Τέμπη: Τα δύο κρίσιμα ερωτήματα για την τραγωδία – Τι θα δείξουν τα «μαύρα» κουτιά

Στα ερωτήματα που προκύπτουν από την τραγωδία στα Τέμπη αναφέρθηκε ο Μηχανολόγος – Ηλεκτρολόγος μηχανικός, δικαστικός πραγματογνώμονας, Χρήστος Γκλαβόπουλος.
Newsbomb.gr / Χάρης Γκίκας
5'

Για τα μοιραία λάθη που οδήγησαν στην τραγωδία στα Τέμπη μίλησε ο Μηχανολόγος – Ηλεκτρολόγος μηχανικός, δικαστικός πραγματογνώμονας, Χρήστος Γκλαβόπουλος.

Ο πραγματογνώμονας αναλύει τα δύο κρίσιμα ερωτήματα που προκύπτουν από τη φονική σύγκρουση των τρένων, ενώ εξηγεί τι μπορεί να δείξουν τα «μαύρα» κουτιά.

Όπως ανέφερε ο κ. Γκλαβόπουλος, «πρώτον, αυτό το οποίο δεν προκύπτει από έγγραφο και το οποίο θα πρέπει να προκύψει είναι κατά πόσον ο σταθμάρχης Λαρίσης γνώριζε την επερχόμενη εμπορική αμαξοστοιχία. Δεν έχει βγει στη δημοσιότητα αν γνώριζε ότι πραγματικά στέλνει την επιβατική αμαξοστοιχία στην ίδια γραμμή, δεν μπορεί να εξηγηθεί με λογική αυτή η ενέργεια.»

«Δεύτερον βλέποντας την κονσόλα του θα μπορούσε να είχε δει τη διαδικασία προσέγγισης των δύο τρένων ότι πάνε για σύγκρουση. Αυτό που θα πρέπει να ερευνήσουν οι τεχνικοί πραγματογνώμονες είναι κατά πόσον και η ίδια η κονσόλα δείχνει στην πραγματικότητα. Πώς μπορούμε να βγάλουμε ένα συμπέρασμα όταν δεν γνωρίζουμε δύο καίρια σημεία;», συμπλήρωσε.

Σχετικά με τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, ο ειδικός τόνισε ότι πρέπει να απαντήσει σε μία σειρά ερωτημάτων καθώς εκείνη ελέγχει και λύνει ή δεν λύνει προβλήματα του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της Hellenic Train και όποιων άλλων εμπλέκονται στο σιδηροδρομικό έργο της χώρας.

Τι θα δείξουν τα «μαύρα» κουτιά των τρένων

Στη συνέχεια, ο κ. Γκλαβόπουλος έδωσε έμφαση στα «μαύρα» κουτιά των δύο τρένων που περιέχουν τον ταχογράφο και κατά πάσα πιθανότητα και τις διάφορες συνομιλίες που γινόταν και στο κόκπιτ μέσα στο χώρο του και τις επαφές.

Όπως εξήγησε ο πραγματογνώμονας, «το μαύρο κουτί με τις ενδείξεις ταχογράφου των συνομιλιών είναι ηλεκτρονικό σύστημα το οποίο εύχομαι να μην έχει καταστραφεί από την έκρηξη. Ο ΟΣΕ σε όσα σιδηροδρομικά ατυχήματα έχουμε εμπλακεί υπό κανονικές συνθήκες η ανακριτική αρχή δίνει εντολή στον ΟΣΕ, βγάλε το ταχογράφου και πες μας τι γράφει. Στη συγκεκριμένη περίπτωση θα ήθελα οι πραγματογνώμονες που θα οριστούν να είναι παρόντες με την εξαγωγή του ταχογράφου αν μπορεί να γίνει και επίσης με την έρευνα και τη μελέτη των καταγραφών ταχογράφου που πρέπει να γίνει από ανεξάρτητους πραγματογνώμονες και όχι από τον ίδιο τον ΟΣΕ, ούτως ώστε να διασφαλιστεί η ακεραιότητα της».

Σχετικά με την έκρηξη που προκλήθηκε ο κ. Γκλαβόπουλος επεσήμανε ότι «υπήρξε ανάφλεξη κατά μεγάλη βεβαιότητα των λαδιών, τα οποία είναι εκεί σε δεξαμενές πίεσης και όπου το όποιο λάδι ρυθμίζει το σύστημα φρένων. Το σύστημα πέδησης λειτουργεί με λάδι, το οποίο είναι διαρκώς σε πίεση όταν εκραγεί ο χώρος ή η δεξαμενή η οποία έχει το λάδι και τα άλλα συστήματα απελευθερώνεται απότομα, εμφανίζεται αέριο και παίρνει φωτιά».

