ΠΟΣΟΙ ΤΟΝΟΙ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΝ ΣΕ ΚΑΘΕ ΤΡΕΝΟ
Τέμπη: Τα λάδια πίσω από την τεράστια έκρηξη που ακολούθησε τη σύγκρουση των τρένων
Ερωτήματα προκάλεσε από την πρώτη στιγμή το «μανιτάρι» που καταγράφηκε μετά την έκρηξη που ακολούθησε τη σύγκρουση της επιβατικής και της εμπορικής αμαξοστοιχίας στα Τέμπη.
Από την πρώτη στιγμή, οι ειδικοί εκτιμούσαν πως πρόκειται για κάποια καύσιμη ύλη που βρίσκονταν στα βαγόνια, χωρίς όμως να έχουν προσδιορίσει το ποια ήταν αυτή.
Η διάμετρος του «μανιταριού» που δημιούργησε η έκρηξη μετά τη σύγκρουση, μετρήθηκε από ειδικούς στα 80 μέτρα. Ο μηχανολόγος αεροναυπηγός μηχανικός Κώστας Λακαφώσης, μιλώντας στο MEGA, τόνισε πως στο Intercity τα δύο πρώτα βαγόνια λείπουν εντελώς, ενώ το τρίτο είναι μισκαμμένο.
Αντίστοιχα στην εμπορική αμαξοστοιχία λείπουν δύο κοντέινερ. Όπως ανέφερε ο ίδιος το κάθε βαγόνι παίρνει 12 κιλά φρέον, όμως αυτή η ποσότητα δεν μπορεί να δημιουργήσει τόσο μεγάλη έκρηξη. Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο είναι ότι η φωτιά μετά την έκρηξη περιορίστηκε σε ένα πολύ συγκεκριμένο σημείο και δεν επεκτάθηκε προς τα πίσω.
Σύμφωνα πάντως με αποκλειστικό ρεπορτάζ του Action 24, η έκρηξη φέρεται να προκλήθηκε από τα λάδια που έφεραν οι μηχανές των δύο τρένων. Το εμπορικό τρένο είχε δύο μηχανές με 3 τόνους λαδιού. Το Ιντερσίτι, είχε μία μηχανή με 1,5 τόνο λάδι. Συνολικά τα δύο τρένα που συγκρούστηκαν μετωπικά έφεραν 4,5 τόνους λάδι.
Εκεί φέρεται να οφείλεται και η τεράστια έκρηξη τη στιγμή της σύγκρουσης.
Νέοι αποκαλυπτικοί διάλογοι
Στο φως της δημοσιότητας έρχονται νέοι αποκαλυπτικοί διάλογοι για την τραγωδία στα Τέμπη, και τα όσα συνέβησαν πριν και μετά τη σύγκρουση των τρένων με τους 57 νεκρούς τη μοιραία νύχτα.
Τα όσα απίστευτα ακούγονται μεταξύ του προφυλακισμένου σταθμάρχη της Λάρισας και άλλων σιδηροδρομικών, αναδεικνύουν τους εγκληματικούς χειρισμούς των πρωταγωνιστών αλλά και το απόλυτο χάος που επικρατούσε στον ΟΣΕ.
Ταυτόχρονα αποκαλύπτεται ότι ο μοιραίος σταθμάρχης στην πρώτη του κατάθεση στην αστυνομία παραδέχεται ότι τα έκανε όλα λάθος, και όταν τον ρώτησαν γιατί δέχθηκε να μπει μόνος βάρδια εκείνη τη νύχτα, αν και όπως ομολογεί είχε εκπαιδευτεί μόλις λίγες μέρες στον πίνακα κυκλοφορίας που είχε μπροστά του, απάντησε: ρωτήστε τη διοίκηση.
Οι σοκαριστικοί διάλογοι
Οι απομαγνητοφωνημένες συνομιλίες δείχνουν πως ο 59χρονος σταθμάρχης ενημερώθηκε για το δυστύχημα από την πυροσβεστική υπηρεσία.
