Τέμπη: Τι είναι το «μανιτάρι» φωτιάς που ξέσπασε μετά τη φονική σύγκρουση - Πώς προκλήθηκε
Νέα στοιχεία έρχονται στο φως για την τραγωδία στα Τέμπη, που είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 57 άνθρωποι. Σύμφωνα με το δημοσίευμα των Νέων, τα δύο τρένα οδηγήθηκαν στη θανατηφόρα σύγκρουση λίγο μετά τις 23:15 της 28ης Φεβρουαρίου με σβησμένους τους προβολείς.
Όπως αναφέρουν στο δημοσίευμά τους τα Νέα, το «μανιτάρι» φλόγας που έγινε μαζί με τη σύγκρουση δεν οφειλόταν στην ανάφλεξη κάποιου «μυστήριου φορτίου» που υπήρχε στο εμπορικό τρένο, όπως ισχυρίστηκαν διάφοροι «ειδικοί» και μη, αλλά σε ένα πρωτοφανές ηλεκτρικό «τόξο» 25.000 Volt!
Το βίντεο από σύστημα ασφαλείας που δημοσιοποιήθηκε τις πρώτες ώρες μετά το πολύνεκρο δυστύχημα δείχνει ένα τεράστιο φωτεινό «μανιτάρι» που προκλήθηκε από τη μετωπική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών και στη συνέχεια την εκδήλωση φωτιάς στα πρώτα βαγόνια τους.
Μελετώντας το βίντεο αυτό και βασιζόμενοι σε στοιχεία που ήδη έχουν συλλεχθεί από τον τόπο του δυστυχήματος, έμπειροι μηχανολόγοι και μηχανικοί τρένων του ΟΣΕ καταλήγουν σε δύο συμπεράσματα, σύμφωνα με το δημοσίευμα των Νέων:
- Οτι την ώρα της σύγκρουσης της επιβατικής με την εμπορική αμαξοστοιχία στην περιοχή Ευαγγελισμός, οι μηχανοδηγοί και των δύο τρένων είχαν σβήσει τους προβολείς. Πρόκειται, όπως εξηγούν στα Νέα, για «διδαγμένη κίνηση αυτοπροστασίας» που αποσκοπεί στο να μην «τυφλώνει» ο ένας τον άλλον. Οι μηχανοδηγοί βρέθηκαν αντιμέτωποι με υψηλές ταχύτητες άνω των 140 χιλιομέτρων την ώρα, γεγονός που δεν τους έδινε πιθανότητες αποφυγής της σύγκρουσης, παρότι ενεργοποίησαν τα συστήματα αυτόματης πέδησης.
- Την ώρα της σύγκρουσης σχηματίστηκε μεγάλο ηλεκτρικό «τόξο» (σ.σ.: κάτι σαν ηλεκτρική εκκένωση) λόγω βραχυκυκλώματος στις γραμμές ηλεκτρικού ρεύματος υψηλής τάσης 25.000 Volt, που υποστηρίζουν την ηλεκτροκίνηση των τρένων. Μάλιστα, όπως αναφέρουν, ο σταθμός της Ραψάνης, την ώρα της σύγκρουσης, διαπίστωσε πολύ υψηλό ηλεκτρικό φόρτο στη γραμμή, ενημερώνοντας σχετικά το κέντρο κυκλοφορίας, θεωρώντας πως κάποια βλάβη συνέβη στο δίκτυο της ΔΕΗ, προκαλώντας υπερφόρτωση.
Αμέσως μετά τη σφοδρότατη σύγκρουση, λένε οι μηχανικοί στα Νέα, στα δύο τρένα ξέσπασε φωτιά, καθώς από την υψηλή συμπίεση των ηλεκτρομηχανών «έσκασαν» οι μετασχηματιστές τους, με αποτέλεσμα να προκληθεί πυρκαγιά στα λάδια που είχαν στις μηχανές τους οι δύο αμαξοστοιχίες. Οι δύο αμαξοστοιχίες είχαν συνολικά τρεις μηχανές, καθώς η εμπορική διέθετε δύο, οι οποίες ήταν πανομοιότυπες της σειράς 120. Ο ηλεκτροκινητήρας του επιβατικού τρένου βρισκόταν ακριβώς κάτω από το δάπεδο των δύο πρώτων βαγονιών.
Πιο συγκεκριμένα, σε κάθε μηχανή υπήρχαν περίπου 2,5 τόνοι λαδιού. Με τη σύγκρουση των δύο τρένων υπήρξε αύξηση της θερμοκρασίας πάνω από το όριο αυτανάφλεξης. Εκτιμάται ότι οι θερμοκρασίες που αναπτύχθηκαν στα δύο πρώτα βαγόνια ήταν από 1.200 έως 1.500 βαθμούς Κελσίου. Ταυτόχρονα, η πυρκαγιά επεκτάθηκε στο εσωτερικό των βαγονιών, όπου ανεφλέγησαν όλα τα εύφλεκτα υλικά, όπως καθίσματα, κουρτίνες, πλαστικά κ.λπ.
