Τέμπη: Διόρθωσαν με μπλάνκο την ώρα αποχώρησης των σταθμαρχών - Φωτογραφία ντοκουμέντο
Έχουν περάσει δέκα μέρες από την τραγωδία στα Τέμπη, με τη χώρα να είναι «μουδιασμένη» μπροστά στις αποκαλύψεις που έρχονται στο φως γύρω από το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου, όταν έγινε η σύγκρουση των τρένων.
Η εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος» παρουσιάζει σήμερα, 10 Μαρτίου, την τελευταία σελίδα από το βιβλίο βαρδιών στο σταθμαρχείο της Λάρισας, πριν τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη.
Πρόκειται για το βιβλίο παράδοσης-παραλαβής που τηρείται στο σταθμαρχείο, ώστε οι σταθμάρχες που αποχωρούν να γράφουν την ακριβή ώρα αποχώρησής τους και να αναφέρουν στο διάδοχο ή στους διαδόχους τους μπροστά στον πίνακα σιδηροδρομικής κυκλοφορίας τι ακριβώς παραλαμβάνουν.
Στη συγκεκριμένη σελίδα, σύμφωνα με τον «Ελεύθερο Τύπο», οι προηγούμενοι σταθμάρχες Κ.Π. και Π.Χ. παραδίδουν το σταθμό στον άπειρο συνάδελφό τους Β.Σ., που έχει ήδη προφυλακιστεί με βαριές κατηγορίες. Ως ώρα άφιξής τους στο σταθμό, αναφέρεται η 14.00, η ώρα που ήταν ορισμένο από το βιβλίο βαρδιών να πιάσουν δουλειά. Ως ώρα αναχώρησης όμως αναφέρεται η 22.30 και με μια προσεκτική ματιά φαίνεται ότι η ώρα αυτή έχει διορθωθεί, αφού κάτι άλλο ήταν γραμμένο εκεί νωρίτερα και η νέα ώρα -22.30- έχει μάλιστα υπογραμμιστεί με έντονη γραμμή.
Το ντοκουμέντο που δημοσιεύει ο «Ελεύθερος Τύπος», στο οποίο φαίνεται ότι στο βιβλίο παράδοσης – παραλαβής έχει διορθωθεί η ώρα αναχώρησης:
«Διαπίστωσα μετά το συμβάν ότι ήταν διορθωμένη η ώρα»
Ο 59χρονος σταθμάρχης κατά την πολύωρη απολογία του στην ανακρίτρια είχε αναφέρει τη διόρθωση της ώρας αποχώρησης με μπλάνκο, ενώ επεσήμανε ότι θυμάται πως ο Κ.Π. έφυγε γύρω στις 10.20 και ο Π.Χ. γύρω στις 10.10, αλλά μετά το δυστύχημα είδε ότι η ώρα είχε διορθωθεί.
«Δεν θυμάμαι ποια ήταν η ώρα που υπέγραψα ότι παρέλαβα. Το συγκεκριμένο βιβλίο βρίσκεται πάντα ανοιχτό στο γραφείο του σταθμάρχη, τοποθετημένο σε ένα ράφι και διαπίστωσα μετά το συμβάν ότι ήταν διορθωμένη η ώρα», φέρεται να έχει πει ο Β.Σ. Μέχρι την ώρα που οι δύο σταθμάρχες της απογευματινής βάρδιας αποχώρησαν από το σταθμό πάντως , όλα κυλούσαν ομαλά αφού γράφουν στην αναφορά τους: «Παράδοση υπηρεσίας από Π σε Σ. Υπόψη βιβλία κυκλοφορίας και τηλεγραφημάτων – εποπτικού πίνακα . Συμβάν Ουδέν»
Παράλληλα στο βιβλίο αναφέρονται λεπτομέρειες για τα δρομολόγια . «Εκατέρωθεν ΣΣ στο Παλαιοφάρσαλο με μονή γραμμή μεταξύ Λάρισας-Παλαιοφαρσάλων (σ.σ. λόγω των καλωδίων που είχαν πέσει νωρίτερα). Εν ενεργεία ΣΣ Βόλου. Εν ενεργεία ΣΣ Νέων Πόρων Διπλή γραμμή Νέοι Πόροι -Λάρισα». Επισημαίνεται δηλαδή ότι μεταξύ Νέων Πόρων και Λάρισας η γραμμή είναι διπλή, ενώ το έγγραφο συμπληρώνουν κάποιες τεχνικές λεπτομέρειες.
«Μυστήριο» η ώρα αποχώρησης των δύο σταθμαρχών
Μυστήριο παραμένει η ακριβής ώρα αποχώρησης των δύο σταθμαρχών, ωστόσο το βέβαιο είναι ότι έφυγαν πριν τις 22.35 που έφτασε το προηγούμενο τρένο, ο προαστιακός από τη Θεσσαλονίκη που είχε επίσης κατευθυνθεί σε λάθος γραμμή, αλλά το αντιλήφθηκε ο μηχανοδηγός και δεν υπήρχαν συνέπειες.