Πυροσβεστική: Ναι, γειά σας. Το γνωρίζετε; Έχουμε εκτροχιασμό τρένου κοντά στο μνημείο του ΠΑΟΚ
Σταθμάρχης: Αμάαν
Πυροσβεστική: Ναι πρέπει να κλείσετε ρεύματα, οτιδήποτε, δεν ξέρω κι εσείς τι πρέπει να κάνετε, στέλνω δυνάμεις εγώ
Σταθμάρχης: Έχει εκτροχιασμό τρένο εκεί;
Πυροσβεστική: Ναι
Σταθμάρχης: Καλώς
Πυροσβεστική: Είναι στο ρεύμα προς Θεσσαλονίκη και προς τη θάλασσα για λίγο, δείτε λίγο, δείτε τα δρομολόγια λίγο, εντάξει;
Σταθμάρχης: Ναι, ναι, έγινε εντάξει
Η αστυνομία προσπαθεί να συλλέξει και αυτή με τη σειρά της πληροφορίες για το δυστύχημα. Για άλλη μια φορά, ο 59χρονος δηλώνει άγνοια.
Αστυνομία: Ναι από το 100 με ακούτε;
Σταθμάρχης: Ναι σας ακούω
Αστυνομία: Έχετε εικόνα τι ακριβώς έχει συμβεί;
Σταθμάρχης: Δεν ξέρω, ό,τι και να σας πω δεν ξέρω. Τώρα με πήρε και η πυροσβεστική τηλέφωνο ότι έγινε εκτροχιασμός. Τώρα ήταν ένα τρένο που ανέβαινε πάνω και ένα που κατέβαινε. Τώρα πιο από τα δύο, δεν ξέρω εγώ τίποτα. Ούτε με ενημέρωσαν
Αστυνομία: Δεν ξέρετε τι είναι;
Σταθμάρχης: Γιατί τους φωνάζουμε και στο ραδιοτηλέφωνο και δεν ακούγονται. Και τώρα προσπαθούμε να μάθουμε τα τηλέφωνα από τους μηχανοδηγούς για να δούμε τι γίνεται
Αστυνομία: Υπάρχει περίπτωση να είναι τρένο μετρό δηλαδή;
Σταθμάρχης: Λογικά, δεν ξ… Λογικά όχι
Αστυνομία: Καλώς. Μόλις έχετε μία εικόνα πάρτε μας ένα τηλέφωνο
Ο 59χρονος δεν έχει καταλάβει το μέγεθος της τραγωδίας. Αυτό φαίνεται και στο πώς αντιδρά στην επικοινωνία που έχει με την σταθμάρχη των Νέων Πόρων.
Μαθητευόμενος σταθμάρχης
Σχεδόν από την έναρξη της βάρδιάς του ο 59χρονος έδειχνε να μη λειτουργεί με τον προβλεπόμενο τρόπο. Μάλιστα, ο εμπειρότερος σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων, λίγες ώρες πριν το δυστύχημα, εκπαίδευε μέσω ραδιοτηλεφώνου τον 59χρονο.
Σταθμάρχης: Με 41 νούμερο, αμαξοστοιχία 63, αγγέλλω
Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων: 63 αγγέλλεις
Σταθμάρχης – Ναι, 63 αγγέλλω, ναι 22:13.
Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων: Αφικνούμενης 62
Σταθμάρχης: Όχι ρε. Ναι αμαξοστοιχία 63 και την αγγέλλω 22:13.
Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων: Βασίλη, αγγέλλεις αμάξι 63, αφικνούμενης 62.
Σταθμάρχης: Αφικνούμενης, ναι, δεν τη δήλωσα. Χα, γι’ αυτό.
Χάος και τεχνικά προβλήματα
Η μεγάλη κίνηση του σταθμού της Λάρισας, τα προβλήματα στο δίκτυο αλλά και οι ελλείψεις σε προσωπικό και μέτρα ασφάλειας, οδήγησαν τον πιο έμπειρο σταθμάρχη που είχε βάρδια την ίδια μέρα, να ξεσπάσει μέσω ασυρμάτου.
