Τέμπη: Τα 4 μοιραία πρόσωπα και ο ρόλος τους στην τραγωδία με 57 νεκρούς
Οι έρευνες επικεντρώνονται στα πρόσωπα που έπαιξαν κομβικό ρόλο στη διαχείριση του δυστυχήματος στα Τέμπη
Την ώρα που 57 οικογένειες θρηνούν τους δικούς τους ανθρώπους που «έσβησαν» στην τραγωδία στα Τέμπη, οι έρευνες επικεντρώνονται στα πρόσωπα που έπαιξαν κομβικό ρόλο στη διαχείριση του δυστυχήματος, χωρίς ωστόσο να μπορέσουν να το αποτρέψουν.
Τα πρόσωπα της τραγωδίας στα Τέμπη
Ο σταθμάρχης της Λάρισας που την κρίσιμη ώρα έκανε το μοιραίο λάθος
Ο επόπτης, που επέλεξε τον 59χρονο ως επικεφαλής της βάρδιας την νύχτα του δυστυχήματος
Ο σταθμάρχης βάριδας 14.00-23.00 που έφυγε μισή ώρα νωρίτερα
Ο σταθμάρχης των Νέων Πόρων που δεν αντέδρασε στην κόνηση του τρένου στην ανοδο
Οι βάρδιες είναι:
- 6.00-15.00
- 14.00-23.00
- 22.00-07.00 με μία ώρα κοινή σε κάθε βάρδια
Με βάση το χαρτί των βαρδιών, από τις 22:00 έως τις 07:00 της επόμενης μέρας, είχε βάρδια μόνος του ο μοιραίος σταθμάρχης. Ο δεύτερος, (στη βάρδια 2-11) ήταν ο σταθμάρχης Χ. που άλλαξε στο «μιλητό» με τον σταθμάρχη Π.
Ο σταθμάρχης Π. έφυγε από τη βάρδια μισή ώρα νωρίτερα. Το Intercity 62 πέρασε από το σημείο στις 23.04.
Αναφορικά με τον 59χρονο σταθμάρχη, στις 22 και 23 Φεβρουαρίου, ενώ ήταν σταθμάρχης τοποθετημένος, λόγω της απειρίας του, το βαρδιόχαρτο αναγράφει πως δεν έχει βάρδια, είναι σε μαθητεία. Φαίνεται πως όλα τα τρένα εκείνη την ημέρα, είχαν καθυστέρηση μισή ώρα.
Σημεία κλειδιά είναι δύο οδοί, η οδός Λαταμίας και η οδός Καραγάτση. Από την οδό Λαταμίας ο κλειδούχος ρώτησε τον σταθμάρχη – στη βάρδια του οποίου έγινε το δυστύχημα – να γυρίσει το κλειδί και του είπε: Όχι γιατί θα ακολουθήσει η 1564 (η αμαξοστοιχία που θα πήγαινε στον Βόλο). Τα button του «αυτόματου πιλότου», επίσης, δεν είχαν πατηθεί.
Η άδεια του επόπτη
Ο επόπτης που βγάζει τις βάρδιες, μία μέρα μετά το δυστύχημα πήρε αναρρωτική άδεια, εμφανίζοντας πρόβλημα με τη μέση του. Ο υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης, έχει διατάξει ΕΔΕ για να διαπιστωθεί για ποιο λόγο πήρε την αναρρωτική άδεια.
Σύμφωνα με τον δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα, εφόσον κάποιος είναι σε αναρρωτική άδεια, κανείς δεν μπορεί να τον βγάλει σε διαθεσιμότητα.
Πού επικεντρώνονται οι έρευνες για την τραγωδία στα Τέμπη
Στο μικροσκόπιο των ερευνών έχουν μπει όλα όσα έγιναν το μοιραίο βράδυ της τραγωδίας στα Τέμπη αλλά και τα λάθη που έγιναν και οδήγησαν στην τραγωδία με τους 57 νεκρούς.
Ο σταθμάρχης της Λάρισας, που έχει προφυλακιστεί, υποστήριξε ότι ήταν μόνος του στη βάρδια, ενώ έρευνα γίνεται και για την αναρρωτική άδεια που έλαβε αμέσως μετά το δυστύχημα ο επιθεωρητής του σταθμού της Λάρισας.
Τα νέα στοιχεία που ήρθαν στο φως δείχνουν ότι ο σταθμάρχης δε θα έπρεπε να είναι μόνος του στο πόστο του τη μοιραία νύχτα. Για την ακρίβεια, μέχρι τις 23.00 το βράδυ έπρεπε να υπάρχουν τρεις σταθμάρχες στη Λάρισα!
Σύμφωνα με το έγγραφο των βαρδιών που παρουσίασε ο ΣΚΑΪ στον σταθμό της Λάρισας ήταν τρία άτομα σε υπηρεσία το επίμαχο διάστημα από τη στιγμή που γύρισε το μοιραίο κλειδί έως την ώρα της φονικής σύγκρουσης.
