόταν στο εξώδικο, ζητούσαν την άμεση αποκατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής, τηλεδιοίκηση, φωτοσήματα, ETCS, η οποία εδώ και χρόνια έχει καταστεί προβληματική.

«Διαπιστώνουμε διαρκώς την κακή κατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής, την έλλειψη συντήρησης της (που αποδεικνύεται από τις βραδυπορίες που καθημερινά δίνονται στους μηχανοδηγούς), τη μη λειτουργία φωτοσημάτων και τηλεδιοίκησης εδώ και πολλά έτη, την μη λειτουργία του συστήματος ETCS (European Traffic Control System– του οποίου η θέση σε λειτουργία προστατεύει έναντι στο ανθρώπινο λάθος) η οποία δεν λειτούργησε ποτέ παρά το γεγονός ότι έχει εγκατασταθεί στις μηχανές», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Μάλιστα, η Ένωση ενημέρωνε για τρία περιστατικά εκτροχιασμού σε διάστημα δύο μηνών:

«Α) 1 Αυγούστου 2022 εκτροχιασμός 1521 στην Τιθορέα,

Β) 10 Οκτωβρίου 2022 εκτροχιασμός προαστιακής αμαξοστοιχίας στο Λιανοκλάδι,

Γ) 21 Οκτωβρίου 2022 εκτροχιασμός 882 στην περιοχή της Τιθορέας».

Ωστόσο, παρά τις οχλήσεις της Ένωσης, η διοίκηση του ΟΣΕ ισχυρίστηκε ότι όσα είχαν γραφτεί ήταν συκοφαντικά και σύμφωνα με τον Εργατολόγο κ. Καρούζο απάντησε με εξώδικο.

Όπως σημείωσε ο ΓΓ της ΓΣΕΕ και πρώην πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, Νίκος Κιουτσούκης «οι ευθύνες είναι διαχρονικές, όλων των κυβερνήσεων. Οι ευθύνες γι’ αυτό το σύστημα και για τον σιδηρόδρομο είναι διαχρονικές.»

Ο κ. Κιουτσούκης εξήγησε πως «το σύστημα αγοράστηκε το 2000 ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων και έπρεπε να τοποθετηθεί πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Τοποθετήθηκε αργότερα, λειτούργησε 3 χρόνια μόνο, γιατί μετά οι κλοπές που κάνουν στις γραμμές, και πουλούν τα υλικά, τον χαλκό, και η μη πρόβλεψη για την συντήρηση των γραμμών έφτασαν την κατάσταση στο «μη παρέκει». Αυτά τα 3 χρόνια λειτουργούσε άλλα όχι σωστά, εμείς τα καταγγέλλαμε στη διοίκηση του κάθε οργανισμού. Υπήρχε συγχρηματοδότηση ΕΕ και ΟΣΕ για το έργο. Έβαλε 10 δις η ΕΕ και άλλα 10 δανείστηκε ο ΟΣΕ με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου, παρόλο που δεν ήταν υποχρέωσή του, και έβαλαν 20 δις ευρώ. Τέλειωσαν τα έργα;”»

Αναφορικά με την σύμβαση «717» ο κ. Κιουτσούκης τόνισε πως, «η τοποθέτηση του συστήματος που σας είπα ότι λειτουργουσε μέχρι το 2011 έγινε με σπαστούς διαγωνισμούς. Αυτή η σύμβαση τι έκανε το 2014, μάζεψε όλες αυτές τις συμβάσεις και τις έκανε μία. Το 2016 η τότε κυβέρνηση αποφάσισε να το αλλάξει γιατι είδε ότι δεν υπηρετεί το συμφέρον όπως εκείνη το έβλεπε. Το 2018 η επιτροπή δημοσιονομικού ελέγχου στέλνει ένα 4σέλιδο στον τότε ηγεσία της ΕΡΓΟΣΕ, περί συμμόρφωσής τους με την νομοθεσία αλλά και με το δημόσιο συμφέρον. Η ΕΡΓΟΣΕ έπρεπε απ΄ το 2018 να ενσωματώσει όλες τις παρατηρήσεις που κατέδειξε το 4σελιδο έγγραφο της επιτροπής δημοσιονομικού ελέγχου. Έγινε αυτό και το 2020 τέλειωσε όλη αυτή η διαδικασία».

«Ο σταθμάρχης δεν έπρεπε να είναι μόνος του σε αυτή τη θέση»

Μιλώντας στο MEGA, Ο κ. Κιουτσούκης τόνισε για τον σταθμάρχη πως, «ο άνθρωπος αυτός, ο σταθμάρχης δεν πήγε μόνος του εκεί, σε αυτή τη θέση. Υπήρξε νομοθεσία περί κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων, και χρησιμοποίησε αυτή τη νομοθεσία, όταν ο ΟΣΕ ζήτησε 18 άτομα για να τα επαναπροσλάβει στον οργανισμό για να γίνουν σταθμάρχες. Ο συνάδελφος αυτός εκμεταλλεύτηκε αυτή τη διαδικασία. Για να μπεις στην θέση του σταθμάρχη θα πρέπει να υπάρχουν τυπικά και πλέον προσόντα. Τα τυπικά προσόντα τα είχε, αλλά δεν έπρεπε να είναι μόνος του σε αυτή τη θέση, τη στιγμή που δεν έχουμε σύστημα ασφαλείας που δεν διορθώνει το ανθρώπινο λάθος.»

