Τέμπη: Τα τηλεφωνήματα απελπισίας του μηχανοδηγού – Πώς προσπάθησε να προλάβει την τραγωδία
Τέμπη: 17 λεπτά από τη Λάρισα ως το σημείο που παραμόνευε ο θάνατος. Από τις 23:04 ως τις 23:21 όταν το Intercity συγκρούστηκε μετωπικά με την εμπορική αμαξοστοιχία.
17 λεπτά αγωνίας πέρασε πριν τη μετωπική σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη ο Γιώργος Κουτσούμπας, ο μηχανοδηγός του Intercity. 17 λεπτά πάλευε, μάταια, όπως αποδείχθηκε, να βρει κάποιον, να σταματήσει την πορεία προς τον θάνατο.
Προσπάθησε να αποτρέψει την τραγωδία
17 αγωνιώδη λεπτά, που καλούσε επίμονα τον σταθμάρχη της Λάρισας χωρίς να παίρνει απάντηση. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Mega, ο σταθμάρχης τηλεφωνούσε στη σειρά στους συναδέλφους του, τους μηχανοδηγούς που βρίσκονταν συνήθως στο τιμόνι της εμπορικής αμαξοστοιχίας προς Αθήνα, για να επιβεβαιώσει την πιο φρικτή υποψία του. Αν το τρένο με τα εμπορεύματα ερχόταν, όπως φοβόταν, κατά πάνω του.
«Στην αρχή, όταν κατάλαβε ο Γιώργος (ο μηχανοδηγός της επιβατικής) ότι μάλλον δεν πήγαινε σωστά, προσπάθησε να επικοινωνήσει με τον σταθμάρχη. Τον κάλεσε, του φώναζε, αλλά εκείνος δεν απαντούσε. Ύστερα άρχισε να ψάχνει να βρει στο τηλέφωνο τους μηχανοδηγούς της εμπορικής για να μάθει ποιος κατεβαίνει από Θεσσαλονίκη και από ποια γραμμή».
Καλούσε τους μηχανοδηγούς των εμπορικών τρένων
Ο μηχανοδηγός του Intercity, χωρίς να έχει την επιβεβαίωση από τον σταθμάρχη της Λάρισας, βασίστηκε στην εμπειρία του. Θεωρώντας σχεδόν βέβαιο λοιπόν, ότι υπάρχει εμπορική αμαξοστοιχία η οποία έρχεται από Θεσσαλονίκη στην ίδια γραμμή, άρχισε να καλεί τους μηχανοδηγούς του εμπορικού που εκτιμούσε ότι έκαναν το δρομολόγιο εκείνο το βράδυ.
Όμως η βάρδια είχε αλλάξει.
«Ο μηχανοδηγός του Intercity έπαιρνε τηλέφωνα και αναζητούσε τους μηχανοδηγούς της εμπορικής. Αλλά τα παιδιά είχαν αλλάξει τη βάρδιά τους και ήταν άλλοι στη θέση τους. Άλλοι ήταν κανονικά να κάνουν αυτό το δρομολόγιο και άλλοι πήγαν τελικά. Ο Γιώργος (ο μηχανοδηγός του Intercity) προσπάθησε να διαπιστώσει εάν ερχόταν τρένο κατά πάνω του».
Υπήρχαν ενδείξεις που προειδοποιούσαν
Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας τα «ΤΑ ΝΕΑ» ο σταθμάρχης της Λάρισας δεν γνώριζε να χρησιμοποιεί τον πίνακα ελέγχου που είχε μπροστά του, ούτε να «χαράζει» δρομολόγια. Αυτό λένε οι ειδικοί.
Γιατί εάν μπορούσε να διαβάσει τις ενδείξεις, είχε τρία λεπτά, 180 δευτερόλεπτα, να κάνει διορθωτικές κινήσεις για να αποτραπεί η τραγωδία στα Τέμπη.
Από τις 23:04 που έφυγε το μοιραίο τρένο 62 από τον σταθμό της Λάρισας, ως τις 23:07, μια απόσταση 5,5 χλμ. το τοπικό σύστημα σηματοδότησης και ο πίνακας χειρισμού σηματοδότησης που είχε μπροστά του ο σταθμάρχης, τον προειδοποιούσε ότι η πορεία του τρένου είναι λανθασμένη.
«Ο σταθμός της Λάρισας έχει τοπικό πίνακα χειρισμού σηματοδότησης. Αυτό σημαίνει ότι σε κάποια απόσταση πριν και μετά τον σταθμό υπάρχουν φωτοσήματα, αλλαγές και κυκλώματα γραμμής που δείχνουν την παρουσία του τρένου. Είναι ένα σύστημα που λειτουργεί από τον Νοέμβριο του 2022 και το έλεγξα ο ίδιος αμέσως μετά το δυστύχημα».
Η άρση του τηλεφωνικού απορρήτου των κινητών τηλεφώνων όλων των εμπλεκομένων στο δυστύχημα θα αποκαλύψει με ποιους ο οδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας πρόλαβε εκείνο το μοιραίο βράδυ να επικοινωνήσει, τα κρίσιμα εκείνα λεπτά πριν από τη σύγκρουση.
Δείτε το βίντεο του Mega:
«Το σύστημα είχε πρόβλημα»
Ο μηχανοδηγός του τρένου φαίνεται να είχε καταλάβει πως κάτι δεν πήγαινε καλά και πήγαινέ σε λάθος διαδρομή και έτσι, προσπάθησε να επικοινωνήσει με τους άλλους μηχανοδηγούς για να δει τι συμβαίνει.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Mega , επιβεβαιώνονται οι πληροφορίες ότι ο μηχανοδηγός επικοινώνησε με συνάδελφό του στη Θεσσαλονίκη που υπολόγιζε πως θα ήταν ο μηχανοδηγός της εμπορικής αμαξοστοιχίας αλλά και με άλλους δύο μηχανοδηγούς.
«Το σύστημα είχε πρόβλημα»
Ο Κώστας Γενηδούνιας, πρόεδρος μηχανοδηγών, μίλησε στο Mega για τα λάθη που οδήγησαν στην τραγωδία, λέγοντας πως το σύστημα δεν λειτουργεί σωστά.
«Δεν γνωρίζουμε εάν επικοινώνησε ο μηχανοδηγός. Τώρα που έχουν ανοίξει οι τηλεφωνικές επικοινωνίες θα δούμε εάν επικοινώνησε αυτός ή κάποιος από τους άλλους τέσσερις», είπε αρχικά.
«Το σύστημα όπως είδαμε και από το βίντεο δεν λειτουργεί. Μπορούμε να δούμε πως ο μηχανοδηγός όταν βλέπει μία μη λειτουργική κατάσταση, σταματάει γιατί έχει εντοπίσει πως υπάρχει λάθος στην υποδομή και καλεί την Λάρισα και ξεκινά η οπισθοχωρία. Αυτό εμάς μας δείχνει πως το σύστημα είχε πρόβλημα», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Διαβάστε επίσης:
Τέμπη: Συγκλόνισε ο επικήδειος του ιερέα πατέρα του Κυπριανού Παπαϊωάννου
Τέμπη: «Θέλουμε κι άλλους ζωντανούς, αντέχουμε ακόμα. Μη μας φέρνετε άλλους σάκους»
Τέμπη: Το «διπλό» πρόγραμμα που «καίει» τον επιθεωρητή - Γιατί τον καλεί η ανακρίτρια