Τέμπη: Γιατί ο σταθμάρχης δεν χάραξε δρομολόγιο - Ποιους «καίνε» τα πορίσματα των εμπειρογνωμόνων

Έρχονται νέες ποινικές διώξεις για το δυστύχημα στα Τέμπη και στο κάδρο των ερευνών μπαίνουν όλοι όσοι εμπλέκονται

Τέμπη
Eurokinissi
8'

Με αίτημα να μην καλυφθούν οι ευθύνες για την τραγωδία στα Τέμπη βγήκαν στους δρόμους ανά την Ελλάδα χιλιάδες πολίτες, εργαζόμενοι και νέοι στις απεργιακές κινητοποιήσεις της 8ης Μαρτίου.

Απαίτηση όλων, άλλωστε, είναι να αναβαθμιστεί το σιδηροδρομικό δίκτυο με τα απαραίτητα σύγχρονα και αυτόματα συστήματα που ελαχιστοποιούν την πιθανότητα να ξαναζήσουμε μια τέτοια τραγωδία όπως αυτή στα Τέμπη. Και το ζητούμενο για όλους είναι να μην απομονωθούν τα αίτια της τραγωδίας στον σταθμάρχη για το μοιραίο λάθος...

Γι' αυτό και έρχονται νέες ποινικές διώξεις για το δυστύχημα στα Τέμπη και στο κάδρο των ερευνών μπαίνουν όλοι όσοι εμπλέκονται: από γιατρούς που έδωσαν αναρρωτική άδεια μέχρι και τον τελευταίο σταθμάρχη...

Δεν χαράχτηκε δρομολόγιο

Για τους χειρισμούς από την πλευρά του σταθμάρχη Λάρισας τη νύχτα του δυστυχήματος μίλησε στο «Πρώτο Πρόγραμμα» 91,6 και 105,8 ο Χρήστος Ρετσινάς, Διευθυντής Ασφαλείας και Κυκλοφορίας Αμαξοστοιχιών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και πρώην μέλος της Επιτροπής Ερευνών.

Σε σχέση με τη μη χάραξη αυτόματου δρομολογίου στον τοπικό πίνακα χειρισμού στον σταθμό της Λάρισας, είπε: «Το σύστημα σου δίνει τη δυνατότητα να χαράξεις δρομολόγιο. Όταν χαράξεις δρομολόγιο από τον πίνακα που έχεις, όλα τα κλειδιά πηγαίνουν στην άνοδο για να φύγουν για Θεσσαλονίκη και το φωτόσημο γίνεται πράσινο. Ο συγκεκριμένος σταθμάρχης δεν ξέρει να χαράζει δρομολόγια. Φαίνεται δεν εκπαιδεύτηκε, δεν τα κατάλαβε, είναι ψυχασθενής, δεν ξέρω τι, δεν ξέρει και πάει χειροκίνητα να τα χειριστεί, τα οποία δεν τα χειρίστηκε».

Όταν δεν χαράζεις δρομολόγιο, εξήγησε ο ίδιος, «θα πρέπει να γυρίσεις το συγκεκριμένο κλειδί που έχει πάνω στο ταμπλό με τον διακόπτη που έχει το κλειδί, για να κολλήσει η αλλαγή ηλεκτρικά προς την άνοδο και να του δώσεις τηλεγράφημα με κόκκινο, να περάσει».

«Το ξεχνάει αυτό, νομίζει ότι το στέλνει το τρένο στην άνοδο και του δίνει ένα τηλεγράφημα “πέρασε με κόκκινο φωτόσημο” χωρίς να του λέει από ποια γραμμή φεύγει. Κανονιστικά απαράδεκτο. Υπάρχει ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας που πρέπει να τον εφαρμόζει», πρόσθεσε ο ίδιος.

Πόσοι σταθμάρχες έπρεπε να είναι παρόντες;

«Έπρεπε να ήταν δύο σταθμάρχες σε όλη τη νύχτα, νυχτερινή βάρδια, η οποία είναι από τις 10 μέχρι τις 6 το πρωί. Ήταν απαράδεκτο. Και αν ήταν τέτοιες οι ελλείψεις σε προσωπικό που έπρεπε να είναι ένας, αυτός έπρεπε να ήταν έμπειρος και όχι ο άπειρος», υπογράμμισε ο κ. Ρετσινάς.