Μάλιστα, σχολίασε ότι «όλα αυτά με τα φαξ που χρησιμοποιούμε δεν είναι φυσιολογικά, παραπέμπουν σε τριτοκοσμική χώρα. Η Hellenic Train θα μπορούσε να φέρει υπερσύγχρονα τρένα που να σταματάνε μόνα τους, εάν γίνει κάτι».

Το μοιραίο λάθος του σταθμάρχη και τα 17 λεπτά πριν τη φονική σύγκρουση

Βαρύτατες είναι οι κατηγορίες για τον 59χρονο σταθμάρχη της Λάρισας, ο οποίος δεν γύρισε ποτέ το κλειδί για να αλλάξουν οι ράγες. Σύμφωνα με μαρτυρίες και με γνώστες των σιδηροδρομικών γραμμών και διαδικασιών, ο σταθμάρχης μπορούσε να δει το τρένο μέχρι αυτό να φτάσει περίπου 5 χλμ. βόρεια της Λάρισας. Κάτι που δεν έγινε, όπως φάνηκε εκ του αποτελέσματος, με αποτέλεσμα να υπάρξει η φονική σύγκρουση.

Ο ίδιος αρχικά υποστήριζε ο ίδιος γύρισε το κλειδί που έπρεπε, αλλά εκείνο δεν λειτούργησε. Στην πορεία όμως το ψέμα του αποκαλύφθηκε.

Οι αστυνομικοί έφτιαξαν μια ομάδα με τη συμμετοχή πραγματογνώμονα και κατευθύνθηκαν στο σημείο καταγράφοντας την εξέταση στο σταθμαρχείο, στο σημείο όπου στέκονταν ο 59χρονος σταθμάρχης την ώρα του τραγικού δυστυχήματος.

Ο πραγματογνώμονας έβαλε σε λειτουργία αρκετές φορές το κλειδί και λειτούργησε σε όλες. Με αυτό το βίντεο - ντοκουμέντο της πραγματογνωμοσύνης, αστυνομικοί και πραγματογνώμονας επέστρεψαν στην Τροχαία και ανέκριναν ξανά τον σταθμάρχη. Όταν του έδειξαν το βίντεο, υποχώρησε και απέδωσε την ενέργειά του στο φόρτο εργασίας.

Επικαλέστηκε ότι ήταν απασχολημένος με ένα τρένο που έκανε τοπικό δρομολόγιο στη Λάρισα ότι ήταν απασχολημένος και γι αυτό δεν άλλαξε το κλειδί. Ο δε κλειδούχος ήταν πάρα πολύ μακριά και μόνος. Γι' αυτό ο σταθμάρχης αφέθηκε μόνος.

Παρόλα αυτά είχε 17 ολόκληρα λεπτά στη διάθεσή του για να δει το λάθος και να προλάβει να το διορθώσει.

Συγκεκριμένα ο σταθμάρχης Νέων Πόρων φέρεται να ενημέρωσε με εσωτερική επικοινωνία τον σταθμάρχη της Λάρισας, ότι η εμπορική αμαξοστοιχία φεύγει από την κάθοδο με κατεύθυνση την Αθήνα στις 23:04, 17 ακριβώς λεπτά πριν τη μοραία σύγκρουση.

Μόλις 5 ημέρες υπηρεσία στο σταθμό Λάρισας και 3.500 ευρώ μισθό

Μόλις πέντε ημέρες είχε αναλάβει υπηρεσία ο κατηγορούμενος για την τραγωδία των Τεμπών, σταθμάρχης Λάρισας, σύμφωνα με τη σοκαριστική αποκάλυψη του δικηγόρου Στέφανου Πατζαρτζίδη στο Newsbomb.gr.

Όπως ανέφερε, ο συνήγορός του, ο κατηγορούμενος το προηγούμενο διάστημα εργαζόταν σε μικρούς σταθμούς, είχε λάβει την πιστοποίησή του τον Ιανουάριο και πριν πέντε ημέρες, μέσα δηλαδή στο τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας ανέλαβε υπηρεσία που θεωρείται από τις πιο δύσκολες και κομβικές του σιδηροδρομικού δικτύου.

Ο 59χρονος σταθμάρχης που αναλάμβανε καθημερινά ευθύνη για χιλιάδες ζωές τοποθετήθηκε στη θέση του σταθμάρχη, χωρίς προηγούμενη εμπειρία, με μισθό 3.500 ευρώ μεικτά.

Σύμφωνα με τους συναδέλφους του, η εκπαίδευσή του κράτησε περίπου έξι μήνες. Ωστόσο, δεν φαίνεται να είχε κάνει πρακτική επί του πεδίου με κάποιον να τον επιβλέπει. Αυτό, μάλιστα, θα ερευνήσει η Επιτροπή που συστάθηκε για το δυστύχημα.

Σχετικές ειδήσεις