«Μη βιάζεσαι θα μας γράψουν οι εφημερίδες. Δεν ξανά ασχολούμαι με τίποτα, θα τα παρατήσω όλα, μα την Παναγία. Να πάνε να γαμ@$% όλοι. Θα τα παρατήσω όλα, θα πάω στο Λιανοκλάδι εγώ για δουλειά, δεν κάθομαι άλλο εδώ».
Μάλιστα, σε συνομιλία τους, δύο σταθμάρχες σχολιάζουν το προβληματικό σύστημα φωτοσήμανσης του δικτύου το οποίο δεν εμπιστεύονται.
Σταθμάρχης 1: Θες να το στείλεις, στείλ΄το.
Σταθμάρχης 2: Να τ΄ αφήσω; Είσαι καλά; Με τα σήματα…
Σταθμάρχης 1: Στ’ αρχ@^& σου. Ναι, αυτά πάλι δουλεύουν σωστά…
Σταθμάρχης 2: Γιατί δε δουλεύουν; Μια χαρά δουλεύουν. Εσύ δε δουλεύεις φωτόσημα;
Σταθμάρχης 1: Ε;
Σταθμάρχης 2: Εσύ φωτόσημα δε δουλεύεις;
Σταθμάρχης 1: Τι εννοείς «δουλεύω με φωτόσημα»; Ξέρεις αν θα ανάψει το κόκκινο εκεί; Τα ελέγχει κανένας;
Να σημειωθεί ότι όλες οι απομαγνητοφωνημένες συνομιλίες βρίσκονται στα χέρια της εισαγγελίας αλλά και της επιτροπής των εμπειρογνώμων.
Τρία νέα πρόσωπα στο κάδρο των ευθυνών
Σύμφωνα με την ΕΡΤ, οι δικαστικές Αρχές επιχειρούν να ξετυλίξουν το κουβάρι των ευθυνών για τη μοιραία σύγκρουση, με την έρευνα να αποκαλύπτει νέα πρόσωπα που ενδεχομένως να φέρουν μερίδιο της ευθύνης.
Τα τρία αυτά πρόσωπα είναι:
- Ο έμπειρος σταθμάρχης, που με βάση την απολογία του 59χρονου κατηγορούμενου, έφυγε από το σταθμαρχείο της Λάρισας στις 22:20.
- Ο εφεδρικός σταθμάρχης, που φέρεται να έφυγε δέκα λεπτά νωρίτερα, στις 22:10.
- Ο επιθεωρητής του ΟΣΕ, που ήταν υπεύθυνος για την έκδοση των βαρδιών.
Κατά πληροφορίες, θεωρείται θέμα χρόνου να κληθούν οι άνθρωποι αυτοί να δώσουν εξηγήσεις ενώ, όπως έγινε γνωστό, σε βάρος τους έχει ήδη ασκηθεί δίωξη για το κακούργημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών και τα πλημμελήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια και των σωματικών βλαβών κατά συρροή.
Κόλαφος η κατάθεση του σταθμάρχη Παλαιοφαρσάλων
Υπενθυμίζεται ότι ο σταθμάρχης Λάρισας, που έχει επωμιστεί και το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης για τη φονική σύγκρουση βρίσκεται ήδη προφυλακισμένος αντιμετωπίζοντας βαρύτατες κατηγορίες.
Ο έμπειρος σταθμάρχης Γιώργος Ζήνδρος, αποκάλυψε μιλώντας στο Star ότι το μοιράιο βράδυ μόλις έφτασε στο σταθμό της Λάρισας αντιλήφθηκε αμέσως πως ο 59χρονος συνάδελφός του είχε γυρισμένο το κλειδί στη σωστή θέση, μετά το δυστύχημα.