Συγκεκριμένα, από το έγγραφο προκύπτει ότι οι βάρδιες είναι οι εξής:
Δύο πρωινοί 06.00 – 15.00
Δύο απογευματινοί 14.00 – 23.00
Και ένας βραδινός 22.00 – 07.00
Από το έγγραφο διαπιστώνεται πως τα ωράρια των βαρδιών αποκαλύπτουν πως όταν σχολάνε στις 14.00 το μεσημέρι οι δύο πρωινοί, έρχονται στις 15.00 το μεσημέρι οι 2 απογευματινοί, οι οποίοι θα έπρεπε να συμπίπτουν κατά μία ώρα με τον έναν βραδινό που πιάνει στις 22.00 το βράδυ. Δηλαδή 22.00 μέχρι 23.00 το βράδυ θα έπρεπε να βρίσκονται 3 σταθμάρχες στο σημείο.
Η «παράδοση παραλαβή» της βάρδιας και τα κενά μνήμης του σταθμάρχη
Ο σταθμάρχης υποστήριξε στην απολογία του ότι έμεινε μόνος του από τις 10 ή 10:30 μέχρι τις 11 και θα επιμείνει στο πρωτόκολλο παράδοσης παραλαβής, δηλαδή στο πρωτόκολλο που συντάσσεται όταν παραδίδει ο προηγούμενος σταθμάρχης τη βάρδια του στον επόμενο.
Αυτή είναι μια ώρα κατά την οποία θα πρέπει να είναι μαζί αυτός που φεύγει και αυτός που έρχεται ωστόσο ο σταθμάρχης υποστηρίζει ότι δεν έπρεπε να γίνει η παράδοση παραλαβή λόγω εκκρεμοτήτων, δηλαδή επειδή είχε καθυστερήσει η αμαξοστοιχία να φτάσει και επειδή υπήρχε μια εκκρεμότητα, δεν έπρεπε να παραδώσει τα καθήκοντά του ο απογευματινός σταθμάρχης σε εκείνον κι ότι έπρεπε να παραμείνει τουλάχιστον μέχρι τις 11 και στη συνέχεια να αποχωρήσει αφού λυθούν οι εκκρεμότητες.
Σχετικά με τι συνέβη με το κλειδί των γραμμών επικαλείται ένα κενό μνήμης. Δηλαδή δεν μπορεί να θυμηθεί, δεν είναι σε θέση να θυμηθεί τι έγινε με το κλειδί εάν το γύρισε ή όχι, αν το επανέφερε δηλαδή στη θέση του ή όχι.
Επίσης, πηγές από το περιβάλλον του αναφέρουν σε σχέση με τις συνθήκες τοποθέτησής του στο συγκεκριμένο πόστο, ότι είχαν προκηρυχθεί θέσεις οι οποίες δεν καλύφθηκαν όλες.
Από βοηθός… μόνος του ο σταθμάρχης
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της ΕΡΤ, στις βάρδιες του Μαρτίου για τους σταθμάρχες, ο μοιραίος σταθμάρχης ήταν εφεδρικός σταθμάρχης ή βοηθός σταθμάρχη στο σταθμό του Παλαιοφαρσάλου, ο οποίος είναι ένας σταθμός λιγότερο κεντρικός σε σχέση με αυτόν της Λάρισας. Ουσιαστικά βρέθηκε να ελέγχει το σιδηροδρομικό δίκτυο της κεντρικής Ελλάδας.
Το ερώτημα είναι πως τελικά έμεινε μόνος του να είναι ο βασικός δηλαδή σταθμάρχης την 28η Φεβρουαρίου, από τη στιγμή που εξακολουθούσε σε κάποιες από τις βάρδιες του Μαρτίου να είναι βοηθός σταθμάρχη και μάλιστα σε λιγότερο κεντρικούς σταθμούς.
Στο επίκεντρο η αναρρωτική του επιθεωρητή του ΟΣΕ Λάρισας
Την ίδια ώρα συνεχίζονται οι έρευνες για την αναρρωτική άδεια που έλαβε ο επιθεωρητής του ΟΣΕ Λάρισας αμέσως μετά την τραγωδία.
Σύμφωνα με το Live News ωστόσο, υπάρχουν πληροφορίες ότι μπορεί να μην πήγε καν στο νοσοκομείο του Βόλου! Ότι μπορεί να μην πέρασε ποτέ από τα επείγοντα, τα εξωτερικά ιατρεία και να μην εξετάστηκε καν από γιατρό!
Ωστόσο με κάποιο «μαγικό» τρόπο, πήρε άδεια ενός μήνα και μάλιστα, το -αν μη τι άλλο ύποπτο- χρονικό διάστημα: Μόλις λίγες ώρες από το δυστύχημα!
Με εντολή του υπουργού Υγείας Θάνου Πλεύρη ζητήθηκε κατεπείγουσα έρευνα για να εξετασθούν οι όροι και οι προϋποθέσεις που χορηγήθηκε η άδεια.
Ο επιθεωρητής, βρίσκεται ήδη σε αργία ενώ φέρεται κατά την κατάθεση του ενώπιον των ανακριτικών αρχών την Παρασκευή, να είπε ότι βάσει του φύλλου θα έπρεπε αυτή τη μία ώρα, πριν την φονική σύγκρουση των δύο τρένων, να εργάζονται τρεις σταθμάρχες.