Το «μυστηριώδες» (;) φορτίο
Σε ό,τι αφορά το φορτίο του εμπορικού τρένου, έντονη ήταν η φημολογία ότι κάτι «ύποπτο» και εύφλεκτο μετέφερε, που τροφοδότησε την εκδήλωση της μεγάλης πυρκαγιάς. Την όλη συνωμοσιολογία ενίσχυσε η ύπαρξη στην εμπορική αμαξοστοιχία κοντέινερ εταιρείας με έδρα το Ισραήλ! Από τον έλεγχο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, της Αστυνομίας και των αρμοδίων του ΟΣΕ διαπιστώθηκε ότι δεν υπήρξε κάποιο «ύποπτο» φορτίο. Το εμπορικό τρένο μετέφερε κυρίως λαμαρίνες, ράβδους σιδήρου, φρούτα και σιτηρά.
Πού οφείλεται το «μανιτάρι» της φωτιάς στα Τέμπη
Ο δημοσιογράφος της εφημερίδας «Τα ΝΕΑ», Κώστας Ντελέζος, μιλώντας στην ΕΡΤ, αναφέρθηκε στο «μανιτάρι φωτιάς» που ξέσπασε μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα και τις θεωρίες συνωμοσίας που ακολούθησαν.
«Το “μανιτάρι”, αυτό δεν είναι τίποτα άλλο από το από το περιβόητο ηλεκτρικό τόξο» δήλωσε ο δημοσιογράφος εξηγώντας ότι σύμφωνα με μηχανολόγους – μηχανικούς του ΟΣΕ, το δίκτυο το οποίο τροφοδοτεί τα ηλεκτρικά τρένα με ρεύμα, έχει γραμμές επάνω, οι οποίες είναι 25.000 βολτ. «Όταν τα δύο τρένα οδηγήθηκαν σε σύγκρουση, το δίκτυο αυτό βραχυκύκλωσε. Εκεί υπήρξαν πολύ υψηλά φορτία και αυτό σχημάτισε ένα “τόξο φλόγας"».
Μιλώντας για το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας στο πρώτο και το δεύτερο βαγόνι υποστήριξε ότι ήταν σίδερα, σιτηρά και φρούτα. «Κάποιοι είδαν μέσα τα κοντέινερ μιας εταιρείας με έδρα το Ισραήλ και εκεί άρχισαν να πλέκονται τα σενάρια συνωμοσίας ότι ενδεχομένως είχε κάτι άλλο και είχαμε την έκρηξη», σχολίασε ο δημοσιογράφος της εφημερίδας «Τα Νέα», Κώστας Ντελέζος.
Ρεπορτάζ Newsbomb: «Δεν υπάρχουν μπουκάλες υγραερίου στα τρένα»
Απαντήσεις στα ερωτήματα για τις φιάλες υγραερίου και την έκρηξη που σημειώθηκε μετά τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη έδωσε ένας πρώην μηχανοδηγός του ΟΣΕ στο Newsbomb.gr και τη Μαριάννα Κρασανάκη.
Εξηγώντας από που προκλήθηκε η έκρηξη τόνισε ότι δεν υπάρχουν φιάλες υγραερίου μέσα στο τρένο διαψεύδοντας τα σχετικά δημοσιεύματα ενώ εξήγησε από που προκλήθηκε η έκρηξη.
«Δεν υπάρχουν μπουκάλες αερίου στα τρένα. Οι μπουκάλες που είδαν οι διασώστες ή οι δημοσιογράφοι ή ο οποιοσδήποτε είναι μπουκάλες που γίνεται συσσώρευση, αποθήκευση αέρα για να πιάνουν τα φρένα του τρένου. Δεν υπάρχουν φιάλες αερίου», ανέφερε αρχικά ο μηχανοδηγός.
«Από πάνω είναι το καλώδιο που δίνει την εντολή στο τρένο να πηγαίνει. Είναι ηλεκτρονικούμενα, έχουν 25.000 volt. Με τη σύγκρουση τα 25.000 volt με κάποια λάδια σε κάποια ανταλλακτικά που έχουν οι μηχανές προκάλεσαν αυτή την πυράκτωση. Ότι έγινε, προκλήθηκε από τα καλώδια του ρεύματος που κόπηκαν και από τη σύγκρουση που έσπασαν τα λάδια των κινητήρων», πρόσθεσε ο έμπειρος μηχανοδηγός.