Πώς χαράσσεται το δρομολόγιο

«Κάνεις τη χάραξη στον πίνακα, όλα τα κλειδιά στρέφονται στην σωστή κατεύθυνση και το φωτόσημο γίνεται πράσινο. Δεν το έκανε. Δεν έγινε χάραξη, οπότε εναλλακτικά το πας με το χέρι, να γυρίσεις το κλειδί, τη συγκεκριμένη αλλαγή να κουμπώσει προς την άνοδο. Ούτε αυτό το έκανε. Το ξέχασε. Κάτι συμβαίνει με το μυαλό του.

Επειδή σήμερα έχουν βγει οι φωνές που πάνε να διασπείρουν από δω και από κει τις ευθύνες και μάλιστα και από εκπροσώπους συνδικαλιστές που λένε ότι έφταιγε ο πίνακας, αυτά που λένε, να το πω χοντρά είναι αηδίες. Η εταιρεία το παρέδωσε το σύστημα σηματοδότησης τηλεδιοίκησης στον ΟΣΕ προς χρήση τον Νοέμβριο του ’22. Λειτουργούσε άριστα ο πίνακας. Και ο προηγούμενος που έφυγε, είχε κάνει χάραξη. Έπρεπε να καθίσει για να χαράξει και το 62. Εγώ λέω για κάποιους που λένε αηδίες ότι δεν δούλευε το σύστημα. Το σύστημα δούλευε. Δεν μιλάω τυχαία. Αυτό φαίνεται από το μαύρο κουτί, δηλαδή από το καταγραφικό», τόνισε ο Χρήστος Ρετσινάς.

Για την εκπαίδευση των σταθμαρχών

«Εμείς τους μηχανοδηγούς τους στέλνουμε στο Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας που υπάρχει ψυχοτεχνικό κέντρο», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ρετσινάς και τόνισε ότι το ίδιο θα έπρεπε να ισχύει και για τους σταθμάρχες, καθώς είναι στην πρώτη γραμμή.

«Στους γερμανικούς σιδηρόδρομους η εκπαίδευση είναι εννιά μήνες σχολείο και ένα χρόνο πρακτική στο συγκεκριμένο πόστο που θα πας να δουλέψεις ως βοηθητικός και επίσης περνάνε από δύο εξετάσεις, ψυχοτεχνική εξέταση και μια άλλη εξέταση καταλληλότητας που σε κρίνουν αν είσαι κατάλληλος για να δουλεύεις στην πρώτη γραμμή. Είναι πολύ απλά. Δεν επιτρέπεται το 2023 να γίνονται αυτά στην Ελλάδα», συμπλήρωσε ο κ. Ρετσινάς.

Για το σύστημα τηλεδιοίκησης – σηματοδότησης

Σχετικά με το σύστημα τηλεδιοίκησης – σηματοδότησης, ο κ. Ρετσινάς διευκρίνισε ότι είναι άλλο το σύστημα σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης του σταθμού της Λάρισας και άλλο το συνολικό σύστημα σηματοδότησης τηλεδιοίκησης από τη Λάρισα μέχρι την Κατερίνη.

Όπως ανέφερε, το συνολικό σύστημα από τη Λάρισα μέχρι την Κατερίνη δούλευε μέχρι το 2011, με προβλήματα που διορθώνονταν.

«Μετά μπήκαν συμμορίες και το έκλεψαν και διαλύθηκε. Και το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας που είχε πάλι βάρδιες με σταθμάρχες στη Λάρισα κάηκε, δεν δούλεψε, βγήκε εκτός από δύο πυρκαγιές, μία το 2016 και μία το 2019. Και έφαγε την ολοκληρωτική καταστροφή η σηματοδότηση – τηλεδιοίκηση και δεν φτιάχτηκαν αυτά», κατέληξε ο κ. Ρετσινάς.

Για ποιους έρχονται ποινικές διώξεις

Στο μεταξύ, σύμφωνα με πληροφορίες πέρα από την δίωξη που έχει ασκηθεί στον ήδη προφυλακιστέο 59χρονο σταθμάρχη του ΟΣΕ για ανθρωποκτονία από αμέλεια και πρόκληση σωματικών βλαβών από αμέλεια κατά συρροή και διατάραξη ασφαλείας συγκοινωνιών, αναμένεται να ασκηθούν και νέες ποινικές διώξεις, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι στο επίκεντρο αυτών βρίσκονται ο επιθεωρητής και ο σταθμάρχης που έφυγε πριν τις 23:00.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του ΣΚΑΪ, οι ανακριτικές διαδικασίες έχουν προχωρήσει για την απόδοση ποινικών ευθυνών σε αυτή τη φάση, τόσο για τον επιθεωρητή που έβαλε τον ακατάλληλο και άπειρο σταθμάρχη στις νυχτερινές βάρδιες, ενώ παράλληλα οι έρευνες στρέφονται και στον σταθμάρχη της προηγούμενης βάρδιας που όφειλε να είναι στο πόστο του ως τις 11 και έφυγε νωρίτερα.

