Ελληνικός σιδηρόδρομος: Από το 2010 «φώναζαν» οι μηχανοδηγοί - Οι προειδοποιήσεις για την ασφάλεια
Από το 2010 οι μηχανοδηγοί έκρουαν τον κώδωνα του κινδύνου για το ενδεχόμενο δυστυχήματος στους ελληνικούς σιδηρόδρομους λόγω των κενών στα συστήματα ασφαλείας και ειδικά λόγω της έλλειψης συστήματος τηλεδιοίκησης.
Αυτό ακριβώς αποδεικνύεται από το έγγραφο το οποίο φέρνει στη δημοσιότητα ο ΑΝΤ1, στο οποίο αναφέρεται ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έδινε οδηγίες για αύξηση του ορίου ταχύτητας από 115 στα 160 χιλιόμετρα στο τμήμα Κιάτο – Λιόσια του Προαστιακού με τους μηχανοδηγούς να διαμαρτύρονται ότι δεν τηρούνται τα μέτρα ασφαλείας.
Συγκεκριμένα σε εξώδικο προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι μηχανοδηγοί ανέφεραν ότι «για λόγους ασφαλείας να συστήσουμε στα μέλη μας να μην την εφαρμόσουν» , καταλήγοντας «σας καθιστούμε άμεσα υπεύθυνους για όποιο πρόβλημα προκύψει στην ασφαλή κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών».
«Υπάρχει και ένα monitor on board που δίνει στοιχεία στον μηχανοδηγό κι αν αυτός αποφασίσει να κινηθεί ταχύτερα, μειώνει την ταχύτητά του αλλιώς μπορεί ακόμη και ακινητοποιήσει τον συρμό αν περάσει κάποιο κόκκινο σήμα…», ανέφερε ο πρόεδρος των Μηχανοδηγών του ΟΣΕ Κώστας Γενιδούνιας.
Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του ANT1 στην ουσία, το σύστημα τηλεδιοίκησης ETCS αποτελείται από έναν πομπό στο τρένο, που δίνει δεδομένα στην γραμμή. Αυτά μεταφέρονται σε κέντρο εκπομπής κι από εκεί στα κεντρικά όπου έχουν πλήρη εικόνα για την κατάσταση της κυκλοφορίας.
«Εγώ εκπαιδεύτηκα το 2005 στην Γαλλία. Δεν ξέρω πόσα χρόνια χρειάζονται για να εγκατασταθεί, σίγουρα όμως όχι 20 και να μην έχει τελειώσει…Χωρίς την τηλεδιοίκηση δεν μπορεί να δει ο διαχειριστής της υποδομής που βρίσκεται ένα τρένο κι εκεί επεμβαίνει ο διαχειριστής δια μέσω του εντεταλμένου για το πώς θα κινηθούμε», σημείωσε ο κ. Γενιδούνιας.
Παρότι δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση στο κτήριο της Καρόλου την παλιά έδρα του ΟΣΕ –πριν δηλαδή μετονομαστεί σε Hellenic Train και μεταφερθεί σε κτήριο της Συγγρού - υπήρχε μέχρι το τέλος του 2020 ένα κέντρο παρακολούθησης της κυκλοφορίας.
Το κέντρο επανδρωνόταν από 2 άτομα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, 1 Προϊστάμενο των Μηχανοδηγών και 1 Προϊστάμενο του Μηχανικού Κινήσεως. Αυτοί, μαζί με τον ρυθμιστή κυκλοφορίας, τον Σταθμάρχη στα κεντρικά παρακολουθούσαν - με όποια μέσα διέθεταν - την κυκλοφορία. Αυτό το κέντρο πλέον δεν υπήρχε, καταγγέλλει από την μεριά του ο πρώην διευθυντής ασφάλειας και κυκλοφορίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Χρήστος Ρετσινάς μιλώντας στον ANT1.
«Η ΤΡΑΙΟΝΣΕ έκανε ένα δικό της σύστημα παρακολούθησης της κυκλοφορίας με GPS επάνω στις μηχανές των τρένων τα οποία όμως, δεν σου δείχνουν τα GPS… δεν σου εξασφαλίζει την ασφάλεια της κυκλοφορίας. Δεν σου δείχνει σε ποια γραμμή κινείσαι, άνοδο ή κάθοδο κι αν θα πρόκειται να έρθεις σε μετωπική σύγκρουση με άλλο τρένο. Σου δείχνει μόνο που είναι. Ότι πάει προς την Θήβα, ότι έφτασε στην Θήβα, τάδε ώρα, ότι έφυγε μετά από ένα λεπτό, ότι πάει προς Λειβαδιά κτλ. Αυτό δεν μου λέει τίποτα από έλεγχο ασφάλειας κυκλοφορίας», ανέφερε ο κ. Ρετσινάς.