Σημειώνεται, δε, ότι ο επιθεωρητής Λάρισας στην κατάθεσή του φέρεται, σύμφωνα με τον «Ελεύθερο Τύπο», να είπε ότι σύμφωνα με τα λεγόμενα του πρώτου κατηγορούμενου οι άλλοι δύο είχαν φύγει πριν τις 10. «Στις 23.44 στις 28-02-2023 πληροφορήθηκα από τον ρυθμιστή κυκλοφορίας για το ατύχημα. Πήρα τηλέφωνο τον Σ., που ήξερα ότι είχε βάρδια μόνος του εκείνη την ώρα και στη συνέχεια μίλησα με τον Π. που ήξερα ότι είχε βάρδια μέχρι τις 23.00. Ο Π μου απάντησε ότι παρέδωσε κανονικά. Να σημειώσω ότι με βάση το πρόγραμμα της συγκεκριμένης ημέρας ο Π. είχε πρωινή βάρδια αλλά άλλαξε τη βάρδιά του και έπρεπε να εργαστεί από τις 14.00-23.00. Οταν στις 01.15 συνάντησα τον Σ. τον ρώτησα γιατί έμεινε μόνος του ενώ υπήρχε σταθμάρχης, μου απάντησε ότι ο Π. παρέδωσε σε αυτόν και έφυγε γύρω στις 21.45-21.50».
Η ώρα αποχώρησης των προηγούμενων σταθμαρχών και κυρίως του αρχαιότερου ΚΠ -καθώς ο ΠΧ ήταν ενισχυτικός- ήταν κομβική σύμφωνα με τον επιθεωρητή που είπε ότι αν είχε μείνει στη θέση του ίσως το δυστύχημα να είχε αποφευχθεί.
«Πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω;»
Από την πλευρά του, ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων στην κατάθεσή του αναφέρει ότι ο αρχαιότερος σταθμάρχης είχε φύγει όταν του τηλεφώνησε -πριν το δυστύχημα- και απάντησε κυνικά όταν τον ρώτησε γιατί άφησε μόνο του τον άπειρο συνάδελφό τους.
«Αφού μίλησα με τον Σ., μετά από λίγο κάλεσα τον Π. στον κινητό του περί ώρα 22.45 και τον ρώτησα πού βρίσκεται και μου απάντησε ότι είχε φύγει και τον ρώτησα γιατί έφυγε και μου απάντησε "Πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω;"» είπε, σύμφωνα με πληροφορίες, ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων στην κατάθεσή του στην ανακρίτρια τονίζοντας σχετικά με τις βάρδιες πως «συνήθως, όταν υπάρχει φόρτος εργασίας δεν φεύγει κανείς».
Πώς η σταθμάρχης Νέων Πόρων μας γλίτωσε από μεγαλύτερη τραγωδία
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του ΣΚΑΪ, μια απόφαση που πήρε η σταθμάρχης των Νέων Πόρων ήταν καθοριστική ώστε να μην θρηνήσουμε περισσότερα θύματα.
Όπως αναφέρεται, η σταθμάρχης των Νέων Πόρων, έστειλε πρώτα στην κάθοδο το μοιραίο εμπορικό τρένο, παρά το γεγονός ότι πλησίαζε στον σταθμό των Νέων Πόρων ο προαστιακός, ο οποίος είχε προτεραιότητα. Μέσα στα βαγόνια του προαστιακού επέβαιναν 62 άτομα.
Αν η σταθμάρχης αποφάσιζε να περιμένει τον προαστιακό και να του δώσει -όπως συνηθίζεται- προτεραιότητα έναντι του εμπορικού, η σύγκρουση θα είχε γίνει ανάμεσα στα δύο επιβατικά τρένα, με ότι αυτό συνεπάγεται.
Οι βάρδιες του Μαρτίου και οι νέες διώξεις
Όλα δείχνουν ότι ο επιθεωρητής του ΟΣΕ που έβγαζε τις βάρδιες είχε επίγνωση της απειρίας του σταθμάρχη και αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι τον είχε σε καθεστώς μαθητείας πριν και μετά το μοιραίο τετραήμερο, που έγινε η τραγωδία στα Τέμπη.
Συγκεκριμένα, το Φεβρουάριο δεν είχε δουλέψει καθόλου στη Λάρισα παρά μόνο της ημέρες του τριημέρου. Τις προηγούμενες είχε εργαστεί στη Καλαμπάκα και στους Νέους Πόρους ως μαθητεία.
Το πρόγραμμα του σταθμάρχη για τον Μάρτιο είναι το εξής:
- 1 Μαρτίου
Ρεπό - 2 – 3 Μαρτίου
Μαθητεία Παλαιοφάρσαλα - 4 – 8 Μαρτίου
Ρεπό - 9 – 16 Μαρτίου
14:00 - 23:00 Παλαιοφάρσαλα - 17 – 19 Μαρτίου
Ρεπό - 20 – 24 Μαρτίου
22:00-07:00 Παλαιοφάρσαλα - 25 Μαρτίου
Ρεπό - 26 – 31 Μαρτίου
06:00 - 15:00 Παλαιοφάρσαλα
Τρία ακόμη άτομα στο «μικροσκόπιο» των Αρχών
Στο «μικροσκόπιο» των Αρχών εκτός από τον σταθμάρχη μπαίνουν ο επιθεωρητής του ΟΣΕ, που έβαλε στη συγκεκριμένη νυχτερινή βάρδια τον 59χρονο και βγήκε σε αναρρωτική άδεια ένα 24ωρο μετά την τραγωδία, αλλά και οι δύο σταθμάρχες που όφειλαν να είναι παρόντες ως τις 23:00 αλλά έφυγαν νωρίτερα από το πόστο τους.
Μετά τον μοιραίο σταθμάρχη, τρία νέα πρόσωπα αντιμετωπίζουν τις ίδιες κατηγορίες με αυτές που αντιμετωπίζει και ο 59χρονος, κάτι που σημαίνει πως τους αναγνωρίζεται το ίδιο μερίδιο ευθύνης. Ο σταθμάρχης υποστήριξε πως δεν τον ρώτησε ο μηχανοδηγός για το ρεύμα που ήταν ούτε είχε και στα χέρια του το χαρτί 1001.