«Για να το δω εγώ. Αυτός νόμιζε ότι δεν καταγραφόταν. Εγώ το είδα στην ευθεία κατευθείαν. Αλλά του είπα: «Εμένα κοροϊδεύεις;» του λέω. Νόμιζε ότι «πήδηξε» το τρένο απέναντι! Από ευθεία δεν «πηδάει» το τρένο απέναντι. Ήταν διαγώνιο από τον προαστιακό ξεχασμένο, από πριν που έλεγε: «Κάνε λίγο πίσω…» αυτές τις συνομιλίες που ακούγονται. Από κει ήταν γυρισμένο διαγώνιο για τον προαστιακό. Ξέχασε αυτή την τελευταία διαγώνιο να την επαναφέρει στην ευθεία, την επανέφερε μετά ότι ξέρεις «εγώ τα είχα ευθεία και έφυγε το τρένο κανονικά»» αποκαλύπτει ο σταθμάρχης Παλαιοφάρσαλου, Γιώργος Ζήνδρος.
«Πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω;»
Ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων έδωσε κατάθεση στις 6 Μαρτίου 2023, οπού και παρουσίασε την εικόνα των πραγμάτων. «Όταν αναχώρησε το τρένο από το Παλαιοφάρσαλο, μίλησα με το σταθμάρχη Λάρισας Βασίλειο Σαμαρά. Ο Βασίλης Σαμαράς είναι άπειρος και υπάρχει μια δυσκολία στην συνεργασία όταν υπάρχουν ανωμαλίες στην κυκλοφορία. Αφού μίλησα με τον Σαμαρά μετά από λίγο κάλεσα τον Κ.Π. στο κινητό του περί ώρα 22:45 και τον ρώτησα που βρίσκεται και μου απάντησε ότι είχε φύγει. Και τον ρώτησα γιατί έφυγε και μου απάντησε «Πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω;» κατέθεσε ο κ. Ζήνδρος.
Όλη η κατάθεση του Γιώργου Ζήνδρου έχει ως εξής:
Ερώτηση: Τι ιδιότητα έχετε;
Απάντηση: Είμαι σταθμάρχης Λάρισας.
Ερώτηση: Πόσοι σταθμάρχες υπηρετούν στην Λάρισα;
Απάντηση: Υπηρετούν 27 σταθμάρχες, εκ των οποίων οι 13 είναι παλιοί και 14 νέοι, οι οποίοι προσελήφθησαν στον ΌΣΕ ως σταθμάρχες, από το καλοκαίρι του 2022. Οι σταθμάρχες εξυπηρετούμε τους σταθμούς Καλαμπάκας, Παλαιοφαρσάλων, Λάρισας, Νέων Πόρων, Λιτόχωρου, Κατερίνης και Βόλου.
Ερώτηση: Ποιες είναι οι αρμοδιότητες του σταθμάρχη;
Απάντηση: Η ασφαλής διεκπεραίωση της κίνησης των αμαξοστοιχιών και η ασφάλεια της κυκλοφορίας.
Ερώτηση: Όταν επίκειται η άφιξη ή η αναχώρηση μιας αμαξοστοιχίας ποια είναι τα καθήκοντά του σταθμάρχη;
Απάντηση: Θα εξασφαλίσει την άφιξη και την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας στην σωστή τροχιά. Η αμαξοστοιχία πριν εισέλθει στο σταθμό είναι υποχρεωμένη να ελέγξει τα σήματα εισόδου. Δηλαδή τα φωτόσημα. Τα οποία αν είναι πράσινα, μπορεί να εισέλθει χωρίς ειδοποίηση. Αν είναι κόκκινα σταμάτα, ειδοποιεί τον σταθμάρχη ότι πλησιάζει και αναμένει οδηγίες. Ο σταθμάρχης οφείλει να εκδώσει τηλεγράφημα με ραδιοτηλέφωνο και η αμαξοστοιχία εισέρχεται στο σταθμό στη γραμμή που θα της υποδείξει ο σταθμάρχης. Αντιστοίχως, όταν η αμαξοστοιχία αναχωρεί από τον σταθμό εάν τα φωτόσημα είναι πράσινα θα φύγει, εφόσον ο προϊστάμενος της αμαξοστοιχίας έχει ειδοποιήσει τον σταθμάρχη, ότι έχει ολοκληρωθεί οι αποβίβαση και η επιβίβαση επιβατών και λάβει εντολή αναχώρησης από τον σταθμάρχη. Εάν το φωτόσημο είναι πράσινο αναχωρεί χωρίς υπόδειγμα 1001 τηλεγράφημα ενώ σε περίπτωση που το φωτόσημο είναι ερυθρό, πρώτου αναχωρήσει πρέπει να λάβει υπόδειγμα 1001 ή τηλεγράφημα από τον σταθμάρχη για να υπερβεί το κόκκινο φωτόσημο και να αναχωρήσει. Όταν μια αμαξοστοιχία αναχωρεί από τον σταθμό των Παλαιοφαρσάλων ή τον σταθμό των Νέων Πόρων, οι σταθμάρχες ενημερώνουν τον σταθμάρχη Λάρισας ότι η αμαξοστοιχία έχει αναχωρήσει και σε περίπτωση που η αμαξοστοιχία κινείται σε μόνη γραμμή πρέπει να το αναφέρει.
Ερώτηση: Λαμβάνοντας ειδοποίηση ότι η αμαξοστοιχία αναχώρησε από τον προηγούμενο σταθμό, ο σταθμάρχης τι πρέπει να κάνει;
Απάντηση: Να εξασφαλίσει την ασφαλή είσοδο της αμαξοστοιχίας εντός του σταθμού. Αυτό γίνεται, είτε σηματοτεχνικά, είτε χειροκίνητα. Το σηματοτεχνικά, σημαίνει ότι είσοδος θα γίνει με τα φωτόσημα, τα οποία ρυθμίζονται από τον ηλεκτρικό πίνακα που βρίσκεται στο γραφείο του σταθμάρχη. Χειροκίνητα σημαίνει ότι διευθετεί τις αιχμές ο κλειδούχος την θέση που θα του υποδείξει ο σταθμάρχης. Στον ηλεκτρικό πίνακα ελέγχου που βρίσκεται στο γραφείο του σταθμάρχη, αποτυπώνονται τα φωτόσημα, οι αιχμές και η αμαξοστοιχίες που βρίσκονται εντός του σταθμού. Οι λυχνίες αυτές έχου χρώματα κόκκινο, πράσινο και κίτρινο και ενεργοποιούνται με μπουτόν που βρίσκεται στον πίνακα ελέγχου. Με τα κλειδιά που βρίσκονται πάνω στον πίνακα ελέγχου, διευθετούνται οι αιχμές, είτε σε ευθεία γραμμή, είτε στην παρακαμπτήριο. Το κλειδί έχει δύο θέσεις κυρία (Κ) και (ΙΙ) παρακαμπτήριο και μία θέση (Α) αυτόματο για χάραξη δρομολογίου. Όταν το κλειδί μπει στη θέση (Α) αυτόματο χαράσσεται το δρομολόγιο και συγχρόνως υπάρχει δυνατότητα να γυρίσουν αυτόματα και οι αιχμές. Όταν το κλειδί είναι στην θέση (Κ) κυρία δηλαδή σημαίνει ότι είναι σε ευθύγραμμο κλάδο. Την στιγμή δηλαδή που κάποιος γυρίζει το κλειδί στη θέση (Κ) οι αιχμές γυρίζουν αυτόματα στην ευθεία. Όταν γυρίσουν οι αιχμές και ασφαλίσουν, η αντίστοιχη λυχνία της αιχμής στον πίνακα έχει χρώμα κίτρινο μη παλλόμενο, ενώ σε περίπτωση που δεν ασφαλίζουν το χρώμα είναι κίτρινο και αναβοσβήνει. Όταν το κλειδί είναι στην θέση (ΙΙ) σημαίνει ότι είναι σε παρακαμπτήριο και πάλι λυχνία όταν ασφαλίσει είναι σταθερή σε κίτρινο χρώμα όταν το κλειδί είναι στην θέση (Α) γίνεται και χάραξη δρομολογίου αυτόματα.
Ερώτηση: Στις 28 Φεβρουαρίου 2023 εργαζόσασταν;
Απάντηση: Εκτελούσα βάρδια από ώρα 14:00 έως 23:00 στο σταθμό Παλαιοφαρσάλων. Η αμαξοστοιχία 62 ήρθε στον σταθμό με λίγη καθυστέρηση, επιβίβασε και αποβίβασε επιβάτες και ανέμενε την αμαξοστοιχία 63, η οποία έκανε δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Αθήνα. Η μία αμαξοστοιχία ανέμενε την άλλη για να γίνει αλλαγή του προσωπικού έλξης – μηχανοδηγοί. Η αμαξοστοιχία 62 αναχώρησε από μόνη γραμμή καθόδου μέχρι την είσοδο της Λάρισας, διότι στην άνοδο είχε κοπεί γραμμή το απόγευμα της ίδιας ημέρας. Όταν η αμαξοστοιχία 62 αναχώρησε από τον σταθμό Παλαιοφαρσάλων περίπου στις 10:40 ενημέρωσα τον σταθμάρχη Λάρισας Βασίλειο Σαμαρά, μέσω σταθερού τηλεφώνου και τηλεγραφήματος ότι η αμαξοστοιχία αναχώρησε αντίθετα, με προορισμό τον σταθμό της Λάρισας. Η αμαξοστοιχία κινήθηκε σε μόνη γραμμή καθόδου μέχρι την είσοδο της Λάρισας και με διευθέτηση σε παρακαμπτήριο από τον κλειδούχο στο κλειδί 101, εισήλθε κανονικά στην γραμμή ανόδου την δεύτερη (2). Με βάση το πρόγραμμα ωρών εργασίας, η τελευταία ώρα κάθε βάρδιας συμπίπτει με την πρώτη ώρα της επόμενης και συνεπώς τις ώρες 14:00 έως 15:00, 22:00 έως 23:00 και 06:00 έως 07:00, στον σταθμό της Λάρισας πρέπει να βρίσκονται τουλάχιστον δύο σταθμάρχες. Όπως προκύπτει από το πρόγραμμα της υπηρεσίας, στον σταθμό της Λάρισας, στις 28 Φεβρουαρίου 2023 από ώρα 14:00 έως 23:00 υπηρετούσε μετά από αλλαγή στην βάρδια, ο Κ.Π. ως αρχαιότερος και ο Π.Χ. ως εφεδρικός. Ο τελευταίος έχει βάρδια 14:00 έως 22:00 γιατί εργάζεται με παροχή υπηρεσιών – μπλοκάκι. Ο Κ.Π. είναι έμπειρος σταθμάρχης, ενώ ο Π.Χ. έγινε σταθμάρχης πρόσφατα. Ο Βασίλης Σαμαράς υπηρετούσε μόνος του από 22:00 έως 07:00 νυχτερινή βάρδια.
Ερώτηση: Στην βραδινή βάρδια στον σταθμό της Λάρισας υπηρετεί ένας ή δύο σταθμάρχες;
Απάντηση: Παλαιότερα εργάζονταν από δύο σταθμάρχες σε κάθε βάρδια, ενώ τα τελευταία χρόνια υπήρχε ένας σε κάθε βάρδια, διότι δεν υπήρχε προσωπικό. Μετά την πρόσληψη των νέων συναδέλφων και την πιστοποίηση τους περί τα τέλη Γενάρη εργάζονται δύο σταθμάρχες στην πρωινή και στην απογευματινή βάρδια και ένας στην νυχτερινή. Το πρόγραμμα των υπηρεσιών το βγάζει ο προϊστάμενος ο Δ.Ν.
Ερώτηση: Επικοινωνήσατε τηλεφωνικά εκείνο το βράδυ με τον Κ.Π.;
Απάντηση: Όταν αναχώρησε το τρένο από το Παλαιοφάρσαλο, μίλησα με το σταθμάρχη Λάρισας Βασίλειο Σαμαρά. Ο Βασίλης Σαμαράς είναι άπειρος και υπάρχει μια δυσκολία στην συνεργασία όταν υπάρχουν ανωμαλίες στην κυκλοφορία. Αφού μίλησα με τον Σαμαρά μετά από λίγο κάλεσα τον Π. στο κινητό του περί ώρα 22:45 και τον ρώτησα που βρίσκεται και μου απάντησε ότι είχε φύγει. Και τον ρώτησα γιατί έφυγε και μου απάντησε «Πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω;».
Ερώτηση: Αν το τρένο έχει καθυστερήσει, ο σταθμάρχης στην βάρδια του οποίου έπρεπε να φτιαχτεί το τρένο, έχει υποχρέωση να μείνει ως την άφιξη του τρένου ή μπορεί με τη λήξη της βάρδιας του να αποχωρήσει;
Απάντηση: Εφόσον έρθει αντικαταστάτης του μπορεί να φύγει. Συνήθως όταν υπάρχει φόρτος εργασίας, όμως δεν φεύγει κανένας. Όταν αποχώρησε ο Κ.Π., στο σταθμό της Λάρισας θα ερχόταν η αμαξοστοιχία 62 και η αμαξοστοιχία 2597 προαστιακού και μετά από αυτές τις αμαξοστοιχίες, θα αναχωρούσε η αμαξοστοιχία για το Βόλο.
Ερώτηση: Ο ηλεκτρικός πίνακας ελέγχου κυκλοφορίας πότε εγκαταστάθηκε στο σταθμαρχείο της Λάρισας;
Απάντηση: Όταν ήρθα στη Λάρισα το 1994 ο πίνακας κυκλοφορίας υπήρχε ήδη. Τα τελευταία τέσσερα με πέντε χρόνια δεν δουλεύει γιατί ήταν χαλασμένος και κυκλοφορία γινόταν με τους κλειδούχους. Είναι σε λειτουργία τους τελευταίους τέσσερις με πέντε μήνες από αρχές Νοεμβρίου του 2022. Έγινε κάποια μαθητεία από την εταιρεία που επισκέπτεται τον πίνακα την ΑΛΣΤΟΜ δηλαδή κάποιοι ήρθαν και μας έδειξαν την λειτουργία. Οι παλιοί τον θυμόμασταν τον πίνακα και εκπαιδεύσαμε τους νέους.
Ερώτηση: Όταν η αμαξοστοιχία εισέρχεται, είτε αναχωρεί από τον σταθμό της Λάρισας, υπάρχει Φωτεινή ένδειξη στον πίνακα ελέγχου;
Απάντηση: Ναι, υπάρχει Φωτεινή ένδειξη. Οι σιδηροδρομικές γραμμές έχουν κάποιο σύστημα και όταν περνάει το τρένο από εκεί ανάβει αντίστοιχη κόκκινη λυχνία στον πίνακα ελέγχου, οι λυχνίες ανάβουν διαδοχικά μέσα στα όρια της εμβέλειας του πίνακα ελέγχου.
Ερώτηση: Ποια είναι η εμβέλεια του πίνακα ελέγχου;
Απάντηση: Η εμβέλεια του πίνακα ελέγχου είναι 10 χιλιόμετρα εκατέρωθεν, δηλαδή 5 χιλιόμετρα βόρεια και 5 χιλιόμετρα νότια από το γραφείο του σταθμάρχη. Άρα όταν ένα τρένο αναχωρεί από τον σταθμό, το αποτύπωμα του φαίνεται στον πίνακα ελέγχου για 5 χιλιόμετρα καθώς στον πίνακα ανάβουν οι αντίστοιχες κόκκινες λυχνίες.
Ερώτηση: Ξέρετε περίπου σε τι απόσταση βρίσκεται το κλειδί 118 από τον σταθμό Λαρίσης;
Απάντηση: Εκτιμώ ότι είναι γύρω στα 500 μέτρα.
Ερώτηση: Η εμβέλεια του πίνακα ελέγχου, μετά την αιχμή 118 πόση είναι;
Απάντηση: Εκτιμώ ότι είναι περίπου στα 4-5 χιλιόμετρα.
Ερώτηση: Αυτή η απόσταση από το τρένο που κινήθηκε όπως η αμαξοστοιχία 62 δηλαδή ανάποδα στη γραμμή καθόδου, πόσο χρόνο χρειάζεται για να διανυθεί;
Απάντηση: Περίπου 5 λεπτά.
Ερώτηση: Αν ο σταθμάρχης κοιτούσε τον ηλεκτρικό πίνακα ελέγχου όπως του ανωτέρω χρονικού διαστήματος, θα μπορούσε να διαπιστωθεί ότι το τρένο κινούνταν αντίθετα;
Απάντηση: Ναι θα μπορούσε.
Ερώτηση: Γνωρίζετε αν υπήρχε βλάβη στον ηλεκτρικό πίνακα ελέγχου 28 Φεβρουαρίου 2023;
Απάντηση: Όχι δεν γνωρίζω. Σε κάθε περίπτωση η όποια βλάβη μπορεί να συμβεί, δεν αφορά όλο τον πίνακα και δεν μπορεί να επηρεαστούν ταυτοχρόνως οι λυχνίες που αποτελούν το αποτύπωμα του τρένου.
Ερώτηση: Έχετε κάτι άλλο να προσθέσετε;
Απάντηση: Δεν έχω κάτι άλλο να προσθέσω.
Νέο βίντεο ντοκουμέντο του Intercity 62 λίγο πριν τη σύγκρουση
Λεπτομέρειες για τους χειρισμούς του σταθμάρχη της Λάρισας, τις επικοινωνίες που είχε με τον μηχανοδηγό του Intercity στις οποίες φαίνεται πως δεν μπορεί να τον καθοδηγήσει σωστά. Στο βίντεο ντοκουμέντο που παρουσίασε το Star φαίνεται το εμπορικό τρένο να περνάει έξω από τη Λεπτοκυαριά. Το ρολόι έδειχνε 22:55. Περίπου είκοσι λεπτά μετά έγινε η σύγκρουση με το Intercity 62.
Δείτε το βίντεο του Star
Τα 12 λεπτά του τρόμου και τα αγωνιώδη τηλεφωνήματα
Ο μηχανοδηγός Γ.Κ. ανέβηκε στην επιβατική αμαξοστοιχία από το σταθμό του Παλαιοφάρσαλου με προορισμό τη Θεσσαλονίκη. Δεν του πήρε παρά μόνο ελάχιστα λεπτά για να καταλάβει πως κάτι δεν πήγαινε καλά, πως κάτι κακό θα συμβεί.
Αμέσως έπιασε τον ασύρματο και προσπάθησε να επικοινωνήσει με τον σταθμάρχη Λάρισας, ο οποίος δεν απάντησε αμέσως στις αγωνιώδεις εκκλήσεις του.
Μηχανοδηγός: Λάρισα ακούει;
Σταθμάρχης: ( δεν απαντά )
Μηχανοδηγός: Λάρισα ακούει;
Σταθμάρχης: ( δεν απαντά )
Μηχανοδηγός: Λάρισα ακούει; Πάω καλά;
Σταθμάρχης: Αφού σου είπα Νέους Πόρους.
Ο έμπειρος μηχανοδηγός του Intercity επέμενε. Περίμενε από τον σταθμάρχη σαφείς οδηγίες, καθώς μέσα στα επόμενα δύο λεπτά κατάλαβε πως είχε μπει αντίθετα στη γραμμή. Ο σταθμάρχης του απάντησε, αρκετά εκνευρισμένος.
Μηχανοδηγός: Λάρισα ακούει;
Σταθμάρχης: Ακούει με αριθμό 47 περνάτε Ερυθρό εξόδου γραμμή ελεύθερη μέχρι φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων.
Μηχανοδηγός: Τι κάνει το 62;
Σταθμάρχης: Αφού σου είπα για Νέους Πόρους.
Όμως, και πάλι ο άτυχος μηχανοδηγός δεν μπορούσε να καταλάβει από την απάντηση του σταθμάρχη εάν στη γραμμή προς Θεσσαλονίκη υπήρχε και άλλη αμαξοστοιχία.