Τέλος, για τον παράγοντα του ανθρώπινου λάθους, ο ειδικός, ανέφερε ότι πολύ σωστά είπα και ο πρωθυπουργός ότι πρόκειται για ένα ανθρώπινο λάθος. «Το ορθό του κυρίου πρωθυπουργού είναι ότι δεν κατονόμασε ποιος έκανε το ανθρώπινο λάθος και αυτό πρέπει να ερευνηθεί. Όλοι θεωρούν ότι το ανθρώπινο λάθος είναι του σταθμάρχη Λαρίσης. Πράγματι, η τελευταία αλυσίδα ανθρώπινων λαθών εμφανίστηκε με τον χειρισμό του σταθμάρχη. Παρά ταύτα όμως θα πρέπει να διερευνηθούν η αλυσίδα των ανθρώπινων λαθών που οδήγησε στο τελευταίο λάθος αν είναι λάθος και αν υπάρχει η έγγραφη αποστολή τηλεγραφήματος ότι έρχεται εμπορική αμαξοστοιχία. Όταν λυθεί αυτό, θα αρχίσουμε να πάμε σε ένα επόμενο βήμα».

Το μοιραίο λάθος του σταθμάρχη και οι ευθύνες

Αντιμέτωπος με βαριές κατηγορίες είναι ο σταθμάρχης της Λάρισας, που δεν άλλαξε τα κλειδιά με αποτέλεσμα το τραγικό δυστύχημα που στοίχισε τη ζωή σε δεκάδες ανθρώπους.

Όπως ανέφερε προ ημερών ο δικηγόρος του, «ανέλαβε την ευθύνη μέσα στα πλαίσια που του αναλογεί, αυτό το οποίο μετράει είναι να ψάξουμε όχι το δέντρο αλλά το δάσος, γιατί εδώ πέρα υπάρχει ένα δάσος ευθυνών».

Ωστόσο, είναι πολλά τα ερωτήματα που έχουν προκύψει, καθώς σύμφωνα με μαρτυρίες ο 59χρονος είχε 17 ολόκληρα λεπτά που είχε αφήσει τα δύο τρένα να κινούνται στην ίδια γραμμή. Ο σταθμάρχης Πόρων μάλιστα τον είχε ενημερώσει ήδη από τις 23.05 πως η εμπορική αμαξοστοιχία είχε καθοδική πορεία προς Αθήνα.

Όσοι είναι γνώστες της δουλειά αναφέρουν ότι δεν θα έπρεπε να είχε μείνει μόνος του στο πόστο, καθώς δεν είχε την ανάλογη εμπειρία. Σύμφωνα με τη σοκαριστική αποκάλυψη του δικηγόρου Στέφανου Πατζαρτζίδη στο Newsbomb.gr, ο κατηγορούμενος είχε αναλάβει υπηρεσία μόλις 5 ημέρες πριν την τραγωδία.

Στο μεταξύ ο δικηγόρος ενός από τα θύματα, Γιώργος Μπαρτζώκης προχώρησε σε καταγγελία ότι ο σταθμάρχης της Λάρισας δεν βρισκόταν στο σταθμό της Λάρισας την ώρα της τραγωδίας στα Τέμπη.

Σύμφωνα με καταγγελίες που έχει δεχθεί ο δικηγόρος, την ώρα του δυστυχήματος, στις κλήσεις του σταθμάρχη υπήρχε οχλαγωγία και ακουγόταν μουσική. «Στα 100 μέτρα υπάρχει ένα καφέ που δεν είχε μουσική», είπε συμπληρώνοντας πως, «δεν ήταν στη θέση του ο σταθμάρχης. Φαίνεται ότι ο κλειδούχος ήταν στη θέση του σταθμάρχη και ο σταθμάρχης ήταν μακριά».

Παράλληλα, ο πρώην σταθμάρχης Βόλου, Γιώργος Αποστολέρης, έκανε επίσης μια καταγγελία για τον σταθμάρχη. Όπως τόνισε λίγο πριν από τη φονική σύγκρουση των τρένων είχε κάνει το ίδιο λάθος με άλλο τρένο. Συγκεκριμένα, έβαλε σε λάθος ράγες τρένο του προαστιακού της Λάρισας, ο μηχανοδηγός το αντελήφθη, έκανε όπισθεν και επέστρεψε στην κύρια γραμμή.

Σχετικές ειδήσεις