Την ίδια ώρα ενδιαφέρον παρουσιάζουν πληροφορίες από ανακριτικές πηγές, ότι ο μηχανοδηγός της μοιραίας αμαξοστοιχίας που έχασε τη ζωή του στο δυστύχημα, δεν επικοινώνησε με τον σταθμάρχη της Λάρισας στο ραδιοτηλέφωνο, καθώς τέτοιες κλήσεις δεν έχουν καταγραφεί.

Παραμένει όμως άγνωστο αν προσπάθησε να τον βρει στο κινητό, αν τον πήρε και δεν απαντούσε, κάτι που θα φανεί από τις έρευνες στο τηλέφωνο του σταθμάρχη που έχει ήδη κατασχεθεί.

Στην ανακρίτρια τα πορίσματα των πραγματογνωμόνων

Την ίδια ώρα, στα χέρια της ανακρίτριας βρίσκονται τα πορίσματα των δικαστικών πραγματογνωμόνων για την τραγωδία στα Τέμπη, με τις δικαστικές αρχές να ερευνούν την υπόθεση αναζητώντας τι πραγματικά συνέβη και ποιοι είναι οι υπεύθυνοι.

Όπως μετέδωσε το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΣΚΑΪ, oι δύο εξειδικευμένοι επιστήμονες συνέταξαν και παρέδωσαν πόρισμα στις ανακριτικές αρχές, αφού ορίστηκαν από τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Λάρισας Απόστολο Τζαμαλή.

Τα πολυσέλιδα πορίσματα είναι πλέον στην κατοχή των ανακριτικών αρχών και, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, περιέχουν κρίσιμα στοιχεία που «φωτίζουν» τα αίτια του δυστυχήματος και τις ευθύνες αυτών που σε πρώτη φάση το προκάλεσαν.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, πληροφορίες αναφέρουν ότι ενδεχομένως ακόμη και εντός της ημέρας θα ασκηθούν συμπληρωματικές διώξεις.

Μέχρι στιγμής, η διαδικασία έχει προχωρήσει για την απόδοση ποινικών ευθυνών, σε αυτήν τη φάση, στον επιθεωρητή που τοποθέτησε τον προφυλακισθέντα σταθμάρχη στις νυχτερινές βάρδιες, ενώ στο μικροσκόπιο των ερευνών βρίσκονται και πρόσωπα που εμπλέκονται στην τραγωδία στα Τέμπη, όπως στον σταθμάρχη της προηγούμενης βάρδιας που όφειλε να είναι στο πόστο του ως τις 11 και έφυγε νωρίτερα. Το περιβάλλον του προηγούμενου σταθμάρχη επιμένει πάντως ότι έφυγε κανονικά στην ώρα του.

Τα εξαντλητικά ωράρια

Στο Star μίλησαν οι δύο σταθμάρχες που έκαναν τις προηγούμενες βάρδιες από τον προφυλακισμένο συνάδελφό τους. Όπως είπαν, τα ωράρια ήταν εξαντλητικά ενώ ο ένας εξ αυτών τόνισε πως θα μπορούσε να ήταν αυτός στη θέση του, αλλά άλλαξε τη βάρδια λόγω φόρτου εργασίας.

Ο ένας σταθμάρχης που μίλησε στο Star ισχυρίστηκε ότι αναγκάστηκε να αλλάξει τη βραδινή βάρδια του με την πρωινή λόγω εξάντλησης, αφού δούλευε χωρίς ρεπό επί 20 ημέρες. Πρόκειται για τη βραδινή βάρδια της μοιραίας νύχτας της 28ης Φεβρουαρίου με την τραγωδία στα Τέμπη.

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι οι σταθμάρχες αναγκάζονταν να αλλάζουν μεταξύ τους τις βάρδιες, ώστε να εξυπηρετήσουν τις δικές τους υποχρεώσεις που είχαν, καθώς τα ωράρια είναι εξαντλητικά.

Σχετικά με τον σταθμάρχη που είχε την αμέσως προηγούμενη βάρδια από τον 59χρονο κρατούμενο, ισχυρίζεται ότι έκανε επιτυχημένα 35 ελιγμούς τρένων από τις 14:00 έως τις 23:00 και ότι σχόλασε κανονικά στην ώρα του. Είπε πως ο πρώτος ελιγμός του 59χρονου συναδέλφου του προκάλεσε την σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών.

Σχετικές ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή